diskusyngelfråga

#1 - 10 oktober 2006 18:44
hur många yngel borde bli kvar utav 120 ägg ja tror att det blev 50-60 frisimmande igår men idag är det kanske 20 varför dör dom eller är det normalt
#2 - 10 oktober 2006 20:54
har du ngn anna fisk i akvariumet än dom 2 discusarna? vilka isf?
#3 - 11 oktober 2006 05:54
Nej dom går själva i ett kar men jag tror ja g vet varför dom dött vet inte om jag ha r rätt så jag behöver alla tips jag kan få.

Man har ju inget riktigt filter i ett sånt här kar och när dom blev frisimmande så blev det en del mat kvar som jag inte kunde suga upp pga att ynglen hade åkt med ut den vägen.Så jag lät den ligga och i och med detta så tror jag vattnet blev dåligt och att dom inte klarade av detta vattet luktade även inte så fräscht när jag upptäkte problemet .

Så vad skulle jag gjort jag kanske inte skulle matat under denna tiden eller va tror ni??

Igår så sög jag upp skiten och bytte 50% av vattnet då piggnade dom kvar varande till ca 15 st så jag happas dom klarar sig.

Men som sagt tror ni min teori stämmer eller vad blev fel och hur ska jag göra nästa gång??
#4 - 11 oktober 2006 08:18
??
#5 - 11 oktober 2006 08:26
har du något svampfilter? vet att dom flesta använder det i sina yngelkar. Sen har jag läst att vattenkvaliten är väldigt vikitg i början så har du slarvat med det så beror det nog på de. Vad menar du med inget riktigt filter?

vad har du för temp i vattnet?

//hampus
#6 - 11 oktober 2006 12:49
hambli skrev:
har du något svampfilter? vet att dom flesta använder det i sina yngelkar. Sen har jag läst att vattenkvaliten är väldigt vikitg i början så har du slarvat med det så beror det nog på de. Vad menar du med inget riktigt filter?

vad har du för temp i vattnet?

//hampus

Jo ja menar att jag har ett svampfilter men det är ju ingen biologisk rening med det efter som det har varit igång så kort tid.

Jag har 29 grader i karet
#7 - 11 oktober 2006 13:45
har du kollat vattenvärderna? Kan ju vara nått som är fel där.
#8 - 12 oktober 2006 17:42
Diskusyngel är väldigt känsliga första tiden så var noga med vattenkvalitén.
Jag gör ett 100% vatten byte innan äggen käcks så jag vet att vattnet är helt rent.
Men då använder jag luftat vatten när jag gör såna stora byten.
#9 - 13 oktober 2006 04:22
Matte_g skrev:
Diskusyngel är väldigt känsliga första tiden så var noga med vattenkvalitén.

Jag gör ett 100% vatten byte innan äggen käcks så jag vet att vattnet är helt rent.

Men då använder jag luftat vatten när jag gör såna stora byten.

använder du 2st slangar då eller annars kommer ju äggen ovanför ytan ?
#10 - 13 oktober 2006 06:23
Nä jag har borrade akvarium med automatiska vatten byten så jag behöver inte göra på det sättet.
Men det är ju en bra grej för dom som inte har ytavrining!

Annons