Ditt/dina drömakvarie(r)

#1 - 18 mars 2008 12:20
Hur ser ditt drömakvarie eller dina drömakvarier om tid,plats och pengar inte var en begränsning?

Jag skulle vilja ha följande:
40-60 hightech växtkar i optiwhite glas och med glasutrustning och bänk i ADA style.
60-100 l saltvatten med koraller, invertebrater och lite fiskar.
ca 100 liter svartvattens biotop.

Alla akvarier skulle vara öppna och utan täckglas med lampan hängande över och ha riktigt bra och snygg utrustning.
#2 - 18 mars 2008 12:36
Har en dröm om att göra om tvättstugan i källaren till ett minispa, med akvarie inkaklat som skiljevägg ända intill badkaret så man kan ligga och mysa i badet samtidigt som man njuter av sina fiskar. Med endast akvariebelysning och nåt levande ljus skulle jag lätt kunna spendera några timmar där :)
#3 - 18 mars 2008 12:43
Bra tråd :)

Ett långt, lågt, ganska smalt kar (typ L300xH30xD40) som går längs en hel vägg, öppet med mycket rötter och växter som sticker upp, möjligtvis också med krukväxter bakom karet så att de sticker upp en bit längs väggen.
Med några spots monterade ovanför.

I detta tänkte jag ha en salig samling labyrintfiskar och något stim rasboror.'

Det är inte helt omöjligt att det blir av dock, sambon har ett företag som utvecklar solkoncentratorer, och glasskivorna de ska använda till produktionen har i princip exakt rätt mått (om jag delar karet i två), så blir det något glas över vid något tillfälle så lägger jag rabarber på det :D
#4 - 18 mars 2008 12:45
Att byta ut mitt nuvarande 115 l till ett dubbelt så stort. Orsaken till att det inte blivit av är helt enkelt tidsbrist. Dessutom har frun satt en limit på 2 akvarier så där hjälper det inte att drömma.
#5 - 18 mars 2008 14:24
Råder sådär fritt så man inte behöver tänka på tid, pengar eller plats så är det nog en uppsättning i stil med en kubikmeter av vardera Malawi, Tanganyika och levandefödare, en femkubikare med discus, hantlar, jordätare och tetror, och varför inte, när man ändå låter storhetsvansinnet flöda, några rockor...
När man ändå är i farten kan man ju klämma till med en saltbalja också, men där kan jag nöja mig med ett par hundra liter... :D (oh, så storsint av mig).
Sen vore det ju inte fel att råka få en herrgård eller ett slott i höggotisk stil byggt runt akvarierna....

Annars vore det ju intressant med ett akvarium som är såpass stort att det blir mer eller mindre självgående.
#6 - 18 mars 2008 14:34
hmm tror att dessa e mina drömkar:

250l saltvatten med normala lätta fiskar och koraller
1112 l SA med stora ciklider som pågåglar guldsömmar och en rocka
3-500l diskus (jodå drömmar blir sanna) va en dröm för ett tag sen men nu blir den värklighet
#7 - 18 mars 2008 15:00
en av mina drömmar ha väl nog alltid varit att skaffa ett 500 liter och ha en äkta sydamerikansk biotop, med några diskus, ett stort stim neontetror och ett stort stim pansarmalar..
#8 - 18 mars 2008 15:13
Ett Stort 1000L Hörn akvarium med inåtlutande Framsida, Malawi eller annan "sten" biotop med Ciklid med Spottar Hängandes i taket.

ett stort 1000L+ Avlångt ganska högt aquaterrarium med Slöjkameleont och och i vattendelen Stim av Tetra eller några ciklider :)
#9 - 18 mars 2008 15:20
Hmm... Nu får man tänka efter... Vill ha ett stort (600l+) så att jag kan ha en Black Ghost, eller två. Akvariumet ska vara anpassat efter dem :)

Sen är svartvatten sjukt snyggt... Börjar överväga att slänga ut lillsyrran ur hennes rum och göra om det till akvarierum ^^
#10 - 18 mars 2008 15:27
Ska bygga en till byggnad på TOmten i sommar som jag ska flytta ut till, dvs jag får ett eget litet ställe :) och DÄR ska det vara ett akvarium! ett stort ett..
#11 - 18 mars 2008 16:38
Ska bygga en till byggnad på TOmten i sommar som jag ska flytta ut till, dvs jag får ett eget litet ställe :) och DÄR ska det vara ett akvarium! ett stort ett..

Nu blev jag avundsjuk... Får väl vänta med att skaffa stort på riktigt tills dess att jag flyttat hemifrån =/
#12 - 18 mars 2008 17:43
jo det ska bli jätteskönt att iaf få något eget...
#13 - 20 mars 2008 12:13
Drömmer om ett gigantiskt 5000l akvarie med svensk insjöfisk i eller nåt annat lite udda.
Annars ett minst 3m långt akvarie som jag vill ha extremt strömt vatten i. Typ en miniatyrfors.

En odlingställning med ett 10-tal 50-160l akvarier hade också varit trevligt.

Annons