Diskusrom i natt vad ska jag göra nu ?

#1 - 12 september 2006 08:57
Ja som sagt när jag vaknade så hade en diskus lagt rom på en rot jag har och det är första gången detta händer så jag har lite frågor. Till att börja med så vet jag inte ens om jag har ett par för jag har inte sett att några har lekt eller visat intresse för varandra på det viset.

Kan det vara så att en ensam hona
bara lagt romen och ingen hane är med i bilden eller funkar det inte så ?

Ska jag göra något speciellt eller bara kolla och vänta och se vad som händer ?

Jag har tänkt att byta vatten idag kan man göra det eller stör det för mycke ? Tacksam för svar !
#2 - 12 september 2006 09:20
Glömde att fråga om jag skall flytta över romen och paret (för nu har jag sett vilka dom är haha)till en egen burk på 60 liter för jag har ett kar som står tomt nu ??
#3 - 12 september 2006 09:38
Hejsan!!

Om du inte har sett att det är ett par så tror jag bara att du skall avvakta och observera. En ensam hona lägger också ägg men det blir ju då inte befruktade[:I]. Jag har ett sk par men det är två honor. De lägger ägg samtidigt på samma gren men det blir ju som sagt ingenting... Det alla andra menar på som har lång erfarenhet är att paren ofta behöver flera lekar på sig innan det blir nåt som tar sig. Har du dessutom ett sällskapskar så är sannorlikheten ännu mindre. Inom ett eller två dygn så är säkerligen rommen uppäten.
Hur som helst, lycka till...:) :)
#4 - 12 september 2006 09:47
Annie72 skrev:

Jag har ett sk par men det är två honor. De lägger ägg samtidigt på samma gren men det blir ju som sagt ingenting...

Hihi, lesbiska fiskar ;)
#5 - 12 september 2006 11:17
teletubis skrev:
Glömde att fråga om jag skall flytta över romen och paret (för nu har jag sett vilka dom är haha)till en egen burk på 60 liter för jag har ett kar som står tomt nu ??

Du kan inte flytta paret och rommen! Om något skall flyttas är det de andra fiskarna!
Vad har du för fiskar i akvariet! Är det bara diskus behöver du inte flytta någon ännu!
Grattis till rommen!
#6 - 12 september 2006 11:59
laerni skrev:
Du kan inte flytta paret och rommen! Om något skall flyttas är det de andra fiskarna!

Vad har du för fiskar i akvariet! Är det bara diskus behöver du inte flytta någon ännu!

Grattis till rommen!

ja har nu sett att det är ett par det är alltså 2 som vaktar rommen förmodligen är det jag som inte sett att dom gillar varandra förut

Jag har 12 st diskusar i karet + kardinaltetror en algätare och 4 st siamesiska algätare är det någon fara tror ni ?

Och är det någon som kan tala om hur jag ser att rommen är befruktad det är olika färg på kornen en del är vita och en del är mera gulaktiga ?

Hur lång tid tar det tills det blir yngel om det nu blir något av vilket jag hoppas
#7 - 12 september 2006 12:33
teletubis skrev:

Jag har 12 st diskusar i karet + kardinaltetror en algätare och 4 st siamesiska algätare är det någon fara tror ni ?

[COLOR=Red]Kardinaltetrorna är duktiga romrövare, hur det är med dina andra fiskar vet jag inte! Diskusarna kommer inte att ha någon chans att ta rommen![/COLOR]
teletubis skrev:
Och är det någon som kan tala om hur jag ser att rommen är befruktad det är olika färg på kornen en del är vita och en del är mera gulaktiga ?

[COLOR=Red]Friska romkorn är gulvita till bärnstensfärgade och i början klara! Vita ogenomskinliga romkorn är sådana som föräldrarna plockar bort![/COLOR]
teletubis skrev:
Hur lång tid tar det tills det blir yngel om det nu blir något av vilket jag hoppas

[COLOR=Red]Rommen kläcks efter 50 - 70 timmar. När kläckningen sker flyttar i flesta fall föräldrarna ynglen till annan plats, där ynglen hänger och viftar:)efter ytteligare 50-70 timmar blir ynglen frisimmande och börjar äta av sekretet på föräldrarnas sidor![/COLOR]
#8 - 12 september 2006 12:34
Glömde att på min hemsida finns några filmsnuttar!
#9 - 12 september 2006 12:44
ok tack för svaren vi får hålla tummarna haha
#10 - 12 september 2006 12:45
Här har du även bilder jag lagt in på yngel mm!
http://www.amazondiscus.se/phpBB2/viewtopic.php?t=654
#11 - 13 september 2006 12:17
nu är rommen borta men paret är och vaktar som tusan längre bak i karet jag ser ingen rom där men något är det dom vaktar jag menar att om rommen bara är uppäten finns det ju inget att vakta .Kan dom ha flyttat rommen eller vad är det frågan om ?
#12 - 13 september 2006 12:24
Dom kan mycket väl ha flyttat rommen till en plats dom anser är säkrare!
#13 - 13 september 2006 18:04
hoppas du har rätt
#14 - 14 september 2006 09:32
hur lång tid tar det efter det att rommen kläcks till det att ynglen hänger på föräldrarna ??

Annons