[QUOTE=martinalexander]Hittade en sida på internet där det står guider hur man gör dessa själv, antingen land-ecosphere eller vatten-ecosphere...
Därför satte jag igång och översätta den engelska guiden om landversionen till svenska då jag vill prova på detta själv, och den svenska översättningen kan ni hitta här:
http://i.domaindlx.com/martinalexander/Ecosphere.doc
Hoppas någon blir intresserad, då det verkar mycket intressant!!! Har dessutom precis varit ute i trädgården och letat ogräs och startat min egen ecosphere =D... Jag gjorde så här:
Sand i botten, Sedan jord, sedan släppte jag i lite gräsfrö, sedan har jag två långa ogrässtjälkar, och tre-fyra små som jag planterat i jorden...
Nu tänkte jag försöka hitta lite kryp att ha i :P...[/QUOTE]
ha ha :D det där land ecosphere var roligt. jag gjorde en lite snabbt som ett experiment i en syltburk (modell större, kanske 1 liter eller nått) sen så hadde jag i lite sten blandat grus jord mossa stenar pinnar gräs och sånt.
efter det var det djuren ja skulle ha ja! ja lyfta på en kruka och vad hittade jag!
3 tusenfotingar och 2 gråsuggor! helt otroligt ;).
nu står den vid datorn vid mitt vitmossa dagis.
om det här landkuben funkar ska jag köpa två guldfiskskålar och fixa.
en med mysis och sånt (vatten då) sen en med land, där ska va skalbaggar o sånnt.
växterna i min syltburk är 2 olika lavar (svamp och alger men endå), mossa, 3 gräsplantor, en oidentifierad planta och 1 maskros.