Diskus, nu eller nästa gång ?

#1 - 23 januari 2015 22:47
Ja, då var det snart dags för vattenpåfyllnad. Bakgrunderna är på plats, filtren är fyllda och sanden är i.
Men vi tar det från början …..

I mitten på december -14 så jobbade sambon helg och jag satt framför datorn och kollade runt. Hamnade till slut på Zoopet och fastnade där….
Jag läste väldigt mycket om allt…. Men kom sen in på projekt och började läsa mitt i någon tråd och fattade inte riktigt, så jag bläddra tillbaka och började från början.

Åå vad jag läste … tror det var Einarsson (Diskus och annat) först, sen hela Tommy V ( Mitt först Diskuskar ).
Det var så intressant och följa dessa projekt med alla funderingar, frågor och få följa utveckling.
Sen kom avgörandet för min del ….. Johnny, Bluewing ( Drömmen om ett Diskuskar ) Började med inlägg 1 och satt sen i timtals och bara läste.
Ja vad skall man säga, vilka uttryck, vilken känsla, vilken inlevelse, sån passion, ja ni som läst förstår nog.

Jag har haft akvarium till och från i 40 år, mest till. Senast för två år sen sålde jag mitt 600 liters kar med bl.a..Scalarer. Men drömmen har alltid varit att få ha ett gäng fina diskusar, men det har aldrig blivit så, av olika anledningar.

Men efter jag läst Johnnys tråd så hade jag bestämt mig. Ett, och endast ett, mellan stort kar skall jag bara ha, nu! Och varför bara ett, jo det har flera gånger skenat iväg med massor av kar ( 12 som mest) och så orkar jag inte med att hålla alla i det skick jag vill och tröttnar.
Så nu blir det bara ETT.

Nu i Januari har jag flera gånger om dan varit inne och läst om allt från sjuka fiskar till växter, ja i princip allt. Zoopet är bättre än vilken bok som helst. Har inte kommenterat så mycket men läser det mesta.

Men nu ….
Ja nu skall jag börja ett projekt som jag inte riktigt vet hur det slutar. Och vill inte heller riktigt veta vart det bär iväg utan det får tiden utvisa.
Målet är ett lugnt och rofyllt kar med malar och räkor längs ner tillsammans med nån mindre ciklid. Och sen en grupp med Diskus…. Men har inte bestämd mig än. Det kan också bli Scalarer, helst vildfångat eller Altum, med vetskapen att det inte blir lika lugnt som med Diskus. Sambon sa att jag skulle gå på magkänslan… hmm.. hoppas den kommer. Älskar Scalarer, men älskar även Diskus.

Började med att det var dags för vattenfyllning och det blir det imorgon.
Men om vi backar lite till ….
För ett par veckor sen köpt jag ett begagnat Juwel Rio 300 med sitt original filter i och har sen dess rengjort allt och satt i BTN slime. Klädde även filtret vilket jag tycker blev rätt så bra.
Var inne på att köpa Biltemas blästersand men det blev Julas ist. Tycker Biltemas var lite för ljus. Jag har köpt lite rötter som jag skall börja med, blir mer senare. Köpte även nya filterpatroner, bara de grova och en ny box med Cirax.

Här är jag idag, alltså dags för vattenpåfyllning under morgondagen.

Hoppas att jag får goda råd, förslag, hjälp och synpunkter framöver med allt, för det vet jag att jag kommer behöva.

Lite mer om mina planer för karet och invånarna i det, kommer under väntan på de goda bakterierna växer sig starka.

// Tony
#2 - 23 januari 2015 22:50
Låt inte ryktena om diskus svårighetsgrad skrämma dig, det är itne så illa som det låter, visst, ibland går det fel, man tappar någon fisk, men det är en del av processen och händer alla. Men det borde inte hindra dig ifrån alla andra njutningar man får av diskusarna. Låter på dig som om du vill ha diskusar så kör! Du bor dessutom i Trollhättan där du runt hörnet har en fantastisk diskusleverantör (tonysdiskus). :)
#3 - 24 januari 2015 00:33
Ska bli kul att följa även denna tråd.
#4 - 24 januari 2015 06:00
Även jag kommer att haka på här:).
#5 - 24 januari 2015 06:23
Underbar uppstart, Tony. Förstår din tvekan mellan Altum och Diskus så här i början faktiskt. Men vill du ha en fisk som simmar i karet eller vill du ha en relation med dem? Altum är ju ståtlig som få och människor som ser dem tycker ju att de är oerhört vackra, vilket de ju också är. Men du tror inte du ångrar dig om du inte får uppleva ett band mellan dig och en diskus i karet? Om du läste min tråd så vet du att det var på håret att det blev skalarer även för mig istället för Diskus eftersom jag kände mig trygg med Skalarer men diskus kändes mera nervöst. Om du nu hållit på med fisk i 40 år så gissar jag att du inte började på BB direkt och då lär du ju vara en man i sina bästa år. Skulle det inte vara häftigt att fast du är en mogen person få uppleva en Bambi på hal is-känsla med darriga ben ibland. Just genom att du aldrig är säker egentligen ger diskushållningen en nerv som få andra arter som i sin tur är ett föryngringspiller av guds nåde. Du känner dig ung igen faktiskt. Lite som att trycka reset på datorn och rensa hårddisken. Skallen, känslorna blir lite mer levande skulle man kunna säga.
Men Altum är ju tryggt och lugnt och du kommer snabbt att känna igen dig. Det har du varit med om förr....
Men vad triggades du av i våra Diskustrådar då, Tony? Vad vill du uppleva?
För egen del inser jag att en broms för mig med Diskus var krasst stålarna. 800:- styck gånger 10 det skapade för en arbetarunge som mig en lätt skärrad känsla. Nu har ju dessutom 2 dött. Bye bye 1600:-.... Några kan gå samma väg och ändå sitter jag och glor på diskus som kostar minst dubbelt så mycket i hemlighet.
Nu känner jag ju inte dig (ännu) och vet inte hur du funkar men anar en nyfiken kille med stor potential för diskushållning. Nu vet du hur jag ser på det hela. Kommer uppmärksamt läsa varenda enskild bokstav i tråden.
#6 - 24 januari 2015 07:30
Underbart att du nu startat upp denna projekttråd, skall bli kul att få följa dig och ditt projekt oavsett vilken riktning du väljer. Och givet skall denna tråd handla om just dig och dina projekt men jag måste först bara få inleda med att säga att det känns stort att bli omnämnd tillsammans med så erfarna akvarister som Blåvinge och Einarsson. De är ju faktiskt några av mina förebilder och mentorer inom den ädla konsten att hålla diskus. Att jag nu fått vara en av de som inspirerat dig till det som nu kanske komma skall känns faktiskt på riktigt hedrande och inspirerar onekligen mig till att fortsätta skriva ned alla mina konstiga tankar och funderingar som ibland troligen är helt obegripliga för någon annan än mig själv.

Själv så är jag en väldigt novis men stolt diskusskötare som inte började med dessa fantastiska fiskar som de flesta kunniga köper och börjar med (från tex Tonys diskus) utan jag köpte ett gäng betydligt mindre och billigare individer hos en lokal zoo handlare i Göteborg. Det var första av många ”fel” jag gjort i min resa fram tills nu eftersom jag byggt mitt kar allt eftersom jag byggt på min egen kunskap. Många gånger under denna resa så har mina Mentorer här på Zoopet talat om för mig att nu får du faktiskt lugna ned dig och inte belasta dina invånare med så många förändringar. Men jag ångrar verkligen ingenting, det som karet, invånarna och också gemenskapen här på Zoopet gett mig är verkligen långt över förväntan. Skulle karet fullständigt krascha idag så skulle jag aldrig vilja ha denna resa ogjort.

Nu skrev jag inte detta bara för att beskriva vilket märklig typ jag är utan snarare för att förmedla någon form av känsla över hur oerhört mycket ett diskuskar faktiskt kan ge, att det är allt annat än ett gäng stillastående och tråkiga fiskar. Tvärtom så består en grupp diskus av ett antal personligheter som tillsammans bildar en grupp med ett väldigt fascinerande gruppbeteende. Men det är klart, är man mest intresserad av att få hem någon form av action film där effekterna i filmen är viktigare än storyn, där numerären explosioner är viktigare än att lära och förstå filmens alla karaktärer ja då kanske diskus kan upplevas som något tråkiga.

Precis som blåvinge säger så känner ju inte vi varandra (ännu) men jag upplever dig som någon som är gediget intresserad av akvaristiken, vem annars skulle läsa hela blåvinges tråd, den är ju gigantiskt. Jag upplever dig som vetgirig och någon som gillar att förstå vad som händer även bakom kameran och inte bara den färdigt redigerade produkten.

Jag tror du kommer älska förmånen att få vara diskusskötare.

(Nu får jag sluta, varför kan inte jag bara skriva några rader?)
#7 - 24 januari 2015 08:56
Spännande projekt!

Sen säger jag som många andra, discus är en utmaning, men för att dom ska må bra är det inte raketforskning som behövs. Bra vatten och bra mat i rätt mängd räcker långt.
Sen för att dom ska må fantastiskt kan man behöva tweeka till det lite.
Med det sagt..
Kör nu discus, ge dig ut i mitten på rinken.
Den dag man tittar tillbaka på sitt liv är det alltid just dom tillfällena då man tog ett kliv man minns som avgörande för ens fortsatta utveckling!!
#8 - 24 januari 2015 09:03
Intressant detta kommer att följas :)
som ovanstående välskrivande personer säger , diskus är en fisk som du garanterat kommer att skapa en nära relation med om du väljer att gå den vägen , du kommer isåfall ha en resa framför dig med många härliga timmar i och framför akvariet men även några bakslag , dessa bakslag är precis som Einarsson mfl säger en del av det hela men det viktigaste är att inte börja tvivla på sig själv direkt utan ha is i magen , lycka till med detta projekt oavsett vilken väg du väljer att gå .
oavsett vilket tycker jag att du ska höra av dig till Tony och ta en titt på vad han har :)
#9 - 24 januari 2015 09:20
Jag skriver detta i din tråd, men det gäller såklart alla! Bryzell, blåvinge, Likan, Tommy L och alla andra helsköna människor. Om ni är hos Tony, fundera ett tag på pm det inte vore galet crazy att slänga in ett gäng naturligt vackra discusar i bilen och köra en sådär 150 mil norrut för en särdeles god kopp kaffe i mitt garage... Bara planterar idén :D
#10 - 24 januari 2015 09:22
Kommer att följas med stort intresse av mig med :). Om du har gluttat lite i min tråd, så bli absolut inte avskräckt utan köp Diskusar av bra kvalitet - du har tur du, som bor "granne" med Tony :)

//Inger
#11 - 24 januari 2015 09:27
jozi81 skrev:
Jag skriver detta i din tråd, men det gäller såklart alla! Bryzell, blåvinge, Likan, Tommy L och alla andra helsköna människor. Om ni är hos Tony, fundera ett tag på pm det inte vore galet crazy att slänga in ett gäng naturligt vackra discusar i bilen och köra en sådär 150 mil norrut för en särdeles god kopp kaffe i mitt garage... Bara planterar idén :D

Det vill till att det kaffet är något alldeles speciellt ;)
#12 - 24 januari 2015 09:47
jozi81 skrev:

Jag var där igår men tyvärr så glömde jag. ;)
#13 - 24 januari 2015 10:27
Planerna för dagen sprack med en gång.
Gnuggade igång ögonen strax efter 7 och gick ner, tände en brasa, på med en kanna kaffet och sen var planen att lägga ner ett gäng Red moorwood rötter och sen fylla karet.
Men de flöt fortfarande i baljan med vatten, där de legat nertryckta ett tag. Så det blev ut på Zoopet och kolla lite hur andra gjort….. Och här sitter jag [:o]

Har nu iaf. bestämt att jag lägger ner dom och tynger ner dom med nått. Och börjar fyllningen därefter.
Tackar för all respons. Ni alla är så underbara mot varandra här ute och det är med all säkerhet detta som också gör detta forum så populärt och bra. Går inte att jämföra med något annat liknande forum.

Men vad triggas du av i våra Diskustrådar då, Tony? Vad vill du uppleva?

Jaa, vad vill jag?
Jag är typen som kan sitta timmar framför karet och studera hur de olika individerna beter sig. Revir, ställningar i gruppen, tillväxt, rangordning och ja allt. Och tankarna som ofta då kommer är när, varför, hur eller vad, sker nu. Efter ett tag kan man förutse och förstå en del av de frågorna och då tycker jag man börjar bli ett med karet och individerna där i.

Diskus, Jag har under många år kallat den fisk för akvariets kung, lika väl som havets drottning för mig är Hälleflundra. Ja, jag är också sportfiskare, men de är en annan sida av mig.

Skall vara riktigt ärlig och säga att det som gjort att jag tvekat på Diskus under åren är allt man har hört om att hur svåra och krävande dom är, blir lätt sjuka och liknande.
Men efter all läsning jag har gjort så förstår jag att det är en krävande fisk när det gäller vattenkvalitet och temperatur, vilket nu gjort att jag inte känner någon riktigt rädsla över. Är ju lite av grunderna inom denna hobby att skapa rätt förutsättningar för de individer vi väljer.
Och med all den kunskap som finns här och med mina egna erfarenheter så tror jag att jag mogen för att …… Diskus eller Scalare, hmm…. :confused: Börja väga över känner jag...
Nä, nu skall karet igång först, rötterna och sen vatten.
Återigen tack, för era synpunkter. *värmer*
// Tony
#14 - 24 januari 2015 10:33
Härligt med ännu en Discustråd! Det är bara att trampa igång grejerna - och hjälp kommer du garanterat att få av alla fantastiska discusmänniskor här, om det skulle knasa till sig!
Skall bli riktigt härligt att följa detta - att få se nya, sköna inredningar och miljöer - och att få se vart just du tar detta nya projekt!
:)
#15 - 24 januari 2015 10:45
Tony, fyll en bit av en nylonstrumpa med sand och lägg över rötterna, mycket bättre än sten som lätt kan åka av :).
Ibland kan redmoore ligga månader i vatten innan dom blir vattenmättade. Lycka till! :)

//Inger
#16 - 24 januari 2015 10:52
Vet inte om du läser mina tankar, eller ser mig, men har precis plockat fram två stenar som var tänkt använda. Problemet jag såg är att få dom att ligga still på grenarna.... Så nu blir det upp i sovrummet och över till hennas sida och se om man kan hitta några strumpbyxor. Tack
#17 - 24 januari 2015 11:09
För historiken så kan det ju vara roligt och ha med en startbild, så ut med Red MoorWood rötterna och klick. Så, nu kör vi...
[ATTACH=CONFIG]73828[/ATTACH]
#18 - 24 januari 2015 12:14
Kul att du är igång. Nu vet jag inte vad eller hur mycket du ska ha i karet men tänk på att inte centrera för mycket utan få det lite off center. Kanske flytta den 10- 15 cm till vänster.
#19 - 24 januari 2015 15:07
Om du letar efter kunskap har du hamnat rätt , här på forumet har du ett par riktigt skarpa rävar med många år av diskus hållning innanför bältet i Mats och Ansjo och sen har du en hel del nya som börjat bygga upp en bra kunskap med Johnny, Einarsson , Tommy mfl så svar på eventuella frågor kommer du säkert att få svar på i överflöd :)
#20 - 24 januari 2015 15:20
Webo skrev:
Kul att du är igång. Nu vet jag inte vad eller hur mycket du ska ha i karet men tänk på att inte centrera för mycket utan få det lite oftare center. Kanske flytta den 10- 15 cm till vänster.

Och där skriver även jag under:)!
#21 - 25 januari 2015 09:29
- Webo, Ansjo, Förstår vad ni menar och har flyttat roten drygt 10 cm åt höger.
Nu är karet fyllt och lite växter i karet. Har också hällt i bakteriekultur på flaska för att snabba på processen med bakterierna. Så nu får det stå å gå nån vecka innan jag koppar i ett 5-8 guppy från "hotellet".
Under veckan kommer lite traderavinster, (Vallisneria) som jag också tänkt få i, men funderar på hur mycket växter jag bör ha i under uppstarten.
Nu skall det planeras, bestämmas och hur jag vill ha det. Och framförallt vilka invånare jag skall ha :confused: , men har ett par veckor på mig nu medans filtren gör sitt. Nu blir ju som ni vet inte slutresultat färdigt med en gång, utan kommer växa fram under tiden och säkerligen förändras under tiden. Utan jag vill ha bilden framför mig hur det ser ut när jag är nöjd och bara kan sitta och njuta framför karet, och på börja den uppbyggnad nu. Men innan jag kan börja med inredning så måste jag ta beslutet ang diskus eller scalarer.

