Djurplågeri??

#2 - 4 oktober 2005 17:00
uhm... Hur får fiskarna mat?
#3 - 4 oktober 2005 17:03
Svar - inte djurplågeri utan en ecosfär...
Dom klarar sej i alla fall upp mot tre år mer än de flesta akvariefiskar som släpas hem från zoo-affärerna gör...
Maten alstras i akvariet basalt genom fotosyntes osv.
Se länken i annonsen.
:)
#4 - 4 oktober 2005 17:23
[QUOTE=iTaZ]uhm... Hur får fiskarna mat?[/QUOTE]

Vad jag kan läsa så finns det inte några fiskar...
#5 - 4 oktober 2005 19:31
[QUOTE=Babbett][QUOTE=iTaZ]uhm... Hur får fiskarna mat?[/QUOTE]

Vad jag kan läsa så finns det inte några fiskar...[/QUOTE]

bara räker som äter alger
#6 - 4 oktober 2005 20:16
Djurplågeri? Absolut!
#7 - 4 oktober 2005 21:09
Tycker det låter plågsamt dyrt för vad man får.

Mata djuren är ju dessutom en stor del av nöjet.
#8 - 15 oktober 2005 19:21
[QUOTE=erikthur]Dom klarar sej i alla fall upp mot tre år mer än de flesta akvariefiskar som släpas hem från zoo-affärerna gör...
[/QUOTE]

Okej, så det är okej att plåga djur. Bara man inte plågar mer än vanligt!!??
#9 - 15 oktober 2005 19:34
Tror heller inte att de e något direkt plågeri.. Sen tycker jag de e mycket hyckleri om detta djurplågeri jämt med för trånga kar till vissa fiskar etc.. Men att stycka en mask, el att släppa ner div levandefoder i karet är ok?! ... Kan ju bara föreställa mej paniken ja skulle ha ifall ja va en guppy å blev nedsläppt till ett gäng ciklider USCH..hemska tanke..
#10 - 15 oktober 2005 19:37
[QUOTE=sacha]Tror heller inte att de e något direkt plågeri.. Sen tycker jag de e mycket hyckleri om detta djurplågeri jämt med för trånga kar till vissa fiskar etc.. Men att stycka en mask, el att släppa ner div levandefoder i karet är ok?! ... [/QUOTE]

är det nåt vi människor är bra på så är det dubbelmoral :/
sen beror det också på var man drar gränsen.
#11 - 15 oktober 2005 19:41
Japp...absolut!! Själv försöker jag att dra gränsen vid att alla liv har ett visst värde men att det ändå är djur liksom... Sen ska man självklart inte plåga i onödan..
#12 - 15 oktober 2005 19:43
Borde inte vara djurplåtgeri eftersom det är ett eget fungerande kretslopp.
#13 - 15 oktober 2005 19:53
[QUOTE=gladys][QUOTE=erikthur]Dom klarar sej i alla fall upp mot tre år mer än de flesta akvariefiskar som släpas hem från zoo-affärerna gör...
[/QUOTE]

Okej, så det är okej att plåga djur. Bara man inte plågar mer än vanligt!!??[/QUOTE]

Förtydligande då: Räkorna i ekosfären klarar sej nog betydligt längre än dom skulle göra med de flesta akvaristers "tender love and caring".
Men om du anser att dina insatser är djurplågeri så bör du kanske tänka över din inställning till hobbyn...
#14 - 15 oktober 2005 19:57
[QUOTE=sacha]Men att stycka en mask, el att släppa ner div levandefoder i karet är ok?! ... [/QUOTE]

Å andra sidan tänk dej att du är en fisk och allt du får att äta är flingor eller pellets istället för naturlig föda - alla är dock inte vegetarianer eller asätare.
Är kanske detta inte djurplågeri?
#15 - 15 oktober 2005 20:46
[QUOTE=erikthur][QUOTE=gladys][QUOTE=erikthur]Dom klarar sej i alla fall upp mot tre år mer än de flesta akvariefiskar som släpas hem från zoo-affärerna gör...
[/QUOTE]

