Diskusföräldrarna åt upp rommen!

#1 - 25 november 2009 15:32
För fyra timmar sen såg jag att ena diskushonan lagt massor med rom på värmaren:), tyckte förstås att det var jättekul för det var första gången. Paret var där och fläktade och hade sig och var jätterädda om sina "guldkorn" bara för att en stund senare sätta i sig allt:(.
Varför käkade dom upp den så snabbt?
#2 - 25 november 2009 15:36
Stress, oerfarna osv...men var lugn, de leker snart igen:)!
#3 - 25 november 2009 15:38
Ciklidpar kan ofta behöva flera försök innan de lyckas, och har lärt sig hur de ska göra. Och en teori om särskilt scalarer är att de ofta föds upp utan föräldrarna, vilket gör att de själva får svårare att lära sig yngelvård, men när det gäller discus, så är de väldigt svåra att föda upp utan föräldrarna, på grund av slemmet som de utsöndrar, och som ynglen behöver i början. Stress kan som sagt vara en orsak, för många fiskar, t.ex.

Men just i det här fallet kan det vara så att äggen helt enkelt dog, för att värmaren nog är en mindre lämplig plats att lägga äggen på, på grund av värmen.
#4 - 25 november 2009 15:38
Tror du det, det vore skoj.
#5 - 25 november 2009 15:42
gullefjun skrev:
Tror du det, det vore skoj.

De brukar leka några gånger på samma plats och blir det inget resultat där så bytar de plats. Har ett par börjat leka så blir det sedan ett par tre lekar i månaden ett tag tills de vilar upp sig.
Kolla även upp dem nästa gång de leker så det verkligen är ett par och inte två honor som fått tycke för varandra, det händer ibland...
#6 - 25 november 2009 15:52
ansjo skrev:
De brukar leka några gånger på samma plats och blir det inget resultat där så bytar de plats. Har ett par börjat leka så blir det sedan ett par tre lekar i månaden ett tag tills de vilar upp sig.

Kolla även upp dem nästa gång de leker så det verkligen är ett par och inte två honor som fått tycke för varandra, det händer ibland...

Kan det vara som Micke säger, att det kanske blev för varmt på värmaren?
Får nog skaffa en sån där "discusmojäng" som kanske lämpar sig bättre.
Fast jag tror också att dom är omogna, det är ju inte så länge sen dom var små tycker jag.

Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad på hane och hona, fast jag läst om olika knep.
#7 - 25 november 2009 15:56
Är de lika gamla är hanen oftast större, och har kraftigare panna, i alla fall när de blir större. När de leker kan man se könen på genitalpapillerna, honans äggläggningsrör är tjockt och trubbigt, medan hanens rör är tunt och spetsigt. Om båda har tjocka rör vid äggläggningen, så är det två honor.
#8 - 25 november 2009 16:04
Micke_A skrev:
Är de lika gamla är hanen oftast större, och har kraftigare panna, i alla fall när de blir större. När de leker kan man se könen på genitalpapillerna, honans äggläggningsrör är tjockt och trubbigt, medan hanens rör är tunt och spetsigt. Om båda har tjocka rör vid äggläggningen, så är det två honor.

Tack Micke för utförlig beskrivning:)
#9 - 26 november 2009 22:06
En del sätter galler eller nät över rommen så att föäldrarna inte skall kunna äta upp den. Men det är ju svårt efter bara några timmar att veta.

Det finns lekkoner till discus med tillhörande galler.
#10 - 27 november 2009 09:42
En del sätter galler eller nät över rommen så att föäldrarna inte skall kunna äta upp den. Men det är ju svårt efter bara några timmar att veta.

Det finns lekkoner till discus med tillhörande galler.

Nej, ingen kon med galler. Det känns inte ok att skydda dom mot sin egen rom. Naturen får ha sin gång:) så får jag se vad som händer.

