Diskus under semestern

#1 - 10 september 2009 06:48
Mycket har man provat, men av någon anledning aldrig diskus. Därför är jag nu lite sugen, men tvekar lite på grund av att jag två gånger per år brukar vara bortrest i cirka fyra veckor.

Är det någon som har erfarenhet av hur länge de kan klara sig utan vattenbyte under en semester? (förutsatt att det är någon lite tåligare variant, typ rödturkos).

Maten känns som att man kan lösa med foderautomat och en snäll granne. Men självklart vill man helst komma undan att ge någon helt oerfaren vän eller granne i uppgift att göra vattenbyte.
#2 - 10 september 2009 07:58
Det beror en hel del på hur de går och vilken filtrering samt sällskapet de har. Men så här på rak arm tycker jag 4 veckor låter som en lite för lång tid utan vattenbyte...
#3 - 10 september 2009 20:54
Det beror nog också på hur hög belastning du har på akvariet.

Gjorde själv ett byte på 4 veckor i somras och det gick bra. Jag hade låg belastning med bara 6 diskusar i ett 600 liters (plus 2 malar + 4 dvärgciklider + 20 tetror) och har en invändig filtervolym på cirka 60 liter (bakom BTN). Fast man märkte på diskusarna både innan och efter vattenbytena att de uppskattar vattenbyten.
Problemet är snarare att diskusar behöver mer än torrfoder och att en foderautomat nog inte räcker i fyra veckor. Fast har du snälla grannar så löser de det.

/Hasse
Bilagor:
#4 - 12 september 2009 11:47
Okej. Självklart borde jag gett er lite mer fakta att utgå ifrån!

Jag har ett akvarium som är tomt på fisk bortsett ett litet stim kardinaltetror. Det är ett växtakvarium på 240 liter. Med växtakvarium menar jag växter + CO2 + PMDD.

Filtreringen består tyvärr bara av ett inbyggt juwel innerfilter. I och för sig är filtervolymen ca 7 liter så det är inte det allra sämsta innerfiltret. Självklart skulle jag kunna komplettera det hela med ett ytterfilter.

Jag hade tänkt mig ca 4-5 halvvuxna diskusar (+10 cm) och med en ambitionsnivå på 1-2 vattenbyten i veckan.

Jag har förstått att det är enklare att ha diskusar i "nakna" akvarium, men det blir ju så mycket finare med grus och växter!

Nu när jag fick er kunniga på tråden så kan jag ju passa på att fråga vad ni tror om mina planer.

1. Går det bra med diskus i ett växtakvarium? Eller finns det någon motsättning mellan diskus och PMDD, CO2 eller grusbotten?
2. Krävs komplettering med ytterfilter?
3. Längsta tid utan vattenbyte (vid semester) med ovanstående upplägg?
#5 - 12 september 2009 11:57
Nu blev det lite mer kött på benen, så det blir lite lättare att svara.
Först kan vi ta semesterbiten och karet.
Jag hade själv ett 960 liters växtakvarium tidigare, och just semesterbiten var lite knixig att få till på ett bra sätt. Jag ströp co2 ganska ordentligt samt minskade på ljuset under de 4 veckor jag var borta. Ett ganska stadigt vattenbyte innan jag åkte och någon som pytsade i PMDD ett par gånger under frånvaron så blev det faktiskt ganska lugnt.
Jag hade även diskus under denna tiden i karet och de flesta såg bra ut när jag kom tillbaka, förutom en som heller aldrig hämtade sig. Och detta leder automatiskt till din andra fråga, det funkar fint med co2, PMDD och växtakvarium och diskus.
Nackdelen är att du bör ha lite högre temp om du har diskus, och då är det större risk att du får syrebrist i karet då hög temp och co2 inte är den bästa kombinationen.
Ytterfilter är alltid bra, ju mer filtervolym desto bättre vattenkvalité:)!
I ditt läge skulle jag nog ta ytterligare en fundering om du ska ha diskus i det karet, om inte förrän du varit på semester iaf;).
#6 - 12 september 2009 19:00
Tack för bra svar Ansjo!

Som jag förstår ditt svar så kan mitt växtkar passa bra för diskus (möjligtvis kompletterat med ytterfilter), men det kan bli problem om jag inte får någon till att sköta om det under mina långa semestrar.

Får ta mig en funderare på hur jag ska göra!
#7 - 12 september 2009 20:02
Jag håller med dig om diskusar i ett växtakvarie, det känns inte rätt att ha diskusar i ett sterilt akvarium.
Jag kör också mitt 600 liters diskus-kar med CO2 och PMDD.

Jag har en automatisk reglering av CO2 med en magnetventil och CO2-mätare så jag behöver inte oroa mig för CO2-nivåer.

Som Ansjo säger så kan syrebrist vara ett problem om man har CO2 och hög temp och du skall nog ha 30 C innan diskusarna hunnit växa klart. Jag löste det med en extra cirkulationspump med strålen riktad mot ytan för att syresätta vattnet.

Ett problem jag fick efter semestern var tofsalger, troligen beroende på brist på näring.
#8 - 12 september 2009 22:20
Om ni tvekar inför att lämna diskusar i fyra veckor, som har betydligt större akvarium och mer erfarenhet, så vore jag väl dum att försöka.

Surt, jag är bra sugen på diskus! :D
#9 - 14 september 2009 11:37
Hade det varit vuxna diskus så hade jag det funkat genom o dra ner på matningen samtidigt som man drar ner på allt annat. Vuxna diskus skall fixa 4 veckor med snål matning. Matar man mindre så belastar man också vattnet mindre.
Mindre diskus är ju växande individer och dessa behöver sitt foder annars finns risken att de stannar av i tillväxt.
Det är också så att ett diskuskar fungerar bäst med fasta rutiner. Det är när man ändra o bryter sina rutiner som man oftast får problem.
Oftat är just semesterresor ett sådant tillfälle som gör att rutinerna ändras.
#10 - 15 september 2009 14:10
kaj.p skrev:

Det är också så att ett diskuskar fungerar bäst med fasta rutiner. Det är när man ändra o bryter sina rutiner som man oftast får problem.

Oftat är just semesterresor ett sådant tillfälle som gör att rutinerna ändras.

Okej. Jag får lägga in långa semestrar som en rutin så att diskusarna blir glada. :D

Annons