Djup Glasfibertank

#1 - 10 november 2007 10:02
Jag har ett projekt som jag vill börja med.

Bygga ihop en låda i trä t.ex. playwood eller mdf. och sedan plasta insidan med glasfibermatta.

jag hade tänkt med mått i stil med 140x60x 80 - 100 ganska högt kar.

vad tror ni jag behöver för tjocklek på glaset som jag ska ha fram. Det blir bara insyn framifrån.

Jag kommer troligtvis dra igång projektet innom loppet av 1 månad. jobbar som montör så jag måste vänta lite tills de blir lungt på jobbet.

I dagens läge har jag ett Juwel kar på 240liter, jag vill ha större! och minimera risken för sprucken botten osv.
#2 - 13 november 2007 21:30
säker på att man kan limma glaset mot glasfibret? Jag kan inget om det, tänkte bara att det kan vara bra att veta innan.
#3 - 13 november 2007 23:33
Hade ett kar som var byggt efter ungefär samma idè som du tänkt dig. Plywood, sedan glasfiber. Sedan silicon för att sätta fast rutan och slutligen avslutat med gelcoat. Funkade utan problem här i alla fall :)
#4 - 14 november 2007 10:00
För 80-100 högt skulle jag nog fasen köra med 12mm eller mera.

En fråga bara...är det inte lättare att lägga glasfibermattan utanpå plywood lådan?
Menar att det blir då ett glasfiberakvarie med glas på framsidan.
Dock så får man ju lägga flera skikt med väv men det blir snyggt...
Sista lagret av väv kan ju vara med pigment i sig...
#5 - 14 november 2007 10:15
Då förmultnar väl ändå plywooden?
#6 - 14 november 2007 16:18
Det borde fungera utmärkt.

Jag monterar vattenrutschkanor i glasfiber och det sätts ihop med silicon och bultar, när siliconen väl har härdat sitter det som fan!
#7 - 14 november 2007 16:20
firefox75 skrev:
För 80-100 högt skulle jag nog fasen köra med 12mm eller mera.

En fråga bara...är det inte lättare att lägga glasfibermattan utanpå plywood lådan?

Menar att det blir då ett glasfiberakvarie med glas på framsidan.

Dock så får man ju lägga flera skikt med väv men det blir snyggt...

Sista lagret av väv kan ju vara med pigment i sig...

Vill inte att plywoodskivorna ska bli blöta å ruttnabort. tänkte måla utsidan så de de blir snyggt utifrån oxå.
#8 - 14 november 2007 16:21
en till tanka jag har är att bygga en fast bakgrund i akvariet på samma gång oxå den i glasfiber.

och dölja all teknik bakom... Drar igång bygget mitten av nästa vecka om iget oväntat dyker upp! =)

Annons