Angående invånarna så har jag känt lite som att gå på en uppspänd sytråd eller vajer, hålla i sargen eller ut mitt i rinken, som jozi1 skrev.
Så, 15 minuter sen förgående rad.... släppt in katterna, petat in en pinne i brasan och hällt upp mer kaffe. *funderat*

Jag kommer att boka in en träff med Tony i Trollhättan för att "bara" titta vad han har, höra vad som är på väg in. Jag har varit hos han tidigare pratat och bla. köpt en kub av han. Redan då var det nära....
Bara att komma in i detta specialbyggda rum och se alla dessa kar med Diskus i topp kvalitet, är en upplevelse.
Och därefter får vi se. ;)
#22 - 25 januari 2015 09:40
Du bör ha fisk i samtidigt som du kör med bakteriekultur, vad ska annars fiskarna käka:)? Ett par Ancistrus eller liknande räcker gott, och dessa får du troligen stödmata lite i början.
#23 - 25 januari 2015 10:11
Okey, trodde det skulle vara fiskfritt ett par dagar....
Härligt, lär sig hela tiden. Har bara guppy hemma just nu, kan jag skicka i dessa så länge? Och hur många i så fall?
#24 - 25 januari 2015 11:07
tonpet skrev:
Okey, trodde det skulle vara fiskfritt ett par dagar....

Härligt, lär sig hela tiden. Har bara guppy hemma just nu, kan jag skicka i dessa så länge? Och hur många i så fall?

Halloj!
Aha, det börjar redan närma sig fisk-i-baljan-time? Inredning och miljöer klara med andra ord. Gôtt!
Du kan släppa i en grupp guppysar nu med en gång - så att de kan börja "grisa ner" vattnet och starta karets cykel.
Dra i 5-10 stycken, mata sparsamt - och sätt igång processen!
#25 - 25 januari 2015 11:14
Man skulle inte kunna få se nåt mer av inredningen sedan du passerat 2 rötter-stadiet?
mvh
Nicke Nyfiken
#26 - 25 januari 2015 11:20
Nja, inredning och miljöer är inte klart, saknar växter och en del rötter som skall i.
Det jag vill nu är att få igång nu är rätt värden i karet. Mer växter kommer jag stoppa i under nästa vecka, troligtvis lite mer grenar/rötter också.
Då skickar jag i 10 guppyhanar i karet nu. Skall iväg nästa vecka och kolla på ett par malar som eventuellt åker i också. Malarna blir fisk som skall vara kvar i karet.... det skall inte guppyn vara :).
#27 - 25 januari 2015 11:23
Bluewing skrev:
Man skulle inte kunna få se nåt mer av inredningen sedan du passerat 2 rötter-stadiet?

mvh

Nicke Nyfiken

Kommer Johnny.... nästa vecka när jag fått i lite mer växter. Har nu bara plockat lite ur guppyhotellet.
Så "Nicke" får vänta lite.;) Men de kommer, jag lovar.
Det är fortfarande lite grumligt också.
#28 - 25 januari 2015 11:27
Det är lugnt Tony. De flesta i forumet gör så att man inte visar karet förrän man tycker att man kan stå för det. Nicke kan behärska sig (oftast).
#29 - 25 januari 2015 11:55
tonpet skrev:
Nja, inredning och miljöer är inte klart, saknar växter och en del rötter som skall i.

Det jag vill nu är att få igång nu är rätt värden i karet. Mer växter kommer jag stoppa i under nästa vecka, troligtvis lite mer grenar/rötter också.

Då skickar jag i 10 guppyhanar i karet nu. Skall iväg nästa vecka och kolla på ett par malar som eventuellt åker i också. Malarna blir fisk som skall vara kvar i karet.... det skall inte guppyn vara :).

Ah, ok, du kör en "wet-set", vilket funkar fint det också, men är lite knepigare att genomföra (med tanke på allt vatten).
Mopani- och de flesta andra s.k. "mangroverötter" sjunker oftast med en gång, medan Red Moore-rötter kan ha flytkraft många månader. Det är bara en detalj att ta med i beräkningen. Kör hårt nu! :)
#30 - 26 januari 2015 19:45
Två dagar efter fyllning...
Ja nu börjar vattnet klarna, blev grumligt efter det att jag hällde i Easy life´s Easystart. Nästa dos skall i efter 7 dagar och sista på 14:de dagen. Sen blir det till att kolla lite värden.
Fick idag lite traderavinster, Vallisneria, som har åkt i karet. Kommer lite mer imorgon som också skall i.

Alltså 10 Gyppy, 7-8 räkor och lite växter i karet nu. Och nu lite frågor jag behöver hjälp med ..... :p

- Belysning, Hur många timmar nu under uppstarten ? Tänker på algbildning .....
- Vattenbyte, När bör jag börja med vattenbytena ? Tänker på uppstarten ....
- Mat, matar ytterst lite nu, ett par smulade flan per dag, när kan jag öka på?
- Filtret, har tre grova patroner och en box med citrax och överst en tunn skiva vadd (Juwels). Hur ofta skall byte vadden, nu i uppstarten?
- Pmdd, när kan/bör jag börja med detta ?
Nått annat jag bör tänka på nu under uppstarten som ni kan rekommendera, så tar jag med öppen famn i mot det.

Mycket frågor ... men vill komma så rätt som möjligt nu i uppstarten.
Lite bilder kommer under veckan :p
#31 - 26 januari 2015 19:57
Jag hade skippat den fina filtermaterialen överst. Den gäggar igen mycket snabbt och då tappar man mycket flöde. Jag kör utan på mina 4 Juwel och underhållet blir mycket lättare.
#32 - 26 januari 2015 20:07
Webo skrev:
Jag hade skippat den fina filtermaterialen överst. Den gäggar igen mycket snabbt och då tappar man mycket flöde. Jag kör utan på mina 4 Juwel och underhållet blir mycket lättare.

Misstänkte det svaret, ser redan nu efter 2 dagar att det har geggat till sig, det är helt ljusbrunt nu.
Min tanke med dom var just nu i starten och ta de mindre partiklarna. Men jag tar ut dom nu .... vill inte tappa effekt på pumpen nu.
#33 - 26 januari 2015 20:13
Ja. Synd att där inte finns något sätt att kunna ha fint filtervadd i så man blev av med det mesta av de små partiklarna i vattnet så man får kristall klart vatten.
#34 - 26 januari 2015 20:26
Eller också gör man som jag och skiftar det en gång i veckan. Tar max 3 minuter. Testade tidigare att köra utan men det blev successivt allt mer småpartiklar. Det är inget tungt jobb. I de externa filtren jag har kör jag ju med förfilter och dessa gör jag också rent regelbundet. Juwels filter är ju gjorda för ett snabbt byte av vadden.
#35 - 26 januari 2015 20:40
Eller så gör man som jag och låter sin grova filtermatta sätta igen så den tar även småpartiklar! ;)
#36 - 26 januari 2015 20:40
Bluewing skrev:
Eller också gör man som jag och skiftar det en gång i veckan. Tar max 3 minuter. Testade tidigare att köra utan men det blev successivt allt mer småpartiklar. Det är inget tungt jobb. I de externa filtren jag har kör jag ju med förfilter och dessa gör jag också rent regelbundet. Juwels filter är ju gjorda för ett snabbt byte av vadden.

Ja Johnny, säga vad man vill om Juwels filter men snabbt och lätt är det att sköta dom. Tog ut mitt för en stunds sen och märkte genast skillnad på rörelsen på yta. Men det är klart att det var mycket skit i nu i börja. Efter fyllning såg jag knappt igenom karet och igår var det fortfarande lite dimmigt. Nu är det väldigt klart,,, så det är klart att det har varit mycket för vadden.
Då jag vill ha så klart som möjligt så blir det nog att lägga i en ny, och hålla lite kolla på när det blir dags att byta....
Förövrigt, fler svar på inlägg 30 önskas. ;)
#37 - 26 januari 2015 20:41
Mr Woods skrev:
Eller så gör man som jag och låter sin grova filtermatta sätta igen så den tar även småpartiklar! ;)

*ler*
#38 - 26 januari 2015 20:49
tonpet skrev:
Två dagar efter fyllning...

Ja nu börjar vattnet klarna, blev grumligt efter det att jag hällde i Easy life´s Easystart. Nästa dos skall i efter 7 dagar och sista på 14:de dagen. Sen blir det till att kolla lite värden.

Fick idag lite traderavinster, Vallisneria, som har åkt i karet. Kommer lite mer imorgon som också skall i.

Alltså 10 Gyppy, 7-8 räkor och lite växter i karet nu. Och nu lite frågor jag behöver hjälp med ..... :p

- Filtret, har tre grova patroner och en box med citrax och överst en tunn skiva vadd (Juwels). Hur ofta skall byte vadden, nu i uppstarten?

Nått annat jag bör tänka på nu under uppstarten som ni kan rekommendera, så tar jag med öppen famn i mot det.

Mycket frågor ... men vill komma så rätt som möjligt nu i uppstarten.

Lite bilder kommer under veckan :p

Belysning: 6-7,5 timmar i början
Vattenbyte: Försök stå ut i 30 dagar utan det. Om du måste byta så vänta åtminstone 14 dagar och byt då 1/4.
Stå ut med maten som nu hela tiden.
Vadden har vi redan pratat om dvs. Vid behov.
PMDD vänta en månad brukar rådet vara. Själv börjar jag pytsa lite när växterna visar tecken på att svälta. Mitt 450 asienkar fick halv dos efter 14 dagar t.ex.

Så där skulle jag nog tänka och göra. Men många gör annorlunda. ;)
#39 - 26 januari 2015 20:50

Svar på 30.....
#40 - 26 januari 2015 20:58
tonpet skrev:

Jag skulle börja med sex-sju timmar och öka successivt.

tonpet skrev:

Finns ingen anledning att byta första månaden om du kör med låg fisklast.

tonpet skrev:

Om en månad.

tonpet skrev:

Vadden byter du när den sätter igen, vadd är billigt och kan återanvändas!

tonpet skrev:

Börja i vecka tre skulle jag föreslå!
#41 - 26 januari 2015 21:00
Se där! Vi är rätt så överens ändå herr Blåvinge! :D
#42 - 26 januari 2015 21:06
Men så gillar vi också samma öl. Tror sånt sätter djupa spår ända in i själen. Så man kan säga att vi är öl-tvillingar ;)
#43 - 26 januari 2015 21:08
A! Höl är gott! [^]
#44 - 26 januari 2015 21:12
Så tacksam... Å få två svar som i stort sätt är skrivna samtigt med samma svar.
Tackar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#45 - 27 januari 2015 05:48
Härlig tråd. :) Klart du ska ha diskus! Är du sugen så kör! Du har ju många goa grabbar här som kan diskus så stöd och hjälp lär du få i överdrös. (Finns det inga diskus-kvinnor på zoopet just nu? Tanken slog mig när jag skrev grabbar... OT. :) )
Om de säger kör så kör. ;)

En annan blev ju nyfiken på vad för malar du funderar på att skaffa...? :)
#46 - 27 januari 2015 06:12
Du tänker så rätt, Linda. Men vi får se hur det blir för Tony. Om du läser hans svar så är han ännu inte där :D Bara nästan.
Det riktigt känns i tråden hur det balanserar mellan Diskus/inte Diskus.
Sedan så trycker du fingret på en viktig punkt. Var är alla kvinnor som valt diskus? Den enda som brukar hoppa in fick ju en diskusinfektion i hjärtat tidigare som verkar obotlig och det är Inger. Men där var det vattnet som stoppade henne från att bli Norrlands mrs Discus. Ser ju på Facebook (eller FuckBuck som Mats döpt det till) att det finns många som shoppat diskus.
Du har ju istället för Diskus fått fullt med malar i hjärt-trakten. Du får kalla dig L-inda/L-ikan eller nåt sånt snart ;)

Men det kanske ligger mer för män att bli supernördar som ju Diskus förvandlar folk till? Det kanske bara är för mycket krav med Diskus för många kvinnor? Du själv platsar ju definitivt i supernörd-facket, Linda. Det är menat som en jättekomplimang, inte att du är mindre kvinnlig :D Pia platsar ju också där t.ex. som SN.
#47 - 27 januari 2015 06:45
Tony, tänkte bara ge en liten vink om att din "granne" Tony, har eller kommer att få hem en laddning med Diskus ;). Så du kan ju ta en liten tripp till honom och kolla lite om lusten faller på.
Inger har fortfarande koll på dessa skönheter :).

//Inger
#48 - 27 januari 2015 09:19
Vilken härlig morgonläsning det blev för mig, tack för det Johnny! :D Jag kommer dock klippa och klistra lite och ta den till min tråd då du satte pricken över i't på några punkter. :)

Åter till ämnet så är ju inte jag så insatt i diskus men här inne på den kvinnliga fronten så är det bara Inger jag känner till. På FB som du säger finns det en drös däremot.

Så tur att vi har dig Inger som lyfter oss på kvinnosidan. :)
#49 - 27 januari 2015 10:51
Härlig tråd att följa och jag hoppas verkligen du väljer diskus. Var själv lite tveksam innan jag skaffade men nu sitter jag här med 6st och det är inga problem bara man sköter sina vattenbyten. Finns ingen skönare känsla att sitta framför karet en fredagkväll och se på de nyfikna rackarna och de ger så mycket tillbaka. Känslan av när man kan handmata dem med frysfoder är helt enorm, de känns verkligen som en del av sig själv.
#50 - 27 januari 2015 18:07
Likan skrev:

En annan blev ju nyfiken på vad för malar du funderar på att skaffa...? :)

Jag har precis kommit hem efter ha varit och tittat på lite malar. De två jag fastnade för mest L 201 och framförallt L 044.
Vad jag fatta av han som har odlat 044:orna, så är dessa väldigt ovanliga. Men dom var inte billiga och han kunde inte släppa dom på nån månad, då dom var för små.
Har du nått förslag på mal, dock inte nån av de större. Max 15 - 20 cm.
#51 - 27 januari 2015 18:20
Inger H skrev:
Tony, tänkte bara ge en liten vink om att din "granne" Tony, har eller kommer att få hem en laddning med Diskus ;). Så du kan ju ta en liten tripp till honom och kolla lite om lusten faller på.

Inger har fortfarande koll på dessa skönheter :).

//Inger

Stämmer Inger, slutet på denna vecka kommer en ny sändning, så planen är att besöka honom i början på nästa vecka.
Men jag vet hur det kan gå .... bara åka och titta.
För många år sen så skulle vi "bara" åka och titta på en liten hundvalp. Bara titta hmm.. Vi tittade i 14,5 år på han. Konstigt vad man kan fästa sig vid en hund.
Så ett besök hos Tony kan nog sluta lite hur som, med tyngdpunkt åt ena hållet... Vi får se...
Som Bluewing skrev så balanserar jag fortfarande.
#52 - 27 januari 2015 19:08
tonpet skrev:
Stämmer Inger, slutet på denna vecka kommer en ny sändning, så planen är att besöka honom i början på nästa vecka.

Men jag vet hur det kan gå .... bara åka och titta.

För många år sen så skulle vi "bara" åka och titta på en liten hundvalp. Bara titta hmm.. Vi tittade i 14,5 år på han. Konstigt vad man kan fästa sig vid en hund.

Så ett besök hos Tony kan nog sluta lite hur som, med tyngdpunkt åt ena hållet... Vi får se...

Som Bluewing skrev så balanserar jag fortfarande.

Jag lovar dig Tony, att "bara titta" på Tonys Diskusar är exakt samma sak som att kolla på en liten valp ;).
Hundar har vi, men tyvärr inga Diskusar längre.
Vilken lycka ändå, att få behålla sin hund i så många år. Gamla hundar som får vara friska är charmiga, dom får liksom sina små olater :).

//Inger
#53 - 28 januari 2015 15:54
Då var det dags för en bild hur det ser ut nu 4 dagar efter uppstart.
[ATTACH=CONFIG]73877[/ATTACH]
Nu kommer det få stå så här ett par veckor tills inkörningsperioden är klar. Sen innan fisk kommer så kommer det att förändras en hel del. Växter skall flyttas och en del rötter skall i. Eventuellt lite sten också.
#54 - 28 januari 2015 17:37
tonpet skrev:
Då var det dags för en bild hur det ser ut nu 4 dagar efter uppstart.

[ATTACH=CONFIG]73877[/ATTACH]

Nu kommer det få stå så här ett par veckor tills inkörningsperioden är klar. Sen innan fisk kommer så kommer det att förändras en hel del. Växter skall flyttas och en del rötter skall i. Eventuellt lite sten också.

ser riktigt bra ut kommer säkert se finare ut när växterna börjar växa till sig lite mer lycka till ^^
#55 - 29 januari 2015 16:14
Oavsett vilken fisk som nu kommer att gå i mellanvattnet, så kommer jag ha en hel del räkor på botten. Men jag skall också ha malar men kan inte bestämma mig i denna djungel av alla sorter av L-malar.
Vill ha en sort som inte blir allt för stor, max 15 cm. Gärna mindre och passa i hop med fiskarna ovanför.
Som jag skrev lite tidigare så har jag tittat på en som jag tycker var rätt så fin, L201 men skulle vilja ha fler att läsa om innan jag bestämmer mig.
Så ni som har egna erfarenheter av någon ni vill rekommendera så mottages det gärna.
Och är det någon som har L-201 och kan dela med sig om denna, så mottages detta gärna också.
#56 - 29 januari 2015 16:21
tonpet skrev:
Oavsett vilken fisk som nu kommer att gå i mellanvattnet, så kommer jag ha en hel del räkor på botten. Men jag skall också ha malar men kan inte bestämma mig i denna djungel av alla sorter av L-malar.

Vill ha en sort som inte blir allt för stor, max 15 cm. Gärna mindre och passa i hop med fiskarna ovanför.

