Djurplågeri?

#1 - 20 november 2003 16:57
Är det djurplågeri att ha en kampfisk hane i ett 1,84l plast akvarium?? Och då räknar jag med att man byter 50% vatten varannan dag och matar den rätt?? Hur mycket och ofta bör man egentligen byta i ett sånt litet akvarium??

Mvh Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 november 2003 17:11
En kortare period kan det vara OK, men om det är permanent tycker jag definitivt att det handlar om djurplågeri.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 20 november 2003 17:12
Ja det tycker jag. Även om fisken klarar av det så är det en ren överlevnads instinkt och ingen livskvallitet. Du kan ju inte ha några växter eller inredning i en så lite burk. Skaffa större eller gör dig av med fisken.
#4 - 20 november 2003 17:16
varför ska du ha det??
#5 - 20 november 2003 17:23
Jag ska inte ha nån kampfisk i en sån plast balja men såg att de säljer "Betta Kit´s" i zoo affärerna som var på 1,84l för en hundring.
#6 - 20 november 2003 17:39
Det är ju rent djurplågeri för med det menar dom att kampfisken ska bo där i!!
#7 - 20 november 2003 17:46
Japp dom gör nog det men va gör inte affärer ibland för att tjäna en liten kosing=! Tyvär
#8 - 20 november 2003 17:51
på Arken säljer dom kampfiskar i små skålar på kanske >1l med lite färgad sand i botten.... sorgligt
#9 - 20 november 2003 17:52
Borde va olaglit tycker jaiallafall!
Vart lite luard ida ja me men det vill ja inte berätta om handlar i allafall om "små"ciklideer som blir stora
#10 - 20 november 2003 17:54
Hmm.. Jag som är helt gröngöling fick idag berätta för en expedit på zoobutiken att praktbotian blir stor. Hon läste på "inköpscentimetrarna" istället för maxstorlek.
#11 - 20 november 2003 17:58
ojojoj!
Det va det oefarnaste ja hört hittils!
Kan ju bli en rolig historia typ:
Lilla pippi skulle köpa en praktbotia en dag och frågade expediten
-Hur stor blir praktbotian
Vänta sa expediten o kommer tillbaka den blir 3 cm
Oj sa pippi ja som känner en som har en som e 30 cm
Nästa da så kom Pippi o tittade o sa du expediten du läste på inköpsstorleken vet du om det??
Nånting i den stilen=)
Tobbe
#12 - 20 november 2003 18:04
jag undrar om inte djurplågeriet kommer öka nu när disneys väldigt populära serie Finding Nemo har blivit så populär.. Förmodligen kommer alla barnen vilja ha en "Nemo" och vilka föräldrar tvekar länge att köpa ett litet akvarium med en fisk för 140kr?

Tror ni inte att filmen har gjort så att zoo affärerna fått sålt mer fisk?
#13 - 20 november 2003 18:04
Haha..Ehh..får man driva friskt med folk här?..*S*..
Men visst är det skrämmande. Av samma anledning sitter jag med "slöjisar" och regnbågslabeo i ett litet kar..:(
#14 - 20 november 2003 18:08
Ja har inte själv sätt den men ska kanske gå på den!
E den bra??
Har hört att killen spolar ner neomo i toan e det sant??
Tobbe
#15 - 20 november 2003 18:21
Jag ska inte avslöja hela filmen, men *hehe* nemo åker ner i toan=P
Men allt slutar bra som de flesta disney filmer gör=)

jag tyckte att filmen ganska bra.. har lite blandade känslor om animation bara. Saknar de gammla tecknade disney filmerna=)
#16 - 21 november 2003 02:34
Amerikanska myndigheter har gått ut och meddelat att fiskar som spolas ner i toaletten inte alls kommer ut i havet och friheten, utan drunknar/kvävs/ mals i avloppshanteringen.Ungarna har nämligen börjat spola ner sina akvariefiskar för att släppa dem fria, suck...

( I det landet lär det stå i bruksanvisningen till microvågsugnar att man inte får torka levande djur i dem, trot om man vill...)

Något litet land i Söderhavet gick nyligen ut och meddelade att deras korallrev blir utfiskade pga Nemo-filmen. Alla ska plötsligt ha gulliga saltvattensfiskar.

Det är nackdelar med djur-filmer också. Efter Lassie-filmerna började collie-hundar massproduceras, Turner & Hootch orsakade sug efter Bordeaux-doggar, en jättestor och stark vakthund, inte särskilt lämplig som familjehund. Efter Tarzan-filmerna skulle folk ha schimpanser (!) osv...

Nur tänker folk egentligen?
#17 - 21 november 2003 07:23
Ursprungligen skickat av Ulla

Amerikanska myndigheter har gått ut och meddelat att fiskar som spolas ner i toaletten inte alls kommer ut i havet och friheten, utan drunknar/kvävs/ mals i avloppshanteringen.Ungarna har nämligen börjat spola ner sina akvariefiskar för att släppa dem fria, suck...

Ryktet om att folk spolade ner sina fiskar i toaletten för att släppa dom fria uppstod <u>före</u> filmen hade premiär på biograferna i USA så man får ta en del av de nyheter massmedia sprider med en nypa salt. Det handlar nog mer om att Disney vill få upp intresset för filmen och massmedia hakar på utan att kontrollera fakta. Fast det är lika dystert det tycker jag.

#18 - 21 november 2003 09:44
Är bara tvungen att påpeka att det faktiskt inte är i toaletten han åker ner utan i tandläkarens "spotthandfat".
Inte för att det spelar någon roll men ändå..... [:)]
#19 - 21 november 2003 10:03
Men barnen är ju glada och har samvetet i rätt stämning när de "befriar" sina små fiskar! [:D]
#20 - 21 november 2003 12:52
han åker väl inte alls ner i toan! utan ner i sköljkoppen hos tandläkaren.
#21 - 21 november 2003 13:04
Nej han åker ner i sköljkoppen men under en stund i filmen så ser de toaletten som en utväg!
Filmen tyckte jag var kul! speciellt tjejen som glömmer allt... och hajen som får abstinensbesvär :)
Men jag hade nog mer hoppats på att de som såg den skulle avstå från att skaffa djuren i filmen för att "de är så söta" utan istället kanske ta filmen som en varning... aja kanske resonerar jag så för att jag nyligen var och kollade in saltvattensfilmen på Cosmonova... den var med bra! och mer upplysande.. kanske inte för barn men...
#22 - 19 december 2003 20:56
Ursprungligen skickat av Alva

på Arken säljer dom kampfiskar i små skålar på kanske &gt;1l med lite färgad sand i botten.... sorgligt

När du säger Arken, menar du Arken i Haninge Centrum??
#23 - 22 december 2003 10:26
Arken zoo finns på massor av platser, i alla fall i stockholmsområdet..
#24 - 22 december 2003 16:26
tycker det är förjävligt att utsätta fiskar för sånt...att man inte tänker på att fiskarna ska trivas utan "överleva". jag har sagt det förut och säger det igen; har man inte råd att ge sina djur en bra tillvaro har man inte råd att ha djur. punkt slut.

Annons