Diskusfoder till Malawi

#1 - 22 juli 2009 20:34
Köpte en frysfoder idag som egentligen är till diskusar men huvudingredienserna (oxhjärta, räkor, spenat) lät som att de även kunde vara bra för mina malawiciklider. :)

Dock fanns det två tillsatser i som jag inte vet om de är bra eller inte.
Betakarotin och något jag inte hört talas om förut; Canthaxant(h)in.

Är dessa tillsatser bra för mina malawisar eller har jag klantat till det? :confused:
#2 - 22 juli 2009 21:03
Två antioxidanter som finns i morötter o bl.a räkor.
Helt ofarliga. Men hade nog inte matat malawi med oxmix för det är alldeles för kraftigt foder för dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 juli 2009 21:04
Oxhjärta är definitivt inte bra för malawiciklider
#4 - 22 juli 2009 21:17
Oxhjärta är definitivt inte bra för malawiciklider

För att de som kaj.p skrev är för kraftigt eller finns det annan anledning också?
#5 - 22 juli 2009 21:21
chainy skrev:
För att de som kaj.p skrev är för kraftigt eller finns det annan anledning också?

Yepp När man matar med kraftiga foder så ställer det större krav på vattenbelastning o rengöring. Så "tung" matning funkar i oinreda kar som är lätta att rengöra. I inredda kar funkar ingen övermatning.
#6 - 22 juli 2009 21:23
Är det okej för en fengädda eller för eldbukssalamandrar (av den större sorten) då?
Tänkte att man kanske kunde ge det till dem istället
#7 - 22 juli 2009 21:24
kaj.p skrev:
Yepp När man matar med kraftiga foder så ställer det större krav på vattenbelastning o rengöring. Så "tung" matning funkar i oinreda kar som är lätta att rengöra. I inredda kar funkar ingen övermatning.

Inte ens i mindre doser? Fodret var ju inte rent oxhjärta utan det var en av ingredienserna.
#8 - 22 juli 2009 21:43
chainy skrev:
Inte ens i mindre doser? Fodret var ju inte rent oxhjärta utan det var en av ingredienserna.

Nix, sorry. Släng det eller ge det till en kompis med diskus.
#9 - 22 juli 2009 21:51
kaj.p skrev:
Nix, sorry. Släng det eller ge det till en kompis med diskus.

okej.

Annons