diskus lek

#1 - 16 januari 2006 16:23
hur ofta kan en diskus leka? jag har nämligen ett par som har lekt 3 gånger nu båda vaktar romen okså där men efter ca 2-3 dar efter lek försviner romen när de ska kläkas och de lekte ca 2 vekor senare i gen lika så denna gång de försvan och sen nu då en vecka senare har de lekt i gen jag har en känsla av att det skulle kunna vara 2 honor eefter som de leker så tätt jag har inte sett när de läggar romen om ena lägger rom eller om båda två gör det eller är det så att de inte är redo att få yngel så de äter upp dom [:(]
Lucas_no1
#2 - 16 januari 2006 16:41
Dom kan leka en gång i vecka och så länge du inte sett leken och deras lekrör är det ju svårt att säga om det är hon och hane.
Det är ganska vanligt att discusar äter upp rommen precis innan eller precis när äggen ska kläckas.
Har du tur så ändar dom beteende eller har du otur så får du rom ätare vilket kan bero på älder mm.
#3 - 16 januari 2006 19:48
ok vad menade du med ålder då?
jag köpte de när de var va 5-6 cm och det är för ca 3 månader sen så jag tippar på att de är ca 7-12 månader nu
Lucas_no1
#4 - 16 januari 2006 20:18
Innan två år är är dom omogna så det bästa för dig skulle vara att separera dom och låta dom äta upp sig i storlek och förhoppningsvis så mognar dom under den tiden också. :-)
#5 - 19 januari 2006 07:45
ok tack för svaret
#6 - 19 januari 2006 09:43
Hej,
som total nybörjare har jag funderat på varför de äter upp sin egen rom? Jag menar, det är ju mot "naturen" att hindra sig själv att få avkommor. Jag kan förstå att andra fiskar äter den men inte den som har lagt den....
Kan någon förklara detta för mig?
#7 - 19 januari 2006 10:39
[quote=Johnny02]Hej,
som total nybörjare har jag funderat på varför de äter upp sin egen rom? Jag menar, det är ju mot "naturen" att hindra sig själv att få avkommor. Jag kan förstå att andra fiskar äter den men inte den som har lagt den....
Kan någon förklara detta för mig?[/quote]

Finns flera skäl till detta. Härom året fanns en bra artikel i SARf aktuellt om varför fiskar äter sin rom o sina yngel.
I diskusens fall kan den lägga upp till runt 400 romkorn. Utvecklas dessa inte rätt, eller att andra förutsättningar gör att kullen inte kommer att bli något, så kan de käkas upp. Det kostar föräldraparet mycket kraft o energi att föda upp en kull o finns inte förutsättningarna så "återvinns" rom/ynglen. Detta för att de snabbt skall kunna göra ett nytt försök.
Detta är sedan individuellt hur olika diskus fungerar. Det finns par som föder ut små mängder men det finns också andra som ratar kullar på under 75-100 yngel. Vissa par kan leka om medan de har en kull på sig, medan andra biter ihjäl yngel för att leka om. En hanne som äter upp rommen gör oftast detta under det första o andra dygnet. Därefter är det oftast honan som är den skyldige. Men o andra sidan är det hon, som romproducent det tar mest energi utav
#8 - 19 januari 2006 11:44
[QUOTE=Lucas_no1]Innan två år är är dom omogna så det bästa för dig skulle vara att separera dom och låta dom äta upp sig i storlek och förhoppningsvis så mognar dom under den tiden också. :-)[/QUOTE]

skulle nog säga ett år.... ett och ett halvt år är just perfa hos mej..
#9 - 21 januari 2006 18:23
ok jag tänker låta dom hålla på att leka så får dom lite mer erfarenhet tills hanen är mogen de 2 som leker är de 2 största. så på så vis så får även de andra chansen att växa till sig också. jag är inte profs på diskus inte nu i alla fall men man vet ju aldrig i framtiden kanse, men det är ju i alla fall lärorikt att studera dom när de växer och leker...

Annons