Diskus med svampinfektion?

#1 - 25 oktober 2006 16:42
Har problem med misstänkt svampinfektion på mina diskusar. Det började med att två fick mindre sår, troligtvis efter att kommit mot en sten. Den ena blev bra och den andra sämre och sämre tills jag fick ta bort den. :(

Nu har en tredje fått samma slags infektion på ett annat ställe, troligtvis utan att ha nåt samband med den förra. Infektionen verkar växa och växa tills den tar över och fisken dör. Har behandlat med Bactopur och from igår med Mycopur, men det verkar inte gå tillbaka. Enligt instruktionen skall man hålla på i tre dar, men infektionen blir bara värre och värre.

Nån som har nåt annat bra knep än att bara medicinera?[:o]
#2 - 25 oktober 2006 17:10
dålig vattenkvalite? salt kan hjälpa fisken att läka såret. jag har för mig att man kan höja tempen om man har diskus, till typ 30 grader, men inte säker. prova att söka i forumet och du hittar nåt intressant där.
#3 - 25 oktober 2006 17:30
Jag byter en tredjedel av vattnet nu och saltar 1,5 dl salt till mitt 225 liter akvarium. Bevakar och hör av mig.

Tack på förhand!
#4 - 26 oktober 2006 16:21
Det gick åt skogen

Efter vattenbyte med saltbyte och medicinering gick det trots allt åt skogen för firren. Han finns nu i de sälla jaktmarkerna i Brasiliens regnskogar där det finns mat i överflöd och honor att uppvakta.

Dags att köpa fler och börja om igen med andra ord. :(
#5 - 27 oktober 2006 08:45
Salt hjälper inte mot Svamp..

Och om du ska köra värme kur och salt på dina diskusar så är det 1-2dlsalt/100L vatten tempen ska ligga på 35° men då måste du se till att syresätta vattnet mycket.
Mot svamp finns det bra mediciner på marknaden tex Waterlifes Protozin eller Bacteria killer som även tar svamp.

Annons