Diskus

#1 - 14 december 2008 17:34
Imorgon ska jag få hem mina beställda diskus som heter Super Red och dem är ca 7-8 cm stora. Men nu har jag massa frågor om hur jag ska göra när man ska koppa i dem i akvariumet! Är det som men vanliga fiskar?

Mer frågor kommer säkert senare :)

Mvh Simon :D
#2 - 14 december 2008 18:19
Det går fint o göra precis som vanligt
#3 - 14 december 2008 18:27
kaj.p skrev:
Det går fint o göra precis som vanligt

okej bra :) Men hur är det med matningen! Ska man ge dem första dagen på kvällen eller ska man vänta till nästa dag när dem har funnit sig till rätta lite?

:) // SImon
#4 - 14 december 2008 18:41
Är det småfisk så äter de så fort de har hämtat sig Men vänta du tills imorgon då de brukar kunna trycka första tiden. Vilket foder är de vana vid?
#5 - 14 december 2008 19:17
Simon--B skrev:
Imorgon ska jag få hem mina beställda diskus som heter Super Red och dem är ca 7-8 cm stora. Men nu har jag massa frågor om hur jag ska göra när man ska koppa i dem i akvariumet! Är det som men vanliga fiskar?

Mer frågor kommer säkert senare :)

Skoooj!!!!!!!!!!!:D

Vi får väll se bilder på dom?;)
#6 - 14 december 2008 21:34
MK57 skrev:
Skoooj!!!!!!!!!!!:D

Vi får väll se bilder på dom?;)

Klart :) Länkar bilder när dem kommit hit :)
#7 - 14 december 2008 21:36
kaj.p skrev:
Är det småfisk så äter de så fort de har hämtat sig Men vänta du tills imorgon då de brukar kunna trycka första tiden. Vilket foder är de vana vid?

Jag skulle tippa på frysfoder av lite olika sorter :)

Men går det vänja dem vid torrfoder någon gång ibland?
Hur gör man bäst när man vänjer dem vid de?

// Simon
#8 - 15 december 2008 10:31
Tror inte de äter torrfoder. Iaf har inte mina käkat nån av de sorter jag prövat.

Hur som... En sak som skiljer mot många vanliga fiskar är att du måste ha varmare än vanligt samt mata ganska mycket flera gånger per dag. Dessa i kombination gör att det kan bli väldiga påfrestningar på vattenkvalitén om du inte gör delvattenbyte väldigt ofta. Matar man inte 3-4 gånger per dag så växer de faktiskt väldigt dåligt eller inte alls.
#9 - 15 december 2008 10:38
sme_h skrev:
Tror inte de äter torrfoder. Iaf har inte mina käkat nån av de sorter jag prövat.

Hur som... En sak som skiljer mot många vanliga fiskar är att du måste ha varmare än vanligt samt mata ganska mycket flera gånger per dag. Dessa i kombination gör att det kan bli väldiga påfrestningar på vattenkvalitén om du inte gör delvattenbyte väldigt ofta. Matar man inte 3-4 gånger per dag så växer de faktiskt väldigt dåligt eller inte alls.

Okej jag har läst här på lite trådar om man svälter fisken i 1 vecka och därefter äter den torrfoder med glatt humör men men får se hur det blir med den saken. Jag har nu ca 27 grader i vattnet ska kanske höja till 28?

Jag tänkte mata 3-4 gånger om dagen och göra ca 20-25 % delvttendyten 2 gånger i veckan skulle det räcka eller måste man göra oftare?

#10 - 15 december 2008 10:42
Beror lite på fiskbeståndet och storleken på akvarium men det låter att vara alldeles tillräckligt.

Däremot tror jag att även om teorin stämmer så ska du inte ge dig på att svälta diskusar 7-8 cm i en hel vecka. Då kan magen kollapsa
#11 - 15 december 2008 10:52
sme_h skrev:
Beror lite på fiskbeståndet och storleken på akvarium men det låter att vara alldeles tillräckligt.

Däremot tror jag att även om teorin stämmer så ska du inte ge dig på att svälta diskusar 7-8 cm i en hel vecka. Då kan magen kollapsa

jag har ett 600 liters akvarium och jag ska självklart inte prova att svälta dem eftersom jag tycker alldeles för synd om dem då :D Men hur länge ska dem ligga i påsen när dem aktlimaserar sig eller hur det stavas ;) haha

Mvh simon
#12 - 15 december 2008 10:54
Kommer du att ha dem själva eller har du andra fiskar i karet med?
#13 - 15 december 2008 11:05
ansjo skrev:
Kommer du att ha dem själva eller har du andra fiskar i karet med?

