Diskus fråga igen...

Lucas_no1
#1 - 6 december 2004 22:35
Jag hoppas det är någon som har lust att svara på en fråga till.
Jag är rätt ny på det här med diskus och läser allt jag kan få tag på i ämnet och försöker göra så rätt som möjligt.
När jag köpte fiskarna var jag inte påläst så jag kan erkänna att jag inte tittade på fiskarna så noga som jag nu fattat att man ska göra.
Både på färger former och hur dom är i hullet och sätt samt hur dom äter.

Alla mina diskusar förutom en äter glatt och är i framkant av akvariumet när man sitter där och tittar förutom en.
Den har fått namnet mini för den är så liten.
Dom var tre som var i samma storlek när jag köpte dom men dom har vuxit ifrån och är större än den nu.
Dom är rätt unga än typ snusdosa.

Den har kommit fram och varit pigg när man matat med mygglarver men vägrat all annan föda. Hon har hela tiden varit benig och smal över pannan och rätt färglös och mörk över fenorna.

Jag flyttade fiskarna i förra veckan till det nya akvariumet då jag var lite orolig för en av dom andra när den flämtade rätt kraftigt men allt ser bra ut på alla fiskar nu förutom på den här lilla som har matvägrat hela dagen.
Hon står stilla uppe i ett hörn och ser hängig ut.

Kan det ha varit fel på den här fisken hela tiden eller vad kan det bero på?
Alla andra är pigga nyfikna och ät glada!!
HOn är inte jagad eller retad av någon annan fisk.

Kan det vara klokt att sätta henne i det gamla akvariumet och förska mata enbart denna?
Jag har det fortfarande igång med ett par små malar i.

#2 - 7 december 2004 00:04
Vilken färg är avföringen?
Lucas_no1
#3 - 7 december 2004 07:30
Den är lite ljus blek kan man säga.
#4 - 7 december 2004 08:31
Tyvärr är det nästan alltid en av fem discusar som matvägrar å dör :(
Det är bara att acceptera.

Sen säger endel att man kan sätta fisken i ett annat kar och höjja tempen till 34-35 o tillsätta lite salt, och låta den gå där i några dagar. Och när man matar så måste man ta upp alla matrester som den inte äter upp, för vattnet blir väldigt dåligt fort när det är så varmt.

Jag testade denna metod utan bra resultat :( Så jag tog fram skärbrädan och kniven.
#5 - 7 december 2004 08:58
den har nog problem med parasiter i magen, minns inte vad det kallas men medicinering är nog enda utvägen.

om den äter överhuvud taget så höj tempen till typ 32 grader och se om den blir mer sugen på att äta, tänk dock på att om den inte äter bättre så förbränner den mer vid högre temp.

//Marcus
#6 - 7 december 2004 09:12
Det är ändå värt ett försök att rädda den. Isolera den ett tag o höj tempen i en vecka upp till 10 dagar o salta 1dl/100l. Man måste hålla mycket rent. Höj tempen sakta. 34-35 grader. Medicinera eventuellt mot invärtes parasiter. Lycka till!
#7 - 7 december 2004 09:31
Hej.
Kan ni förklara varför skall ha i salt till fisken när den matvägrar.Han skriver ju att avföringen är vit och det tyder ju på att den har flagylater och då hjälper ju salt ej.Det som behövs är ju rätt typ av medecin,typ Flagyl och hög temp. över 35 gr.om det skall finnas någon chans att rädda den.
MVH Mats
#8 - 7 december 2004 09:50
Måste hålla med mats m här. Salt är enligt mig lite överreklamerat, det finns ju ingen som drar i lite salt i amazonas när discussarna är dåliga? Hög temp och medicin är nog det allra bästa.
#9 - 7 december 2004 14:56
Flagyl ja :)

#10 - 7 december 2004 17:27
Själv har jag just nu sorg här hemma :o((
min lilla favorit bebis en blue diamond alldeles midnattsblå dog inatt av just flagelater...
Jag hade gjort ALLT efter konstens regler med värme,salt,flagyl,ingen matning,inga lampor tända,extra syre osv. osv..men det hjälpte inte..
Så ibland så spelar det ingen roll hur man än vill och försöker,ändå märkte jag det snabbt att det var något på gång med lilleman men det var försent *snyft*
Otroligt vad ledsen man kan bli, för många bara en fisk för oss andra så himla mycket mer!!!
kramis
Åhsa
Lucas_no1
#11 - 7 december 2004 22:44
Det har varit lite tårar här med idag för Mini var våran lilla favorit.
Jag han inte titta på akvariumet i morse men när jag var hemma vid lunch så var det riktigt illa med mini som då låg bakom doppvärmaren och såg livlös ut.
Jag fick fram den och det visade sig att den fortfarande levde så jag flytta den till ett annat kar men det var försent.

Frågan är nu bara om det kan vara någon fara för dom andra som ser pigga ut och äter gott?
Klart den lilla bluediamond är lite mörk om fenorna.

Tack för all respons!
#12 - 8 december 2004 01:46
Äter de, så är det inte någon styrre fara. Inälvsparasiter har de alla, men när en diskus av någon anledning blir försvagade, så kan sjukdommen bryta ut och ta död på fisken.

Se bara till att de andra får bra vatten (minst 50% vattenbyte i veckan) och bra omväxlande mat. Undvik oxhjärta, det skitar ned så fruktansvärt.

Annons