Man börjar ångra att man köpte ett täckt kar. Så häftigt med öppna kar och ännu häftigare med dom som har grenar/rötter och växter som går över vattenytan. Men du har fått till ett mycket snyggt kar. Fullpott!
Vågar dra på med lite mer ljus nu. Kör 70% av max vilket har gjort att det växer på med en takt som gör att man får trimma vissa växter lite grann var femte dag eller så. Resten blir varje vecka i samband med delvattenbyte. Lite grönt på sanden, men inget som känns oroväckande i detta läget.
Precis nytillkomna kurvciklider som lagt rom. Svårt att få till en bild i all grönska bara. Har väntat länge på att det skulle finnas just kurvcklider i butik.
Karet ikväll. Verkar vara dags att ta bort iaf. ett par sorter av stängelväxter skulle jag tro, kanske även någon annan växt som också borde gallras bort.
[QUOTE=Zombivarg;n2440508]Det kommer bli jätte snyggt, ska bli spännande att följa.
Kastar du alla växter som du använt tidigare och köper helt nya till varje scape?[/QUOTE]
Har återanvänt en del växter men det mesta är nytt. Ville ha lite andra sorter denna gången.
Nä inget bakgrundsfoto eller 3D bakgrund utan jag tänkte på tekniken där man placerar någon (eller några) hög rot,sten eller växt vid framrutan, alltså riktigt hög, och lite lägre längst bak i akvariumet som referens som skapar en väldigt stark känsla av djup och avstånd. Ditt kar ser någorlunda djupt ut och borde funka till det.
Nä inget bakgrundsfoto eller 3D bakgrund utan jag tänkte på tekniken där man placerar någon (eller några) hög rot,sten eller växt vid framrutan, alltså riktigt hög, och lite lägre längst bak i akvariumet som referens som skapar en väldigt stark känsla av djup och avstånd. Ditt kar ser någorlunda djupt ut och borde funka till det.[/QUOTE]
Då fattar jag. Nej, det är väl inte mitt ideal direkt. Tycker mer om "nature" eller "djungel" varianter. Eftersom karet går att betrakta både framifrån och från vänster gavel blir det oftast en triangulär layout.
Tack Nando! Ser mig inte som en "scaper" direkt. Men att planera och inreda är ju kanon roligt. Hoppas det tar sig och utvecklas på ett bra sätt, har satsat lite extra på substrat osv. denna gången.
Tack Nando!
Jo, det finns en del ljuspunkter här å där så förhoppningsvis blir det bättre med tiden. Jag har också haft lite funderingar på belysningen och har nog underskattat ljusstyrkan i den rampen ganska rejält, vilket kan vara en bidragande orsak till algproblemet.
Jätte nice Sleaper[:-106] Fördelen med ditt kar måste vara att det finns alltid nåt att göra, liksom lite trix och fix hela tiden och det är ju perfekt för den inbitne akvaristen:) Jag kan känna ibland att jag har för lite att hålla på med när det gäller mina kar:rolleyes: Man kan höra ett rassel från pumpen, låter som axeln gått av eller vad är det?
kul att följa utvecklingen av ditt kar och det är ju en markant skillnad från 9 okt till 18 nov!
Pierre67 önskar sig ett öppet kar men då ska du veta Pierre att det avdunstar mängder med vatten och många fiskar har en benägenhet av att hoppa ur akvariet av misstag när de blir skrämda, jagar varann eller hoppar efter mat[B)] Det går att lösa till stor del med att bara ha en sarg på insidan av karet så det är synd att tillverkarna inte löser det på nåt snyggt sätt.
[QUOTE=Pierre67;n2441267]Mycket snyggt! Ju mer man ser öppna kar, ju mer känns det som man valde fel (Juwel Rio 180).[/QUOTE]
Tack! Jo, har man haft öppet kar så är det svårt att gå tillbaka. Hade ett par Juwelakvarier tidigare men gick tillbaka till öppet då det finns så många fördelar med det.
[QUOTE=åheim;n2441268]Jätte nice Sleaper[:-106] Fördelen med ditt kar måste vara att det finns alltid nåt att göra, liksom lite trix och fix hela tiden och det är ju perfekt för den inbitne akvaristen:) Jag kan känna ibland att jag har för lite att hålla på med när det gäller mina kar:rolleyes: Man kan höra ett rassel från pumpen, låter som axeln gått av eller vad är det?
kul att följa utvecklingen av ditt kar och det är ju en markant skillnad från 9 okt till 18 nov!
Tack! Lite att pilla med finns det ofta då man kan se karet uppifrån och man ser hela vattenytan. Det gör också att det är lätt att fixa något om det behövs, oftast är det väl att plocka bort ett blad som lossnat och flyter omkring :). Pumpen låter lite pga. det kom lite luft i filtret iom. vattenbytet dagen innan, men nu är det knäpptyst.