Okej, så det är okej att plåga djur. Bara man inte plågar mer än vanligt!!??[/QUOTE]

Förtydligande då: Räkorna i ekosfären klarar sej nog betydligt längre än dom skulle göra med de flesta akvaristers "tender love and caring".
Men om du anser att dina insatser är djurplågeri så bör du kanske tänka över din inställning till hobbyn...[/QUOTE]

Ehh.. det var ju du som skrev det..??!!
Hursomhelst så tycker jag inte att det är ngt vidare bra argument.
#16 - 15 oktober 2005 21:03
Nää...tycker som sagt heller inte att de verkar va plågande.. Självklart ska man ge fisken levandefoder..de va ju de jag mena liksom...Men gör man de kanske man inte ska gnälla över en räka i en skål
#17 - 15 oktober 2005 21:30
var och en har ju sin egen gräns på vad man tycker är djurplågeri elr inte.
Själv tycker jag inte det är något djurplågeri.
Det finns väl hur mycke folk som helst som lagt i räkor i sina egen köpta ikea skålar på 6 liter. det är väl inte djurplågeri elr?
när ni säger djurplågeri menar ni att dom har det trångt då elr? dom räkorna dom stoppar i behöver väl inte ha mycket mer än det utrymmet som det var i den "skålen"?

Själv tycker jag inte att det är djurplågeri, men som sagt alla har sin egen gräns.
#18 - 15 oktober 2005 21:33
när det gäller räkor så har jag läst att amanos behöver 5L per exemplar och körsbär 1L per exemplar, 2L om det inte finns vattenfiltrering.

aldrig läst om nån undre gräns som det finns för fiskar men skulle säga minst 10L till körsbär och 15L till amano.
#19 - 15 oktober 2005 22:58
tänkte på dom som har djur som ex: ormar.
kan ju matas med "fodermöss"

är det djurplågeri ?
#20 - 15 oktober 2005 23:28
Är de djurplågeri att sondmata hundvalpar med tvätt/sköljmedel för att få reda på ifall de e skadligt för våran barn att få i sej!? .... När jag skrev de där kändes de som att den där räkan är ganska obetydlig..I min värld iaf..
#21 - 15 oktober 2005 23:30
jo ser man de relativt lever ju räkan ett rätt ok liv om ecosfären står på ett bra ställe.
#22 - 16 oktober 2005 11:23
Om ni tycker det är så hemskt så får ni väll anmäla det till jordbruksverket.
Vid en snabb bedömning av bilderna på ecospheres hemsida så verkar räkorna ha hyffsat med utrymme (de verkar vara betydligt mindre än små amanoräkor). Antagligen inte värre än en gurami i ett 100liters kar.

Det enda som stör mig med det här är alla som tycker "efter som ditten å datten är värre så är det här inte så farligt". Med det resonemanget så är nästan inget något att bry sig om eftersom det nästan alltid finns nått som är värre.
#23 - 16 oktober 2005 11:30
Jag mailade till dom vid ett annat tillfälle då jag tyckte det lät som djurplågeri. Detta är vad jag fick som svar:

Hej!

Du behöver inte oroa dig.

Vanligtvis lever inte dessa räkor så länge i vilt tillstånd, eftersom de blir uppätna då. Därför låter man dem få leva i lugn och ro genom att ge dem möjligheten att få leva i en så liknande miljö som möjligt och därmed får de leva längre utan att någon äter upp dem. Jag har varit mycket noga med att ta reda på detta eftersom jag själv är emot djurplågeri. Det är även av detta skäl som jag vill låta dessa räkor få leva och ge oss på jorden en chans att lära oss själva om vårt ekosystem. Om inte vårt eget ekosystem fungerar så mår inte vi heller bra. Det äldsta ekosystemet med räkor har kunnat leva upp till 18 år. Du är välkommen att stödja detta och berätta om ekosystemet. Vår primära uppgift är nämligen undervisning. Var vänlig läs hemsidan på engelska, alt svenska. Klicka på den amerikanska/ engelska flaggan/ spanska flaggan (om du klickar på den spanska flaggan kan du klicka på "manual," sedan på "traduccion en sueco" = översättning på svenska). Ju större akvarium du väljer, ju längre livslängd normalt.

