Djurmisshandel på terrarium??? Hur agera?

#1 - 18 september 2006 12:46
Jag är nyss hemkommen från Bulgarien. Jag och min son besökte där ett Terrarium som ligger i Primorski Park i staden Varna.

Vi fick båda en chock när vi såg hur djuren hölls där. Visserligen vet jag inget om hur tillexempel sköldpaddor bör ha det men mitt sunda förnuft säger mej att de åtminstone borde ha en landdel att krypa upp på och att de borde kunna vända sig.

Har jag fel? På bilderna som jag tog på terrariet kan ni se hur några av djuren hade det. Håller ni med om att de lever under bedrövliga förhållanden?

Vi lovade varandra att försöka hjälpa dessa stackars djur när vi kom hem till Sverige. Men vi vet inte vart vi ska vända oss för att kunna påverka på bästa sätt. Finns det någon som har en bra idé?

Bilder, tagna av mej (sprid dem gärna i syfte att hjälpa dessa djur):

[ATTACH]3880[/ATTACH]
[ATTACH]3881[/ATTACH]
[ATTACH]3882[/ATTACH]
[ATTACH]3883[/ATTACH]
[ATTACH]3884[/ATTACH]
#2 - 18 september 2006 12:50
såg ju inte så bra ut kanske.. menar du att djuren bodde så där där för jämnan??
#3 - 18 september 2006 13:00
såg ju inte så bra ut kanske.. menar du att djuren bodde så där där för jämnan??

Ja, det verkar inte bättre. Det fanns ingen annan stans de kunde vara. Det var terrarier från golv till tak, överallt, i en enda röra. Skitigt och äckligt var det också. I de mörkaste hörnen på golvet stod burar med djur som skulle bli mat till ormarna. Jag var gråtfärdig när vi gick ut därifrån. De som verkade sköta det hela var några tonårtjejer....
#4 - 18 september 2006 14:47
tyvärr så är djurskyddet väldigt dåligt europa, och framförallt i öststaterna (inte för att blanda in politik i det, men tack vare alliansen så kommer skyddet i sverige bli sämre oxå).
det du kan göra är att skicka bilderna till internationella djurrättsgrupper t ex PETA http://www.peta-online.org/
#5 - 18 september 2006 15:13
bena skrev:
det du kan göra är att skicka bilderna till internationella djurrättsgrupper t ex PETA http://www.peta-online.org/

Ok, tack för tipset!
#6 - 21 september 2006 13:18
Bra ser det ju verkligen inte ut men precis som någon ovan skrivit har Sverige bland världens bästa djurskyddslag. I många land finns knappt nåt alls.

OT: Bena: Antar att du syftar på att de vill ta bort djurskyddsmyndigheten? Det innebär ju knappast att djurskyddet försvinner, bara att jordbruksverket får ta över det igen. Djurskyddsmyndigheten har bara funnits i några få år och har mest krånglat.
#7 - 21 september 2006 13:27
Jenny_E skrev:

OT: Bena: Antar att du syftar på att de vill ta bort djurskyddsmyndigheten? Det innebär ju knappast att djurskyddet försvinner, bara att jordbruksverket får ta över det igen. Djurskyddsmyndigheten har bara funnits i några få år och har mest krånglat.

t ex:
Som många säkert redan vet har de borgerliga lovat stoppa de nya regler som i dagsläget skulle göra minkfarmning olönsamt i Sverige. De vill alltså behålla pälsfarmerna och döma minkarna till ännu fler år i misären. Pälsfarmerna har brutit mot djurskyddslagen sedan den kom för snart tjugo år sedan

Annons