Disney!

#1 - 25 januari 2008 05:05
Hur många här är, liksom jag, barnsligt förtjusta i Disney? :) En liten tråd för oss som har barnasinnet i behåll, samtidigt som vi vet att Disneys filmer inte alltid är lämpliga (ibland t.o.m olämpliga) för barn. Men på det hela taget passar Disneyfilmer lika bra för unga och gamla! Magi!

Vore kul om ni ville diskutera och filosofera runt Walt Disneys fantastiska livsverk.

Hur många av klassikerna har ni t.ex?

Ni kan ju citera den här listan, och ändra den så den visar vilka filmer ni har. Jag har skrivit originaltitlarna först, eftersom jag inte alltid är sams med de svenska översättningarna, särskilt inte på nummer 44 :rolleyes: Varför översätta dem alls? Dessutom föredrar jag att se dem med det engelska originaltalet.

På de filmer som det inte direkt framgår av originaltiteln vilken det är, har jag skrivit den svenska titeln efter, eftersom det är väl under de svenska titlarna som de flesta känner dem.

De här har i alla fall jag:

1. Snow White and the Seven Dwarfs (nej, hoppas på nysläpp snart)
2. Pinocchio (nej, hoppas på nysläpp snart)
3. Fantasia (nej, hoppas på nysläpp snart)
4. Dumbo (ja)
5. Bambi (ja)
6. Saludos Amigos (ja)
7. The Three Caballeros (ja)
8. Make Mine Music (ja)
9. Fun and Fancy Free - Pank och Fågelfri (ja)
10. Melody Time (ja)
11. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (ja)
12. Cinderella - Askungen (ja)
13. Alice in Wonderland (ja)
14. Peter Pan (ja)
15. Lady and the Tramp - Lady och Lufsen (ja)
16. Sleeping Beauty - Törnrosa (nej, hoppas på nysläpp snart)
17. 101 Dalmatians (ja)
18. The Sword in the Stone (ja)
19. The Jungle Book (ja)
20. Aristocats (ja)
21. Robin Hood (ja)
22. The Many Adventures of Winnie the Pooh (ja)
23. The Rescuers - Bernard och Bianca (ja)
24. The Fox and the Hound - Micke och Molle (ja)
25. The Black Cauldron - Taran och den Magiska Kitteln (ja)
26. Basil the Great Mouse Detective (ja)
27. Oliver & Co (ja)
28. The Little Mermaid (ja)
29. The Rescuers Down Under - Bernard och Bianca i Australien (ja)
30. Beauty and the Beast (ja)
31. Aladdin (ja)
32. The Lion King (ja)
33. Pocahontas (ja)
34. The Hunchback of Notre Dame (ja)
35. Hercules (ja)
36. Mulan (ja)
37. Tarzan (ja)
38. Fantasia 2000 (ja)
39. The Emperor's New Groove (ja)
40. Atlantis: The Lost Empire (ja)
41. Lilo & Stitch (ja)
42. Treasure Planet (ja)
43. Brother Bear (ja)
44. Home on the Range - Kogänget (ja)
45. Chicken Little (ja)
46. The Wild
47. The Robinsons

Några av dem har jag inte än, men har beställt.

Lite kuriosa: Tuomas Holopainen, låtskrivare i den finska hårdrocksgruppen Nightwish, är ett stort Disneyfan!
#2 - 25 januari 2008 07:41
Räknas det att ha alla digitalt? ;)
Min bror lånade ut alla mina disneyfilmer för flera år sen och jag har fortfarande inte fått tillbaka dem :/
bortsett från Lejonkungen, som alltid varit min absoluta favoritfilm, kan hela filmen utantill och den är nog den enda filmen som är Bättre dubbad till svenska, imo.

No. 44, 45 och 27 var misslyckanden imo, riktigt dåliga.
#3 - 25 januari 2008 08:19
Min absoluta favorit är Robin Hood! :)

Jag har den till och med på tre språk :D
#4 - 25 januari 2008 09:17
Jag har inga disneyfilmer hemma men här går Toon Disney och Disney channel mest hela dagarna o kvällarna :).Lejonkungen är nog min favorit
#5 - 25 januari 2008 10:56
Jodå. Jag är lika barnsligt förtjust i Disney jag också.
Favoriterna är Aladin, Lejonkungen, Djungelboken och Peter Pan.
Har inte själv så många men tänkte mig att börja köpa på mig allt eftersom.
#6 - 25 januari 2008 13:48
Har ni tänkt på att i kogänget så ska det föreställa tjurar men ändå har dom spenar???
#7 - 25 januari 2008 14:45
Jag tycker att de flesta av dem har sin charm, och bra budskap, även om det ju såklart finns de som höjer sig rejält över mängden. Vad det gäller "Kogänget" så stör jag mig faktiskt mer på den svenska titeln (Home on the Range i original) än vad jag gör på själva filmen. Det där med spenarna har jag aldrig tänkt på, men det är det som är kul, att man kan se filmerna hur många gånger som helst, och ändå finns det mer att upptäcka. Men är det tjurar då? Är det inte såkallade longhorn? Jag är ingen boskapsexpert, men även de korna har väl rätt stora horn?

