Diskus och inredning

#1 - 15 augusti 2004 09:24
Hej!
Någon som har några bra tips på hur man kan inreda ett 540l diskuskar? (150x60x60). Någonting man bör tänka på?
#2 - 15 augusti 2004 09:31
Det viktigaste att tänka på är att inte slänga i för mycket grejor. Allt för att få det så lättstädat som möjligt.
MVH
Magnus
#3 - 15 augusti 2004 10:05
Innan du köper discusarna skall du kolla / fråga hur dem går hos affären/grossisten/den privata säljaren.
Med de menade jag hur karen är inredda.

Om dem är vana att gå i helt tomma kar, och du då har mkt inredning / gömställen, så blir dem väldigt skygga! Då kan man bli less på dem. (som jag blev) :(

Sen är rötter bra för dem, de surar ju ner vattnet en aning.
#4 - 16 augusti 2004 09:09
Jag passar på att fråga en till sak..
Skulle jag kunna ha 10st diskusar i ett 540l? Kan jag köpa ungdjur? Borde jag köpa fler/mindre isåfall? Eller borde jag satsa på att köpa vuxna?Hur många isåfall? (jag hade tänkt mig angels diamond).
#5 - 17 augusti 2004 14:14
Hej,

Det finns lika många åsikter som diskusfrälsta men jag tycker det är lättare att starta med större diskus >10 cm. Diskus mobbar varandra under sin uppväxt om de inte går "trångt".

50 liter per vuxen fisk är bra mått men ett alldeles för generöst mått under deras uppväxt. Jag hade från början 8 stycken 7 cm i mitt 770 och de började direkt etablera en rangordning där några växte snabbare än övriga. Sen introducerade jag ytterligare fyra diskus
(> 10 cm) i akvariet och fick nån slags stabilitet. Det är fortfarande en tydlig rangordning och vissa växer bättre, men de minsta har det lite lättare att få mat och "gömma sig i gruppen".

Alternativet är att börja med små diskus men då bör du inte introducera dom i ditt 540 utan låta akvariet växa med diskusen så att dom hela tiden har det LITE trångt!!
(eller köpa väldigt många och introducera i ditt 540 [:-38])

Det kan vara aktuellt att ha ett mindre akvarium (200-250 liters) där du under en tillväxtperioden kan placera eftersläntare och mata upp dom alternativt flytta över "lekpar" för att få lite lugn i storburken)

Som sagt bara min åsikt

Lycka till
Björn H

Annons