Pierre67 önskar sig ett öppet kar men då ska du veta Pierre att det avdunstar mängder med vatten och många fiskar har en benägenhet av att hoppa ur akvariet av misstag när de blir skrämda, jagar varann eller hoppar efter mat[B)] Det går att lösa till stor del med att bara ha en sarg på insidan av karet så det är synd att tillverkarna inte löser det på nåt snyggt sätt.[/QUOTE]
Det avdunstar inte speciellt mycket vatten, inte ens nu på vintern när luften är torrare. Men varje vecka får man fylla på i samband med vattenbyte. En liten fördel är bättre inomhusklimat då luften blir torr inomhus iom. uppvärmning osv. Att fiskar hoppar ur karet är väldigt ovanligt och jag har bara haft ett fåtal (kanske 3-4st) som gjort detta under alla år med öppet kar. Det har i princip alltid handlat om siamensis som hoppat då dom har en förmåga att jaga varandra rätt intensivt ibland.
Jorå been there done that got the t-shirt:d Har ett öppet kar men jag har fixat skydd så ingen hoppar ut men jag har haft massor av fisk som hoppat ut tex pansarmalar, siamesiska algätare, kardinaltetror, platy, och mina glasmalar slog alla rekord och garra rufa var också extremt hoppbenägna och räkor letar sig över kanten också! Till slut var jag tvungen att få stopp på det och la takplast på det ena som täcker hela karet och sen kantskydd på det andra karet... Sen hur mycket som dunstar avgörs ju av tempskillnaden mellan rummet och vattnet och i mitt fall är det 20 kontra 26-27 och jag får fylla på ca 2-3L per dag i det öppna och i det täckta några liter i månaden.
[QUOTE=åheim;n2441271]Jorå been there done that got the t-shirt:d Har ett öppet kar men jag har fixat skydd så ingen hoppar ut men jag har haft massor av fisk som hoppat ut tex pansarmalar, siamesiska algätare, kardinaltetror, platy, och mina glasmalar slog alla rekord och garra rufa var också extremt hoppbenägna och räkor letar sig över kanten också! Till slut var jag tvungen att få stopp på det och la takplast på det ena som täcker hela karet och sen kantskydd på det andra karet... Sen hur mycket som dunstar avgörs ju av tempskillnaden mellan rummet och vattnet och i mitt fall är det 20 kontra 26-27 och jag får fylla på ca 2-3L per dag i det öppna och i det täckta några liter i månaden.[/QUOTE]
Haft himla otur då alltså med hoppande fisk. Väldigt många har ju öppna kar och det blir nog allt vanligare som det ser ut, intresset för aquascaping verkar också öka. Skulle det vara ett stort problem med fiskar eller räkor för den delen hoppar ut hade det säkert varit ett samtalsämne bland dom som har öppna kar.
[QUOTE=åheim;n2441273]Ja jag är väl ett inikum:d[/QUOTE]
Tror bara att du haft otur, kanske med fisksammansättning, vattenkvalitet eller annat som gjort att fiskarna velat komma bort därifrån. Akvariefiskar hoppar annars otroligt sällan skulle jag säga. Det hade det nog inte funnits så mycket öppna akvarier ifall man fick fylla på med fisk varje månad :).
Jo, fiskar kan hoppa t.ex. har jag haft siamensis som hoppat som sagt. Men en absolut majoritet av alla fiskar gör det inte gärna och det inträffar väldigt sällan. Dom flesta fiskar jag haft söker istället skydd mot botten eller i växtmassan. Så under alla år med öppet kar så har jag aldrig lyckats skämma fiskarna på något sätt som nämns i videon som gjort att dom hoppar. Det har alltid varit fiskar som jagar varandra. Så valet av fisk är nog det viktiga som jag ser det, och inte välja fisk som är kända för att vilja hoppa och som naturligt har ett sådant flyktbeteende. Jag har oftast ciklider, tetror, rasbora, barber, pansarmalar, otocinclus, siamensis och amanoräkor i mina kar. Få av dessa har hoppat ur karet än så länge, och då pratar vi totalt om några enstaka fiskar under ca. 12 års tid.
På pricken rätt!
Växten är en Hydrocotyle tripartita eller Japanskt spikblad, vilket jag iofs. aldrig hört. Oftast säger man nog bara Tripartita. Lite speciell växt pga. att den doftar ifall man t.ex. drar sönder den. En frisk och fräsch doft faktiskt.
Kul att du också uppskattar det Nando. Skillnaden i verkligheten är rätt dramatisk (om man kan utrycka det så :)) jämfört med vad bilden visar. Känns lite grann som ett annat kar.
Bakre delen av akvariet blev mer synlig på nåt sätt. Även de gröna neontetrorna gör sig bättre mot en mörk bakgrund.
Tack Nando! Roligt att du gillar karet. Jo, man får någon slags relation till den firren. Han kommer inte för att tigga mat direkt, utan mer ungefär som för att kolla vad jag kan ha för "planer".:d
Jag tycker det är snyggast med svart bakgrund! Det blir mer kontraster och starkare färger då. Frostat är ju snyggt men ger ett blekare intryck tycker jag. Väldigt snyggt kar iaf!!
[QUOTE=björnsitsen;n2442248]Jag tycker det är snyggast med svart bakgrund! Det blir mer kontraster och starkare färger då. Frostat är ju snyggt men ger ett blekare intryck tycker jag. Väldigt snyggt kar iaf!![/QUOTE]
Tack björnsitsen! Tänkte i ett senare scape inreda med svarta lavastenar, får se hur det gör sig mot en svart bakgrund då.