Det tråkiga med Disneys klassiker är att de bara säljs under begränsad tid, men ofta släpps de igen efter ett tag, så det är det jag hoppas på med de fyra jag inte har fått tag i.

Disney brukar rent allmänt lyckas bra med de svenska rösterna, och särskilt Lejonkungen, där Rickard Wolff som Scar är perfekt, han ser ju t.o.m ut som Scar. Disney verkar ofta designa karaktärerna efter hur röstskådespelaren ser ut, men det gäller nog bara i original, vad det gäller Rickard Wolff som Scar var det nog bara en lyckträff. Men jag föredrar som sagt att se dem i original, men kollar ibland på de svenska, för att jämföra, och som lite nostalgi, eftersom man såg dem på svenska på VHS när man var yngre.
#8 - 25 januari 2008 16:37
[quote=Micke_A;1081214]

Jag älskar Astrid Lindgren mest av alla. Men en klart man sitter med lillkillen när vi har en ny film... [:-174]

1. Snow White and the Seven Dwarfs ...japp
2. Pinocchio (nej,)
3. Fantasia (nej)
4. Dumbo ... japp
5. Bambi ... japp och II:an
6. Saludos Amigos (nej)
7. The Three Caballeros (nej)
8. Make Mine Music (nej)
9. Fun and Fancy Free - Pank och Fågelfri (nej)
10. Melody Time (nej)
11. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (nej)
12. Cinderella - Askungen, det magiska trollspöt ...japp
13. Alice in Wonderland ...japp
14. Peter Pan ...japp
15. Lady and the Tramp - Lady och Lufsen ... japp
16. Sleeping Beauty - Törnrosa ...japp
17. 101 Dalmatians ...japp och II:an
18. The Sword in the Stone ...japp
19. The Jungle Book ...japp och II:an
20. Aristocats ...japp
21. Robin Hood ...japp
22. The Many Adventures of Winnie the Pooh ...japp alla filmerna...
23. The Rescuers - Bernard och Bianca ...japp
24. The Fox and the Hound - Micke och Molle ...japp och II:an
25. The Black Cauldron - Taran och den Magiska Kitteln (nej)
26. Basil the Great Mouse Detective ...japp
27. Oliver & Co ...japp
28. The Little Mermaid ...japp flera filmer...
29. The Rescuers Down Under - Bernard och Bianca i Australien ...japp
30. Beauty and the Beast ...japp
31. Aladdin ...japp
32. The Lion King ...japp och II:an
33. Pocahontas ...japp
34. The Hunchback of Notre Dame (nej)
35. Hercules ...nej
36. Mulan ...japp och II:an
37. Tarzan ...japp och II:an
38. Fantasia 2000 (nej)
39. The Emperor's New Groove (nej)
40. Atlantis: The Lost Empire (nej)
41. Lilo & Stitch (nej)
42. Treasure Planet (nej)
43. Brother Bear ...japp
44. Home on the Range - Kogänget ...japp
45. Chicken Little (nej)

46. Familjen Robinson ... japp
47. Toy Story ...japp

Inte Disney... Dunderklumpen, Det magiska svärdet, Shrek och Ice Age.. [:-174]
#9 - 25 januari 2008 20:10
Fan asså ja sitter o bölar till Bambi 2 varje gång x) Låtarna i den är så himmla fina!
#10 - 25 januari 2008 21:12
Lejonkungen är utan tvekan en av de bästa filmerna som gjorts :D
#11 - 25 januari 2008 21:18
Tenkare skrev:
Har ni tänkt på att i kogänget så ska det föreställa tjurar men ändå har dom spenar???

Är Ants Disney ? iaf så var ju arbetarna och soldaterna hanar (mer än lite fel)[B)]
#12 - 25 januari 2008 21:44
Toy Story räknas väl inte till Disneys klassiker? Det är ju Pixars första dataanimerade film :) The Robinsons är Disney, men är den en av klassikerna? Det står ju inte klassiker på fodralet, och samma med The Wild väl. Är The Robinsons bra förresten?

