DIY - Hål i sten.. :)

#1 - 6 oktober 2006 06:50
Har funderat ett tag på vad jag skulle kunna byta ut lerkrukorna mot i mitt akvarium. Palettcikliderna älskar krukorna men själv tycker jag inte de riktigt passar in i min akvariemiljö. Så nu på morgonen så letade jag upp 2 stenar på tomten innan jag körde till jobb och innan jag tog tag i något annat mindre vikigt (som att jobba) så gick jag ner till vårat stora blästerrum, tog på mig erfoderlig utrustning och skred till verket.

Vad du behöver: Fina stenar ifrån tomt/skog/mark
Kraftfull bläster med skarpkantigt hårt blästermedel
20 Minuter över på morgonen innan du måste börja jobba..

Lek grotta till paletterna: www.ytan.nu/bilder/grotta.jpg
Lek grotta till ancistrus: www.ytan.nu/bilder/halisten.jpg

Blev rätt nöjd med dem..
#2 - 6 oktober 2006 06:53
tjusigt! Om man inte har bläster maskin får man köra med vanliga krukor:(
#3 - 6 oktober 2006 06:55
Troligtvis kommer palettcikliderna rata min nya grotta o streka tills de får tillbaka sin lerkruka igen i alla fall, men det är värt ett försök!
#4 - 6 oktober 2006 07:21
spazm skrev:
Blev rätt nöjd med dem..

WOOOOOOW! :eek: Sketagörasnyggt!!!!! Vilket toppenidé!!!
VILL HA!!!!!! :D:D:D:D
Hur kraftig bläster? Min pv har en blästermaskin... :p
#5 - 6 oktober 2006 07:54
Ruggigt bra idé!
Chansen finns ju att man slipper en del grävande i sitt välplanerade akvarium. ;-)

Kanske går att göra business av idén?

Mvh
#6 - 6 oktober 2006 08:13
Snyggt! Var beställer man? ;)
#7 - 6 oktober 2006 08:27
Cool! Trodde inte man kunde blästra så där i så hård sten som granit... Hålstenarna man köper är också blästrade, men de är av mycket mjukare stenarter, vad jag sett oftast kalksten eller sandsten.
#8 - 6 oktober 2006 08:40
Jag gillar krukor, ur praktisk synpunkt, men det där var nog en av de absolut bästa DIY inredningsgrejer jag sett, helt klart en marknads idé om chefen står ut med det :) Hur häftigt vore det inte att ha några såna stenar som man gömt öppningen på och lite skygga fiskar som väller fram "från ingenstans" vid matning...
Bilagor:
#9 - 6 oktober 2006 09:46
Får tacka för alla glada tillrop och beröm. Blästern jag använder är något kraftigare än de som folk brukar ha hemma (8 bars tryck www.ytan.nu/bilder/blaster.jpg). Går säkert i mjukare stenar med vanligt blästerskåp och lägre tryck (som de Azur skrev om, kalk o sandsten)

Det hänger dock mycket på vad man blästrar med för media (te.x funkar inte rådas bläster sand eller deras engångs bläster media aluminiumsilikat då får man bara damm kvar efter en stunds blästrande)

Jag använde aluminiumoxid (www.ytan.nu/bilder/media.jpg) som för övrigt också är utmärkt som akvariesand (om man nu inte har fiskar som bökar för mycket i botten för det är rätt skarpkantigt och om man nu skulle vilja ha snövit botten..). Detta är extremt hårt och är tillverkat för att användas mer än en gång.

Det gick relativt snabbt att göra "grottan" tog c:a 10 minuter och hålet tog något längre tid (15 minuter).

Frågan är nog inte vad chefen säger utan vad mina anställda säger när jag står o blästrar sten hela dagarna i stället för att sköta mitt jobb :)
#10 - 6 oktober 2006 10:23
spazm skrev:
Frågan är nog inte vad chefen säger utan vad mina anställda säger när jag står o blästrar sten hela dagarna i stället för att sköta mitt jobb :)

Du får starta ett företag till - "Spazm´s stengrottor"! :D
Du har ju inga problem med att få ihop lite snabba pengar om du skulle behöva någongång i alla fall. Jag tror att du redan har minst fem kunder! :D
#11 - 6 oktober 2006 10:53
Du får starta ett företag till - "Spazm´s stengrottor"! :D

Du har ju inga problem med att få ihop lite snabba pengar om du skulle behöva någongång i alla fall. Jag tror att du redan har minst fem kunder! :D

