[quote=Johnny02]Hej,
som total nybörjare har jag funderat på varför de äter upp sin egen rom? Jag menar, det är ju mot "naturen" att hindra sig själv att få avkommor. Jag kan förstå att andra fiskar äter den men inte den som har lagt den....
Kan någon förklara detta för mig?[/quote]
Finns flera skäl till detta. Härom året fanns en bra artikel i SARf aktuellt om varför fiskar äter sin rom o sina yngel.
I diskusens fall kan den lägga upp till runt 400 romkorn. Utvecklas dessa inte rätt, eller att andra förutsättningar gör att kullen inte kommer att bli något, så kan de käkas upp. Det kostar föräldraparet mycket kraft o energi att föda upp en kull o finns inte förutsättningarna så "återvinns" rom/ynglen. Detta för att de snabbt skall kunna göra ett nytt försök.
Detta är sedan individuellt hur olika diskus fungerar. Det finns par som föder ut små mängder men det finns också andra som ratar kullar på under 75-100 yngel. Vissa par kan leka om medan de har en kull på sig, medan andra biter ihjäl yngel för att leka om. En hanne som äter upp rommen gör oftast detta under det första o andra dygnet. Därefter är det oftast honan som är den skyldige. Men o andra sidan är det hon, som romproducent det tar mest energi utav