Diskuslek

#1 - 28 januari 2011 15:21
Hej alla

Fick hem ett Leopard X Röd turkos par från Piwowarski för 10dagar sedan.

Verkar som de trivs då det blev en liten kaka rom igår:d.

Hoppas att det blir något då det kan vara intressant att se vad det kan bli för avkomma på denna korsning.

Här kommer lite mer eller mindre bra bilder.
#2 - 28 januari 2011 15:28
lofstrog skrev:
Hej alla

Fick hem ett Leopard X Röd turkos par från Piwowarski för 10dagar sedan.

Verkar som de trivs då det blev en liten kaka rom igår:d.

Hoppas att det blir något då det kan vara intressant att se vad det kan bli för avkomma på denna korsning.

Här kommer lite mer eller mindre bra bilder.

Det ser ju helskönt ut! Bara dokumentera på hur det utvecklar sig.
Just en sån där kon som du har där, med en "uppsamlingskant" nedtill, skulle jag vilja ha tag på. Var har du köpt den? Eller rättare sagt vet du om en sådan går att beställa på nätet, någonstans?
#3 - 28 januari 2011 15:33
Går allt bra så kommer det mera bilder. Hoppas mycket på det här paret. Tycker de har grymt snygg teckning och färger.

Konen har jag köpt från Guldfisken.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/diskuslekkruka-p-2364?osCsid=987c347b3a46e2676d9dbd30ea79ca62

//Roger
#4 - 28 januari 2011 18:01
Riktigt granna fiskar :)
Spännande att se vad det blir för resultat!

Jag lär nog skaffa fler akvarier jag med.... Mina 2 par red melon lägger var sin romkaka minst en gång i veckan.....
För det kan väl inte bli nått överlevande yngel med all fisk jag har med dom?
Sorry att det blev lite OT......
#5 - 28 januari 2011 18:57
Riktigt granna fiskar :)

Spännande att se vad det blir för resultat!

Jag lär nog skaffa fler akvarier jag med.... Mina 2 par red melon lägger var sin romkaka minst en gång i veckan.....

För det kan väl inte bli nått överlevande yngel med all fisk jag har med dom?

Sorry att det blev lite OT......

Tack ska du ha.:)

Du får skaffa dig ett lekkar eller två så det blir lite småmeloner.;)

Inga problem för mig med lite OT;) Livar bara upp lite.

//Roger
#6 - 28 januari 2011 23:43
Då livar jag upp tråden med att tacka för länken!:)

Edit; beställt, betalt och klart - konen på ingång i början av nästa vecka! Tack som fan!:)
#7 - 29 januari 2011 05:39
Inga problem Mats.

//Roger
#8 - 29 januari 2011 12:49
I dag så var det en del rom som hade blivit vit. Hanen är väl inte topptränad än.

Man får se den här första leken som lite träning för paret och om det inte blir något av det så brukar det ju inte dröja länge innan det finns en ny romkaka.

//Roger
#9 - 29 januari 2011 13:11
hmm vad spännade - vill gärna ha bilder när det blir små diskussar
#10 - 29 januari 2011 15:19
022helpek skrev:
hmm vad spännade - vill gärna ha bilder när det blir små diskussar

Här kommer ett par bilder på mina RT yngel i väntan på att det blir något av Leopard X RT leken.

[ATTACH=CONFIG]41762[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41763[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41764[/ATTACH]

//Roger
#11 - 29 januari 2011 16:41
hmm diskussar är väldigt vackra fiskar...
#12 - 29 januari 2011 17:02
022helpek skrev:
hmm diskussar är väldigt vackra fiskar...

Absolut. Kanske dags för dig att förlora dig i diskusvärlden;).

//Roger
#13 - 29 januari 2011 19:54
Kul med lek! Det livar verkligen upp hobbyn!
#14 - 30 januari 2011 05:44
LoGeek skrev:
Kul med lek! Det livar verkligen upp hobbyn!

Absolut det är riktigt kul:d

//Roger
#15 - 30 januari 2011 05:45
Första försöket misslyckades. Idag var romen uppäten. :(
Paret tappade väl intresset då det var ganska många obefruktade rom.
Hanen får se till att ha bättre tryck i sprutan nästa gång.;)

Det verkar inte som om det dröjer länge innan de gör ett nytt försök. Just nu putsar de på konen igen. Ser ut som om det blir nå't igen inom någon dag eller två. [:-106]

//Roger
#16 - 1 februari 2011 05:33
Då var det dags igen

I går lekte plattisarna igen. Hoppas på bättre resultat den här gången.

[ATTACH=CONFIG]41829[/ATTACH]

//Roger
#17 - 1 februari 2011 16:18
Fan vilka snygga diskusar!
#18 - 1 februari 2011 17:01
Ja du, riktiga skönheter:D.