Jag har nu till en början köpt 4 st diskus men det kommer tillkomma 2 st till efter jul och i mitt 600 litera akvarium går det ca 100 neontetror och 11 fläckiga pansarmalar och 4 kakaduaciklider. Så dem går inte själva. :D

Mvh Simon
#14 - 15 december 2008 11:53
Det är lite nackdel med annan fisk i karet och även om det är inrett, om du ska dra upp dem i storlek lite snabbare. Du bör även ha lite varmare än 28 grader i vattnet när de är lite mindre, och även om du matar dem med hjärta.
Nackdelen kan vara att dina Apistos inte gillar lite högre temp, så du får nog tänka igenom lite vad du är ute efter;).
#15 - 15 december 2008 11:56
ansjo skrev:
Det är lite nackdel med annan fisk i karet och även om det är inrett, om du ska dra upp dem i storlek lite snabbare. Du bör även ha lite varmare än 28 grader i vattnet när de är lite mindre, och även om du matar dem med hjärta.

Nackdelen kan vara att dina Apistos inte gillar lite högre temp, så du får nog tänka igenom lite vad du är ute efter;).

Jag är ute efter något vackert att kolla på och det spelar egentligen ingen roll hur snabbt dem växer bara man ser att dem gör det :) Jag är absolut inte ute efter att odla eller dylikt. Men hur höga temperaturer klarar apiston? :D

Mvh Simon
#16 - 15 december 2008 13:08
Snackade nu med dem som skulle hämta mina Diskus och affären hade bara 3 st kvar så dem tog dem men nackdelen var att dem bara var 5 cm :S
Jag vill att dem ska uppnå en storlek på ca 8-9 cm kan man ha dem i ett 112 liters akvarium själva och byta 60% Vatten varje dag och mata 6-8 gånger om dagen? Blir alkvariumet förlitet till dess?

Snabba svar så är det mycket bra för ska förbereda i så fall :)

Mvh SImon
#17 - 15 december 2008 13:09
Nejdå, det funkar fint:)!
#18 - 15 december 2008 13:12
ansjo skrev:
Nejdå, det funkar fint:)!

Okej jätte bra :D men hur länge kan man ha dem där i? Går det bra tills dem är 10 cm?

Mvh Simon
#19 - 15 december 2008 13:16
Sköter du bara vattenbytena så är det lugnt. Skippa även sanden på botten så blir det lättare att rengöra karet efter matningen samt att du kan ha en temp på runt 30 grader.
Kan du så är det även en fördel att ha fler än tre så små diskus, då de får trygghet av att vara ett stim.
#20 - 15 december 2008 13:19
ansjo skrev:
Sköter du bara vattenbytena så är det lugnt. Skippa även sanden på botten så blir det lättare att rengöra karet efter matningen samt att du kan ha en temp på runt 30 grader.

Kan du så är det även en fördel att ha fler än tre så små diskus, då de får trygghet av att vara ett stim.

Kan tyvärr inte de nu för dem hade bara 3 st :S Men probemet är värmaren jag har ingen värmare till det akvarumet :S Finns det inget annat sätt att värma vattnet? :(

Mvh Simon
#21 - 15 december 2008 13:21
Inte så du kan hålla en konstant temp. Då bör du skaffa en doppis innan du släpper ner diskusarna i karet så du inte helt plötsligt står där med byxorna nere och 20 grader i karet:p!
#22 - 15 december 2008 13:22
ansjo skrev:
Inte så du kan hålla en konstant temp. Då bör du skaffa en doppis innan du släpper ner diskusarna i karet så du inte helt plötsligt står där med byxorna nere och 20 grader i karet:p!

Haha jaa hade varit snopet ;) Men hur många watt behöver den vara på? Mvh Simon
Bilagor:
#23 - 15 december 2008 13:27
50 watt räcker länge:).
#24 - 15 december 2008 13:31
ansjo skrev:
50 watt räcker länge:).

Okej bra men brukar dem ligga på 100 kr elr?
Får gå ner och köpa det idag när dem öppnar :)

Men problemet är att dem inte öppnar förren 17:00 och diskusen kommer hit vid 16:00 vad ska jag göra av dem innan doppvärmaren kommer?

