Diskus Fråga!!

#1 - 20 februari 2007 19:43
Hej, jag har aldrig förståt varför man inte kan ha diskusar tillsammans med sälskapsfiskar....Skulle det teoretiskt fungera att ha diskus med de fiskar jag har i mitt akvarium just nu, fiskarna är:

2 Black Molly
3 Platy
2 Svärdbärare
2 Palettciklider
5 Fjärilsciklider
1 Siamesisk Algätare
4 Praktbotier
15 Neon tetra
15 Kardinal Tetra
1 Mal, Leopard-acanthicus, L114
3 Ancistrus
1 Albinoancistrus
2 Banjomalar

Skulle detta fungera ska dom få större akvarium, har bara plats för ett för tillfället...Och om det inte fungerar att ha dessa tillsammans med diskus så förklara gärna varför så jag kan förstå för en gångs skull....
#2 - 20 februari 2007 22:37
Jaaa... fiskarna du räknar upp där är väl i och för sig inga problem. Här är det nog storlek på akvariet som får råda som grund. Discus vill ju ha rejält med svängrum, speciellt då de växer till sig och grupperar sig mer parvis. Nu har jag inte riktigt koll på formeln när det gäller liter per Discusindivid (någon kanske kan svara på det... 50 liter?), så starta räknandet där när det gäller storlek på karet; alltså drygt 50 liter per Discus (rätta mig om jag har fel).
Mitt kar är på 600 liter och där regerar två rätt kraftiga lekpar i varsin ände. Jag har inga som helst planer på att i nuläget tillföra några individer då det råder perfekt terrorbalans. Jag har massor med Kardinaler och x-antal Ancistrus och Corydoras.
Jag skulle nog se upp med Platy, Black Molly och Svärdbärare då jag har en känsla av att dessa möjligtvis kan dra till sig lite parasiter och skit (säkerligen en fördom från min sida, men ändå). Fjärilsciklider är inte heller några problem, vad jag kan se, om man håller ett, max två par som får massor av göm- och lekställen där de kan dona runt. Paletterna blir ju rätt aggressiva vid lek och kan terra rätt duktigt, så jag skulle skippa dessa också för akvariefridens skull.
Sedan är det ju, som alltid, förberedelser och tålamod som gäller. Läs på noga om temperatur, vattensammansättning, -värden och förhållanden. Köp böcker, kolla nätet och framför allt, fråga här på forumet där det bevisligen finns massor av duktiga experter. Jag sög åt mig mängder av fina tips här när jag startade mitt Discuskar för två år sedan.
Fråga på, om jag kan ge några svar av värde skall jag gärna vara till tjänst! Och Lycka Till!

/Max
#3 - 20 februari 2007 22:38
Jo det skulle nog funka, men det kommer att bli en väldig soppa av fisk, samt att diskusen inte kommer att kunna få lugn och ro som den gärna vill ha. Om jag vore du och ville ha diskus skulle jag göra mig av med:
2 Black Molly
3 Platy
2 Svärdbärare
2 Palettciklider
1 Siamesisk Algätare
4 Praktbotier
för ungfödarna tar mycket av maten som diskusarna behöver då de ofta inte är så heta på att äta, paletterna för att de kan bli lite griska när de ska leka och stressar då upp diskusen och de övriga kan med vara i stressigaste laget. Sedan funkar det säkert hos vissa personer att ha dessa fiskar tillsammans, men detta är vad jag skulle gjort i dina kläder.
#4 - 20 februari 2007 22:50
okej, det låter bra dom fiskarna som ni tycker jag inte ska ha kvar är sånna jag kan sälja utan att sakna dom, med risk att låta dum.

De fiskar jag vill ha kvar är ju.
Fjärilscikliderna
Neonerna
malarna

Sen hade jag gärna haft kvar:
Praktbotierna
Siamesen.
Paletterna..

Det är ungfödarna jag tröttnat på..
#5 - 20 februari 2007 23:05
Du kan ju kanske prova att ha kvar Botiorna och Siamesen, men dessa blir ju så jädra stora med tiden och går lätt in i nån sorts "foodfrenzy" när det är matdags och det kan vara rätt störande för Discusarna som gärna äter med ett snyggare bordsskick. Jag hade några Siameser i mitt kar men de blev som Torskar i storlek och röjde så jäkligt att jag fick ta ur dom till slut.
Att ta ur Siameser är ingen lätt uppgift kan jag lova, men jag har ett gammalt bra gubbtrick...

