Diskus med sorte prikker

#1 - 24 april 2005 22:06
Enkelte diskus har sorte prikker rundt om på kroppen - kanskje mest i området omkring finnene - men også i pannen / ansiktet. Det ser nærmest ut som om fiskene er belagt med sort pepper. Hva er dette ? Sykdom - eller en "naturlig" del av akkurat det individets farge ? Hva er årsaken til at noen i en flokk får det - og andre ikke ? Arv - eller miljø ? Og - om det nå skulle være miljømessige årsaker - er det noe man kan gjøre for å unngå at prikkene oppstår ? Jeg mener også å ha lest et sted at slike prikker kan forsvinne - helt eller delvis - med stigende alder, er det korrekt ?
#2 - 25 april 2005 06:31
Vissa diskus har dom och vissa andra inte. De kan vara naturliga arvsrelaterade prickar och det kan bero på matning med för mycket spirulina. Det är inte en sjukdom och det smittar inte. Såna prickar kan försvinna med åldern, men kan också tillta.
MVH
Magnus
Lucas_no1
#3 - 25 april 2005 21:24
När mina pidgeonblood är i lekform tilltar pigmenteringen rejält och minskar mycket när dom går tillsammans med andra fiskar.

Så inget konstigt med det men det är ju snyggare om dom inte har pigmentering.
#4 - 26 april 2005 09:05
Ja, jeg er enig i at fiskene er penere uten disse prikkene ! Jeg har fire vakre ungfisk av varianten Marlboro Red - alle har i varierende grad har disse prikkene. Jeg er helt fersk når det gjelder diskus - og ytterst takknemlig for alle gode råd. Har lest omtrent alt jeg har kommet over om diskus - men har ikke funnet særlig mye om akkurat dette. Har tenkt litt på om det kunne ha sammenheng med temperatur og planter i karet - event. også det faktum at de har selskap av fire bolivianske sommerfuglciklider samt algespiserne. Men om det nå er slik at spirulina kan bidra til at prikkene går tilbake, da vil jeg etterhvert forsøke å minske mengden av det når jeg forer. Jeg har bare hatt fiskene i seks dager - og er akkurat nå bare glad for at det ser ut til at alle etterhvert spiser. Forer tre ganger om dagen - på morgenen flakfor av ulik type - midt på dagen frossenfor ( oksehjerte, artemia, rekemix ) - og Tetra Diskus Bits på kvelden.

Annons