Tusen tack för att Du hörde av Dig. Det uppskattar jag verkligen eftersom jag själv är en stor djurvän. Jag skulle aldrig sälja dessa annars om jag inte hade fått Ok från Djurskyddsmyndigheten.

Med vänlig hälsning

Anja Söderlund
Språk och Miljökonsult

PS: Är Du medlem i Naturskyddsföreningen? Det är jag.
#24 - 16 oktober 2005 11:40
Guide för att göra egen!!!

Hittade en sida på internet där det står guider hur man gör dessa själv, antingen land-ecosphere eller vatten-ecosphere...

Därför satte jag igång och översätta den engelska guiden om landversionen till svenska då jag vill prova på detta själv, och den svenska översättningen kan ni hitta här:
http://i.domaindlx.com/martinalexander/Ecosphere.doc

Hoppas någon blir intresserad, då det verkar mycket intressant!!! Har dessutom precis varit ute i trädgården och letat ogräs och startat min egen ecosphere =D... Jag gjorde så här:

Sand i botten, Sedan jord, sedan släppte jag i lite gräsfrö, sedan har jag två långa ogrässtjälkar, och tre-fyra små som jag planterat i jorden...

Nu tänkte jag försöka hitta lite kryp att ha i :P...
#25 - 16 oktober 2005 14:11
[QUOTE=Rambo]Det enda som stör mig med det här är alla som tycker "efter som ditten å datten är värre så är det här inte så farligt". Med det resonemanget så är nästan inget något att bry sig om eftersom det nästan alltid finns nått som är värre.[/QUOTE]

är det bättre då att ställa sej å skrika om folk som bara går ut med hunden 2ggr per dag eller har guldfisk i 30L akvarie och skita i hemlösa katter vildhundar djurexperiment ???
#26 - 16 oktober 2005 14:31
*suckar*

Djurplågeri kan vara så mycket...Tjurfäktning, hundar som får spark och slag, grisar som ligger i en box och producerar ungar tills den slaktas för att den blivit infertil...

3 räkor i en glaskupa är isf. en mild plågning tycker jag...sen att det verkar som en rätt tråkig hobby är en annan sak :-P

Som någon skrev...det kan kallas djurplågeri att enbart mata med flingfoder.
I det fallet får man ju välja vilket djur som ska plågas... Fisken eller "maten"..
#27 - 16 oktober 2005 15:31
Man kan ju iaf göra det så bra som möjligt för de djuren man släpar hem iaf. De har inte direkt bett om att få bo hemma hos mig :)

Men, att en räka skulle få ångest eller psykoska besvär av att bo i en biosfär tycker jag är lite skrattretande :)
#28 - 16 oktober 2005 16:07
[QUOTE=martinalexander]Hittade en sida på internet där det står guider hur man gör dessa själv, antingen land-ecosphere eller vatten-ecosphere...

Därför satte jag igång och översätta den engelska guiden om landversionen till svenska då jag vill prova på detta själv, och den svenska översättningen kan ni hitta här:
http://i.domaindlx.com/martinalexander/Ecosphere.doc

Hoppas någon blir intresserad, då det verkar mycket intressant!!! Har dessutom precis varit ute i trädgården och letat ogräs och startat min egen ecosphere =D... Jag gjorde så här:

Sand i botten, Sedan jord, sedan släppte jag i lite gräsfrö, sedan har jag två långa ogrässtjälkar, och tre-fyra små som jag planterat i jorden...