/Max
#6 - 20 februari 2007 23:06
Är det hagelbössan som åker fram ur garderoben:p ?
#7 - 20 februari 2007 23:07
Men som jag förstår det så är det maten som gör att snabba fiskar inte ska gå med diskus, för dom får inte i sig mat annars, är det inget annat man ska tänka på...Som jag förstog det när alla säger nej det går inte ha diskus med dina fikar, var att dom skulle äta eller iaf försöka äta upp fiskarna i akvariet...
#8 - 20 februari 2007 23:22
Hej Anders! Nja, hagelbössa... snarare sjunkbomber. Skämt åsido, man kan ta upp Siameser med en sorts "hummertina" gjord av petflaskor. Spännande va? Jag kan beskriva det närmare senare om någon är intresserad.

Hej Smegga! Det handlar kanske inte så mycket om att de snabba skulle ta all mat o.s.v. För min del är det en estetisk fråga, Siameserna och Botiorna hör... liksom inte dit... är du med mig? Tycker man dom är fina kan man kanske ändå prova att ha med dom, om man tycker det känns rätt. Jag hade några Siameser i för att de var sketabra på att plocka alger på vissa växtbladskanter, men jag trodde aldrig att de skulle bli så jädra stora... där rök mitt snack om noga förberedelser.
Din sista mening där hajade inte jag riktigt... Jag tror inte att Discusarna har någon som helst lust att käka upp de fiskar du vill ha med. Förstod jag dig rätt?

/Max
#9 - 21 februari 2007 06:45
MaxB skrev:
Hej Anders! Nja, hagelbössa... snarare sjunkbomber. Skämt åsido, man kan ta upp Siameser med en sorts "hummertina" gjord av petflaskor. Spännande va? Jag kan beskriva det närmare senare om någon är intresserad.

/Max

jag vill veta jag ska ta upp 3 ungefär likadana fiskar
#10 - 21 februari 2007 07:32
smegga skrev:

2 Black Molly

3 Platy

2 Svärdbärare

2 Palettciklider

5 Fjärilsciklider

1 Siamesisk Algätare

4 Praktbotier

15 Neon tetra

15 Kardinal Tetra

1 Mal, Leopard-acanthicus, L114

3 Ancistrus

1 Albinoancistrus

2 Banjomalar

...

Tänk på att Diskusen gärna vill ha mellan 28 - 30 grader varmt för att trivas vilket gör att en hel del av dina fiskar inte trivs med värmen! Kolla artbeskrivningarna här på zoopet!
Givetvis skulle jag aldrig blanda fiskar från annan biotrop i ett akvarium! Men det är jag det!
Dessutom är det viktigt med lugna firrar som inte stressar ihjäl akvariets kungar (Diskus) :)

Glömde:
Dessa fiskar skulle jag ta bort från ett Diskusakvarium:
2 Black Molly
3 Platy
2 Svärdbärare
2 Palettciklider
5 Fjärilsciklider
1 Siamesisk Algätare
4 Praktbotier
#11 - 21 februari 2007 08:25
alcar skrev:
jag vill veta jag ska ta upp 3 ungefär likadana fiskar

Jag med, denna lilla fälla kanske skulle funka att få upp botior med. Men gör en ny tråd så att folk som inte läser denna tråd kan ta del av dina små mörka hemligheter;)
#12 - 21 februari 2007 08:38
laerni skrev:
Tänk på att Diskusen gärna vill ha mellan 28 - 30 grader varmt för att trivas vilket gör att en hel del av dina fiskar inte trivs med värmen! Kolla artbeskrivningarna här på zoopet!

Givetvis skulle jag aldrig blanda fiskar från annan biotrop i ett akvarium! Men det är jag det!

Dessutom är det viktigt med lugna firrar som inte stressar ihjäl akvariets kungar (Diskus) :)

Glömde:

Dessa fiskar skulle jag ta bort från ett Diskusakvarium:

2 Black Molly

3 Platy

2 Svärdbärare

2 Palettciklider

5 Fjärilsciklider

1 Siamesisk Algätare

4 Praktbotier

Då blir det ju inga fiskar kvar, Det får bli ett till akvarium med bara diskus framöver...

