Diskus och Scalare?

#1 - 24 augusti 2010 20:23
Undrar om Diskusfiskar och Scalarer klar sig fint ihop? Hade gärna sett båda i mitt kar på dryga 300 L tillsammans med några fjärilsciklider! Funkar det och är det nån som i sånt fall har någon erfarenhet av det? Sitter inte inne på jättemycket fakta om dessa fiskar bara det att de Scalarer jag har i karet verkar väldigt fredliga!

Tacksam för svar å synpunkter :)
#2 - 24 augusti 2010 20:26
Finns folk som har haft och ar scalarer och discus tillsammans utan några problem.
#3 - 24 augusti 2010 20:27
Det är ingen kombination jag skulle köra då karet är i minsta laget för både skalarer och diskus ska må som bäst ihop. Sedan kommer troligen skalarerna i lekstämning efter ett tag, och då kan jag lova dig att de inte är lika fredliga längre;).
Att upptill dessa även köra med Fjärilsciklider är även det en utmaning som heter duga...
#4 - 24 augusti 2010 20:27
Beror nog lite på vem du frågar :p

Men min egen erfarenhet är att det funkar, så länge man inte kräver lyckade lekar av nå´n av dem. Hade ett discuspar i ett 375-liters för ett antal år se´n som fick frisimmande yngel, men det var nog scalarerna som såg till att de försvann rätt snabbt. Vid ett annat tillfälle hade jag ett discuspar som lekte stup i kvarten, och särskilt honan jagade runt scalarerna rätt mycket.

Men rent allmänt, med bra inredning, och så länge man inte överbefolkar, så ska det funka.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 augusti 2010 20:40
Rent allmänt anser nog de allra flesta diskusexperter att det är en dålig kombination eftersom diskusarna lätt kommer till korta mot de tuffare skalarerna
#6 - 24 augusti 2010 21:25
Min erfarenhet är att discus också kan vara ganska tuffa, de senaste jag hade backade inte om nå´n annan ciklid mopsade sig, har för mig att nyckelhålen och discusarna hade sina små skärmytslingar, utan att discusarna kom till korta.
#7 - 24 augusti 2010 21:38
Tillhör dom som har båda sorter tillsammans, och jag har inte haft några problem med att diskusarna blir undanfösta.. Snarare tvärt om.. Har en liten diskus (~8cm) som har stannat i växten och till och med den kaxar sig mot scalarerna som är något större (~13cm) emellanåt. Men vid lek är det naturligtvis en annan sak..
#8 - 25 augusti 2010 06:00
Ok, tack för många bra svar:) Får ta en funderare över detta!

Annons