Som jag skrev lite tidigare så har jag tittat på en som jag tycker var rätt så fin, L201 men skulle vilja ha fler att läsa om innan jag bestämmer mig.

Så ni som har egna erfarenheter av någon ni vill rekommendera så mottages det gärna.

Och är det någon som har L-201 och kan dela med sig om denna, så mottages detta gärna också.

Slöjancistrusar ~~ är hur fina som helst blir runt 13~~ cm
långsträckta pansarmalar blir 15cm~~ väldigt sociala fiskar och ikke aggressiva mot andra fiskar eller räkor
#57 - 29 januari 2015 16:54
Tycker ditt kar ser bra ut och det ska bli spännande att se när växterna tar fart.
Apropå mindre malar så tycker jag mina L204 är bland de vackraste malar du kan hitta. De gillar trä i kosten men där har du ju redan en bit att knapra på.
#58 - 29 januari 2015 17:13
Tackar Johnny
Kan inte göra annat än att hålla med dig, grymt fin.
Fler förslag .... [:-116]
#59 - 29 januari 2015 18:09
L066 etc. etc. Vad jag menar är att det går att lista nästan varenda L-mal som du tycker är vacker. Gör så att du går igenom sökguiden och ställ in den på L-malar och storlek så man kan få ett hum om vad du söker. Du kan verkligen lita på vad som står där. Nu letar jag mest i blindo. Jag gillar nog alla L-malar egentligen, så då blir det lätt en himla lång lista. Tycker Pias Bulldog t.ex. är stencool. Hennes häxmal är läcker. Min LDA031 är ursnygg. De L200 som jag vunnit tycker jag nog är den vackraste av alla. Men välj inte en L-mal med hög svårighetsgrad. Sedan om du ska skaffa diskus så behöver malen tåla 29 grader i varje fall, vilket flera gör.
Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln.
#60 - 29 januari 2015 18:39
Förstår mer och mer hur komplex denna fråga är. Gud så många fina det finns.... förstår dig.
Ja, här blir till att sätta sig och få en känsla för de som passar in hos mig.
- Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln. :confused:
Faktum är att jag blir säkrare och säkrare på vad det blir ... ;)
#61 - 29 januari 2015 18:56
tonpet skrev:
Förstår mer och mer hur komplex denna fråga är. Gud så många fina det finns.... förstår dig.

Ja, här blir till att sätta sig och få en känsla för de som passar in hos mig.

- Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln. :confused:

Faktum är att jag blir säkrare och säkrare på vad det blir ... ;)

Tror det är rätt tänk. Du är ju inte ny på fisk precis och det är inte så att jag tycker det är jobbigt att hjälpa till utan att jag tror du får tydligare idéer när du läser om alla dessa helt underbara malar. När du hittar någon läckerbit så vet du att du hitta rätt.
Jag bara retas Tony gällande din tvekan ;)
#62 - 29 januari 2015 19:18
Bluewing skrev:

Jag bara retas Tony gällande din tvekan ;)

Fatta det efter en stund, första tanken var att du skulle få mig att säga att det blir ....
Skulle tro efter ett besök nästa vecka så är jag säker på vad det blir. :)

Ja, har haft en hel del olika fiskar under åren, dock väldigt lite malar. L144 Ancistrus, har jag haft i flera omgångar, men det är också den ända. Och nu vill jag någon annan.
Men håller på och läser in mig både här och på andra sidor. Detta valet blir kommer bli svårare än dom som skall simma en våning upp är jag rädd för. Och sen är det också vad som finns tillgängligt eller om man fastnar för någon så får det bli beställning.
#63 - 29 januari 2015 20:28
Känns som att det är dags att skriva en massa siffror. :P

I L-väg då... OBS, jag har ingen koll på graderna alls. En del kanske inte platsar på 29 grader.

Kan först svara på din fråga om 201. Ja, jag har 3. De är smällfeta och gömmer sig jämt. Jag ser en varannan månad typ. ;) men de bor nog inte optimalt då karet är fullt med stora bordusa fiskar. De kanske vill ha ner lugn och ro. Fina men blir väldigt små. Runt 9cm kanske.

L260, fin mal, feeeeeg. Iaf här.

L 066, vacker och lagom stor. Mellan 10-15cm. Skickar med en bild på min skönhet.

Tittat på gula/röda ancistrus då? En riktig färgklick. :)

397, äter lite trä men inget jag märker av iaf. Blir också runt 10cm.

Peckoltia släktet kanske? Tex 134 (väldigt poppis), 015 etc.

124/075, blir större än 15 men ack så vackra!

128, 333...

Kan ställa en motfråga, vad önskar du dig? Grön, blå, röd, gul, vit, svart/vit prickig, svart/gulprickig, leopardmönstrad, randiga, enfärgade.... Men jo, det finns en del att välja på. :P

Nu fick du lite halvtråkiga förslag.

Om du vill ha malar som hamnar runt 10cm (och inte äter trä) så kolla in släktena Hypancistrus och Peckoltia. :)

124
[ATTACH]73899[/ATTACH]

134
[ATTACH]73900[/ATTACH]

397
[ATTACH]73901[/ATTACH]

066
[ATTACH]73902[/ATTACH]
[ATTACH]73903[/ATTACH]

201 med en 205 i bakgrunden (blir också runt 10cm)
[ATTACH]73904[/ATTACH]

205
[ATTACH]73905[/ATTACH]

Nån häxmal kanske?
[ATTACH]73906[/ATTACH]

397 i knäpp vinkel
[ATTACH]73907[/ATTACH]

Röd ancistrus
[ATTACH]73908[/ATTACH]

[ATTACH]73910[/ATTACH]

Gul ancistrus med blå/svarta ögon
[ATTACH]73911[/ATTACH]
#64 - 30 januari 2015 03:41
L-ikan är verkligen en mästare på malar. Det är bara att bockbuga :)
#65 - 30 januari 2015 06:31
Hej Tony! Nu har jag läst din tråd och vilken trevlig läsning! Det är något speciellt med Diskus. Om man har möjlighet att ha dessa fiskar varför tveka? Vackra och speciella som få.
Men du som Scalarexpert, går det att stoppa i fler Scalarer i ett 350 l där det redan simmar ett välväxt gammalt par? Utan att nykomlingarna får på nosen?
Har liksom du precis startat upp ett Rio 300 men har invånarna från gamla karet istoppad.
Det är roligt med det olika utseenden samma sorts kar kan ha, borde kanske starta olika bildtrådar för olika sorts kar ��.
Jag har de Daylysrör som följde med karet i mitt, tycker det ger lite grönare sken än optimalt, ditt ser inte lika grönt ut.
Jag ska med intresse följa utvecklingen i ditt kar, extra roligt då det är lika "gammalt" som mitt.
#66 - 30 januari 2015 16:22
Herre gud Likan
Vilka fina malar du har och många. Detta hjälpte mig en hel del i mitt sökandet.... Gillar skarpt släktet Hypancistrus och där fanns många jag kan tänka mig. Å din L066 var bara så fin, kan mycket väl bli den. Men jag har lite mer läsning att göra innan jag bestämmer mig.
Detta med malar har verkligen blivit ett helt nytt intresse för mig nu efter all läsning och alla fina bilder jag sett. Är helt övertygad om att det kommer finnas många malar här om ett tag. Skall bara hitta de jag fattar tycke för, de som passar ihop och kan trivas i mina vattenparametrar.

- Nu fick du lite halvtråkiga förslag.
Nej du, det tycker jag inte, tvärt om. Tackar för infon, och att du tog dig tid, är väldigt :)
Så jag gör som Bluewing, Bockbugar ....
#67 - 30 januari 2015 17:28
Rufus skrev:
Hej Tony! Nu har jag läst din tråd och vilken trevlig läsning! Det är något speciellt med Diskus. Om man har möjlighet att ha dessa fiskar varför tveka? Vackra och speciella som få.

Men du som Scalarexpert, går det att stoppa i fler Scalarer i ett 350 l där det redan simmar ett välväxt gammalt par? Utan att nykomlingarna får på nosen?

Har liksom du precis startat upp ett Rio 300 men har invånarna från gamla karet istoppad.

Det är roligt med det olika utseenden samma sorts kar kan ha, borde kanske starta olika bildtrådar för olika sorts kar ��.

Jag har de Daylysrör som följde med karet i mitt, tycker det ger lite grönare sken än optimalt, ditt ser inte lika grönt ut.

Jag ska med intresse följa utvecklingen i ditt kar, extra roligt då det är lika "gammalt" som mitt.

Ja, att det är nått speciellt med Diskus håller jag med om. Hade inte Scalarer funnits så hade jag haft Diskus för länge sen. Redan när jag började med scalarer så var det nära att det blev Diskus. Andra gången var det nästan bara slumpen som gjorde att det blev Scalarer.
Och nu sitter jag en vecka in i starten av nytt kar och tvekar igen, dock inte av rädslan att börja med Diskus utan mer kärleken till Scalarer. Men sen är det så mycket i mig som gör att jag vill ta nya steg, nya utmaningar, vet inte riktigt hur jag skall förklara i textform... Tänker på ett inlägg som Johnny (Bluewing) skrev i början.... "hittade det"

Skulle det inte vara häftigt att fast du är en mogen person få uppleva en Bambi på hal is-känsla med darriga ben ibland. Just genom att du aldrig är säker egentligen ger diskushållningen en nerv som få andra arter som i sin tur är ett föryngringspiller av guds nåde. Du känner dig ung igen faktiskt. Lite som att trycka reset på datorn och rensa hårddisken. Skallen, känslorna blir lite mer levande skulle man kunna säga.
Nu är ju Johnny väldigt duktig på att få till det i sina inlägg, men här har han träffat exakt på mig, förstår jag mer och mer.
Just av denna anledning jag köpte kar igen, tror jag.

Jag hade en gång bara ett par Scalarer i ett 240 liters kar. Det var ett par jag plockat ur ett annat kar som jag vill få till yngelvårdande föräldrar. Av en slump fick jag tag i ett gäng på 6 stycken F1:or som jag inte kunde motstå. Dom fick gå ihop med paret i två-tre månader i 240 liters. Det gick hur bra som helst, mest för att dom var små då. Paret hade sitt ställe och varje gång dom lekte så blev karet uppdelat som i två kar. Paret hade en halva och resten andra halva. Detta hade aldrig fungerat i längden.
I mitt 600 liters hade jag tre par under en period, vilket jag inte tyckte fungerade, så ett par fick flytta till en kub. Det var för mycket kattfajt och stress i karet för min del och säkert för fiskarna också.
Idag skulle jag inte vilja ha mer än max två par i ett 350 liters. Men svar på din fråga, utan att veta hur du inrett ditt kar, ja det går, men beror lite på hur många och storlek. Är det ungdjur så fixar paret sin yta som dom vill ha utan problem. Men när ungdjuren har växt upp och ev blivit nått mer par ...

Utseendet i mitt kar är inte klart eller planerat än. Kommer över alla växterna ganska så hastigt och lite sent på kvällen, så det var mest bara att trycka ner dom. Så det kommer förändras innan fisken kommer... kommer mer bilder framöver.
#68 - 30 januari 2015 18:29
Tack för ditt svar, misstänkte att det nog bäst att låta mitt Scalarpar fortsätta var enda Scalarerna i karet. De är ju rätt stora numera. Får bli ngt annat. Även om mitt kar är långt ifrån kalt, finns mkt att gömma sig i.
#69 - 4 februari 2015 08:10
Nyfiken ;) Hur går det med processande av allt tillgänglig fakta och/eller emotionellt baserat beslutunderlag? :)
#70 - 4 februari 2015 20:00
Fyi ;)

[attach=config]74043[/attach]
#71 - 5 februari 2015 11:31
Fyi ;)

[ATTACH=CONFIG]74043[/ATTACH]

Har redan tipsat ytterligare en person som ska dit på Lördag om detta erbjudande , kan bli drag efter dom fiskarna från förra sändningen då jag vet att det finns en del riktigt fina diskus ;)
#72 - 5 februari 2015 12:24
Han har öppet 09.30 - 14.00 på lördag. Det är bara åka dit.

Flädervägen 14 Trollhättan.

Jag ska eventuellt dit en sväng och hämta lite svampfilter. Alltid kul att titta på nya fisken också såklart.
#73 - 5 februari 2015 16:16
Oj här har det hänt lite. Jag har haft fullt upp på jobbet så det har inte varit tid över till mycket annat.
Men jag har allt talat med Tony nu i veckan, dock inte hunnit åka ditt, så vi bestämde på lördag.

Och att han har 20% på det gamla hade jag ingen aning om.... Kanske är ett tecken ;)

Skall bli spännande och se om man kan bestämma sig då eller om det blir fler besök. Vill få den där känslan att.... dom skall jag ha, utan minsta tvekan. Risken som finns när man kommer till han är att det finns ju så många att välja på och alla av väldigt hög kvalitet, så man börjar vela. Utan bara klick.... dom skall jag ha..... ja ni förstår nog.

Ja som ni kanske förstår så har jag bestämt mig, (det blir Bambi på hal is) ( släppa sargen och ut i mitten ) ja Diskus.
Beslutet att det blir Diskus och inte Scalarer igen är faktiskt alla dessa diskustrådar jag läst, Johnny´s, Einarsson´s och Tommy´s bland annat. Det har väckt en glöd i mig som pyrt under många år. Och det är framförallt era trådar som gjort att jag nu vågar och inte känner mig speciellt nervös heller.
Känner mig så inspirerad, nyfiken, taggad och förväntansfull över det här.

- Tommy, beslutet är taget och förhoppningsvis blir det bokade fiskar nu på lördag. :D

Karet då, jodå det går framåt. Följer instruktionerna på bakteriestarten som jag helt i. Nu på lördag så skall sista skvätten i och sen är tanken att jag skall ta lite prover och kolla hur det ligger till.
De räkor och 10 st Guppy som går i karet verkar trivas alldeles utmärkt. Skall i gång med näring för växterna snart också, det behövs har jag märkt redan. Men en som växer så det knakar är Hygrophila polysperma, skulle gissa på 5 cm på denna korta tid jag har haft den. Har en rot som referenspunkt, så jag är helt säker. Trodde först att de var på väg upp från sanden.

- Einarsson, Då kanske vi ses på lördag hos Tony. Vore roligt och träffas face to face och inte bara här på skärmen. Skulle gissa att jag kommer att vara där flera timmar, älskar att titta på fina fiskar och prata med folk. Speciellt nu när jag behöver så mycket information som möjligt. Blir väl att man tjuvlyssnar lite på andra också. ;)

Återkommer efter besöket hos Tony, om inte innan.
#74 - 5 februari 2015 16:31
tonpet skrev:
- Einarsson, Då kanske vi ses på lördag hos Tony. Vore roligt och träffas face to face och inte bara här på skärmen. Skulle gissa att jag kommer att vara där flera timmar, älskar att titta på fina fiskar och prata med folk. Speciellt nu när jag behöver så mycket information som möjligt. Blir väl att man tjuvlyssnar lite på andra också. ;)

Ja, jag vet av erfarenhet att det är mycket svårt att åka därifrån. :-)
#75 - 5 februari 2015 17:50
Härligt att höra att steget är taget och att det blir diskus , risken är att när du kommer till Tony kommer du att känna klicket (dom vill jag ha) mer än en gång ;)
#76 - 5 februari 2015 18:18
Roligt. Då får vi en diskuss tråd till att följa.
#77 - 5 februari 2015 18:23
woodlund skrev:
Härligt att höra att steget är taget och att det blir diskus , risken är att när du kommer till Tony kommer du att känna klicket (dom vill jag ha) mer än en gång ;)

*ler* ja, risk föreligger. Har varit hemma hos han förr och kan lova att det klickade då med, men då blev det bara en kub till ett Scalarepar.
Fördelen att titta/köpa där är att man vet att det är välmående kvalitetsfisk. Är så få Zoobutiker som har Diskus, och har dom så är dom oftast för få att välja mellan.
#78 - 5 februari 2015 18:31
Lycka till med Tonybesöket, kan nästan känna känslan av att välja ut dessa för mig dom vackraste fiskar som finns :).
Väntar med spänning på dina kommentarer här efter besöket ;).

//Inger
#79 - 5 februari 2015 19:49
Tackar Inger
Klart det kommer kommentar efter jag varit där.
#80 - 5 februari 2015 20:00
Min dotter ringde för 20 minuter sen och gallskrek (grät), efter en mängd sekunder så sa hon....
Grattis pappa, du har blivit morfar.......
Så, här sitter nu en jättestolt nybliven morfar. :);) Sicken underbar känsla.
Men gud vad gammal man känner sig med en gång....
#81 - 5 februari 2015 20:03
tonpet skrev:
Min dotter ringde för 20 minuter sen och gallskrek (grät), efter en mängd sekunder så sa hon....

Jättestort Grattis!!
#82 - 5 februari 2015 20:04
tonpet skrev:

grattis MORFAR :D.

//Inger
#83 - 5 februari 2015 20:59
tonpet skrev:

Härligt. : D
#84 - 5 februari 2015 23:32

tonpet skrev:
Herre gud Likan

Vilka fina malar du har och många. Detta hjälpte mig en hel del i mitt sökandet.... Gillar skarpt släktet Hypancistrus och där fanns många jag kan tänka mig. Å din L066 var bara så fin, kan mycket väl bli den. Men jag har lite mer läsning att göra innan jag bestämmer mig.