Nu tänkte jag försöka hitta lite kryp att ha i :P...[/QUOTE]

ha ha :D det där land ecosphere var roligt. jag gjorde en lite snabbt som ett experiment i en syltburk (modell större, kanske 1 liter eller nått) sen så hadde jag i lite sten blandat grus jord mossa stenar pinnar gräs och sånt.
efter det var det djuren ja skulle ha ja! ja lyfta på en kruka och vad hittade jag!
3 tusenfotingar och 2 gråsuggor! helt otroligt ;).

nu står den vid datorn vid mitt vitmossa dagis.

om det här landkuben funkar ska jag köpa två guldfiskskålar och fixa.
en med mysis och sånt (vatten då) sen en med land, där ska va skalbaggar o sånnt.

växterna i min syltburk är 2 olika lavar (svamp och alger men endå), mossa, 3 gräsplantor, en oidentifierad planta och 1 maskros.
#29 - 16 oktober 2005 18:21
Ska men godkänna räkor i dessa burkar??
Vad kommer då härnäst? *suck*
De hittar alltid på någe nytt... de testar djurvännernas gränser...
Sakta, sakta.... men vem vet vad som kommer i framtiden....??
Snart blir väl "bonzaikittens" verklighet.....

Själv har jag fått "slutna-system" med växter att fungera ypperligt, men sen om det är rätt mot växten, det är ju en bra fråga...
Och är det rätt med djur i dessa?
Även insekter...??
#30 - 16 oktober 2005 18:22
[QUOTE=Paula&Jimmy]
Vanligtvis lever inte dessa räkor så länge i vilt tillstånd, eftersom de blir uppätna då. Därför låter man dem få leva i lugn och ro genom att ge dem möjligheten att få leva i en så liknande miljö som möjligt och därmed får de leva längre utan att någon äter upp dem. [/QUOTE]

Vad är det för svar egentligen??
Natur har sin gång.... är det en anledning till att stoppa dem i burkar??
#31 - 16 oktober 2005 18:50
Jag kom att tänka på en sak: Vattenloppor finns väl överallt??? Och de är ju s.k. "jungfrufödare" dvs. de behöver ingen "partner" för att fortplanta sig???

Men om man har en biosfär med sådana, borde man inte kunna köra den generation efter generation efter generation???

Fy va kul det hade varit om man kunde köra en sådan biosfär hur länge som helst!!!

Men om man bara fyller en burk med sjövatten så kryllar där väl av små liv, är inte det tillräckligt för en oändlig biosfär???
#32 - 16 oktober 2005 19:46
[QUOTE=Shanks][QUOTE=Paula&Jimmy]
Vanligtvis lever inte dessa räkor så länge i vilt tillstånd, eftersom de blir uppätna då. Därför låter man dem få leva i lugn och ro genom att ge dem möjligheten att få leva i en så liknande miljö som möjligt och därmed får de leva längre utan att någon äter upp dem. [/QUOTE]

Natur har sin gång.... är det en anledning till att stoppa dem i burkar??[/QUOTE]

Jag börjar undra om du är med här för att du har akvarium!?
Hur stort har du? Vilka fiskar har du? Är du säker på att dina fiskar inte mår bättre av att leva i det fria?
#33 - 16 oktober 2005 19:46
[QUOTE=martinalexander]Jag kom att tänka på en sak: Vattenloppor finns väl överallt??? Och de är ju s.k. "jungfrufödare" dvs. de behöver ingen "partner" för att fortplanta sig???

Men om man har en biosfär med sådana, borde man inte kunna köra den generation efter generation efter generation???

Fy va kul det hade varit om man kunde köra en sådan biosfär hur länge som helst!!!

Men om man bara fyller en burk med sjövatten så kryllar där väl av små liv, är inte det tillräckligt för en oändlig biosfär???[/QUOTE]

Vandrande pinnar...
#34 - 16 oktober 2005 19:47
Sorry, läste ditt info nu!
Du har ju hela 54 l. till dina Guramis, grattis till dom!
#35 - 16 oktober 2005 19:51
[QUOTE=Gimbo]Vandrande pinnar...[/QUOTE]

Aha, så vandrande pinnar är ett utmärkt alternativ till oändlig biosfär, eller hur menar du??? Förstår alltså inte riktigt vad du menade =D!!!
#36 - 16 oktober 2005 19:53
[QUOTE=Babbett]Sorry, läste ditt info nu!
Du har ju hela 54 l. till dina Guramis, grattis till dom![/QUOTE]

Menar du mig? :) Här finns inga Guramisar...
#37 - 16 oktober 2005 19:54
[QUOTE=martinalexander][QUOTE=Gimbo]Vandrande pinnar...[/QUOTE]

Aha, så vandrande pinnar är ett utmärkt alternativ till oändlig biosfär, eller hur menar du??? Förstår alltså inte riktigt vad du menade =D!!![/QUOTE]

Är inte de tvåkönade? Tänkte om det kanske skulle kunna vara något till en bra biosfär.
#38 - 16 oktober 2005 19:57
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Babbett]Sorry, läste ditt info nu!