Max, Du förstog mig rätt och jag förstår dig nu....var trött som satan nör jag skrev inlägget såg hur skumt det såg ut nu :D

Tack för alla svar nu ska jag ta mig en riktig funderare..
#13 - 21 februari 2007 11:46
Alla husdjur, oavsett om det är hundar, katter, fåglar eller fiskar kräver speciell omvårdnad. När det gäller fiskar är alla typer av dom lika viktiga – och måste få just den vård de behöver. Jag skulle vilja göra en liknelse med fågelvärlden, för ett ögonblick. (Det här kan bli ett rätt långt inlägg, men läs gärna vidare ändå). Har man ett hyfsat ”normalt” akvarium med lite tetror, molly, svärdbärare, malar och kanske några mindre ciklider o.s.v, kan man säga att man har en motsvarande grupp undulater i en skönt lagom stor bur. Man matar dessa, sköter om dom, städar, kanske låter undulaterna ta en tur i rummet och njuter tillsammans med sina djurvänner. Det är alltså inget nedvärderande i att ha enklare skötta fåglar än att ha enklare skötta fiskar.
När den fågelintresserade börjar tänka i banor som Amazonpapegojor, Grå Jakos, Röda och Blå Aror, Hyacintaror o.s.v. börjar dock en svårare och mer komplicerad djurhållning. Blir man intresserad av dessa större och i många fall mycket mer krävande fåglar väljer man att inte blanda dessa med undulaterna, åtminstone inte i samma bur. Givetvis kan man behålla sina undulater men oftast skiftar fokus och koncentration över på de stora fåglarna, som inte nöjer sig med att bara sitta i sin bur och kuttra utan kräver att ägaren är där och ger dom uppmärksamhet i stort sett dygnet runt. Man gör alltså en pakt med sig själv och de mer krävande fåglarna, att, OK; jag lär mig allt om dessa djur och tänker sköta dessa på bästa möjliga sätt. Ägaren och djuren trivs då som allra bäst tillsammans.
När Discustankarna börjar utvecklas, tror jag att ett radikalt omtänk måste infinna sig. För att Discusarna skall trivas på ett basalt, enkelt vis bör man åtminstone försöka ge dem så naturliga förutsättningar som möjligt. Skall man odla Discus blir det helt andra förutsättningar, som jag inte är man att orda om, så jag släpper den biten till andra.
Let´s face it, Palettciklider lever i Afrika. Botior och Siameser kommer någonstans från Långtbortistan i österled, vet inte riktigt exakt var. Även om det givetvis går att blanda om man nödvändigtvis måste, så känns det ändå lite fel på något sätt.
Discus och Scalarer är vana att simma och dra omkring på stora ytor där det finns massor av gömställen i form av rötter och diverse skogsbråte då vattennivån höjs och sänks i flodfårorna säsongvis.
Vad man optimalt vill är ju att ta hem en bit av den naturliga miljön, alltså skära ut en bit Amazonasflod och placera detta i ett akvarium. Ett rejält tilltaget kar är att rekommendera, tycker jag.
När man låter för många individer av samma art trängas i ett kar uppkommer nästan alltid problem med att några bildar par och då är det naturligt att det par som tar ett område som revir absolut inte vill ha några av samma sort i området som stör. Jakten och ”mobbningen” sätter igång. I naturen simmar de som blir bortjagade från reviret helt enkelt bort och etablerar sig någon annanstans. Det är ju inte så att de som blir jagade stannar kvar i det dominerande parets revir och bestämmer sig för att bli matvägrare, mörka, smala över pannan och till sist dö. Det är akvariets glasrutor som sätter dessa gränser och gör att en del fiskar helt enkelt inte klarar sig.
Helt klart är Discus känsligare och ”svårare” än de flesta andra sorter man brukar hålla i akvarium, men det behöver inte bli ett oöverstigligt problem bara för det.
Kan man, när man börjar få Discustankar, försöka sätta sig in i hur dessa lever, och faktiskt, hur stora de blir, och applicera de kunskaper som går att tillskansa sig i sitt akvarietänk så brukar det fungera fint.
Jag säger det igen; förbered dig noggrant och ha mycket tålamod så blir det toppen!

Annons