Detta med malar har verkligen blivit ett helt nytt intresse för mig nu efter all läsning och alla fina bilder jag sett. Är helt övertygad om att det kommer finnas många malar här om ett tag. Skall bara hitta de jag fattar tycke för, de som passar ihop och kan trivas i mina vattenparametrar.

- Nu fick du lite halvtråkiga förslag.
Nej du, det tycker jag inte, tvärt om. Tackar för infon, och att du tog dig tid, är väldigt :)

Så jag gör som Bluewing, Bockbugar ....

Låter toppen. :) Då har jag nått att se fram emot sen också, som inte är diskusnörd. ;)
Skämtosido, kul att det blir diskus! Friskt vågat, allt vunnet. :)

(Missade att du svarat på mitt inlägg, trots att jag varit här och kikat lite då och då. Knäppt. :) )
#85 - 5 februari 2015 23:35
Bluewing skrev:
L-ikan är verkligen en mästare på malar. Det är bara att bockbuga :)

Tackar ödmjukast. :)

(Även om jag inte gillar ordvalet då jag kan alltför lite för att hedras med en sådan fin titel.)
#86 - 6 februari 2015 07:03
tonpet skrev:

Åh Grattis Tony till en ny och livslång förälskelse och kärlek! Vad blev det? Det där att du känner dig gammal, det är hastigt övergående. För mig är morfar/farfar en hederstitel. När man ligger där på golvet och skapar ett nytt legohus med sitt barnbarn är man max 5 år själv så effekten är egentligen omvänd dvs. Ett bättre föryngringspiller finns inte. [emoji1]
#87 - 6 februari 2015 07:44
Grattis!! [:-15] önskar en ganska nybliven mormor :D
#88 - 6 februari 2015 15:38
För att inte glömma någon så blir det bara ett tack till er alla på samma gång. Tackar för gratulationerna.:)
Angående att känna sig gammal när man blir morfar för första gången, så kan jag berätta vad mina jobbkompisar sa idag på jobbet.
Vi är ju ett gäng som drar upp till nord Norge nu i mars och fiskar skrei torsk.
En av killar som skall vara med sa till mig idag att jag kunde vara lugn inför Norgeresan, för han hade ringt upp till dom bokat om stugan så vi nu fick en stuga som var handikappanpassad och båten hade dom lovat att bygga om så "morfar" skulle kunna sitta fastspänd i en stol i fören.
Imorgon blir till Tony och direkt efter det så blir det 25 mil till dottern och lilla Walter.
#89 - 6 februari 2015 16:34
tonpet skrev:
För att inte glömma någon så blir det bara ett tack till er alla på samma gång. Tackar för gratulationerna.:)

Angående att känna sig gammal när man blir morfar för första gången, så kan jag berätta vad mina jobbkompisar sa idag på jobbet.

Vi är ju ett gäng som drar upp till nord Norge nu i mars och fiskar skrei torsk.

En av killar som skall vara med sa till mig idag att jag kunde vara lugn inför Norgeresan, för han hade ringt upp till dom bokat om stugan så vi nu fick en stuga som var handikappanpassad och båten hade dom lovat att bygga om så "morfar" skulle kunna sitta fastspänd i en stol i fören.

Imorgon blir till Tony och direkt efter det så blir det 25 mil till dottern och lilla Walter.

Blir en lång resa för dina nya diskusar i morgon då ;)
#90 - 6 februari 2015 17:49
;) skulle det bli så får det bli en mellanlandning.
Fastnar jag för några så blir det nog att jag bokar dom.
#91 - 6 februari 2015 18:17
Sent in men ett jättestort grattis till den nyblivna morfarn :)
#92 - 7 februari 2015 08:58
Vore ju grymt kul med en liverapportering med bilder från Tony idag för oss "stackare" som inte har plats i karen för fler invånare ;)
#93 - 7 februari 2015 10:14
Vore ju grymt kul med en liverapportering med bilder från Tony idag för oss "stackare" som inte har plats i karen för fler invånare ;)

Eller för oss som bor extremt centralt i norra Sverige, med ett i princip tomt 1200 liters, men inga potentiella hyresgäster inom 150 mil...
#94 - 7 februari 2015 10:43
Håller med Jozi. Roligt för vi som bor långt ifrån Tony ☺
#95 - 7 februari 2015 11:47
Tommy, Jozi81 och Webo .....
Ååå, att jag inte såg detta tidigare.... Kunde ju filmat lite vad han hade inne just för stunden. Tänkte inte alls på detta då jag hade fullt upp med mitt velande mellan olika individer. Tror det hade varit mycket tittvänligt av många här ute.

När jag efter 2,5 timme i nästa 30 gradigt varmt rum lämnade så var det tomt i många kar. En från Stockholm köpt vad jag han räkna till över 15 st.
Om jag vad nöjd över besöket, :confused:, ja gissa en gång.
Och fick jag den där känslan som jag skrev om tidigare, YES det fick jag. :):D
Fanns det finnare diskusar, ja det fanns, kan jag lova, men det bara sa "klick" med en grupp som jag sedan diskuterade lite med Tony om.
Så utan tvekan bad jag Tony bara leta fram pennan och skriva sålda på karet. Sen kunde jag bara strosa runt och njuta.
Träffade Einarsson också, mycket trevlig och varm kille. Vi samtalade resten av tiden...

Bilder och lite mer kommer senare då jag måste iväg...
#96 - 7 februari 2015 12:07
tonpet skrev:

Ååå, att jag inte såg detta tidigare.... Kunde ju filmat lite vad han hade inne just för stunden. Tänkte inte alls på detta då jag hade fullt upp med mitt velande mellan olika individer. Tror det hade varit mycket tittvänligt av många här ute.

När jag efter 2,5 timme i nästa 30 gradigt varmt rum lämnade så var det tomt i många kar. En från Stockholm köpt vad jag han räkna till över 15 st.

Fanns det finnare diskusar, ja det fanns, kan jag lova, men det bara sa "klick" med en grupp som jag sedan diskuterade lite med Tony om.

Så utan tvekan bad jag Tony bara leta fram pennan och skriva sålda på karet. Sen kunde jag bara strosa runt och njuta.

Träffade Einarsson också, mycket trevlig och varm kille. Vi samtalade resten av tiden...

Riktigt kul (jag är inte alls avundsjuk ;)). Skall bli jättekul att få följa ditt äventyr.
#97 - 7 februari 2015 12:56
jozi81 skrev:
Eller för oss som bor extremt centralt i norra Sverige, med ett i princip tomt 1200 liters, men inga potentiella hyresgäster inom 150 mil...

Det är synd om oss Daniel, som bor på fel sida av landet (du ännu längre norrut) när det gäller akvarievärlden. Men vi har ju i alla fall riktiga krispiga vintrar och slipper en massa blask och annat elände ;):).

//Inger
#98 - 7 februari 2015 12:58
tonpet skrev:

När kommer dessa skönheter?

//Inger
#99 - 7 februari 2015 14:45
Resan till dottern och barnbarnet blev inte av idag. Besöket var meningen som överraskning, men det var jag som blev blåst. Fick reda på att dom var på väg hem från bb när jag startat min 28 mils resa. Så det var bara och vända och låta dom komma hem i lugn och ro och få njuta själva med sin utökade familj. Så det får bli ett senare besök i veckan. Nog om de...

Tjohoo...Idag blev det klart. ;)
Ja, nu är en grupp på 6 stycken bokade. Beslutet var både lätt och svårt. Svårt för det fanns så många fina att välja på, lätt för att den där känslan infann sig ganska fort på en grupp. Och vilken känsla det är kan jag inte riktigt svara på, det bara känns rätt. Om det nu är magkänsla eller vad det är vet jag inte men det brukar bli bra om man vågar lita på det man känner, och framför allt första känslan.
Just denna grupp var bland de sista jag tittade på, efter första svepet. Andra varvet bröt jag av nästa omgående och återvände till just de det blev och fastnade där.
Som jag skrev tidigare, de jag bestämt mig för var absolut inte de finaste fiskarna enligt mig, men de jag vill ha. Det får låta hur konstigt som helst, men känns helt rätt för mig.
Nu tycker ju jag inte dessa är fula på nått sett, utan tvärt om. Mer att känslan fanns där som var så viktig för mig.[:-64]

Bilder lovade jag och här kommer dom, dock så var jag väldigt självisk och tog nästan bara på de jag bokat.
Einarsson och jag pratade en hel del också, så det blev inte mycket korttagning idag.

[ATTACH=CONFIG]74097[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74098[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74099[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74100[/ATTACH]
#100 - 7 februari 2015 14:47
Det var kul att träffas. :D En riktigt fin grupp diskusar du hade valt. Kommer bli klockrent. :)
#101 - 7 februari 2015 14:52
Hittade en bild från ena väggen....
Tony berättade att han nu försöker tömma en sida för att få hem en sändning till....
Skulle gissa att det blir snart, då han sålde en hel del idag.

[ATTACH=CONFIG]74101[/ATTACH]
#102 - 7 februari 2015 14:58
Inger H skrev:
När kommer dessa skönheter?

//Inger

Hade jag bara vetat att jag inte skulle komma iväg till dottern så hade dom redan varit i karet.
Har lite fullt nästa vecka, men kommer att hämta dom senast fredag nästa vecka.
Sitter här nu och bara längtar....
#103 - 7 februari 2015 15:01
tonpet skrev:
Hade jag bara vetat att jag inte skulle komma iväg till dottern så hade dom redan varit i karet.

Har lite fullt nästa vecka, men kommer att hämta dom senast fredag nästa vecka.

Sitter här nu och bara längtar....

Jepp, jag vet det där med att längta efter sina guldkorn :).

//Inger
#104 - 7 februari 2015 15:26
Tony berättade att dessa var ovanliga just för att teckningen ligger lodrätt istället för vågrätt.
Någon som sett detta för ?
#105 - 7 februari 2015 15:57
tonpet skrev:
Resan till dottern och barnbarnet blev inte av idag. Besöket var meningen som överraskning, men det var jag som blev blåst. Fick reda på att dom var på väg hem från bb när jag startat min 28 mils resa. Så det var bara och vända och låta dom komma hem i lugn och ro och få njuta själva med sin utökade familj. Så det får bli ett senare besök i veckan. Nog om de...

Ja, nu är en grupp på 6 stycken bokade. Beslutet var både lätt och svårt. Svårt för det fanns så många fina att välja på, lätt för att den där känslan infann sig ganska fort på en grupp. Och vilken känsla det är kan jag inte riktigt svara på, det bara känns rätt. Om det nu är magkänsla eller vad det är vet jag inte men det brukar bli bra om man vågar lita på det man känner, och framför allt första känslan.

Just denna grupp var bland de sista jag tittade på, efter första svepet. Andra varvet bröt jag av nästa omgående och återvände till just de det blev och fastnade där.

Som jag skrev tidigare, de jag bestämt mig för var absolut inte de finaste fiskarna enligt mig, men de jag vill ha. Det får låta hur konstigt som helst, men känns helt rätt för mig.

Nu tycker ju jag inte dessa är fula på nått sett, utan tvärt om. Mer att känslan fanns där som var så viktig för mig.[:-64]

Bilder lovade jag och här kommer dom, dock så var jag väldigt självisk och tog nästan bara på de jag bokat.

Einarsson och jag pratade en hel del också, så det blev inte mycket korttagning idag.

Underbart, vad var det för benämning på dessa skönheter?
#106 - 7 februari 2015 16:13
Din grupp påminner definitivt om min även om de du nu köpt helt garanterat är av betydligt bättre kvalitet än vad mina är ;).

[ATTACH=CONFIG]74102[/ATTACH]

När det blir dags för min nästa vända med diskus om några år så är jag enormt sugen efter något VF från Hek. Kolla den här sidan på FB, de är helt ljuvliga: HekDiscus Crizanto
#107 - 7 februari 2015 16:15
Underbart, vad var det för benämning på dessa skönheter?

Jag blev insläppt en kvart innan det öppnade och då var det mycket olika namn och benämningar när vi pratade innan allt folk började komma. Men jag är ganska så säker på att han sa Pigeon Tiger.
Men det får bli mer prat med han nu i veckan när jag hämtar dom, och då skall jag så klart kolla detta.
[FONT=Tahoma][COLOR=#CFCFCF]
[/COLOR][/FONT]
#108 - 7 februari 2015 16:17
tonpet skrev:
Jag blev insläppt en kvart innan det öppnade och då var det mycket olika namn och benämningar när vi pratade innan allt folk började komma. Men jag är ganska så säker på att han sa Pigeon Tiger.

Men det får bli mer prat med han nu i veckan när jag hämtar dom, och då skall jag så klart kolla detta.

[FONT=Tahoma][COLOR=#CFCFCF]

[/COLOR][/FONT]

Mr VIP :D. Mina heter Pigeon red blood.
#109 - 7 februari 2015 16:20
Ja du Tommy, dom är väldigt lika dina.
Ser nu när jag tittat lite mer noggrant att vissa av dina har också lodrätt mönstring, men inte alla.
#110 - 7 februari 2015 16:25
HekDiscus Crizanto, ja dom är grymt fina. Tony hade två inne nu, stora som dasslock, nästan iaf.;)
#111 - 7 februari 2015 17:59
Jag tycker att det ser ut som tiger turkos men jag kan ha fel , riktigt läckra oavsett namn :)
#112 - 7 februari 2015 18:12
woodlund skrev:
Jag tycker att det ser ut som tiger turkos men jag kan ha fel , riktigt läckra oavsett namn :)

Googlade på tiger turkus, och hitta flera som var mycket lika mina. Tror du har rätt, men skall kolla med gurun Tony när jag skall hämta dom. Kan också vara så att han sa det idag, men att jag rör ihop det. [:-100]
Men, tror du har rätt.
#113 - 7 februari 2015 20:10
tonpet skrev:

Snygga. Den som väntar på något gott..... får alltid vänta för länge 😁.
#114 - 8 februari 2015 07:26
Webo skrev:
Snygga. Den som väntar på något gott..... får alltid vänta för länge .

Ja, här har du en som har väntat för länge. Men Bättre sent än aldrig :D
#115 - 8 februari 2015 19:05
*Väntar* [ATTACH=CONFIG]74119[/ATTACH] *längtar*
#116 - 11 februari 2015 16:11
Det har inte hänt så mycket här sista veckan. Jag har skickat i 7 st Amanoräkor, ca : 25 st av mina körsbärsräkor och 4 små Ancistrus.
Har ändrat cirkulationen fram och tillbaka och blir inte riktigt nöjd. Vill ha lite mer rörelse utmed botten utan att växter lägger sig ner, eller att sanden åker med. Skall prova med strilrör som jag tror blir bättre.

Har börjat justerat in tempen också, ligger nu på en snitt temp på 29,2. Sjunker till strax under 29 under natten och innan släckning ligger det på 29,4. Så nu kommer jag inte röra doppvärmaren mer...

Det som fattas nu är bara Diskusen, som skall hämtas hos Tony direkt efter jobbet, på fredag. :)
#117 - 11 februari 2015 17:49
tonpet skrev:

Vilka snyggingar, Tony :D Så spännande att få följa med så här från det att hela diskusresan startar. Härligt att du delar med dig av hela storyn kring. Då känns det ju nästan att man är med på resan.
När man väl hittat "sina" så är det kört. Lite avundsjuk på dig som fått träffa Einarsson live :)
#118 - 11 februari 2015 17:50
tonpet skrev:
*Väntar* [ATTACH=CONFIG]74119[/ATTACH] *längtar*
Förstår din ljuva smärta :)
#119 - 11 februari 2015 17:58
Då får vi väl vänta till fredag kväll för att se bilder av dem i sitt nya hem. Ska bli kul.
#120 - 11 februari 2015 18:19
Bluewing skrev:
Vilka snyggingar, Tony :D Så spännande att få följa med så här från det att hela diskusresan startar. Härligt att du delar med dig av hela storyn kring. Då känns det ju nästan att man är med på resan.

När man väl hittat "sina" så är det kört. Lite avundsjuk på dig som fått träffa Einarsson live :)

Tackar Johnny, ja att dom skulle bli mina var inget svårt beslut. Nått var det som hände och första tanken jag fick hos Tony var från den gamla klassikern tjuren Ferdinand på Jul, "honom skall vi". Och det sa jag för mig själv när jag vände mig om och titta tillbaka, dom skall jag!
Einarsson ja, det tycker jag att du skall vara. För det var mycket roligt att träffa han, trevlig och lättsam kille att prata med.
#121 - 11 februari 2015 18:23
Webo skrev:
Då får vi väl vänta till fredag kväll för att se bilder av dem i sitt nya hem. Ska bli kul.