Har också några av uppföljarna, The Little Mermaid 2, The Lion King 3, Mulan 2, Tarzan 2, Kronk's New Groove, Atlantis 2, Och Brother Bear 2.

Pixar:
Toy Story 1 & 2
A Bug's Life
Monsters, Inc.
Finding Nemo
The Incredibles
Cars
Ratatouille (har beställt, kommer i februari)

DreamWorks:
The Prince of Egypt
Chicken Run
Shrek 1, 2 och 3
Sinbad: Legend of the Seven Seas
Shark Tale
Madagascar
Over the Hedge

Har även Ice Age 1 och 2, och Disneys The Wild.

Försöker även samla på mig Disney Treasures, med Kalle, Musse, och Långben, de gamla klassiska kortfilmerna. Har än så länge The Chronological Donald vol. 1 och 2, Mickey Mouse in Living Colour vol. 1 och 2, och The Complete Pluto vol 1. Verkar osäkert hur många av dem som kommer hit. Jag väntar spänt på The Complete Goofy, han är nog den Disneyfigur jag identifierar mig mest med :p

Antz är DreamWorks :)
#13 - 25 januari 2008 21:52
Vilka är egentligen klassikerna??
#14 - 25 januari 2008 22:08
De 45 filmerna på min lista :) Tror Chicken Little är den senaste, tror inte att The Wild och The Robinsons räknas till klassikerna av nå´n anledning, eftersom det inte står klassiker på framsidan. Har ju The Wild, så jag får kolla om den har nummer på ryggen.
#15 - 25 januari 2008 22:43
Micke_A skrev:

Antz är DreamWorks :)

Shit - du kan dina tecknade filmer :D
#16 - 25 januari 2008 22:54
rödtoppen skrev:
Shit - du kan dina tecknade filmer :D

Hehe, tja, visste att det inte var Disney, men var lite osäker vilka som gjort den, så jag kollade på Wikipedia ;)

Var längese´n jag såg Antz, får bara upp A Bug's Life i skallen när jag försöker minnas den.
#17 - 26 januari 2008 01:05
Den bästa dubbningen gjordes enligt mig till "Mästerdetektiven Basil Mus", "Aristocats" och förståss "Djungelboken".
Man kan bli grundligt trött på usel dubbning, och att höra Monica Forslund och Hasse Andersson i alla möjliga figurer.
#18 - 26 januari 2008 11:40
Min dotter har precis börjat titta på Disney film.
Får hon inte se lite Tarzan varje dag, blir hon putt. Ingen annan än Tarzan duger.
Annars är Disney kanon, fast tröttnat lite på Tarzan nu:)
#19 - 26 januari 2008 12:35
Tenkare skrev:

Maggie, mrs. Caloway & Grace är väl ändå så kvinnliga namn det kan bli, så spenar gör sig ju ypperligt bra på just dom :D
Slim har ju däremot en elak tjur som hjälp...
#20 - 26 januari 2008 12:36
Gissa hur trött jag var på Pongo när den rullade i videon för 300:de gången.........
Alla övertalningsförsök att sätta på en annan film var lönlösa, Pongo eller ingen.
Men sen gick det bättre, och framför allt Aristocats blev en ny favvo.....
#21 - 26 januari 2008 13:25
qenzo skrev:
Maggie, mrs. Caloway & Grace är väl ändå så kvinnliga namn det kan bli, så spenar gör sig ju ypperligt bra på just dom :D

Slim har ju däremot en elak tjur som hjälp...

Nu var det jag som blandade ihop filmer här. [:o]

Tänkte på filmen bondgården.
Inte lätt alltid att tänka. :D
#22 - 26 januari 2008 13:29
Måste ju erkänna att jag inte är så förtjust i Disney.. Tror vi har diskuterat det innan, micke ^^ Däremot så har Aristocats en speciell plats i mitt hjärta, för min katts mormor satt modell till den lilla vita katten när tecknarna skulle få till deras rörelsemönster haha! ;)

Men ja, alla tjejer i Disney [även Mulan] är så otroligt fjolliga!!!