Det får man fundera på! Det jag ser fram emot nu är dock att få fixa med akvariumet i helgen o se hur fiskarna reagerar på sina nya gömställen.
#12 - 6 oktober 2006 11:28
Wow - "Spazm´s stengrottor" - ett måste! Här finns en kund till, tveklöst. Kan vänta hur länge som helst på leverans/hämtning.
#13 - 6 oktober 2006 12:22
Hålisten.jpg ser helt klart godkänd ut vad e djupet på den?
#14 - 6 oktober 2006 13:28
spazm skrev:
Det får man fundera på! Det jag ser fram emot nu är dock att få fixa med akvariumet i helgen o se hur fiskarna reagerar på sina nya gömställen.
Tyvärr Spazm, du har inte tid med nåt akvariefixande i helgen... åk på firman å blästra sten omedelbart! :)
#15 - 6 oktober 2006 14:51
peterhaack skrev:
Hålisten.jpg ser helt klart godkänd ut vad e djupet på den?

Något djupare än den du fick. Tror nog att Hugo kommer tycka om den :)
#16 - 6 oktober 2006 15:04
spazm skrev:
Något djupare än den du fick. Tror nog att Hugo kommer tycka om den :)

Wohoo Coolt den andra ryker ner i helgen och då denna Hugo kommer att ha bonge i en månad =O))
#17 - 6 oktober 2006 16:18
fasiken vilken ide:D va tuft det vart:D I like:D Hoppas du lägger upp bilder på hur det ser ut i akvariet plus hur dom reagerade:D
#18 - 7 oktober 2006 13:41
Tänkte bara visa hur det såg ut med en av stenarna i karet. Den som var tänkt att ha till palett leken väntar jag med (eftersom de redan hade beslutat sig för att leka i krukan.. Ville inte störa dem)

www.ytan.nu/bilder/ikaret.jpg - Så såg stenen ut i vattnet
www.ytan.nu/bilder/borellii.jpg - Första besöket var av ett A. Borelli YH yngel!

Jens
#19 - 7 oktober 2006 13:44
Gaaaaah....VILL HA!!!! :D
Bilagor:
#20 - 7 oktober 2006 14:27
Ge mig! jag vill oxo ha! :D fan nu måste jag leta rätt på en kille med bläster :) *avis* :(
#21 - 7 oktober 2006 15:00
Kan du lägga upp en helbild på akvariet så man får se hur stenen ser ut då??

jättesnyggt.

Hur djupt är hålet?
#22 - 7 oktober 2006 15:06
Jag skall se vad jag kan fixa. Uppenbarligen var inte min Nikon D50 tillverkad för att klara av en 3 årings omilda behandling och ett fall till golvet. Hoppas att den går att reparera eller fixa på något sätt..
#23 - 7 oktober 2006 15:18
Onekligen högsta betyg!
#24 - 7 oktober 2006 20:32
Tjoohoo.....här får du en kund till!!!
#25 - 28 mars 2007 08:53
Tänkte bara komma med en liten updatering gällande mina blästrade stenar. Verkar som om fiskarna tycker om dem och de trivs bra me dem (har haft palett lek, kakadua ciklid, regnbågs ciklid lek i dem).

Dock så verkar det tyvärr som om mina malar inte är så överdrivet förtjusta i dessa, misstänker att de kanske inte är tillräckligt trånga och djupa för att falla dem i smaken. Jag har ringt runt o letat tegelrör utan större framgång bygg varuhus och rivningsfirmer.

Då kom jag på följande. Om man tar ett syrafast rostfritt rör i en lämplig dimension och sedan belägger det med keramik för att få en mer stenlik "uppruggad" struktur kanske det skulle fungera.

Så nu på morgonen fixade jag till ett sådant "mal lek rör". Tyckte själv att det såg rätt så schysst ut och kan säkert smälta in lika bra i miljön som ett rött tegelrör och med lite alger på det framöver så blir det säkert toppen.. Eller?

Jens
#26 - 28 mars 2007 10:40
Nice pipe Spazm =O) hur e det belagt invändig med keramik där med??

Jag lägger en beställning på 4st direkt om du kan posta dem till mig=O)
#27 - 28 mars 2007 10:43
Hehe, jodå där är beläggning insidan också! Var lite jobbigt att komma åt med plasmasprutan men det gick! :)

4 rör? Comming right up! haha
#28 - 28 mars 2007 11:20
Jag vill också ha:) Har precis skaffat akvarium och är på jakt efter en sådan.
#29 - 28 mars 2007 15:19
fan det blev riktigt snyggt, du borde testa och ta en högre/större sten, och göra flera hål i. Kanske så fiskarna kan åka igenom osv ;). Vad kostar en sån bläster apparat då?:P
#30 - 28 mars 2007 18:17
Hehe, hade faktiskt funderingar på att göra en höghus sten fullproppad med grottor. Dock så kom jag fram till att en sådan nog hade passat bättre i ett malawi kar eller något. Asså inget jag har!