// Simon
#25 - 15 december 2008 13:35
Är bara vattnet hyffsat OK när de kommer så sjunker inte tempen nämnvärt på en timma, så det är lugnt:).
Priset brukar ligga på runt 120:-, lite beroende på vad det är för tillverkare på doppisen.
#26 - 15 december 2008 13:37
ansjo skrev:
Är bara vattnet hyffsat OK när de kommer så sjunker inte tempen nämnvärt på en timma, så det är lugnt:).

Priset brukar ligga på runt 120:-, lite beroende på vad det är för tillverkare på doppisen.

Okej men då förbereder jag det. tar bort fiskarna i det akvariumet och släpper dem i stora 600 liters sålänge :) Men jag behåller sanden och så mycket snyggare :D elr får se låter praktiskt utan :)

// simon
#27 - 15 december 2008 13:44
Har du kvar sanden och matar på mycket samt diskus som skitar ner så kommer du med ganska stor sannolikhet att få problem. Får de tex flagelater i magen så skiter de ut dessa och diskus går och plockar mycket mat på botten och risken blir då större att det smittar mellan fiskarna.
Har du ingen sand så är det lättare att hålla botten ren, men det är å andra sidan ingen garanti att de blir helt sjukdomsfria;).
#28 - 15 december 2008 13:53
ansjo skrev:
Har du kvar sanden och matar på mycket samt diskus som skitar ner så kommer du med ganska stor sannolikhet att få problem. Får de tex flagelater i magen så skiter de ut dessa och diskus går och plockar mycket mat på botten och risken blir då större att det smittar mellan fiskarna.

Har du ingen sand så är det lättare att hålla botten ren, men det är å andra sidan ingen garanti att de blir helt sjukdomsfria;).

Okej ska ränsa allt men man kan väl låta dem ha någon växt och några rötter?

// Simon
#29 - 15 december 2008 14:24
Visst kan du det.
Jag planterade växter i en vanlig terracottakruka som jag fyllde med sand och kunde flytta bort vid rengörning:). Även en Ancistrus i karet samtidigt är inte fel som hjälper dig hålla rent på rutorna.
#30 - 15 december 2008 15:04
ansjo skrev:
Visst kan du det.

Jag planterade växter i en vanlig terracottakruka som jag fyllde med sand och kunde flytta bort vid rengörning:). Även en Ancistrus i karet samtidigt är inte fel som hjälper dig hålla rent på rutorna.

Jag är äntligen klar nu och det blev faktist fint utan sand :)

Jag har några stenar och rötter och 1 växt :D Jag la även i en vit ancistrus och ett brunt anscistrus yngel :) Dem klarar nog det tillsammans :) Tack för hjälpen Anders och bilder kommer förhoppningsvis senast imon :)
#31 - 15 december 2008 18:08
Så nu har dem anlänt för ca 2 timmar sen :D Dem är små och ganska färglösa ännu men man blir som kär vilket som. Riktigt snygg fisk dem där Diskusen och ångrar inte köpet. Men dessvärre var det dem 3 sista dem hade kvar och en av dem har antagligen varit hackkyckling och inte utvecklats så mycket som dem andra men jag får hoppas på att den växer ifatt.

Dem är lite skygga nu men dem vågar sig ändå ta sig en runda i akvariumet ibland :D Men nu när det kommer till matningen så var jag ock köpte oxhhjärta och vita mygglarver. Ikväll kunde jag inte låta bli att stoppa ner lite mygglarver till dem men dem tog in de i munnen och spottade ut :S jag hoppas verkligen dem börjar äta när dem känner sin hemma.

Men ska jag redan imon börja mata dem 5-6 gånger om dagen eller ska jag ta det lite lungt den första veckan? Så dem hinner stadga sig riktigt?

Mycket tacksam för svar :)

Mvh Ny diskusägare :D:D:D:D:D
Bilagor:
#32 - 15 december 2008 20:37
Plopp
#33 - 15 december 2008 21:28
Du tar det lugnt nu i början och matar inte mer än en gång om dagen tills du ser att de fått aptiten. Var heller inte orolig om det tar en vecka eller mer innan de äter då en del diskus kan vara svåra att få igång.
Sedan får du även vara beredd att den diskusen som varit hackkyckling även i fortsättningen kommer att vara det, om dui inte skaffar fler diskusar. Då brukar detta beteende avta och hiarakin i gruppen blir lite flytande istället.
#34 - 16 december 2008 09:35
Okej :) Tack anders!