Det mesta tecknat jag glor på är South Park, vilket jag fullkomligt älskar.
#23 - 26 januari 2008 13:35
Skriver dock upp dom jag sett ändå ;)

1. Snow White and the Seven Dwarfs - japp
2. Pinocchio - japp
3. Fantasia - japp
4. Dumbo - japp
5. Bambi - japp
6. Saludos Amigos - nepp
7. The Three Caballeros - nepp
8. Make Mine Music - nepp
9. Fun and Fancy Free - Pank och Fågelfri - nepp
10. Melody Time - nepp
11. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad - japp
12. Cinderella - Askungen - japp
13. Alice in Wonderland - japp
14. Peter Pan - japp
15. Lady and the Tramp - Lady och Lufsen - japp
16. Sleeping Beauty - Törnrosa - nepp
17. 101 Dalmatians - japp
18. The Sword in the Stone - nepp
19. The Jungle Book - nepp
20. Aristocats - japp
21. Robin Hood - nepp
22. The Many Adventures of Winnie the Pooh - nepp
23. The Rescuers - Bernard och Bianca - japp
24. The Fox and the Hound - Micke och Molle - japp
25. The Black Cauldron - Taran och den Magiska Kitteln - japp
26. Basil the Great Mouse Detective - nepp
27. Oliver & Co - japp
28. The Little Mermad - japp
29. The Rescuers Down Under - Bernard och Bianca i Australien - nepp
30. Beauty and the Beast - japp
31. Aladdin - japp
32. The Lion King - japp
33. Pocahontas - nepp
34. The Hunchback of Notre Dame - japp
35. Hercules - nepp
36. Mulan - japp
37. Tarzan - nepp
38. Fantasia 2000 - nepp
39. The Emperor's New Groove - nepp
40. Atlantis: The Lost Empire - nepp
41. Lilo & Stitch - nepp
42. Treasure Planet - nepp
43. Brother Bear - japp [grät faktiskt när ja såg denna.. alla fem gånger hahaha!]
44. Home on the Range - Kogänget - nepp
45. Chicken Little - nepp
#24 - 26 januari 2008 14:38
Nää.. fifi.. det där var fusk.. har sett!!! Man skulle ju ha dem i sin ägo!!! :D

Pokahontas är väl kaxig!!! [:-174]
#25 - 26 januari 2008 14:52
Hehe Fifi, ja, men man får tänka på att många av filmerna är gamla, och nog dessutom ofta bygger på ännu äldre sagor och sägner. Och i de modernare filmerna är tjejerna starka, som prinsessan Jasmine i Aladdin, som absolut inte tål att få en make vald åt sig, utan vill välja själv, och hennes far, sultanen, håller med henne på slutet. Om det ändå vore så i verkligheten i de länderna, och det kanske det var på den tiden filmen utspelar sig.

Även Mulan är ju stark, och blir hela Kinas hjälte, alla bugar inför henne framför kejsarens palats på slutet. Det Disney gör när de kör med gamla könsstereotyper, är nog inte så ofta att de godkänner det, utan dels vill de kanske inte ändra originalhistorien för mycket, och så vill de nog snarare belysa problematiken runt det. Även killarna avbildas ju ofta stereotypt, med stora muskler, och så vidare.

Katharina: Kaxig är hon väl inte, men självsäker. Är man kaxig tyder det nog ofta på motsatsen, att man spelar Allan utåt för att dölja en osäker insida, och att man tror att det är en svaghet att visa sig mjuk och snäll. Men Pocahontas verkar vara självsäker på riktigt, så hon behöver inte vara kaxig :)
#26 - 26 januari 2008 14:56
Micke_A skrev:
Hehe Fifi, ja, men man får tänka på att många av filmerna är gamla, och dessutom ofta bygger på ännu äldre sagor och sägner.

Även killarna avbildas ju stereotypt, med stora muskler, och så vidare.

Jag håller med, återigen så glöms det bort!!! Jag vill även lägga till att killarna inte har lika mycket personlighet som tjejerna. Speciellt inte i de äldre som Snövit och Askungen t ex. :)
#27 - 26 januari 2008 15:01
fifi skrev:

Men ja, alla tjejer i Disney [även Mulan] är så otroligt fjolliga!!!

Kanske det... Men jag var faktiskt livrädd för Madam Medusa (Bernard o Bianca) när jag var liten![:o] Riktigt otrevlig med sina arga krokodiler...;)
#28 - 26 januari 2008 15:57
Visst är Mulan stark och modig, men varför, varför ,varför måste just hon då dra hem till pappa, istället för att fortsätta mot maktens topp och centrum när hon hade chansen?
Jag skulle vilja veta om det slutet är sagans eller Disneys?

Men man ser kanske Disneyfilmer mer för tekniken och berättarglädjen än för det samhällspolitiska innnehållet!!??
#29 - 26 januari 2008 19:16
A C-son skrev:
Kanske det... Men jag var faktiskt livrädd för Madam Medusa (Bernard o Bianca) när jag var liten![:o] Riktigt otrevlig med sina arga krokodiler...;)

Ja, på en punkt är faktiskt Disney inte så könsstereotypiska, alla skurkar är inte män, skönt nog. Däremot gör de skurkarna extrema i utseendet, pinnsmala, smällfeta, och/eller en konstig hudfärg, som t.ex Yzma i The Emperor's New Groove, hon ser mest ut som en zombie. Att Mulan inte ville gå längre, är kanske en sensmoral, att makt inte är allt. Hon kom från landsbygden, och ville kanske tillbaka dit, till sina föräldrar. Alla är nog inte maktgalna, även om de har chansen att få makt, som tur är.