Hur gör ni andra som har diskusar som lagt rom?
Klarar dom att vakta sina avkommor från sina artfränder och andra fiskar?
#11 - 27 november 2009 12:44
När min pappa hade diskuslek delade han av akvariet med myggnät, så att föräldrana fick gå ensamma. Ska visst funka bra med tunn filtermatta oxå.
#12 - 27 november 2009 13:31
gullefjun skrev:
Nej, ingen kon med galler. Det känns inte ok att skydda dom mot sin egen rom. Naturen får ha sin gång:) så får jag se vad som händer.

Hur gör ni andra som har diskusar som lagt rom?

Klarar dom att vakta sina avkommor från sina artfränder och andra fiskar?

Halloj Gullefjun!
Jag hade två dicuspar för några år sedan som lekte kontinuerligt. Ett par röda discusar klarade sina ägg direkt på första försöket och gick omkring med ynglen någon dag innan Kardinaltetrorna åt upp dom. Ett annat par, en rödspräcklig hona och en brun hane fick försöka 4-5 gånger innan de fick frisimmande yngel.
Dessa två par kunde har varsina lekar på samma gång, och hade de gått i karet utan en massa tetror hade det gått bra - men, som sagt, tetrorna är för jäkliga på att käka frismmande yngel. En annan fara i karet var Ancistrusarna som hade en läskig förmåga att äta lagda ägg.
Här är några gamla sketbilder - vet inte om man kan se något...? Men, det finns en suddig bild på den bruna hanen där han har en liten yngelsvärm på sidan av kroppen.
Jag tycker det är bra att du låter naturen ha sin gång - de behöver ofta ha några gånger på sig att få till det.:)
#13 - 27 november 2009 14:41
Saturnus80 skrev:
När min pappa hade diskuslek delade han av akvariet med myggnät, så att föräldrana fick gå ensamma. Ska visst funka bra med tunn filtermatta oxå.

Så har jag gjort med mitt scalarepar nu, har satt i en filtermatta, med scalareparet och deras yngel på ena sidan, och discusarna, tetrorna och malarna på andra sidan, funkar än så länge.
#14 - 27 november 2009 18:17
MaxB skrev:
Halloj Gullefjun!

Jag hade två dicuspar för några år sedan som lekte kontinuerligt. Ett par röda discusar klarade sina ägg direkt på första försöket och gick omkring med ynglen någon dag innan Kardinaltetrorna åt upp dom. Ett annat par, en rödspräcklig hona och en brun hane fick försöka 4-5 gånger innan de fick frisimmande yngel.

Dessa två par kunde har varsina lekar på samma gång, och hade de gått i karet utan en massa tetror hade det gått bra - men, som sagt, tetrorna är för jäkliga på att käka frismmande yngel. En annan fara i karet var Ancistrusarna som hade en läskig förmåga att äta lagda ägg.

Här är några gamla sketbilder - vet inte om man kan se något...? Men, det finns en suddig bild på den bruna hanen där han har en liten yngelsvärm på sidan av kroppen.

Jag tycker det är bra att du låter naturen ha sin gång - de behöver ofta ha några gånger på sig att få till det.:)

Kul med bilderna Max B:)

Jag har Serpatetror som åt upp rommen för Fjärilscikliderna när dom inte orkade vakta tillräckligt och jag har Ancistrusar också:(. Jag får se vad som händer om jag kanske måste flytta dom, men då blir det till apistokaret och det blir ju inte bättre...

Det går ganska hett till bland discusarna nu eftersom dom håller på att bilda par. Det är mina första så det är intressant att studera dom. Inte kul förstås när någon blir mobbad.
#15 - 27 november 2009 18:19
Micke_A skrev:
Så har jag gjort med mitt scalarepar nu, har satt i en filtermatta, med scalareparet och deras yngel på ena sidan, och discusarna, tetrorna och malarna på andra sidan, funkar än så länge.

Hur stort akvarie har du? Blir kanske för litet att dela mitt eftersom det bara är på 375L
#16 - 27 november 2009 21:30
gullefjun skrev:
Hur stort akvarie har du? Blir kanske för litet att dela mitt eftersom det bara är på 375L

Hehe, tja, det är på 240 liter :p Discusarna har 2/3 och scalarerna 1/3.

Annons