//Roger
Bilagor:
#19 - 2 april 2011 03:57
Ja då har det gått två månader sen sist. Tänkte uppdatera lite vad som hänt sen sist.

Leopard hanen blev ltie krasslig och fick medicineras men nu är han kurrant igen. Just nu har leopard paret ett bra gäng med sprattlare på konen. Frisim vilken dag som helst:D.
Hoppas att allt går vägen den här gången. De har säkert lekt tio gånger sedan jag fick hem dem utan att det blivit något.

Mitt striped cobolt par har också fått flytta in i egen lekkub efter att ha tränat i 720L ett par gånger.
Får se hur lång tid det tar för dem att få till det.

I 720L har jag just nu tre diskuspar som har rom eller sprattel. Ett RT par, ett RT-Cobolt par och ett par med BT-Röd Snakeskin. Där blir det nästan aldrig frisimande eftersom jag har rätt många ancistrusar då de förökar sig som kaniner. Här är det dock inte viktigt att det blir avkomma. Trevligt att bara studera deras beteende.

Återkommer med bilder vad det lider.

//Roger
#20 - 2 april 2011 04:24
Det blev några snabbt tagna bilder innan övriga familjen vaknade.

Ursäkta de skitiga rutorna hos leoparderna.
Vill inte störa dem så mycket nu när de snart har frisimmande bebbar.

Först några stycken på leoparderna och deras sprattel:

[ATTACH=CONFIG]43567[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43568[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43570[/ATTACH]

En bild på striped turkos paret:

[ATTACH=CONFIG]43571[/ATTACH]

Till sist en lite bild på 720L med 3 diskuspar, bolivianer, nyckelhälsciklider, massa olika corrys och ancistrusar i massor:

[ATTACH=CONFIG]43572[/ATTACH]

//Roger
#21 - 2 april 2011 08:23
:)Härligt Roger! Det är såna här uppdateringar man gillar - riktigt ögongodis!
#22 - 2 april 2011 08:35
:D grymt härlig tråd
#23 - 20 september 2011 06:50
Mera lek

Hej alla!

Här kommer lite bilder på mina striped cobolt från pivowarski. Efter massor av lekar i både sällskapskaret och lekkuben så verkar det som om paret denna gång har kommit lite längre än tidigare.
Vid nästan alla tidigare lekar så har inte ynglen hittat till föräldrarna när de har blivit frisimmande. Den här gången så har de
dockat fint.
Vad har jag gjort anorlunda jämfört med alla andra gånger då? Jo, i fredags när det sprattlade som bäst på lekkonen så sänkte jag vattennivån med 50%, ryckte ut filtret och satte in en syresten. Kanske tack vare detta som ynglen hittade föräldrarna lättare?
Hoppas att det går vägen nu. Här kommer lite bilder från lekkuben.

[ATTACH=CONFIG]47351[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47352[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47353[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47354[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47355[/ATTACH]

Här kommer lite bilder från mitt 720L efter remake med grenar från trädgårdens plommonträd.

Helhetsbild.
[ATTACH=CONFIG]47356[/ATTACH]

Inne bland grenarna.
[ATTACH=CONFIG]47359[/ATTACH]

Egenodlad röd turkos, ca 1år gammal.
[ATTACH=CONFIG]47357[/ATTACH]

Ännu en röd turkos från egen odling
[ATTACH=CONFIG]47358[/ATTACH]

Vad tycker ni om detta! Hoppas att det kan glädja och inspirera någon:D

//Roger
#24 - 20 september 2011 06:53
Härliga bilder Roger! 720-baljan ser ju hur skön ut som helst! Plommon och Päronträd har verkligen bra grenar att använda. Mycket snyggt!:)
#25 - 20 september 2011 07:12
Instämmer, fina bilder - hoppas det går vägen den här gången:)

//Inger
#26 - 20 september 2011 08:22
Härliga bilder Roger! 720-baljan ser ju hur skön ut som helst! Plommon och Päronträd har verkligen bra grenar att använda. Mycket snyggt!:)

Tack Mats!
Jag är grymmt nöjd med grenarna. Tror att det är slut med köperötter nu.

//Roger
#27 - 20 september 2011 08:23
gullefjun skrev:
Instämmer, fina bilder - hoppas det går vägen den här gången:)

//Inger

Tack Inger! Du får hjälpa mig att hålla tummarna.

//Roger
#28 - 20 september 2011 08:40
lofstrog skrev:
Tack Mats!

Jag är grymmt nöjd med grenarna. Tror att det är slut med köperötter nu.