Men min mening med den här tråden var inte att det skulle bli en debatt om kön och stereotyper :p :D

Visst, man kan reagera på så´na saker i en del av filmerna, men det är ju ungefär som med Hergés Tintinalbum Tintin i Kongo, som ibland har fått kritik för hur svarta avbildas. Hergé har visst sagt att han inte är stolt över det, och att albumet färgades av den tidens syn på Afrika och svarta. Många av Disneyfilmerna är ju gamla, och bygger på gamla traditionella sagor, och därför är väl könsroller och stereotyper därefter. Men i Mulan t.ex, så ändrade de ju faktiskt den riktiga Mulans tragiska öde, till att hon istället blev Kinas hjälte. Det finns nog de som är värre än vad Disney är. Och Disney har faktiskt ofta bra budskap och sensmoral i sina filmer, Tarzan t.ex handlar ju om utanförskap, och rädsla för det man inte känner till (fördomar och rasism), i hur gorillornas ledare Kerchak bemöter Tarzan.

Men som sagt, det finns roligare saker att diskutera :) Disney står ju för så mycket bra. Tuomas Holopainen i Nightwish har sagt att han nå´n gång vill återgälda allt som Disney har givit honom, och det finns säkert fler än han som känner likadant.
#30 - 26 januari 2008 19:47
Hihi, just för barn så funkar väl disney för barn är duktiga på att inte se personer som könet - så för dom spelar det ingen roll vilken könskritik man än kan komma på, vilket äro bra. Men ja, det är bara min sådär.. jag vet inte, blir sådär averserad mot en del sterotyper och självklart även de manliga! :D

Katarina.. hrm.. då blir det 0 i räkningen! Äger omkring.. 7 filmer.. Ska se om jag kommer ihåg dem; Quills, de 3 Sagan om Ringen, Dodgeball, Passion of the Christ [uppskattar piskscenerna som hela filmen består av hahahaha!] och Mr Beans semester ;)
#31 - 26 januari 2008 20:15
Micke_A skrev:
Ja, på en punkt är faktiskt Disney inte så könsstereotypiska, alla skurkar är inte män, skönt nog. Däremot gör de skurkarna extrema i utseendet, pinnsmala, smällfeta, och/eller en konstig hudfärg, som t.ex Yzma i The Emperor's New Groove, hon ser mest ut som en zombie.

Men min mening med den här tråden var inte att det skulle bli en debatt om kön och stereotyper :p :D

Men som sagt, det finns roligare saker att diskutera :) Disney står ju för så mycket bra. Tuomas Holopainen i Nightwish har sagt att han nå´n gång vill återgälda allt som Disney har givit honom, och det finns säkert fler än han som känner likadant.

Hoppas att det är okej att jag "klipper" lite i ditt inlägg och väljer ut det jag personligen tycker är intressantast med all respekt för att du inte söker en "stereotypdebatt"...:)

Första stycket kan man faktiskt (felaktigt) tolka som att Disney lider av en begränsad medvetenhet, att allt antingen är "svart eller vitt"/"gott och ont" och att det därmed skulle vara lätt att dra en distinkt moralisk gräns på det humanistiska planet. Enligt min mening så var Walt tvärt om en av de mer insiktsfulla människor som levt på detta jordklot.
Hur det är med Disney som varumärke idag vet jag inte men på tiden när det begav sig så var de knappast förknippade med konservativa tankebanor.
Förmodligen kunde Walt med lätthet se att det mesta är både "svart och vitt" på samma gång beroende på betraktelsevinkel. Detta att "skurkarna" i regel hade ett lyte och/eller andra svårigheter gör snarast på det "undermedvetna planet" att vi ironiskt nog kan knyta an till dem, att även de har en typ av naturlig charm i sin enkelhet så att säga. Man kan ju på allvar fråga sig hur det hade slutat om hans samarbete med Salvador Dali hade blivit mer långlivat, hade två genier blivit ett geni för mycket?[:-27]:D

Hm, hur återgäldar man "allt som Disney givit"..?[:-68]:)
#32 - 26 januari 2008 20:45
Jodå, det är ok, mina inlägg har ändå en tendens att bli för långa, för att jag vill få med allt jag vill ha sagt :p

Ja, men Disney är ju sagoberättare, och deras sagor bygger ju ofta på äldre sagor, och sagor handlar ju ofta om gott mot ont, så tyvärr är Disney väl lite kristna i den aspekten, gott och ont existerar ju egentligen inte i så skarpa nyanser som vi ofta får lära oss, en "ond" människa har nog ofta råkat illa ut i livet, har en medfödd hjärnskada, eller nå´t liknande, och är inte "ond" för att han/hon tycker det är kul att jävlas, även om Disneys skurkar ibland ger en den känslan.