Att det kommer bilder kan jag lova ;) Sen om det blir på fredag eller lördag kan jag inte lova. Förmodar att jag kommer sitta paralyserad och insupa allt de gör under hela fredagskvällen/natten.
För detta efterlängtat sen många år tillbaka.
#122 - 11 februari 2015 18:32
Nu tycker jag ni hypear mig som bara är en helt vanlig mupp. ;D
#123 - 11 februari 2015 19:02
Einarsson skrev:
Nu tycker jag ni hypear mig som bara är en helt vanlig mupp. ;D

Ok. Så mupp betyder alltså en glad, vänlig, omtänksam, anspråkslös, hjälpsam och varm person? Då tror att muppar i vanliga sammanhang är förhållandevis sällsynta även om jag märker att Zoopet i sig verkar härbärgera en ovanligt stor koloni.
#124 - 11 februari 2015 19:15
Jag ger mig. Ni är för snälla själva. :)[:o]
#125 - 11 februari 2015 19:17
;)
#126 - 11 februari 2015 19:20
:);)
#127 - 12 februari 2015 10:23
tonpet skrev:
Det har inte hänt så mycket här sista veckan. Jag har skickat i 7 st Amanoräkor, ca : 25 st av mina körsbärsräkor och 4 små Ancistrus.

Har ändrat cirkulationen fram och tillbaka och blir inte riktigt nöjd. Vill ha lite mer rörelse utmed botten utan att växter lägger sig ner, eller att sanden åker med. Skall prova med strilrör som jag tror blir bättre.

Har börjat justerat in tempen också, ligger nu på en snitt temp på 29,2. Sjunker till strax under 29 under natten och innan släckning ligger det på 29,4. Så nu kommer jag inte röra doppvärmaren mer...

Det som fattas nu är bara Diskusen, som skall hämtas hos Tony direkt efter jobbet, på fredag. :)

Fredag blir en bra dag, känslan att få komma hem med dessa fiskar ....., nejrå jag är inte alls avundsjuk ;)
#128 - 13 februari 2015 16:55
Fredag blir en bra dag, känslan att få komma hem med dessa fiskar ....., nejrå jag är inte alls avundsjuk ;)

Fredagen är en mycket bra dag.... för mig. Kom och tänka på en sak bara.... Fredag den 13: de och koppning pågår.
#129 - 13 februari 2015 17:07
tonpet skrev:
Fredagen är en mycket bra dag.... för mig. Kom och tänka på en sak bara.... Fredag den 13: de och koppning pågår.

Har du hämtat dem?
#130 - 13 februari 2015 17:09
tonpet skrev:

Äntligen fredag, ser fram emot massor med bilder från denna kväll ;)
#131 - 13 februari 2015 17:18
Spänannde somfan:D
#132 - 13 februari 2015 17:53
Einarsson skrev:
Spänannde somfan:D

*Ler*
Liten snabbis bara..... hälften är i och det har gått hur fint som helst. Tagit det väldigt lugnt och koppat helt enl. "Tony´s" sätt att göra det på.
Ta lite vatten ur karet och häll i en spann, öppna påsen och vänd den försiktigt upp och ner och sänk ner den i hinken och släpp sakta ur diskusen. Vänta 15 minuter och häll på ett par liter akvariumvatten. Gör om detta efter femton minuter och vänta 10-15 minuter innan diskusen håvas ur hink och i karet.
Jag tog tre och tre, så nu skall de sista tre i.....
Åååhh, dom e så fina å jag bara myser. Sicken fredag :)
Bilder kommer under kvällen
#133 - 13 februari 2015 18:23
woodlund skrev:

Kolla benämningen på mina Diskusar idag när jag hämtade dom.
Det är i grunden Röd turkos och just dessa kallas Tiger Turallise för den lodräta mönstringen.
#134 - 13 februari 2015 20:18
Här kommer lite bilder...
[ATTACH=CONFIG]74154[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74155[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74156[/ATTACH]
Dom verkar inte rädda eller nått, är framme hela tiden. Trots det sitter en mycket nyfiken utanför å glor hela tiden.
Deras rätt färg kommer fram emellanåt och i blått ibland.
Dom fick lite frystorkad artemia och alla åt, men inte med högsta iver på nått vis, vilket jag inte trodde heller.
Simmar lugnt fram och tillbaka och undrar nog vart dom kommit.
Så nöjd ....[:-164] ;)
#135 - 13 februari 2015 20:25
Ser skitbra ut! Fiskarna ser ut att ha acklimatiserat sig perfekt. Uppspända & nyfikna. :)
#136 - 13 februari 2015 20:32
Einarsson skrev:
Ser skitbra ut! Fiskarna ser ut att ha acklimatiserat sig perfekt. Uppspända & nyfikna. :)

Känns nästan för bra, det var inget hade räknat med. Trodde dom skulle vara väldigt skygga i början.
Sätter jag upp handen mot karet så kommer de fram mot rutan och undrar nog om jag går att äta. Och hela gruppen håller ihop nästan hela tiden.
#137 - 13 februari 2015 20:42
Så fina [:-64][:-64].
Lycka till nu!

//Inger
#138 - 13 februari 2015 20:49
Inger H skrev:
Så fina [:-64][:-64].

Lycka till nu!

//Inger

Tack Inger, det kommer nog behövas. ;) Mycket att läras sig nu om Diskushållning och framförallt min lilla grupp, på individnivå.
#139 - 13 februari 2015 21:00
Ja du, Tony. Det känns nästan för bra, säger du. Tycker du kanske ska njuta av att de verkar landa direkt och äter på en gång ;) Bättre start än så här kan du inte få :) Tids nog blir det kanske trubbel. Du kan oroa dig då istället. Är så glad för din och dina diskusars skull :)

De är verkligen jättefina!
#140 - 14 februari 2015 08:14
Tack Johnny,
Att det kommer att bli trubbel har jag med i beräkningarna, det är bara att gå till sig själv. Man är inte på topp jämnt. Vi blir sjuka, stressade och alla tar vi det olika. Och många gånger så tror jag att stress kan vara roten till att vi blir sjuka. Och samma är det med de flesta djuren också.
Är idag inte så orolig för trubbel som jag varit innan med tanke på alla hjälp som finns att få just här.
Sen är det aldrig roligt när det händer, men det får vi ta då. Nu skall jag göra som du säger och bara njuta.

Idag blir det lite mat, lite Zoopet och resten blir framför karet. Stolen står framme, mina ögon är urgnuggade och kaffet upphällt. :p
#141 - 14 februari 2015 10:57
En tanke som slog mig var att många låter sina diskusar var ifred i början för att de skall acklimatisera sig.
Min tanke sen igår är att göra precis tvärt om. Jag tänker så här...
Detta kar står i vardagsrummet där vi är för det mesta, vilket gör att det blir svårt i början att låta dom vara ifred. Nu verkar jag också ha haft tur att just denna grupp är stabila och vana med mycket folk runt sig.
Men nytt vatten, ny inredning, större kar, ja allt helt nytt för dem så är det inte konstigt att det tar dagar och ibland veckor innan dom känner sig trygga ibland. Det kommer ju ta tid för dessa också att känna sig trygga här.
Idag kommer jag att sitta den mesta av tiden framför karet (mest för egen del) för att dom skall vänja sig hur det kommer att bli framöver. Istället för att trippa på tå och skärma av karet, så kommer vi bete oss som vanligt.
Detta hade jag kanske inte gjort om dom varit jättestressad och skygga i början, men nu är mina än så länge väldigt lugna och runt framrutan hela tiden.
Har absolut inga belägg för att detta är rätt sätt, men så kommer det bli här iaf.
#142 - 14 februari 2015 11:29
Det räcker med att du håller släckt i karet så ger du dem lite lugn och ro. Protection of darkness. :)
#143 - 14 februari 2015 11:50
Och jag som sitter och väntar på att det skall tända sig.... :)
#144 - 14 februari 2015 13:10
Om jag hade diskusar som betedde sig som Tonys skulle jag nog göra som du tänkt att tända och köra på som om allt är ok. Men kanske ha bara främre rampen tänd i början. Jag körde ju med släckt 3 dygn i början hos mina eftersom jag medicinerade från dag 1 enligt diskustonys inrådan. Han sade att medicinen tar bättre om det är mörkt.
Men hur som helst upplevde jag snarare att diskusarna blev lugnare framförallt om det hände något utanför karet när karet var tänt. Upplevde det också som att diskusarna blev upptagna av karets insida på ett annat sätt i ett belyst kar.
#145 - 14 februari 2015 13:12
Aaah så fina! Lycka till med dem nu!
#146 - 14 februari 2015 13:48
Tony, jag tycker absolut inte att du ska "vänta på att nåt ska hända". Njut nu - "någonting" kanske inte alls händer :). Går man och väntar sig, att det ska hända negativa problem, så stressar man bara upp sig själv. Dessutom verkar dina vara av den coolare typen ;).

//Inger
#147 - 14 februari 2015 17:01
Kör på med helt vanlig rutiner tycker jag. Du märker väldigt snart om de är lite väl lättskrämda av sig och då får du givetvis "backa undan" och vara lite försiktigare under en kortare period annars så är det ju bara toppen om du redan nu kan köra på med de rutiner du tänkt dig.

Jag har varit väldigt närvarande tillsamman med mina fiskar, haft mycket händer i och utanför karet och nu är dem så tama så om jag hade velat så hade jag nog kunnat lyfta ur dem ur karet med bara händerna.

Är nog bra att jobba på detta från start, det är väldigt skönt att ha fiskar som inte stressar upp sig i onödan utan snarare ser min närvaro som någonting positivt.

PS: Dem är verkligen riktigt tjusiga!
#148 - 14 februari 2015 17:06
Härligt att se dessa skönheter i sitt nya hem , njut nu och iaktta dom så mycket du kan så att du lär känna dina nya älsklingar , inte för att jag behöver säga till dig att sitta och titta på dom ;)
#149 - 14 februari 2015 17:11
Dags för lite bilder
Så här ser det ut strax innan matning, när jag går runt till gaveln.
[ATTACH=CONFIG]74159[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74160[/ATTACH]Förföljer mig.....
[ATTACH=CONFIG]74161[/ATTACH]Äntligen mat...
[ATTACH=CONFIG]74162[/ATTACH]Alla äter ... Så underbart
#150 - 14 februari 2015 17:15
#151 - 14 februari 2015 17:23
- Tommy, Jag har inte skrämt dom en ända gång. Och jag har varit väldigt nära kan jag lova, under hela dagen.
PS: Dem är verkligen riktigt tjusiga! Tackar, och dom väldigt lika dina.
- woodlund, inte för att jag behöver säga till dig att sitta och titta på dom [;)] Nej det behövs inte, suttit framför karet nästa hela dagen. Dom är så lugna och harmoniska.
- Inger, Njut nu, Om jag gör. Detta blev så mycket bättre än jag någonsin kunnat drömma om.
- Rufus, Tackar...
#152 - 15 februari 2015 05:48
Detta låter som en början på en låååång förälskelse :) Gillar dina bilder som du tar lite som du ser på dem. Så det känns nästan som att se på diskusarna genom dina ögon så att säga ;). Gillar detta mycket. Linda (Likan) tar bilder på samma sätt. Din och dina diskusars relation som redan börjar spira syns så himla tydligt. Din grupp med hungriga diskusvalpar har redan insett vem som kommer med godsaker.
Nu kan ju detta vara en förälskad hjärnas något dimmiga efterkonstruktion, men jag tycker faktiskt diskusar har uttrycksfulla ögon. Håller du inte med, Tony?

Sedan så skulle jag ( med risk för att vara pinsamt nyfiken) vilja veta vad du ger för mat, typ A till Ö. Rubbet. Pliis :)
#153 - 15 februari 2015 13:36
Du har så rätt Johnny, här är det förälskelse från första ögonkast.
Detta med deras ögon är nått jag aldrig förut sett på en fisk. Ibland när man sitter där så känns som dom riktigt studerar en. Får känslan av att dom kollar en från topp till tå. Så härligt att se när man gör en lite rörelse och dom står helt still, och bara vrider följsamt ögonen.
Matningen i morse gick kanonbra.... inte som igår, lugnt å sansat, utan nu var det full attack efter maten av alla. 5 små knackningar i överdelen i karet och dom kommer direkt upp till ytan.
Gav dom hälften av frukosten först, och när den var uppäten så skulle jag nog kunnat matat ur handen.

- med risk för att vara pinsamt nyfiken, Pinsamt nyfiken, det tycker jag absolut inte och kan jag dela med mig av nått, så gör jag det mer än gärna. Fråga på bara, för det kommer jag att göra framöver.;)

Ang. maten så sa jag till Tony att jag vill börja med två sorter som han rekommenderar.
Så det blev frystorkad Artemia och frystorkad tubifex. Vilket dom älskar ! Fick även med en burk Sera Diskus granulat, vilken dom nästan ratade igår. Sjönk direkt till botten och där samlades ca: 15 räkor och rensad rent på en halvtimme.
Fick också med en flaska ( Aqua-Kraut) med mineraler och vitaminer som jag låter det frystorkade ligga i och suga upp vätskan innan matningen. Detta skulle vara väldigt bra för Diskus.

En stor fördel med det frystorkade är att det sjunker inte ner till botten, utan åker med runt i karet så nästan allt blir uppätet.
När maten är slut börjar "hitta sista biten mat" dom delar upp sig runt hela karet och letar.
Var lite rädd att mina småräkor skulle bli mat, men dom har klarat sig än så länge. En räka satte sig till och med i pannan på den störste i gruppen, som bara skakade av räkan.
#154 - 15 februari 2015 13:51
Detta skulle ha filmats..... men blir lite svårt då jag just nu är ensam hemma, så det blir i text.
Är fortfarande lite förundrad över hur snabbt dom har hittat hem och inte är rädda för mig. Jag har bara haft dom i knappt 2 dygn.

Efter svaret till Bluewing, så ställde jag mig upp och såg då hela gruppen stå längst bort vid gaveln. Så jag gick fram till motsatt gavel och satte mig ner med näsan intryckt i karet. Inom 5-6 sek står alla sex med munnarna mot mig. Alla sex.... bara stod där som om arga leken börjar nu. Jag vann, då dom antagligen lessnade att se på mig, så de vände om en och en.
Sån härlig känsla.... förälskelse, nja, snarare kärlek. [:-106]
#155 - 15 februari 2015 14:42
tonpet skrev:
Du har så rätt Johnny, här är det förälskelse från första ögonkast.

Detta med deras ögon är nått jag aldrig förut sett på en fisk. Ibland när man sitter där så känns som dom riktigt studerar en. Får känslan av att dom kollar en från topp till tå. Så härligt att se när man gör en lite rörelse och dom står helt still, och bara vrider följsamt ögonen.

Matningen i morse gick kanonbra.... inte som igår, lugnt å sansat, utan nu var det full attack efter maten av alla. 5 små knackningar i överdelen i karet och dom kommer direkt upp till ytan.

Gav dom hälften av frukosten först, och när den var uppäten så skulle jag nog kunnat matat ur handen.

- med risk för att vara pinsamt nyfiken, Pinsamt nyfiken, det tycker jag absolut inte och kan jag dela med mig av nått, så gör jag det mer än gärna. Fråga på bara, för det kommer jag att göra framöver.;)

Ang. maten så sa jag till Tony att jag vill börja med två sorter som han rekommenderar.

Så det blev frystorkad Artemia och frystorkad tubifex. Vilket dom älskar ! Fick även med en burk Sera Diskus granulat, vilken dom nästan ratade igår. Sjönk direkt till botten och där samlades ca: 15 räkor och rensad rent på en halvtimme.

Fick också med en flaska ( Aqua-Kraut) med mineraler och vitaminer som jag låter det frystorkade ligga i och suga upp vätskan innan matningen. Detta skulle vara väldigt bra för Diskus.

En stor fördel med det frystorkade är att det sjunker inte ner till botten, utan åker med runt i karet så nästan allt blir uppätet.

När maten är slut börjar "hitta sista biten mat" dom delar upp sig runt hela karet och letar.

Var lite rädd att mina småräkor skulle bli mat, men dom har klarat sig än så länge. En räka satte sig till och med i pannan på den störste i gruppen, som bara skakade av räkan.

En annan fördel med att du vänjer dem även vid torrfoder som tex granulat är att du då inte får problem om du vill mata med en foderautomat under några dagar. Finns en risk för matvägran om man alltid ger dem ett och samma foder.

Jag kör med automat som ger granulat dagtid när jag är på jobbet för att sedan mata manuellt med fryst Artemia och Tubifex på kvällen.
#156 - 15 februari 2015 14:44
Att vänja dem vid torrfodret (dock även det dränkt i AquaKrat så de bör ändå känna igen smaken lite) är inte så jättesvårt. Det kan du ta som projekt senare då du helt enkelt svälter dem i 3-5 dagar och sen matar med granulat. Då brukar de äta eftersom de är hungriga. :)
#157 - 15 februari 2015 15:00
- Einarsson, det skall jag absolut testa om ett par veckor när dom är lite mer vana vid denna nya miljö.
- Tommy, det där med foderautomaten kommer jag också att testa. Får prova raden ovanför först.

Så skönt med detta forum, många gånger behöver man inte fråga, utan svaren bara kommer.
Tackar grabbar
#158 - 17 februari 2015 18:12
Efter fyra dagar i sina nya miljö så börja det hända saker. Det har varit väldigt lugnt sen starten men nu är det lite fajt mellan flera stycken. Men framförallt så är det den som är minst i gruppen som är på de flesta. Detta har jag inte sett något av sen starten, men lite väntat på att det skulle ske.
Förmodar att det är lite rangordning som skall sättas nu i deras hem, eller vad kan det vara?
Någon annan som varit med om detta?
Märkte direkt när jag kom hem efter jobbet att det var nått på G i karet. Nu har det hållit på i tre timmar vad jag vet, med ett uppehåll då det var dags för mat. Alla äter som om de inte sett mat innan.