//Roger

Haha!:) Det har du rätt i! När man väl börjat inreda med de här mer "naturliga" grenarna, så är det svårt att låta bli i fortsättningen också - sedan gör det ju ingenting att det är gratis heller!
Här ligger förstamajbrase-liknande högar av Hassel-, Päron-, Plommon- och Äppleträdsgrenar och bara väntar, och jag får inredningsfeeling bara jag lyfter grenarna och tittar på dom!
Gôtt att se ditt kar - dra gärna in fler bilder!:)
#29 - 20 september 2011 08:49
Ska se om jag kan ta lite bilder inne i skrymslena.

//Roger
#30 - 20 september 2011 09:26
Några snabbt tagna bilder till...

[ATTACH=CONFIG]47365[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47366[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47367[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47368[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47369[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47370[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47371[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47372[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47373[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47374[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47375[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47376[/ATTACH]

Håll tillgodo:D.

//Roger
#31 - 20 september 2011 09:28
Bara att njuta då!:)
#32 - 20 september 2011 09:31
En liten tävling kanske? Inte så lätt att se men på vilken av bilderna syns det diskusrom?

Går inte att stoppa dessa djur. Leker konstant.:)

//Roger
#33 - 20 september 2011 09:39
Är det på bild 11, den som tycks "ligga" ner? Har dom lagt en kaka på bakgrunden?
#34 - 20 september 2011 09:44
Jepp, för den skarpsynte Mats var det såklart inga problem;). Gick inte att få en bättre bild då hannen hela tiden ställde sig i vägen.

//Roger
#35 - 20 september 2011 09:52
Bild 6 också! Där står han och vaktar fint!:)
#36 - 20 september 2011 09:55
Stämmer finnt det också. Du är på hugget idag;).

//Roger
#37 - 20 september 2011 09:56
lofstrog skrev:
Stämmer finnt det också. Du är på hugget idag;).

//Roger

Jo, men det här är också en mycket trevlig tråd!:)
#38 - 20 september 2011 11:09
Aldeles för sporadiskt updaterad bara.

//Roger
#39 - 20 september 2011 14:34
Äppelgrenar? plommongrenar? pärongrenar?
Är det bara att såga ner o stoppa i eller måste man göra någotmed dem först???
#40 - 20 september 2011 14:39
sting skrev:
Äppelgrenar? plommongrenar? pärongrenar?

Är det bara att såga ner o stoppa i eller måste man göra någotmed dem först???

Jag gjorde inget speciellt med mina. Sågade ner dem, lät dem ligga två veckor ute och sedan spolade jag av dem lite med trädgårdsslangen innan de åkte i karet. Blad som satt kvar på grenarna efter denna behandling fick också åka med ner i karet.

För mig funkade det i varje fall bra. Mats har kanske synpunkter på detta då han väl snarast får ses som grenkungen vad det gäller inredning i akvarium.

//Roger
#41 - 20 september 2011 14:55
Hm.... Helt klart intressant! Är du inte rädd att det ska bli riktigt dålig vattenkvalité pga förrutnelse?:p
#42 - 20 september 2011 14:57
Varför lät du dem ligga ute två veckor???*nyfiken*
#43 - 20 september 2011 16:23
sting skrev:
Hm.... Helt klart intressant! Är du inte rädd att det ska bli riktigt dålig vattenkvalité pga förrutnels

Kort och gott, nej. Så snabbt bryts de inte ner.

Jag kollade på de köperötter som jag tog bort från karet och de var ju inte direkt opåverkade av ett år i karet. Rejält mjuka på sina ställen.

Vi får väl helt enkelt se hur det blir. Vad har ni andra som provat "vanliga" grenar för erfarenheter?

//Roger
#44 - 20 september 2011 16:26
sting skrev:
Varför lät du dem ligga ute två veckor???*nyfiken*

Min tanke med detta drag var att de inte skulle vara så färska att grenarna började växa och att det kom nya blad när jag stoppade i dem i akvariet.
Rätt eller fel? Vad tror du? Jag är intresserad av alla synpunkter då det är första gången som jag provar detta.
Jag har dock kollat in en del kar här på forumet tex Mats kar. I dessa verkar det inte vara några problem med grenar från lövträd och buskar.

//Roger
#45 - 20 september 2011 16:29
Det blir nog till o ut o såga imorgon...! Just nu har jag bara 25 tetror och 4 ancistrus i karet, så det är fortfarande bara startpiloter i karet!:p så det är väl nu man vågar exprementera lite...

Sågar nog ner grenar med mkt löv, så drar de ur ordentligt med fukt från träet fort så behöver jag kanske inte vänta såååååå länge innan de är torra:D
#46 - 20 september 2011 16:37
sting skrev:
Det blir nog till o ut o såga imorgon...! Just nu har jag bara 25 tetror och 4 ancistrus i karet, så det är fortfarande bara startpiloter i karet!:p så det är väl nu man vågar exprementera lite...