Det finns nog en del man kan invända mot i Disneys filmer, men man får som sagt tänka på att de flesta är gamla, och ofta bygger på gamla sägner, och de är ju sagor i sig själva. Men sagor för äldre barn och vuxna, skulle jag nog vilja påstå, eftersom humorn nog ofta inte är gjord för yngre barn, och ofta är de ju ganska otäcka. Som när jag och familjen såg The Lion King på Bio, och några fick gå ut med en unge som började gråta i scenen där hyenorna jagar lejonungarna genom elefantkyrkogården. Och av nå´n anledning hade de gått på den engelska versionen, trots att ungen inte såg ut att vara gammal nog att ha lärt sig läsa texten, om de nu inte såg den för sin egen skull. Även The Fox and the Hound (Micke och Molle), som var den senaste Disneyfilmen jag köpte och såg, är ju rätt otäck i slutet. I extramaterialet på den DVD:n finns det några trailers som tyder på att Disney faktiskt riktar sig till två olika målgrupper, med två olika typer av tecknat. De vanliga klassikerna riktar sig nog till lite äldre barn och vuxna, men de har även mer barninriktat tecknat, som påminner mer om barnprogram i stilen.

Ta Snövit t.ex, som ju var Disneys första tecknade långfilm, lanserades förmodligen inte som nå´t för barn. När den kom var den ju nå´t nytt och spännande, som det förmodligen var meningen att alla skulle se.

Apropå det med hans samarbete med Dali, hade säkert kunna bli intressant, men för många kockar, eller genier i det här fallet, som det heter :p

Tror inte att Holopainen menade att han verkligen skulle återgälda det, mer att han skulle vilja, för att han känner att han står i tacksamhetsskuld till Disney ;)
#33 - 27 januari 2008 14:52
Tenkare skrev:
Nu var det jag som blandade ihop filmer här. [:o]

Tänkte på filmen bondgården.

Inte lätt alltid att tänka. :D

Hahaha nä men den där sjukdomen som gör tankarna luddiga, lider jag också av.
#34 - 27 januari 2008 23:40
Micke och Molle är ju klassiker också eller?!

Sen vill jag rekommendera en ny tecknad, Artur och Minimojerna, den är inte Disney men jättebra!!!

fifi. Den borde passa dig också för prinsessan Selenia är en riktigt tuff brud!!! ;)
#35 - 28 januari 2008 09:38
Fyller snart 40 och gissa vad jag önskade mej i julklapp ? Jo Djungelboken, äger inte så många filmer, men har bestämmt mej för att köpa dom som jag verkligen vill ha av Disney. Kult.

MVH/kkk
#36 - 28 januari 2008 22:59
Ja, Djungelboken är bra, köpte den nyligen :)

Hmm, såg att både The Wild och The Robinsons räknas till klassikerna, så jag köpte The Robinsons, The Wild hade jag redan.
#37 - 29 januari 2008 17:09
Japp Katharina, The Fox and the Hound (Micke och Molle) är också en av klassikerna :)

Såg The Robinsons igår. Den var... annorlunda :p
#38 - 29 januari 2008 17:14
Micke_A skrev:
Toy Story räknas väl inte till Disneys klassiker? Det är ju Pixars första dataanimerade film

Disney och pixar sammarbetar väl en hel del? Sen vad som är en klassiker eller inte beror ju på hur man ser det. Jag har svårt att kalla en film somm bara är ett par år gammal för klassiker.
(heter det inte "Disney original movie" på engelska föresten? ännu en dålig översättning?)

Både Toy Story och Hitta Nemo var iaf med på "Disney on ice" i år.
#39 - 29 januari 2008 17:45
Toy Story har inget nummer på ryggen, och jag tror inte den är gjord av Disney, bara distribuerad. Pixar och Disney gick skilda vägar efter ett tag, på grund av att Pixar inte var nöjda med hur vinsterna fördelades, om jag har fattat rätt.

