Diskus 5-6cm

#1 - 10 januari 2006 13:16
hej igen..

undrar hur svårt det är att köpa diskusar som är 5-6 cm stora???

är det större risk för dem att bli sjuka då eller dö av något annat? Som nybörjare är det då bättre att köpa några som är större?:confused:
#2 - 10 januari 2006 13:25
[QUOTE=Minna81]hej igen..

är det större risk för dem att bli sjuka då eller dö av något annat? Som nybörjare är det då bättre att köpa några som är större?:confused:[/QUOTE]

Som nybörjare är det väl nog bättre att söka några på runt 10-12cm

Små discusar kräver mera.. mera mat och mera skötsel i allmänhet.
#3 - 10 januari 2006 13:25
[quote=Minna81]hej igen..

är det större risk för dem att bli sjuka då eller dö av något annat? Som nybörjare är det då bättre att köpa några som är större?:confused:[/quote]

Att köpa dem är väl inte så svårt. Det är nog lättare att köpa mindre diskusar eftersom de är billigare ;). Men destå mindre de är destå svårare är de att hålla.
Är man nybörjare så bör man nog inte skaffa diskus, iaf inte tills man har pluggat på mycket innan. Jag är väl visserligen själv nybörjare med diskus, och mina har jag inga problem med.
Men om du nu ska köpa diskus så är det bättre att köpa dem som är 1dm eller så, de kräver inte lika mycket som de mindre.
#4 - 10 januari 2006 13:30
och ett råd till. LÄS! allt som du hittar om discus precis allt.

Jag har haft discus i 1½ år och nu senast lånade jag 11böcker om bara discus av en bekant. så det är aldrig fel att läsa!
#5 - 10 januari 2006 19:48
Jo är inte helt ny på akvarier men har aldrig haft diskusar förut utan endast guppysar, skalarer, malar, mollys platys osv.

Har fösökt att läsa på nu på nätet i en veckas tid men det är lite förvirrande då vissa påstår att diskusar är enkla att ha och när man går in på dicusfish.nu verkar det som att de kräver rätt mycket!

Men tack för alla svar ialla fall.. det har klarat upp lite frågetecken åt mig[:D]
#6 - 11 januari 2006 10:30
det mesta beror på om man ska ha sällskaps fisk eller att avla.. det ena leder till det andra i vilken ordning som helst... men, jag tycker discus e ganska lugn att ha som sällskaps fisk då dom inte e lika krävande som många får dom att låta som. att folk får det att låta svårt e ofta folk som e rädda om dom och gärna vill att vissa ska göra ngt lättare först.
att ha discus är ju samtidigt inte helt problem fritt man har ju vattenvärden temp. vatten byten mm att tänka på men i mina ögon så e dom inte svåra alls.
men så länge man e påläst så ligger man ofta ett bra steg före och det gör ju saker och ting lättare med forum där man kan be om hjälp...
#7 - 11 januari 2006 11:40
[quote=jolle]det mesta beror på om man ska ha sällskaps fisk eller att avla.. det ena leder till det andra i vilken ordning som helst... men, jag tycker discus e ganska lugn att ha som sällskaps fisk då dom inte e lika krävande som många får dom att låta som. att folk får det att låta svårt e ofta folk som e rädda om dom och gärna vill att vissa ska göra ngt lättare först.
att ha discus är ju samtidigt inte helt problem fritt man har ju vattenvärden temp. vatten byten mm att tänka på men i mina ögon så e dom inte svåra alls.
men så länge man e påläst så ligger man ofta ett bra steg före och det gör ju saker och ting lättare med forum där man kan be om hjälp...[/quote]

Tackar för de lugnande orden[8D] . Har funderat mycket kring vilken sorts fisk jag vill ha i det nya akvariet och tänker därför satsa på diskus. det är nog som du säger att om man vill ha dem i ett sällskapsakvarium så är det lite mer pyssel än med exempelvis guppys, men det är inte så krångligt ändå!

det verkar som att du själv har discusar?? har du några tips på hur ofta man behöver byta vatten om man har en grupp på 6st??[^]
#8 - 11 januari 2006 12:02
Du byter 30 till 40% av vattnet en gång i veckan, då funkar det bra!
#9 - 11 januari 2006 12:15
Tycker du det är jobbigt och svårt att dammsuga lägenhten/huset? I så fall bör du nog inte ha diskus. Men tycker du inte det är så jobbigt eller svårt så kan man nog försöka sig på diskus.
Det "svåra" med diskus är ju främst att ha ett rent och prydligt kar (till skillnad mot andra fiskar?!?!). Jag har bundit lite ris till min rygg, har diskus i ett växtakvarie, är lite bökigt att städa där, men knappast svårt, tungt och jobbigt. Ägnar väl runt en timme i veckan på att städa karet tror jag. (Och 167 timmar i veckan att titta på fiskarna :D)

Annons