Sågar nog ner grenar med mkt löv, så drar de ur ordentligt med fukt från träet fort så behöver jag kanske inte vänta såååååå länge innan de är torra:D

Att jag väntade två veckor var ju inte precis nå't vetenskapligt. Snarare att jag blev färdig att ta hand om klippet efter två veckor.;) Det jag har fått för mig är att man ska passa sig för att stoppa ner löv så länge de är gröna. Kanske nå't att tänka på:confused:.

Kul att du också tänker testa. Mina ansistrucar verkar älska att käka på löven som sitter kvar. Pansarmalarna och mina bolivianska fjärillar gillar att simm ut och in mellan grenarnna. skulle tro att de känner sig säkra tack vare det glesa "tak" över huvudet som grenarna(och löven) bildar.

Lycka till och glöm inte att lägga upp bilder på ditt projekt. Vad är det för träd du ska ge dig på?

//Roger
#47 - 20 september 2011 16:55
Läckert! ska ha en massa grenar i mitt 720 med! =)
#48 - 20 september 2011 17:06
Jag har bara sågat ner grenar och kvistar och precis som Roger låtit dessa ligga ute och torka några veckor, kanske någon månad - sedan i med grejerna i karet bara.
När jag gjorde en liten makeover i mitt kar nu för någon vecka sedan tog jag ut den gamla Hasselgrenen som suttit i karet mer än ett halvår och den var hur hård och fin som helst - ingen föruttnelse, enbart sådant "slitage" som blir i vatten. Nya grenar som jag ville förändra lite med stoppades i karet. Vattnet är finfint och fiskarna stormtrivs - discus, adoketa och flaggciklider leker och... ja, det är bara toppen!:)
#49 - 20 september 2011 17:51
Kör på bara. Du kommer inte att ångra dej. Det ser ännu bättre ut i verkligheten!

//Roger
#50 - 20 september 2011 17:52
Jag har bara sågat ner grenar och kvistar och precis som Roger låtit dessa ligga ute och torka några veckor, kanske någon månad - sedan i med grejerna i karet bara.

När jag gjorde en liten makeover i mitt kar nu för någon vecka sedan tog jag ut den gamla Hasselgrenen som suttit i karet mer än ett halvår och den var hur hård och fin som helst - ingen föruttnelse, enbart sådant "slitage" som blir i vatten. Nya grenar som jag ville förändra lite med stoppades i karet. Vattnet är finfint och fiskarna stormtrivs - discus, adoketa och flaggciklider leker och... ja, det är bara toppen!:)

Precis som jag trodde då. Gött Mats.

Jag tror att den här sortens grenar och blad avger många mumsiga ämnen som tex diskusar gillar.

//Roger
#51 - 21 september 2011 04:48
Höjde upp vattennivån till ca 75% i går kväll. Såg ut som om föräldrarna gillade det.

I morse såg allt fortfarande bra ut, ynglen satt som klistrade vid föräldrarna. Gav till och med lite mat till de stora. Lite kaos bland de små blir det alltid då men de hittade tillbaka till föräldrarna snabbt igen.

Hoppas att det fortsätter så här. Då har vi snart några små randiga blå som går och käkar artemia. Börjar nog prova med det om ett par dagar.

//Roger
#52 - 25 september 2011 05:08
En vecka gamla yngel

Då har det gått en vecka och ca 35 yngel är kvar. Inte lätt att räkna när de sprider ut sig på båda sidorna av föräldrarna;).

Jag har börjat att prova lite med artemia och en del av ynlen har börjat att provsmaka.

Här kommer några halvtaskiga bilder.

[ATTACH=CONFIG]47499[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47500[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47501[/ATTACH]

//Roger
#53 - 28 september 2011 19:22
10 dagar gamla

Testar att lägga in en liten youtube film tagen med min nya Ipad.

[YOUTUBE ]97a8K-YMyr8[/YOUTUBE ]
#54 - 28 september 2011 19:28
10 dagar gamla

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/97a8K-YMyr8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
#55 - 28 september 2011 19:37
10 dagar gamla yngel och lite annat...

Provfilmning med min nya Ipad2.

Tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle bädda in en youtube-film.

//Roger
#56 - 28 september 2011 21:34
Fin film på fina diskusar, ser sketaskönt ut! Ja, du vet ju att jag gillar stuffet!:);)

Ville inte bilden lägga sig när du vred på paden?:)
#57 - 29 september 2011 04:24
Ville inte bilden lägga sig när du vred på paden?:)

Är ju som ett litet barn när man får nya leksaker. Ibland gör de inte som man vill;).

//Roger

Annons