Jag har också funderat på hur de kan kalla en ny film för klassiker, men det är förmodligen för att de menar att de är gjorda i samma anda som de gamla, det är i stort sett bara uppföljarna, och ett och annat sidospår, som The Three Musketeers (Kalle, Musse, och Långben), som inte får nummer på ryggen, verkar det som. Och stämmer det som du säger, med "Disney Original Movie" så är det nog ytterligare ett fall av ogenomtänkt översättning, ja. Men jag tycker det är synd att Disney gör så många dataanimerade nu, när vi har både Pixar och DreamWorks. Vore roligare om de gjorde fler filmer som är som de gamla, tecknade på klassiskt vis, kanske med en och annan dataanimerad bakgrund eller detalj.

Jag ser fram emot Disney Treasures: The Complete Goofy, hans kortfilmer är underbara, han är nog den Disneyfigur jag identifierar mig mest med :p

Idag fick jag nummer 6, 7, 8, 9, 10, 11, 22, och 27 :)
#40 - 29 januari 2008 18:35
Micke_A skrev:
Japp Katharina, The Fox and the Hound (Micke och Molle) är också en av klassikerna :)

Såg The Robinsons igår. Den var... annorlunda :p

Åhh.. Missade att den var med..

Micke_A skrev:

Jag ser fram emot Disney Treasures: The Complete Goofy, hans kortfilmer är underbara, han är nog den Disneyfigur jag identifierar mig mest med

Identifierar sig... Hmm det blir väl Ariel då kanske... :rolleyes:
#41 - 29 januari 2008 18:49
Katharina skrev:
Identifierar sig... Hmm det blir väl Ariel då kanske... :rolleyes:

Så du simmar runt och sjunger hela tiden? ;)
#42 - 29 januari 2008 20:11
Micke_A skrev:
Så du simmar runt och sjunger hela tiden? ;)

Simma lugnt... Det är väl ett bra motto... :D

Nää, men av personligheterna så tror jag nog att Ariel eller Pokahontas är mest lik mig... Går min egen väg, inte som alla andra gör, tycker eller säger... Vatten och skog är nog mina element..
#43 - 29 januari 2008 21:20
Ja, jag tycker att Disneytjejerna rent allmänt är bra på det sättet, de kan ta vara på sig, så att säga, men visar samtidigt att de, så som vi alla, helst vill ha nå´n vid sin sida.

Att jag identifierar mig med Långben beror nog på att jag, som han, är lite klumpig, klantig, men snäll, lugn, och inte alltför populär bland tjejer.
#44 - 4 februari 2008 19:03
Katharina skrev:
Micke och Molle är ju klassiker också eller?!

Sen vill jag rekommendera en ny tecknad, Artur och Minimojerna, den är inte Disney men jättebra!!!

fifi. Den borde passa dig också för prinsessan Selenia är en riktigt tuff brud!!! ;)

Den har jag faktiskt sett! Den var ganska söt men lite långsam.

Micke: alla vill faktiskt inte ha någon vid sin sida ;) De flesta kan nog vilja det, men väldigt många klarar sig så bra så utan, och nu menar jag inte bara disneyflickorna utan vanliga människor av alla åldrar och kön och typer.
#45 - 23 februari 2008 23:04
Och så har man äntligen sett Ratatouille :)
#46 - 24 februari 2008 09:59
Jag har samlat på klassikerna ett bra tag, först på VHS och nu på DVD. Jag har följande på DVD:

1. Snow White and the Seven Dwarfs (nej)
2. Pinocchio (nej)
3. Fantasia (nej)
4. Dumbo (ja)
5. Bambi (ja)
6. Saludos Amigos (ja)
7. The Three Caballeros (ja)
8. Make Mine Music (ja)
9. Fun and Fancy Free - Pank och Fågelfri (nej)
10. Melody Time (ja)
11. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (ja)
12. Cinderella (ja)
13. Alice in Wonderland (nej)
14. Peter Pan (ja)
15. Lady and the Tramp (ja)
16. Sleeping Beauty (nej)
17. 101 Dalmatians (har beställt)
18. The Sword in the Stone (ja)
19. The Jungle Book (ja)
20. Aristocats (ja)
21. Robin Hood (ja)
22. The Many Adventures of Winnie the Pooh (ja)
23. The Rescuers - Bernard och Bianca (ja)
24. The Fox and the Hound - Micke och Molle (ja)
25. The Black Cauldron - Taran och den Magiska Kitteln (ja)
26. Basil the Great Mouse Detective (ja)
27. Oliver & Co (ja)
28. The Little Mermaid (ja)
29. The Rescuers Down Under - Bernard och Bianca i Australien (nej)
30. Beauty and the Beast (nej)
31. Aladdin (ja)
32. The Lion King (ja)
33. Pocahontas (ja)
34. The Hunchback of Notre Dame (ja)
35. Hercules (ja)
36. Mulan (ja)
37. Tarzan (ja)
38. Fantasia 2000 (nej)
39. The Emperor's New Groove (ja)
40. Atlantis: The Lost Empire (ja)
41. Lilo & Stitch (nej)
42. Treasure Planet (ja)
43. Brother Bear (ja)
44. Home on the Range (ja)
45. Chicken Little (ja)
46. The Wild (ja)
47. The Robinsons (nej)

