Diskus

#1 - 17 mars 2009 14:08
Kan jag ha ett diskus par (hona+hanne) i mitt 216l kar med segelfensmollys och en dvärggurami? Måste de ha någon speciell mat eller går det bra med flingfoder, mygglarver och kyckling/ägg ibland?
Och vad jag vet äter inte diskusar på växterna väl?
#2 - 17 mars 2009 15:14
Måtten?

vilka mått har du på akvariet?:)
#3 - 17 mars 2009 16:13
60*60*60. Kanske bättre att köpa unga diskusar och skaffa större kar senare?
#4 - 17 mars 2009 22:32
jo det kan gå..men tycker det verkar som du inte är så kunnig inom diskus kanske? det är en rätt krävande fisk då den ska ha speciell mat o och vattenkvalite..men alltid roligast och skaffa ungar som får växa upp o bilda egna par:) nej diskus äter inte växte men dom behöver vegatbilisk i deras föda så som räk mix o sånt som innehåller bla ärtor ..hoppas det hjälpte nått kanske..:)
#5 - 24 mars 2009 14:56
Jag vill inte grusa dina drömmar, men...

För det första är diskus en stimfisk och bör inte gå bara två i ett kar förrutom om man ska ha dem till att leka. De trivs bäst om man håller dem i en grupp om minst sex individer.

För det andra bör du nog läsa på en hel del innan du ger dig på diskus, de kräver lite mer än vanliga sötvattensfiskar i form av foder, vatten och allmän skötsel av akvariet. Har man förstått vad man ger sig in på och är beredd att ta det extra arbete diskus kräver är de inte så himla märkvärdiga att hålla.

För det tredje är (IMHO) 216 liter i minsta laget även för en liten grupp diskus, tänk på att de blir ganska stora som fullvuxna, bortåt 18-20 cm. De bör ha minst ca: 50-60 liter vatten/fisk. Ett större kar är dessutom lättare att få i balans, och att sedan bibehålla balansen i. Diskus är goda och väldigt snabba simmare och behöver stora ytor att simma på för att må riktigt bra.

Köp mellanstora (10-12cm) fiskar, små diskus (5-7cm) är svårare att hålla.
#6 - 24 mars 2009 15:38
Har du inredning i karet? det bästa är att skaffa ett lekpar och låta dom gå ensamma. kör utan inredning, ett svampfilter och doppvärmare. håll vattnet och tempen stabil, läs på så mycket du kan så ska de nog inte vara några problem. diskus är stimfisk som ung men när dom blir äldre bildar dom par så ett lekpar kan gott gå ensamma i en kub.
#7 - 24 mars 2009 21:21
Link_Mag skrev:
Har du inredning i karet? det bästa är att skaffa ett lekpar och låta dom gå ensamma. kör utan inredning, ett svampfilter och doppvärmare. håll vattnet och tempen stabil, läs på så mycket du kan så ska de nog inte vara några problem. diskus är stimfisk som ung men när dom blir äldre bildar dom par så ett lekpar kan gott gå ensamma i en kub.

[:o)]

Det där är nog inte det första man ska ge sig in på om man ska börja med diskus...
#8 - 24 mars 2009 21:55
varför inte? vuxna fiskar är enklare att hålla är ungfiskar. en kub utan inredning e lätt att städa, ett svampfilter är lätt att sköta och är effektivt. mycket enklare att skaffa ett par i en oinnred kub än att försöka dra upp 6-8 ungdjur. tycker jag iallafall

Annons