Dock så visar det sig att mina malar älskar mitt nya rör;

En sådan bläster är inget man köper så och har hemma. Kompressorn som ger 8 bars tryck kostar några 100kkr och utrustningen att blästra med en hel del också..
Bilagor:
#31 - 28 mars 2007 18:28
Välldigt snyggt de där med stenarna :)
.. och malarna ser ju ut att tycka om dina rör även.
#32 - 28 mars 2007 19:31
okaj synd, får se om jag kan hitta någon som kan blästra åt mig.

Tänkte på det med röret, du kan ju dra på en massa silikon och sen hälla sand över så kanske det ser bättre ut i sanden;)
#33 - 29 mars 2007 14:30
om du får för dig att göra fler stenar så är jag med på budkrig (= Mina paletter gillar inte krukor nämligen, men gräver under stenar och har sig
#34 - 30 mars 2007 18:03
Jätte fina verkligen, jag ska leta här i stan efter någon som kan göra det åt mig :-)
#35 - 2 april 2007 09:30
Är 8'a bar allt som behövs, borde det inte vara svårt att få blästrat sten. Det värsta måste vara att få tag på blästermaterial som är hårt nog. Inbillar mig att de flesta mekaniska verkstäder & plåtslagerier borde kunna hjälpa de som vill ha ett par blästrade stenar. Finns ett par som definitivt har kapaciteten här i stan i alla fall. (De har dock bara små blästerskåp, och inte hela hallar som syns på Spazm bilder. Det begränsar storleken på stenarna till under 80cm lite drygt. Borde klara sig, om inte någon vill ha blästrat fram ett nytt akvarium ur en sten...)
B!
#36 - 2 april 2007 14:09
Jo, 8bar är det man får köra på.. Och då menar jag KONSTANT 8bar.. inte som de kompressorer som står på de flesta verkstäder och plåtslageri som kan leverera en stund och sen måste de stå och ladda hela tiden för att hänga med.

Har själv provat i blästerskåp som inte haft rätt tryck konstant fast med rätt blästermaterial och det tar lite för långtid för att vara praktiskt möjligt då.

Men visst finns säkert en del mekaniska verstäder eller ännu troligare firmor som håller på med industrilakering som har rätt utrusting, bara att ringa runt! Aluminiumoxid är möjligt det möjligt att handla på rätt så många ställen där de säljer blästerprodukter till industrin.

Jens
#37 - 2 april 2007 15:05
Hmm....jag undrar... Om man hade mjuk sten, som t.ex. kalksten - kanske man kunde använda en högtryckstvätt för att göra sådana här grejor?
Kanske tom funkar på annan sten, bara man har tiden till det?

Nå'n som har provat, eller som vill prova? Jag har ingen högtryckstvätt själv. :/
#38 - 2 april 2007 16:15
det enda jag använt en högtryckstvätt till är att blåsa sönder ett staket som jag skulle tvätta av... så kraft finns det ju i, däremot lär det ju ta en stund om inte stenen är verkligt porös... kanske kan blanda i ngt sandaktigt i högtryckstvätten? (om man inte har planer på att använda den till sin bil efteråt)
#39 - 2 april 2007 20:12
Tror inte högtryckstvätten uppskattar att man försöker blanda in sand i vattnet. Vattenskärare (för hårdare material) använder ju den taktiken, men de är inte konstruerade på riktigt samma sätt.

Spazm, röret var riktigt läckert... Hur kostsamt är det om man ska lura dig till att klä in strukturer, och vad är det egentligen för krav, antar att det måste tåla en hel del värme, utöver att vara akvarievänligt? Antagligen inte aktuellt, men det såg verkligen nice ut.
B!
#40 - 2 april 2007 20:37
Jag menar inte man skulle ha sand i. Även vatten kan skära rätt bra. :)
#41 - 4 april 2007 05:58
Då får du nog stå och blåsa på ett tag tror jag. Visst vatten har en nötande effekt men den är nog inte speciellt stor. Det är alldeles för lågt tryck i en högtryckstvätt för att göra åverkan på en sten. Jag tror lacken på bilen skulle ryka före.
#42 - 4 april 2007 18:37
Det handlar egentligen bara om munstycken, men för dom som känner sig hågade att testa så finns det billiga kompressorer hos klabbe och jula, handtaget kostar väl nån hundring till och sanden,, tja hur länge vill du att munstyckena ska överleva?

Annons