När kläcks dom? dom lades för 3 dagar sen, det borde vara när som helst, va?
Vad göra sen, skall man håva upp ynglen efter en tid? kan dom bli uppkäkade av de andra diskusarna/tetrorna?
Meningen är att jag vill att dom överlever...
Aj aj.. Kan man håva upp dem? och sätta dom i ett yngelakvarie(~100Liter, som jag får inskaffa sålänge...)Måste föräldrarna med? och när kan man göra det?
Min plan är att när skattepengarna kommer, köpa ett 250-350L hörnkar och flytta de vuxna dit, sen sätta ynglena i 120L... Det värsta är att frugan inte vet om denna plan än... [:D][:-39][xx(]
Ta det lungt och låt ynglen i denna lek bli mat åt de andra fiskarna ( det är ganska sannolikt att det blir så). Sedan kan du flytta föräldrarna till ett eget kar och hoppas att de leker igen!
Att flytta både yngel och föräldrarna till ett eget kar är inget jag skulle rekomendera. Stressen blir för stor på fiskarna. Det är inte heller lämpligt att flytta bara ynglen eftersom de är beroende av föräldrarnas hudslem åtminstone första veckan efter frisimmandet för att överleva.
Hej och tack för alla svar!
Idag på morgonen var äggen kläckta men inga yngel syntes till så dom gick nog åt illa kvikt... nåja, det är ju inte helt ovanligt enligt vad jag läst... Nu vet jag ju iallafall vilka som är honor/hanar. hade ingen aning innan :-)
Skall nog flytta över de andra fiskarna till ett annat större kar när jag köper det...