Vore tacksam för svar på frågan ovan.
#159 - 17 februari 2015 18:14
tonpet skrev:
Efter fyra dagar i sina nya miljö så börja det hända saker. Det har varit väldigt lugnt sen starten men nu är det lite fajt mellan flera stycken. Men framförallt så är det den som är minst i gruppen som är på de flesta. Detta har jag inte sett något av sen starten, men lite väntat på att det skulle ske.

Förmodar att det är lite rangordning som skall sättas nu i deras hem, eller vad kan det vara?

Märkte direkt när jag kom hem efter jobbet att det var nått på G i karet. Nu har det hållit på i tre timmar vad jag vet, med ett uppehåll då det var dags för mat. Alla äter som om de inte sett mat innan.

Japp, precis som det skall vara. Kan du förstå att vissa tycker att diskus är tråkiga fiskar? ;)
#160 - 17 februari 2015 18:24
Nej det kan jag inte riktigt förstå, för detta är som värsta rysaren här just nu. ;)
Det fullt liv hela tiden, och så blir det lugnt en stund å så drar det på igen. Trodde första att det var lite kärlek på gång när jag kom hem. För då stod den minsta och skyddade en annan, och resten av gruppen ville intill, men sen vända han om gick på den också.
Nu tycker jag att alla är på alla, men mest den lille, som är på g hela tiden.
Bara att hoppas att detta lägger sig snart.... vill ju inte att dom skall skada sig. [B)]
#161 - 17 februari 2015 18:30
Du har ju av någon outgrundlig anledning orkat läsa en stor del av min tråd så då kanske du känner igen känslan jag hade, en kombination av faschination och nervositet. Har aldrig läst som mycket som jag gjorde då, studerade fiskarnas minsta rörelse, blev inte klok på om jag borde göra det ena eller andra då man fick lika många bud som det fanns människor som svarade på ens funderingar. Jag är grymt avundsjuk på dig som nu får uppleva samma sak med så fina fiskar :)
#162 - 17 februari 2015 18:52
Precis det som händer i karet nu. Diskusarna börjar att känna sig trygga i sin nya miljö - nu kommer det att bli några grupperingar - i alla fall vad jag tror. Den som är minst behöver inte alltid vara den svaga. Blir intressant att följa utvecklingen :).

//Inger
#163 - 17 februari 2015 19:49
Inger H skrev:
Precis det som händer i karet nu. Diskusarna börjar att känna sig trygga i sin nya miljö - nu kommer det att bli några grupperingar - i alla fall vad jag tror. Den som är minst behöver inte alltid vara den svaga. Blir intressant att följa utvecklingen :).

//Inger

Minst är inte alltid svagast. Min minsta diskus är den enda som aldrig på något sett visat minstaste lilla tecken på kuvning och/eller sjukdomar. Känns som att den kan bo i ett paket mjölk i ett halvår utan att ta skada över huvud taget. Stenhård liten rackare.
#164 - 17 februari 2015 19:58
Den minste är definitivt inte den svagaste i denna grupp. Så jäkla tuff !
Det verkar vara vara fullt normalt iaf. enligt vad ni säger. Tror också du har helt rätt Inger angående grupperingarna, men det jag är mest rädd för, är att en blir utanför och blir dålig.
Bara hålla tummarna och tro att det blir bra till slut.
#165 - 17 februari 2015 20:10
Jag är grymt avundsjuk på dig som nu får uppleva samma sak med så fina fiskar :)

Förstår det Tommy, För här händer det saker hela tiden. Detta är något alla skulle få uppleva som har detta intresse.
Jag är av den sorten som kan sitta länge framför karet och bara kolla vad som händer allt från äta, revirhållning, lek, yngel, bråk, beteende, ja allt. Och kan lova att jag suttit många timmar framför karen genom åren.
Men detta var det svårslaget.... tv:en har stått på hela kvällen, men jag har inte sett nått på den. ;)

Läget just nu är .... som klockan 16,00 när jag kom hem. Full fart.... Kan bli sent ikväll :)
#166 - 17 februari 2015 20:15
tonpet skrev:
Förstår det Tommy, För här händer det saker hela tiden. Detta är något alla skulle få uppleva som har detta intresse.

Jag är av den sorten som kan sitta länge framför karet och bara kolla vad som händer allt från äta, revirhållning, lek, yngel, bråk, beteende, ja allt. Och kan lova att jag suttit många timmar framför karen genom åren.

Men detta var det svårslaget.... tv:en har stått på hela kvällen, men jag har inte sett nått på den. ;)

Läget just nu är .... som klockan 16,00 när jag kom hem. Full fart.... Kan bli sent ikväll :)

Det finns dem som förstår detta och så finns de som som anser att hålla diskus är tråkigt.

En annan känsla man måste lära sig att hantera tyvärr är att precis när man tror sig se en spännande förändring i karet, då släcks det ned för natten ;)
#167 - 18 februari 2015 08:29
tonpet skrev:

Allt det som händer är bara att allt är som det ska vara. Du har ju byggt en inredning som uppmuntrar till parbildning och allt detta gruffande med alla mot alla och alla mot en i olika kombos är ett sätt att positionera sig inför en framtida parbildningsfas och att de nu måste klargöra rangordningen och sedan revir. Innan denna är klar lär alla äta och må bra. Sedan startar deras reaktioner på den aktuella rangen. Då får vi se vad denna dramatiska akvariesåpa tar för vändning. Ska bli spännande!

Jättebra att du låter maten dra i aquakraut då innehållet gör miljön ovänlig för vitskitsstartande flagellater
#168 - 18 februari 2015 08:35
tonpet skrev:
Nej det kan jag inte riktigt förstå, för detta är som värsta rysaren här just nu. ;)

Det fullt liv hela tiden, och så blir det lugnt en stund å så drar det på igen. Trodde första att det var lite kärlek på gång när jag kom hem. För då stod den minsta och skyddade en annan, och resten av gruppen ville intill, men sen vända han om gick på den också.

Nu tycker jag att alla är på alla, men mest den lille, som är på g hela tiden.

Bara att hoppas att detta lägger sig snart.... vill ju inte att dom skall skada sig. [B)]

Det du märker nu Tony är att de inte är rara hundvalpar utan att de stundtals kan vara skoningslösa. Detta kan hålla i ett tag och det gäller att ta det lugnt och inte intervenera (gripa in) för mycket. De måste få göra detta klart. När det är klart sänker sig lugnet.... ett tag ;)
Hade du haft fler nedhängande grenar i karet så uppstår fler möjliga revir. När karet är lite mer öppet som nu innan du fått igång växterna så blir det fight om några få revir varav ett är i XL-storlek. Fördelen med fler grenar är att en diskus okså efter att fått storstryk kan dra sig undan lite och lättare komma undan från siktlinjen genom att låte en gren komma emellan.

Undrar inte om den lille är en lilla. Vi får se. Gissar på en möjlig hona.
#169 - 20 februari 2015 06:55
Vad händer där borta? Är ju nyfiken :)
#170 - 20 februari 2015 17:34
Bluewing skrev:
Vad händer där borta? Är ju nyfiken :)

Jodå, det går allt bra här. Men det som hände i onsdags chockade mig lite... visste ju att det skulle hända, men inte så hårt och intensivt. Och detta är inte klart än..... igår var det lite lugnare efter kvällsmatningen.
Och nu håller dom på igen, fast inte lika hårt. Märker också att vissa drar sig undan och liksom struntar i det, äter och simmar runt i bakkant och kommer sen fram igen och fajtas lite.
Har inte lyckas se någon som tar mer plats än någon annan än. Den som är störst och kraftigast är lugnast av alla. Detta är den enda som jag vågar mig på att könsbestämma till en hane.

- Undrar inte om den lille är en lilla. Vi får se. Gissar på en möjlig hona. Nja, i onsdags när "hen" var som värst så gissade jag på att det var en kille. En liten tonåring i trotsåldern....Men sen har jag kollat å kollat,,,, Men vi får se, du har säkert rätt.

Förövrigt så var det första vattenbytet igår. Det var lite spännande hur dom skulle reagera på detta, men det gick hur bra som helst. När jag sög sanden så var de framme nästan hela tiden tät inpå. Flera gånger fick jag putta fram dom så jag kom åt.

Jag har gjort en och samma sak vid varje matning som de redan har lärt sig, att nu e dags för mat.
Jag blandar det frystorkade i en lite burk med aquakraut, och sen får det ligga och suga till sig. När det är dags för matning tar jag den lilla burken och bara håller den framför dom intill rutan ..... och gissa om det blir dans, dom blir som tokiga. Och så här blir dom bara om jag har burken i handen.
När jag idag tog magneten och drog framrutan så följer dom med hela vägen.... och vänder sen och följer åt andra hållet.
Så jag har haft en fruktansvärd tur som fått tag i dessa helt orädda sociala individer.

Har funderat lite på den där känslan jag fick hos Tony för just denna grupp .... kan inte förklara den, men bra blev det.
#171 - 20 februari 2015 21:39
Jag känner igen den där känslan när de kom och mätningarna började. Blev ställd.
De är ju inte så snälla som de ser ut.
Låter som om du och din grupp landat kanon och att du redan har rutiner som gör er trygga med varandra. Så himla skön läsning. Grattis Tony. Snacka om flow :)
#172 - 25 februari 2015 17:38
Här har inte vart någon större förändring de sista dagarna. Dom bråkar lite då och då, och långa stunder kan hela gruppen stå nästan helt stilla i ett hörn. Och detta gillar jag inte riktigt, men kan inte göra mycket åt det. Vet inte om dom kanske står och vilar sig eller vad dom gör. För sen är det fart igen..... Det sista har gruppen tryckt bort en av dom, men efter matning så kan det vara fem mot en annan.
Är väl troligtvis som Bluewing skrev, mätningar inom gruppen.
Förövrigt så växer det så det knakar bland växterna. Har redan varit i med saxen och halverat vissa växter. De tre första veckorna såg jag inte att det växte något, men sen jag började med Pmdd i normaldos, så tog det fart.

Räkbebisar har det också blivit, vilket jag gillar, för det kan man inte få för många av.
Malar har jag tittat en hel del på men inte hitta rätt än. Dock så har det blivit som vanligt .... Ancistrus, 8 stycken små. Måste säga att jag gillar nog dom än då, mycket för att dom är igång hela tiden och man ser dom, vilket kan vara svårt med många andra.

Var idag inne i en lokal zoo butik och fastnade för fjärilsciklid, så himla vackra små rackare.... men dom kunde inte säga vilken sort det var av fjäril, så nu skall det letas upp här artbeskrivningen se om de kan vara nått för mig.
#173 - 25 februari 2015 17:57
Tror det var dessa https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
Men är inte säker, kan också varit en variant av dessa https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123&SOK=1

Oavsett så blir det nog ett inköp av dessa. Får åka och kolla igen i veckan.
Vad är lämpligt att köpa... en hane två honor, en grupp eller vad är bäst? Vill helst inte att det blir för mycket bråk.
#174 - 25 februari 2015 18:19
Mycket nu.... Köpte två Helenor idag. När jag släppte i dom så grävde dom ner sig i sanden båda två, 10 minuter senare kom dom upp och började utforska karet. Efter halvtimme så krockade dom och där har dom legat helt stilla i en timme.
Vad gör dom ???
[ATTACH=CONFIG]74404[/ATTACH]
#175 - 25 februari 2015 18:24
tonpet skrev:
Mycket nu.... Köpte två Helenor idag. När jag släppte i dom så grävde dom ner sig i sanden båda två, 10 minuter senare kom dom upp och började utforska karet. Efter halvtimme så krockade dom och där har dom legat helt stilla i en timme.

Vad gör dom ???

[ATTACH=CONFIG]74404[/ATTACH]

Gör fler små helenor? :D Har ett gäng själv, och de har blivit fler, om än ingen befolkningsexplosion. De är inte hermofroditer, och verkar föröka sig rätt långsamt.
#176 - 25 februari 2015 19:08
Hmm... ja e de som du tror, så var det kärlek vid första ... krocken. men man kan inte säga att det var en "snabbis" precis, sitter fortfarande ihop, orörliga. :confused:
#177 - 25 februari 2015 19:12
tonpet skrev:
Hmm... ja e de som du tror, så var det kärlek vid första ... krocken. men man kan inte säga att det var en "snabbis" precis, sitter fortfarande ihop, orörliga. :confused:

Hehe, men å andra sidan, snäckor brukar ju inte vara kända för att vara snabba, så mer än fyra sekunder tar det nog.
#178 - 26 februari 2015 05:01
He he så sant
#179 - 26 februari 2015 19:23
Vad dom gjorde, eller vad som hände har jag ingen aning om. Minst 6 timmar satt de ihop, var tvungen att lägga mig så vet inte när de gick åt var sitt håll. 05,30 var de iaf borta.
#180 - 26 februari 2015 20:33
Idag blev det tillökning i karet. Fick tag i ett par Fjärilsciklider.
Kommer bilder på damen också, men inte ikväll.

[ATTACH=CONFIG]74422[/ATTACH]
#181 - 27 februari 2015 18:31
Efter vattenbytet idag fick jag se mina nya fjärilar putsa en skiffersten, och nu är det äggläggning för fullt.
Så himla roligt för en som hellre sitter framför karet än tv. Nu vet jag att detta kommer med all säkerhet att bli uppätet, men bara få sitta och titta hur dom gör och beter sig är tillräckligt för mig.
Ena diskusen var lite nyfiken och tog sig närmar .... då simmade pappa fjäril fram och bara stannade precis framför den 10 gånger större diskusen. Där stod dom tills diskusen backade därifrån och pappa fjäril simmade tillbaka och fortsatte med sitt.

Tog en bild... men e så grumligt efter vattenbytet så det syntes inte så bra. Kanske imorgon. ;)
#182 - 27 februari 2015 19:27
Låter som det händer mycket kul i karet för dig Tony :)
#183 - 28 februari 2015 15:22
Jadå, det händer lite här och där.
[ATTACH=CONFIG]74496[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74497[/ATTACH]
Detta är lite då och nu, 20 dagar mellan bilderna.
Största förändring är växterna, de växer som bara den efter jag började med Pmdd.
Karet kommer nu få bara få gå som det är, men här finns det planer för inredningen. Inget bestämt men nått måste göras så det blir fler platser för diskusen att gå undan på. Det kommer att göras av grenar,rötter och omplantering av växter. Ser nu också att jag hade lite för bråttom när jag planterade växter. Ingen riktig plan fanns då utan mer bara få i dom så karet skulle komma igång.
Idag går här 6 stycken Diskus, 10 st Ancistrus, ett par Fjärilsciklider, 2 st Helenor, 8 st Amanoräkor och 25-30 st röd Körsbär.
Fjärilscikliden la rom igår och turas om att vakta den hela tiden. Tror det är 6 eller 7 körsbär som är proppfulla med rom. Har även sett flera små bebisar på endast nån mm, efter körsbärsräkorna.

Diskusarna har inte landat här än, vilket märks tydligt. Detta beror på (hoppas jag) att dom inte är klara med revir och rang än. Det har blivit bättre efter jag stoppat i en rot som hänger uppifrån och ner, och skapar lite skydd och avgränsning.

Men som jag sa.... karet skall få gå in sig och fiskar skall få vänja sig riktigt först.
#184 - 28 februari 2015 15:40
Grymt. :D
#185 - 28 februari 2015 19:56
Samma sak idag ... 2 timmar har dom suttit så här, orörliga vad jag kan se.
Ingen som vet vad dom gör?

[ATTACH=CONFIG]74518[/ATTACH]
#186 - 28 februari 2015 20:06
tonpet skrev:
Samma sak idag ... 2 timmar har dom suttit så här, orörliga vad jag kan se.

Ingen som vet vad dom gör?

[ATTACH=CONFIG]74518[/ATTACH]

Making babies? ;) de borde isåfall skaffa ett rum :D
#187 - 28 februari 2015 20:13
tonpet skrev:

Men som jag sa.... karet skall få gå in sig och fiskar skall få vänja sig riktigt först.

Ska du ändra så gör det direkt, fiskarna kommer behöva definiera nya revirgränser etc varje gång du ändrar...
#188 - 28 februari 2015 20:20
Vad jag har fattat så är dessa inte hermafrodit, så det kanske är som du säger.
Svårt att missa detta då de väljer första parkett och någon snabbis e det inte heller.;)
#189 - 28 februari 2015 20:33
Skulle vara fränt med en helena... Vad gör de med skalen, käkar de dem med?
#190 - 28 februari 2015 20:36
simpson skrev:
Ska du ändra så gör det direkt, fiskarna kommer behöva definiera nya revirgränser etc varje gång du ändrar...