Alla filmerna jag har är på svenska med den gula numreringen på ryggen. Jag saknar alltså följande: 1,2,3,9,13,16,29,30,38,41,47 = 11 st

Mina absoluta favoriter är: Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och odjuret, Aladdin, Lejonkungen och Kejsarens nya stil.
#47 - 24 februari 2008 12:37
Alla filmerna jag har är på svenska med den gula numreringen på ryggen. Jag saknar alltså följande: 1,2,3,9,13,16,29,30,38,41,47 = 11 st

Mina absoluta favoriter är: Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och odjuret, Aladdin, Lejonkungen och Kejsarens nya stil.

Jag hade också en del på VHS, men har köpt dem på DVD. Som tur är finns både de svenska och de engelska versionerna med på DVD, jag föredrar de engelska :) Och så är ju DVD mycket smidigare i storlek, bättre bild, och man får en del extramaterial. Och nu när blu-ray kommer, så kan man köra sina gamla DVD-filmer i en blu-rayspelare, var ju lite svårt att trycka in sina gamla VHS-band i en DVD-spelare :p

Har en del favoriter, som The Lion King, Aladdin, Aristocats, Tarzan, Mulan, och så vidare, men alla har ju sin charm. Och Sleeping Beauty släpps visst till hösten, och jag har beställt 101 Dalmatians :) Om man inte räknar den, så saknar jag fyra, tror jag.
#48 - 24 februari 2008 13:01
timon och pumba. finns inget bättre, hur kul somhelst
#49 - 24 februari 2008 14:58
Micke_A skrev:
:) Om man inte räknar den, så saknar jag fyra, tror jag.

Då har du samlat flitigare än jag ;) Är faktiskt med i Barnens filmklubb, trots att jag varken är ett barn eller har barn, bara för att jag ska kunna köpa filmerna lite billigare. Och så får man ju en film gratis efter att man beställt fyra. Tänkte försöka köpa ikapp de filmer som faktiskt finns släppta så fort som möjligt, men när Snövit och de båda Fantasia-filmerna släpps igen verkar ju oklart...
#50 - 24 februari 2008 15:06
Hehe, jo, jag har börjat med det nu på senare tid, alltså försöka få tag i de man inte hade innan, men de säljs ju bara i begränsade perioder, även om de brukar komma tillbaka igen. Tycker det är lite dumt att Disneys klassiker förknippas så mycket med barn, för de är nog inte så barnvänliga som folk tror. Var och såg The Lion King på bio, och då fick några gå ut med en unge för han började tjuta i scenen där hyenorna jagar lejonungarna genom elefantkyrkogården. Och humorn är nog heller inget som barn alltid förstår sig på. Jag är heller inget barn, och har inga heller, men skäms inte ett dugg över att jag gillar Disney, men lite tråkigt är det ju att kolla på film ensam. Jag skulle vilja säga att de vanliga Disneyklassikerna riktar sig mest till äldre barn, ungdomar, och vuxna. Se´n har de tydligen tecknat för yngre barn också, men de tillhör ju inte klassikerna. Jo, Snövit vill man ju ha tag i, och den gamla Fantasia, har 2000. Men de släpps väl vartefter. Jag försöker även få tag i alla Disney Treasures med Kalles, Musses, Långbens, och Plutos kortfilmer.

Jag är även väldigt svag för Pixar, och älskar t.ex Monsters Inc, The Incredibles, Cars, och gillade även Ratatouille, som jag såg igår :) Shrek, Ice Age, och Over the Hedge är andra dataanimerade filmer som är kul.
#51 - 24 februari 2008 15:48
När Disneyklassikerna började gå över till dataanimerat blev jag riktigt upprörd, men sen när jag såg dem (lilla kycklingen och vilddjuren) så var de ju faktiskt inte så farliga, även om jag föredrar den klassiska animeringen. Råttatouille har jag tänkt se nån gång också, men jag köper aldrig andra filmer än Klassiker.

Håller med dig om att Disneyfilmerna inte är uteslutande barnfilmer, då det finns en hel del hemska scener och mer vuxna skämt.
#52 - 24 februari 2008 19:27
Tja, jag köper de jag vet brukar vara bra, och Pixar har inte misslyckats med nå´n av sina dataanimerade filmer hittills :)

Annons