Jag ska köpa 3 diskus till nu så snabbt som möjligt men dessvärre är dem i djuraffären kanske 8 cm och dem jag har ni ligger mellan 5-6 cm. Jag läste på en sida att dem helst ska vara jämnstora när man sätter dem i samma kar!

Eller stämmer inte det?

Mvh Simon
#35 - 16 december 2008 11:15
Jo, men är det inte större skillnad så kan du hoppas att det funkar ändå.
Fråga när du köper dem om du får lämna tillbaka dem om gruppen inte skulle funka ihop:).
#36 - 16 december 2008 11:23
ansjo skrev:
Jo, men är det inte större skillnad så kan du hoppas att det funkar ändå.

Fråga när du köper dem om du får lämna tillbaka dem om gruppen inte skulle funka ihop:).

Det skulle jag inte tro men man kan ju alltid höra först. :D

Nu har dem ätit sin första mat iaf. Oxhjärta gjorde succe ;)
men vita mygglarver rör dem inte :p Dem är fortfarande skygga men när man inte är inärheten utan bara kollar på dem så simmar dem glatt runt och letar på botten :) Är det en bra syn på pigghet?

Mvh Simon
#37 - 16 december 2008 11:28
En bra grej att gå efter är när du kommer fram till karet kommer de allihopa till rutan och tigger mat, då kan du även lätt se om det är någon som inte "hänger med". Men det kan ta några dagar innan de är riktigt allerta så ta det lugnt bara:).
Bilagor:
#38 - 16 december 2008 11:33
Okej vad bra :) Hoppas på det men om dem äter bra men inte tigger är inte det också bra? :)

// Simon
#39 - 16 december 2008 18:20
Hur ska jag göra med delvattenbytena denna veckan när dem ska återhämta sig? Då borde det väl räcka med varannan dag när man bara matar 2 gånger om dagen? Elr ska jag välja dem att jag är i akvariumet med slangen varje dag?

Mvh Simon
Bilagor:
#40 - 16 december 2008 18:21
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124670 Till min projekt tråd hjälp mig gärna och tyck till :) :D
#41 - 16 december 2008 19:57
http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html? Här kommer bilderna med :)
#42 - 16 december 2008 22:14
Vänta några dagar innan du byter vatten så de hinner acklimatisera sig i karet och känner sig lite tryggare...
#43 - 18 december 2008 18:54
ansjo skrev:
Vänta några dagar innan du byter vatten så de hinner acklimatisera sig i karet och känner sig lite tryggare...

Okej :) Tack för all hjälp
#44 - 22 december 2008 12:46
Ja då var jag här igen och mina diskus är fortfarande lika rädda :( Dem har varit i akvariumet i 1 vecka. Dem äter bra men inte när jag ger dem utan när det ligger på botten. Dem står bakom en rot hela tiden när man är vid akvariumet men när man har gått så simmar dem i hela akvariumet som vanligt igen.

Vad ska jag göra? :(

Mvh Simon
#45 - 24 december 2008 22:01
Mina 2 nya diskus som ska göra dem andra sällskap :D http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html? Ligger på den 24 December

vad tycker ni? Vilken sort är de?
#46 - 25 december 2008 08:11
Ssss :mad::(! Ett diskus paket hade jag oxå velat ha, ju [:o]...

De är jättefina...
#47 - 26 december 2008 13:21
Ssss :mad::(! Ett diskus paket hade jag oxå velat ha, ju [:o]...

De är jättefina...

Ja skit kul :)

Tack

// Simon
#48 - 4 januari 2009 12:58
När det hade gått någon vecka så var den ena diskusen inte alls lika pigg som de anda och åt mycket lite :(
Jag ringde då till djuraffären och frågade henne om det var okej att jag fick byta in den diskusen mot en annan då det var den som gömde sig hos henne med. Det var okej sa hon och jag stack dit direkt. Jag bytte mot en malbro red eftersom de andra var slut och den har funnit sig till rätta. :)

MEN den andra diskusen som jag inte bytte verkar vara väldigt ledsen och nerstämd och simmar bara fram när det är mat. Kan det vara så att den är orolig eftersom jag rörde om i akvariumet eller är det för att jag kanske splittrade ett blivande par?

Det var 1,5 dag sen byttet in den andra diskusen.

Vad kan det vara med den diskusen :(

// Simon
#49 - 5 januari 2009 17:06
Bling

Annons