Det stämmer... men jag har precis stoppat ner en rot som verkar ha löst det skapligt nu iaf. Så nu får det vara ett tag.
Är inte klar med hur jag vill ha det, så det blir så bra som möjligt för dom. Tanken är få till det så jag blir nöjd med inredning, vilket jag inte är nu, och framför allt så de trivs så bra som möjligt.
Men jag förstår vad du menar och skulle tänkt på detta lite tidigare..... men det är jag i ett nötskal.:p
#191 - 28 februari 2015 21:10
Benägen att hålla med, jag hade lite trassel med mobbade individer och vitskit etc innan jag bestämde mig för att satsa på en inredning som baseras på diskusarnas verkliga behov. Men har också satsat på rejäl filtrering och cirkulation. Tror det är ett måste i ett inrett diskuskar. Krävs helt enkelt betydligt högre prestanda för att driva ett inrett kontra ett "tomt" kar som ju många väljer att göra. Tror personligen att tanken med att hålla diskus i ett rent och lättstädat kar är ett felaktigt råd som ges av många. Det fungerar super ett tag men över tid blir det problem, inte pga vattenkvalitet utan pga gruppens beteende och behov. Säkert kanon för handlare och uppfödare som behöver optimala förhållande under en kortare tid. Men får en grupp diskus som man vill skapa ett långsiktigt boende för så bör man nog tänka annorlunda dvs inredning men med utrustning som har kapacitet att ge lika bra vattenkvalitet som om karet vore tomt.

Det här blev säkert jätterrörigt, sorry!
#192 - 28 februari 2015 21:13
Å du, jag gjorde precis som du, förändrade allt eftersom jag kom till nya insikter. Hade många ooops det borde jag nog tänkt på tidigare ;) kan nog flera i forumet intyga som gång på gång talade om för mig att nu får du faktiskt sluta förändra och låta dina diskusar landa.
#193 - 1 mars 2015 01:59
tonpet skrev:
Det stämmer... men jag har precis stoppat ner en rot som verkar ha löst det skapligt nu iaf. Så nu får det vara ett tag.

Är inte klar med hur jag vill ha det, så det blir så bra som möjligt för dom. Tanken är få till det så jag blir nöjd med inredning, vilket jag inte är nu, och framför allt så de trivs så bra som möjligt.

Men jag förstår vad du menar och skulle tänkt på detta lite tidigare..... men det är jag i ett nötskal.:p

Mats gitarrguden har ju skickat massa fina bilder och videos, det kan väl inte behöva sugas så länge på karamellen. Men då är det väl läge att tänka lite en stund nu, och sedan göra det som du vill ha det (och förhoppningsvis fiskarna mår bra i)

Benägen att hålla med, jag hade lite trassel med mobbade individer och vitskit etc innan jag bestämde mig för att satsa på en inredning som baseras på diskusarnas verkliga behov. Men har också satsat på rejäl filtrering och cirkulation. Tror det är ett måste i ett inrett diskuskar. Krävs helt enkelt betydligt högre prestanda för att driva ett inrett kontra ett "tomt" kar som ju många väljer att göra. Tror personligen att tanken med att hålla diskus i ett rent och lättstädat kar är ett felaktigt råd som ges av många. Det fungerar super ett tag men över tid blir det problem, inte pga vattenkvalitet utan pga gruppens beteende och behov. Säkert kanon för handlare och uppfödare som behöver optimala förhållande under en kortare tid. Men får en grupp diskus som man vill skapa ett långsiktigt boende för så bör man nog tänka annorlunda dvs inredning men med utrustning som har kapacitet att ge lika bra vattenkvalitet som om karet vore tomt.

Låter som mats skrivit, har du synkat antalet glas med honom ikväll :-)
#194 - 1 mars 2015 06:57

Nej, det blev inte rörigt, utan jag förstår dig och håller med dig.
Är precis det jag missat från början som du skriver om inredning som passar för diskusen. Jag kastade i lite rötter och växter i stort sett utan att tänka på hur det borde vara. Sen tror jag inte det finns något facit, detta är det enda som är rätt. Utan det finns säkert flera vägar att gå.
Sen är det som Simson skriver också, att efter varje gång man förändrar inredningen så förändra man även diskusens revir och platser som de kan känna sig trygga på. Och det är lite detta jag vill komma ifrån.... en massa ombyggnader.
Men jag känner själv att just nu e de inte bra. Varken inredning eller vattencirkulationen är optimal.
Så vad jag gjort nu är att ta ett steg tillbaka, fundera, planera och försöka få till det så bra som möjligt, nästa gång jag skall ändra. Och förhoppningsvis kan det vara den inredning som dom då kan trivas i länge.

Nu är det inte så att de matvägrar, är sjuka eller skiter vitt. Än .....
Det är det jag vill förhindra genom att nu ta ett steg tillbaka, ta det lugnt och göra nästa steg lite mer genomtänkt, för att minska ner ombyggnader.
Vet inte om jag är rätt ute, men så är mina planer iaf.
#195 - 1 mars 2015 07:01
Å du, jag gjorde precis som du, förändrade allt eftersom jag kom till nya insikter. Hade många ooops det borde jag nog tänkt på tidigare ;) kan nog flera i forumet intyga som gång på gång talade om för mig att nu får du faktiskt sluta förändra och låta dina diskusar landa.

Jag vet Tommy, har läst hela din tråd. Gillar din inställning och dina härliga inlägg.
Mycket intressanta, välskrivna och lärorika för oss som kommer efter.
#196 - 5 mars 2015 12:45
Jag funderar vidare kring temat att använda inredning mot mobbning. Upp till en viss gräns tänker jag att det går dvs. att låta flera diskusar få ett revir man är nöjd med. Men i alla diskusgrupper blir det väl ändå förr eller senare någon/några som ohjälpligt blir längst ner. Det enda som går att göra då är ju att se till att siktlinjen bryts för en attackerande diskus så att det inte blir en förföljelse. Men det inredningen gör då är ju senare att skapa reträttplatser för stukade/underdåniga diskusar. Sedan kan jag tycka att diskusen kommer att skaffa revir som successivt växer i förhållande till dess storlek. Så en inredning som fungerar i en viss storlek kan sedan successivt fungera allt sämre. Om jag fattat rätt så är väl ett pars revir i naturen motsvarande 300-500 liter per par om vi ska tänka akvariestorlek. Jag klämde ju in 10 på den ytan.....
#197 - 6 mars 2015 05:03
Hur går det med dina diskusar, Tony?
#198 - 6 mars 2015 18:30
Jodå här går det hur bra som helst. Diskusarna verkar nu komma mer och mer tillrätta. Som jag skrivit tidigare så har jag stoppat ner en rot , uppifrån och ner. Den löste mycket med tanke på platser/skydd för dom.
Men det som gjort störst förändring är växterna. Det växer så det knakar här.... :)
Har flera gånger fått klippa ner Vallisnera och en del andra växter också.
Växterna har verkligen gjort karet mer inbjudande för diskusarna och skapat många platser.
Imorgon så är det dags för vattenbyte och då skall klippas ner växter också igen.

Annars så gör jag inte så mycket i karet just nu, utan mer bara sköter det som skall göras. Vill nu störa dom så lite som möjligt med att göra om i inredning och liknande. Planerna är att göra en liten justering i inredning framåt våren. Då växter har tagit sig så bra som de gjort, så är jag nöjd för närvarande.
En sak jag kommer att göra är att öka på effekten på standardfiltret. Kommer byta pumpen på 1000 liter till en 1500 liters.

Rangordningen blir jag inte klok på.... sitter nån timme varje dag och stirrar på hur dom håller på, och försöker förstå vad som händer. Att det inte är klart ser jag tydligt, de byter om vem som är herre på täppan och vem som blir hackkycklingen.
Men det här vet jag att detta kommer ta tid och löser sig säkert framöver.

Nästa vecka kommer jag att få lite problem med karet som jag inte riktigt vet hur det kommer gå.....
#199 - 6 mars 2015 18:42
1500 motorn har jag i mitt 450 den är urstark men jag fick köra utan lock på filtret då det blev vibrationer där oavsett hur jag gjorde. Men skillnaden är rejäl. Större än vad man kan tro.

ok då mr. Cliffhanger.... du kommer alltså att få någon form av problem.... nästa vecka.
Då vet jag vad det gäller :D
#200 - 6 mars 2015 18:44
När det gäller rangordningen gissar jag att de nu är i en ålder där de testar hierarkin men inte har muskler nog att genomföra den så att säga. I takt med att vissa utvecklar mer muskelmassa, aggressivitet etc. så kommer det att bli tydligare. Men nu simulerar de mera makt.
#201 - 6 mars 2015 19:00
Bluewing skrev:
När det gäller rangordningen gissar jag att de nu är i en ålder där de testar hierarkin men inte har muskler nog att genomföra den så att säga. I takt med att vissa utvecklar mer muskelmassa, aggressivitet etc. så kommer det att bli tydligare. Men nu simulerar de mera makt.

Bull´s eye , bra förklarat angående musklerna .... precis så verkar det vara.
#202 - 6 mars 2015 19:04
tonpet skrev:
Jodå här går det hur bra som helst. Diskusarna verkar nu komma mer och mer tillrätta. Som jag skrivit tidigare så har jag stoppat ner en rot , uppifrån och ner. Den löste mycket med tanke på platser/skydd för dom.

Men det som gjort störst förändring är växterna. Det växer så det knakar här.... :)

Har flera gånger fått klippa ner Vallisnera och en del andra växter också.

Växterna har verkligen gjort karet mer inbjudande för diskusarna och skapat många platser.

Imorgon så är det dags för vattenbyte och då skall klippas ner växter också igen.

Annars så gör jag inte så mycket i karet just nu, utan mer bara sköter det som skall göras. Vill nu störa dom så lite som möjligt med att göra om i inredning och liknande. Planerna är att göra en liten justering i inredning framåt våren. Då växter har tagit sig så bra som de gjort, så är jag nöjd för närvarande.

En sak jag kommer att göra är att öka på effekten på standardfiltret. Kommer byta pumpen på 1000 liter till en 1500 liters.

Rangordningen blir jag inte klok på.... sitter nån timme varje dag och stirrar på hur dom håller på, och försöker förstå vad som händer. Att det inte är klart ser jag tydligt, de byter om vem som är herre på täppan och vem som blir hackkycklingen.

Men det här vet jag att detta kommer ta tid och löser sig säkert framöver.

Nästa vecka kommer jag att få lite problem med karet som jag inte riktigt vet hur det kommer gå.....

Tycker att du verkligen har rätt attityd och öppenhet för dina diskusar. Nu menar jag inte att jag sitter i ett överläge och pratar ner till dig utan mera som respons från en diskusägare till en annan. Tror det här blir en oerhört intressant resa för dig som det varit för mig. Även om du säkert slipper den rush rätt in i kaklet jag testar just nu. Men t o m då så är det värt det.
#203 - 6 mars 2015 19:11
- ok då mr. Cliffhanger.... du kommer alltså att få någon form av problem.... nästa vecka.
Då vet jag vad det gäller [:D]

Ja, den var väl bra ;)
Jag är lite bekymrad och orolig då jag skall till Nordnorge för skreifiske nästa vecka, och kommer att vara borta 8 dagar, vilket betyder 9 dagar innan vattenbyte.
Min andra hälft kommer så klart att mata och hålla ställningar, men vattenbyte vill hon inte göra.
jag har fram tills nu försökt att hålla ett 50 % vattenbyte var femte dag.
Är det smart att dra ner matningen till bara en gång om dan under denna period?
Och hur tror ni det går, är det någon fara eller bara jag som stressar upp mig ?
#204 - 6 mars 2015 19:17
Jag tror det är du som bryr dig mera. Men tror inte det kommer att bli problem alls med dessa 9 dagar. Kan du inte skifta pump innan så får du ett annat flöde i karet? Vill du hålla ner födan så ta hellre mindre mat vid två tillfällen än en gång med allt.
#205 - 6 mars 2015 19:31
Ja, så blir det, lite mindre två gånger om dan.
Pumpen har jag inte än så det får bli efter hemkomsten från Norge.
Om vi kommer iväg :(, Vi är fyra stycken som skall upp till Söröya med flyg från Oslo till Alta. Inrikesflyg med .... Norwegian.
Jag behöver kanske inte säga mer.... Men vi har plan B, om det fortfarande är strejk och det inte går att boka om.
Bil 210 mil.... Fiska skall vi göra hur som helst.
I somras var vi i Tromsö och då kom vi knappt in i Norge pga terrorhotet som var då. Men det löste sig och det gör det säkert nästa vecka också.
#206 - 7 mars 2015 16:53
Då var det dags igen för Fjärilscikliderna att lägga rom. Förra gången tog det ett och halvt dygn innan dom själva åt upp romen.
Så vi får se hur långt dom kommer denna gång...
#207 - 7 mars 2015 17:08
Låter som om det är full fart i karet.
#208 - 15 mars 2015 07:07
Jag har fått lite bekymmer som jag inte vet hur jag skall tackla. Mina diskusar har varit väldigt sociala och ätit hela tiden.
Nu senaste veckan har det hänt nått….

Dom är mer lättskrämde (oftast av sig själva) en blir rädd och skrämmer alla som flyr bak i karet. Där kan dom stå länge, alla sex, innan en eller två tittar fram. Framförallt vid matning, en plaskar till och resten flyr blixtsnabbt.
De blir nästan aldrig skrämda av mig, och är heller inte rädda för mina händer som är i karet vid vattenbyten.

Vissa dagar kommer de inte fram förrän det är mat.

Jag har inte förändrat nått vad jag vet, det enda jag kan komma på är att det är mycket mindre plats i karet nu, då mina växter växer så det knakar.
Jag sköter mina vattenbyten som jag skall, tempen är bra.
Kör med Juwels original innerfilter (bytt till 1500 literspumpen) + ett innerfilter till. Totalt 2700 liter i timmen.
Alla sex ser ut att må bra och äter, dock så är de väldigt mörka när det blir som jag skrivit ovan.

Just nu ger mina fjärilar och räkor mer än vad mina huvudpersoner gör.

Så vad gör man... om inte ett litet Pm till Bluewing... som svarar ....

Detta är ett tecken på att de börjar "vakna till" ur den första gruppfasperioden dvs. de får tillgång ett helt annat register gällande sina känslor och sinnesintryck. Det är ofta som att de är lite "bedövade" av allt nytt i början och då liksom "stänger de av" och funkar som om de tål allt. När de sedan är trygga igen då blir de drabbade av sjukdomen fegos maximus och får spader av ALLT. De kan riva en inredning för att de får ett blad mot ena kroppssidan etc. etc. Det är först nu du ser hur mycket det är en hjärna som är online hos dem. Detta är bara början. Men det är efter detta som de successivt börjar visa sina komplexa beteenden. Det är då de har vant sig vid karet i detta nya uppmärksamhetsläge och då kan spela upp rubbet.
Så det är så här de kommer att vara i perioder dvs. allt är som det ska och snarare ett bra tecken.

När mina håvades ur karet och utsattes för nytt naket kar, medicin, andra ljud etc. då blev de lika tåliga som Guppy dvs. de blev inte rädda för nåt. Nu när de börjar vänja sig vid nya/gamla stora karet med gott om skydd så kan det donka till i karet av full panik bara jag vrider huvudet för fort. Så jag har just nu precis som du ett gäng fegisar som glor under lugg under rötter och annat som skydd mot allt hemskt. Men det går över. Ta det lugnt bara och invänta nästa fas och kolla in och lär så känner du snart igen de olika lägena.

Så klockrent svar, nästan så att man börjar leta runt i rummet efter en uppmonterad webbkamera här, som Johnny har kunnat följa allt som hänt här. ;)
Nejdå, förstår att det ligger erfarenhet bakom dessa svar och är så glad efter jag läst igenom det.
Så det är bara fortsätta som jag gör och hoppas att de snart kommer ur denna fas två.... som jag tycker är mycket tråkig. Och är det nått de skall igenom och allt är normalt så sitter jag lugnt och väntar.
Ångrar inte en sekund att det blev diskus, är så spännande och lärorikt.
#209 - 15 mars 2015 08:42
Tråden borde nästan heta "Diskus, nu eller alla gånger?" ;)
#210 - 16 mars 2015 15:48
Einarsson skrev:
Tråden borde nästan heta "Diskus, nu eller alla gånger?" ;)

Ler, ja du Einarsson, de e nog så. Skulle bli förvånad själv om jag inte kommer att ha diskus så länge jag har vatten i nått kar.
#211 - 18 mars 2015 18:45
Nu är det full fart i karet igen efter att lite över en vecka som de gick i ide. I stort sätt hela gruppen stod gömda hela tiden. Nu sen igår så verkar det vara full rulle igen. :) Så nu sitter en gubbe framför karet igen och bara njuter åt allt som händer.
Efter matning förut så kunde jag räkna till 27 st körsbärsräkor som var framme och åt rester....
Lite bilder ....
27/1 och sex veckor senare
[ATTACH=CONFIG]75008[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75009[/ATTACH]
Det växer så det knakar, har under dessa veckor redan plockat ur en del och klippt ner massor.

[ATTACH=CONFIG]75010[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]75011[/ATTACH]
#212 - 21 april 2015 05:17
Hur går det, Tony?
#213 - 21 april 2015 07:53
Ja här har det varit tyst för länge. Jag undrar också :)
#214 - 21 april 2015 08:19
Undrar jag också... :)

//Inger
#215 - 22 april 2015 18:52
Men å andra sidan om vi nu umgås här ibland så dör ju inte tråden sotdöden i varje fall. Tids nog så skriver han nog. Tänker att det finns två huvudspår.
1. Allt går kanon och han sitter tindrande av lycka framför karet och inte hinner skriva.
2. Det har gått åt skogen och att han drar sig för att berätta om eländet.
Tror tvärsäkert på alternativ ett.
#216 - 22 april 2015 19:48
Bluewing skrev:
Men å andra sidan om vi nu umgås här ibland så dör ju inte tråden sotdöden i varje fall. Tids nog så skriver han nog. Tänker att det finns två huvudspår.

