Jag har beställt vitfenade rosentetror till mitt diskuskar (nyuppstart igen efter sex mån), men tänkte ha ett stim till med tetror, kan bara inte bestämma mig för vilka:confused:.
Jag har beställt vitfenade rosentetror till mitt diskuskar (nyuppstart igen efter sex mån), men tänkte ha ett stim till med tetror, kan bara inte bestämma mig för vilka:confused:.
Halloj Inger!
Vitfenade Rosentetror och dess släktingar grupperar sig gärna lite "stillastående" på platser i karet med något dämpat ljus - det kommer du märka efter en tid då de har vant in sig i karet. Det finns ju så många olika tetror att välja mellan - är du färginriktad i dina funderingar, eller vill du ha mer rörelse på tetrorna? Hur stort är karet?
:)
Vitfenade Rosentetror och dess släktingar grupperar sig gärna lite "stillastående" på platser i karet med något dämpat ljus - det kommer du märka efter en tid då de har vant in sig i karet. Det finns ju så många olika tetror att välja mellan - är du färginriktad i dina funderingar, eller vill du ha mer rörelse på tetrorna? Hur stort är karet?
:)
Hejsan Mats!
Menar du att rosentetrorna står mest stilla, och inte simmar runt i karet? Var ju inte så kul precis.
Jag är nog inte så väldigt färginriktad, fast lite färgranna vill jag att dom ska vara, kanske åt det röda och blå hållet.
Karet är på 540l med sex diskusar[:-64] som finns där sen igår.
Menar du att rosentetrorna står mest stilla, och inte simmar runt i karet? Var ju inte så kul precis.
Jag är nog inte så väldigt färginriktad, fast lite färgranna vill jag att dom ska vara, kanske åt det röda och blå hållet.
Karet är på 540l med sex diskusar[:-64] som finns där sen igår.
Nja, helt still står dom ju inte - men scenariot ser ut ungefär såhär; När du får hem dina V-f Rosentetror så kommer de att stimma riktigt fint i en tät gruppering, några dagar till några veckor. Sedan blir det oftast så att de lugnar ner sig och letar upp ställen, gärna med dämpad belysning, och ställer sig mer stillastående - inte helt still, fortfarande blir de som galna vid matning - men ett stimmande simmande fram och tillbaka i karet hör till ovanligheterna. Ofta kan man se två eller flera hanar som mäter sig med varandra. Det blir alltså en ganska lugn lunk, därför kan det ju vara trevligt, så som du har funderat, att skaffa någon lite piggare tetra som simmar omkring lite mer. Rödmunstetran är en sådan som rör sig ganska mycket i karet. Vill man titta på intressant beteende så är Kejsartetran kul, då dom nästan påminner om ciklider i vissa hänseenden, hanar som fajtas och tillfälliga revir som försvaras och spännande lek.
Här är en liten film på två vanliga Rosentetrahanar som ingick i ett "stim" på ungefär 40-50 stycken jag hade i 960-karet. Den glänta de uppehåller sig i var en vanlig plats för de flesta av dom att stillsamt uppehålla sig i.