Diskus

#1 - 4 april 2002 08:08
Nästa gång mina diskus leker tänkte jag sätta att nät runt äggen för att hindra att föräldrarna äter upp dem. Men när ska jag ta bort nätet? När äggen kläckts eller när de blivit frisimmande?
Och är nattlampa något att rekomendera?
/Lukas

#2 - 5 april 2002 20:03
Hej Lukas!
Testa att plocka bort dina ancistrus för det kan va dom som äter upp äggen!

M.v.h:Henke o Glenn

Henrik Falk
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 april 2002 08:27
Hej Lukas,
Jag antar att du har diskusparet i ett lekkar för sig själva. Att de äter upp äggen kan ha flera orsaker och ofta rätter det till sig efter några lekar, om det inte gör det kan man ju börja fundera på andra alternativ som ett nät.
När man skall plocka bort nätet är egentligen omöjligt att svara på eftersom föräldrarna egentligen i alla stadier kan börja äta upp sin egen avkomma om något går snett. Så du får väl testa dig fram.
En nattlampa (4 watt räcker) är definitivt att rekommendera.
Akvaristiska hälsningar
KJell

#4 - 6 april 2002 12:12
Diskus paret går tillsammans med två diskusar till, kilfläckar och några malar. Men snarast möjliga ska jag flytta de andra fiskarna till ett 250 liters, så lekande paret får gå för sig själva.Då kanske det ska gå bättre för dem...
Lukas

#5 - 7 april 2002 08:08
Paret lekte igår kväll på silikonet. Satte för ett nät efter leken och hade en lampa tänd över natten, och rommen är fortfarande kvar.Föräldrarna står och vaktar dem.
Vi får se hur det går...
/Lukas

Annons