1. Allt går kanon och han sitter tindrande av lycka framför karet och inte hinner skriva.

2. Det har gått åt skogen och att han drar sig för att berätta om eländet.

Tror tvärsäkert på alternativ ett.

Eller har han bara annat att göra för stunden. :D
#217 - 23 april 2015 19:21
Johnny´s alternativ nr ett är rätt och tyvärr så har Einarsson också rätt. :confused:
För att fatta mig lite kort då jag inte riktigt är på skrivhumör än....
Jag var på en mycket lyckad fiskeresa i Nordnorge för ett par veckor sen. När jag kommer hem och har packat upp allt och fyllt frysen med massa torsk, så var det dusch och soffläge på schemat.
När jag kommer ur duschen ringer telefonen....
Det var från stallet där min sambo har sin häst. Dom meddelade att hon åkt av hästen och att ambulansen var på väg.....
Efter ett par timmar på Norra Älvsborg Lasarett fick vi beskedet att hon hade brutit nacken....

Nu tre veckor senare när man börjar komma tillbaka, så kan vi bara konstatera att hon har haft änglavakt. Hon mår som hon själv säger, så bra man kan med bruten nacke.
Vet inte hur man skall riktigt skall förklara hur man känner sig när den man har kärast drabbas av nått sånt här. Kan bara konstatera att från samtalet efter duschen och första veckan därefter är den värsta vecken i hela mitt liv, utan tvekan.

Men som sagt så mår hon skapligt idag och det går åt rätt håll.
Så jag är utan tvekan snart tillbaka här. ;)
Och med karet går det väldigt bra och alla mår kanon.
Snart tillbaka....
#218 - 23 april 2015 19:29
Oj, oj, vilken dramatik! Det där låter riktigt omskakande men med ett bra slut verkar det som. Vilken himla tur i oturen att det gick så bra.
#219 - 23 april 2015 19:33
Alla utmaningar vi resonerar kring här på zoopet känns omedelbart så bagatellartat. Sköt om dig och din familj. Vi finns här den dagen du åter vill bolla akvaristik med oss.
#220 - 23 april 2015 19:41
Fyfan vilken tur att det gick bra. Krya på er. : )
#221 - 23 april 2015 19:57
Gud vad otäckt, men så underbart att hon verkar repa sig!
#222 - 24 april 2015 17:24
Vi båda tackar för era omtankarna. [:-2]
Det räckte med 5 minuters inloggning igår så vill man bara börja läsa allt som har hänt. Så imorgon skall det börjas läsa ikapp allt jag missat under ett par veckor. Och när jag ikapp så kommer jag fortsätta min tråd.
Kommer bland annat att framföra mina resultat från ett test jag gjort under 1,5 månad, med riktigt bra resultat..... ;)
#223 - 24 april 2015 17:40
Åh så skönt att det verkar gå åt rätt håll med din sambo :). Jag har själv varit där med en svårt skadad nackkota som följd, men som går hyfsad att hålla i gång ändå...
Nära och kära är viktigast ändå, sedan kommer ens akvarier som nr. 2 ;).
Krama om din sambo och skicka henne kryapåhälsningar, ser fram emot kommande uppdateringar i din tråd.

//Inger
#224 - 26 april 2015 05:52
Oj vilken tur i oturen , det måste varit förskräckligt att få det samtalet men en himla tur att din sambo verkar ha klarat sig bra under omständigheterna / Björn
#225 - 23 juni 2015 17:44
Hur går det för dig och dina diskusar? Är din kvinna bättre efter olyckan?
#226 - 30 oktober 2015 08:32
Hur börjar man efter 6 månaders frånvaro… Det får bli med ett Hej på er.

Ni som följt tråden kanske kommer ihåg att min sambo råkade ut för en olycka.
Detta tog jag riktigt hårt och fick mig en tankeställare om hur snabbt livet kan förändras.
Idag mår vi båda så bra man kan, hon är uppe på hästryggen igen och jag sitter framför mitt kar igen. ;)

Så loggar man in här och ser att det rullar på som vanligt, många nya och de ”gamla” kör på.
Som jag tidigare skrivit…. Älskar detta forum.

I akvariet går det kanonbra. Har inte varit ett enda problem, kör på med 1 och en halv dos Pmmd och det växer så det knakar. Klipper bort massor varje vecka vid vattenbytena.
Mina diskusar har hela tiden mått bra, varit sociala och ätit bra.
Den minsta som var väldigt tuff mot alla andra i början har ”förlovat” sig med den största av hannarna.
Och här fick Johnny rätt som mycket tidigt gissade att detta var en lite dam, vilket det var.

Nu är tanken att jag skall göra om totalt i karet, ( skulle varit gjort i våras ) .
Det jag vill förändra är framförallt platsbristen som är idag. För mycket stora rötter och växter.

Vill få fram mer yta för diskusarna att få simma fritt, och samtidigt skall det finnas platser för dom att fly undan till.
Så nu planeras det en hel del här, hur jag vill ha det, vilka rötter/grenar och framförallt hur detta skall gå till.
Vart gör jag av fiskar, räkor och alla malar under ombyggnaden eller skall man köra en ”Johnny” , låta alla vara kvar, vilket gick bra för dem.

En sak till som jag vill och skall förändra är cirkulationen på vattnet. Får idag stillastående vatten på en del ytor på botten.
Förslag på bra och tyst streamer mottages tacksamt. Helst med egna erfarenheter….
#227 - 30 oktober 2015 08:44
Trevligt att du är tillbaka och skönt att sambon (och du) mår bra igen.

Ska bli kul att se vad du ska göra med karet.

Det hade varit roligt att se lite bilder på karet och invånarna nu efter 6 mån ☺
#228 - 30 oktober 2015 08:45
tonpet skrev:
Hur börjar man efter 6 månaders frånvaro… Det får bli med ett Hej på er.

Ni som följt tråden kanske kommer ihåg att min sambo råkade ut för en olycka.

Detta tog jag riktigt hårt och fick mig en tankeställare om hur snabbt livet kan förändras.

Idag mår vi båda så bra man kan, hon är uppe på hästryggen igen och jag sitter framför mitt kar igen. ;)

Så loggar man in här och ser att det rullar på som vanligt, många nya och de ”gamla” kör på.

Som jag tidigare skrivit…. Älskar detta forum.

I akvariet går det kanonbra. Har inte varit ett enda problem, kör på med 1 och en halv dos Pmmd och det växer så det knakar. Klipper bort massor varje vecka vid vattenbytena.

Mina diskusar har hela tiden mått bra, varit sociala och ätit bra.

Den minsta som var väldigt tuff mot alla andra i början har ”förlovat” sig med den största av hannarna.

Och här fick Johnny rätt som mycket tidigt gissade att detta var en lite dam, vilket det var.

Nu är tanken att jag skall göra om totalt i karet, ( skulle varit gjort i våras ) .

Det jag vill förändra är framförallt platsbristen som är idag. För mycket stora rötter och växter.

Vill få fram mer yta för diskusarna att få simma fritt, och samtidigt skall det finnas platser för dom att fly undan till.

Så nu planeras det en hel del här, hur jag vill ha det, vilka rötter/grenar och framförallt hur detta skall gå till.

Vart gör jag av fiskar, räkor och alla malar under ombyggnaden eller skall man köra en ”Johnny” , låta alla vara kvar, vilket gick bra för dem.

En sak till som jag vill och skall förändra är cirkulationen på vattnet. Får idag stillastående vatten på en del ytor på botten.

Förslag på bra och tyst streamer mottages tacksamt. Helst med egna erfarenheter….

Vilken glädje det är att se att allt är bra med dig och din kvinna först och främst, men också med dina fiskar.
Tror du tänker helt rätt att minska växtmassan och få mer plats i karet.
Sedan apropå det där om vad du ska ha kvar i fiskväg så tor jag att dina fiskar visar vägen faktiskt. Du kommer inte att missa att det inte funkar längre. När du får signaler att en del diskusar börjar växla up reviren och en del inte hittar plats så börja plocka bort diskusar istället för att tro att du "möblerat" fel. Ta bort de som inte platsar och låt dem få ett nytt hem och lita på den inredning som du har. Sedan vill jag flagga om att det kommer att hända saker i karet när du gjort om. Så du får nästan se det som att du köpt nya diskusar och har dem i ett nytt kar. Det som hänger med är ju parbildningarna. Men en del individer kommer att ta mycket revir snabbt och vissa blir lika snabbt över. Så det kommer att bli spännande och hoppas att du är mindre mesig än vad jag var. Om du inte plockar bort de som inte får plats blir de lätt sjuka.
Samtidigt så måste du nog göra nåt när det blir en "trång" känsla i karet. Ska bli intressant att följa.

Under själva ommöbleringen skulle jag håva ur de flesta arter så att du i lugn och ro kan pyssla i karet.

De bästa streamers jag testat är Tunzes. De nya modellerna har himla bra dämpning så de är toktysta och robusta. De större modellerna kan du reglera farten med vilket också är de jag skulle rekommendera.
#229 - 30 oktober 2015 08:48
Härligt att allt är sig likt igen, välkommen tillbaka :).

//Inger
#230 - 30 oktober 2015 10:50
Härligt att du är tillbaka!
#231 - 30 oktober 2015 15:00
Webo, Inger, Johnny och Pia, Tackar, värmer i hela kroppen.

Bifogar bilder efter sista vattenbytet. Förmodar att ni då förstår mig angående att jag vill göra om i karet. Har växt igen totalt, fast jag plockar ur och klipper varje vecka vid vattenbytena.
#232 - 30 oktober 2015 15:20
Ja Johnny, att det kommer hända saker i karet efter jag gjort om är jag helt säker på. Som i början efter de första veckorna när de börja slåss här så jag trodde de skulle ta dö på varandra. Jag är fullt medveten om detta, men för deras och min del så tror jag att det blir bättre. Jag tycker inte om det som det är nu. Dom är i stort sett bara på den ytan de är på de sista bilderna, eller helt borta efter lite gnabb.
Två stycken drar sig ibland undan men får inte riktigt plats för alla växter.
Tror det blir som du skriver vid ommöbleringen att jag håvar ur alla. För det kommer ju ta en stund, kan jag tänka mig.
Skall försöka förbereda så långt det går med allt, men vet att det tar tid ändå.

Har varit ute i skogen och hittat en del ekgrenar jag funderar på att använda. Får slå rumpan i golvet och börja pussla lite med det jag har och se om jag kan få till det som jag vill.
#233 - 30 oktober 2015 15:22
Förstår ditt beslut med att rensa. Tänker då mest på alla dina vallisar. Ersätt dessa med rötter, som kommer uppifrån och pussla ihop rötterna till en hel del gömslen som Diskusarna gillar :).

//Inger
#234 - 30 oktober 2015 16:33
Välkommen tillbaka och skönt att det är bra med dig och din fru. Ska bli roligt att se resultatet i akvariet framöver :)
#235 - 30 oktober 2015 17:01
Håller med Inger och rötter skapar mycket mer rörelseutrymme än vallisarna. Det du kan göra så länge utan något större ingrepp är att du glesar ut vallisen rejält. Spar plantor en bit ifrån varandra så funkar de som "grenar" innan dessa är ready for use. Diskusar gillar inte att "tränga in sig" i vallis-snår direkt men kan de simma mellan plantorna funkar de kanon så länge. De vill liksom se var de kan simma. Tät vallis blir mer som en vägg för Diskus. Dagens vallis-tips är härmed levererat.
#236 - 31 oktober 2015 12:09
Välkommen tillbaka och skönt att det är bra med dig och din fru. Ska bli roligt att se resultatet i akvariet framöver :)

Tackar Jesper, lite spänd är jag på hur detta skall bli. Men att det måste ske är det ingen tvekan om. Var aldrig riktigt nöjd från början med inredning, så det var bestämt för länge sen att jag skulle göra om, men det har kommit mycket viktigare saker i mellan. Men nu e jag på G igen. Så om nån vecka hoppas jag att det ser annorlunda ut.
#237 - 1 november 2015 06:58
Bluewing skrev:
Håller med Inger och rötter skapar mycket mer rörelseutrymme än vallisarna. Det du kan göra så länge utan något större ingrepp är att du glesar ut vallisen rejält. Spar plantor en bit ifrån varandra så funkar de som "grenar" innan dessa är ready for use. Diskusar gillar inte att "tränga in sig" i vallis-snår direkt men kan de simma mellan plantorna funkar de kanon så länge. De vill liksom se var de kan simma. Tät vallis blir mer som en vägg för Diskus. Dagens vallis-tips är härmed levererat.

Förstår vad du menar och har upptäckt detta med att dom ser dem som en vägg. Men vid en panikrusning så drar dom rätt in.
Jag har glesat ut lite då och då..... men för lite, alldeles för lite. Och det beror nog mest på att jag tyckt de e synd å slänga så fina växter. Har sålt ett par gånger på tradera... Men det växer så in i bomben här, och så vill jag ha det. Tror jag hittat perfekt mängd Pmmd för mina växter i förhållande till vattenbytena.

Men nu e de bestämt, så nu åker dom. Försöker att sälja en del och resten slänger jag. Och därefter blir det till att få till en bättre miljö för mina vänner.
#238 - 6 januari 2016 12:31
[SIZE=14px][FONT=Calibri, serif]Här har det inte hänt så mycket på ett tag. Har mest njutit av karet som har gått in sig väldigt bra. Har fått flyt i vattenbyten, matning och allt, för att mina Diskus skall trivas.[/FONT]
[FONT=Calibri, serif]Dock så har jag en tid nu planerat att göra om ett par saker.
Framförallt mer yta för fiskarna att simma på. Om jag skulle sätta mig in hur dom säkert känner sig i detta kar just nu så är det nog som jag hade hoppat i sjön för en härlig simtur, och landat mitt i vassen och inte lyckas kommer ur. Så detta skall förändras.[/FONT]
[FONT=Calibri, serif]Sen har jag haft problem med att jag får inte vattnet riktigt klart och det har blivit ansamlingar på botten med skit. Detta har jag nu fått ordning på genom att lägga till ett ytterfilter JBL. Nu är det mer fart på vattnet och mycket renare. Det var den lätta biten av mina två förändringar som skall till....[/FONT]
[FONT=Calibri, serif]Mer plats för fiskarna, ja det skall väl inte vara svårt..... ryck ur lite växter så e de klart. Javisst så e de. Men jag vill få till det som jag vill ha det också.... Har kollat runt överallt för att hitta inspiration och vet nu hur jag skulle vilja ha det.[/FONT]
[FONT=Calibri, serif]Nu är det nästa problem .... hur kommer jag dit ? [/FONT][FONT=Calibri, serif][:-5][/FONT]

[FONT=Calibri, serif]Tejpade upp karets storlek i golvet och började placera ut rötter och grenar, fasttejpade i ett skåp. För att få en bild av hur det skulle kunna bli.
Men det är inte lätt det här. Skulle varit så mycket lättare att göra detta torrt, alltså inga fiskar och vatten.[/FONT][/SIZE]
#239 - 6 januari 2016 13:16
Förstår dig. :D Inredning är fan inte enkelt att få till som man tänkt i tanken.
#240 - 6 januari 2016 15:35
Det som gör att jag inte har tagit steget än är att jag inte vet hur jag skall göra med fiskarna, Skulle helst se att dom inte är i karet när jag skall svinga alla stockar, rötter och grenar fram och tillbaka. Men hittade kanske lösningen nu ... [?]
Är det möjligt att ha 6 diskusar i denna plastbalja under en dag, utan filter ?? Har ett litet innerfilter jag skulle kunna skicka i, om det gör någon nytta.
[ATTACH=CONFIG]n2347578[/ATTACH]Denna har måtten: L60 x B40 x H36 = 55 liter
#241 - 6 januari 2016 19:48
Kul att se dig här igen. Du har inte lust att lägga upp lite nya bilder på ditt kar, det vore ju toppenkul?
#242 - 6 januari 2016 20:26
Måste väl gå bra med en syresten,doppvärmare och något lock.
#243 - 6 januari 2016 20:33
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2347604]Kul att se dig här igen. Du har inte lust att lägga upp lite nya bilder på ditt kar, det vore ju toppenkul?[/QUOTE]

Tack Tommy, har allt varit här å läst ikapp lite då och då. Så det har varit dåligt uppdaterat... men skall blir bättre nu. Bilder kommer när det är dags att göra om i karet.
#244 - 6 januari 2016 20:33
Syresten och värmare så klarar de sig nog. Köp en så stor balja som möjligt.
#245 - 6 januari 2016 20:37
[QUOTE=DiscusTanten;n2347611]Måste väl gå bra med en syresten,doppvärmare och något lock.[/QUOTE]

Ja, jag tror det. Har också tänkt suga ur lite skit och i med nytt vatten från karet om det drar ut på tiden.
#246 - 6 januari 2016 20:40
[QUOTE=Einarsson;n2347615]Syresten och värmare så klarar de sig nog. Köp en så stor balja som möjligt. [/QUOTE]

Skall leta vidare om jag kan hitta nån större....

Annons