Menar du mig? :) Här finns inga Guramisar...[/QUOTE]

Nää...han jag svarade innan ju :-P
#39 - 16 oktober 2005 20:00
[QUOTE=Babbett][QUOTE=Gimbo][QUOTE=Babbett]Sorry, läste ditt info nu!

Menar du mig? :) Här finns inga Guramisar...[/QUOTE]

Nää...han jag svarade innan ju :-P[/QUOTE]

Man vet ju aldrig :) Fast Guramisar är ju rätt fina endå :D
#40 - 16 oktober 2005 20:01
[QUOTE=Gimbo]
Är inte de tvåkönade? Tänkte om det kanske skulle kunna vara något till en bra biosfär.[/QUOTE]

Jovisst, men jag vet inget om vandrande pinnar, men det skulle ju vara om man kan plantera några växter som pinnarna äter utan att utrota dem!!! Det måste ju vara rätt mängd växter kombinerat med rätt mängd djur så den ena inte utplånar den andra, för de klarar sig inte utan varandra...

Men är vandrande pinnar lätta att föröka annars då???
#41 - 16 oktober 2005 20:05
[QUOTE=martinalexander][QUOTE=Gimbo]
Är inte de tvåkönade? Tänkte om det kanske skulle kunna vara något till en bra biosfär.[/QUOTE]

Jovisst, men jag vet inget om vandrande pinnar, men det skulle ju vara om man kan plantera några växter som pinnarna äter utan att utrota dem!!! Det måste ju vara rätt mängd växter kombinerat med rätt mängd djur så den ena inte utplånar den andra, för de klarar sig inte utan varandra...

Men är vandrande pinnar lätta att föröka annars då???[/QUOTE]

Om man ska samla på pinnar är det väl lika bra att ta sånna som inte förökar sig och som inte äter på växterna.. Typ nån hasselkvist eller nåt :-P

Flåt, kunde inte låta bli...
#42 - 16 oktober 2005 20:09
[QUOTE=martinalexander][QUOTE=Gimbo]

Men är vandrande pinnar lätta att föröka annars då???[/QUOTE]

JAdu.. Tyvärr kan jag precis nada om dessa vandrande pinnar. Det enda jag minns är att jag hade dessa när jag var väldigt liten. Dock inte i en biosfär utan jag matade dem själv.

Men, finns säkert någon som vet hur de lever och vad de behöver för att överleva på egen hand.
#43 - 16 oktober 2005 20:17
[QUOTE=Babbett]
Om man ska samla på pinnar är det väl lika bra att ta sånna som inte förökar sig och som inte äter på växterna.. Typ nån hasselkvist eller nåt :-P
Flåt, kunde inte låta bli...[/QUOTE]

Hehe, ingen fara... Nä, men nu har jag ju blivit helt facinerad av konstgjorda biosfärer som inte behöver NÅGOT från den "yttre" omgivningen... Precis som att skapa sin egna lilla värld =D...

Fler tips och ideér om vad man kan bygga in i en biosfär är välkomna, nu har jag utvecklat ett seriöst intresse för detta, och det vill jag vidareutveckla...

Men som sagt, den verkliga utmaningen är ju som sagt att hitta något djur som garanterat förökar sig och passar utmärkt i en oändlig biosfär, landlevande eller vattenlevande, spelar ingen roll!!!
#44 - 17 oktober 2005 17:26
[QUOTE=Babbett][QUOTE=Shanks][QUOTE=Paula&Jimmy]

Natur har sin gång.... är det en anledning till att stoppa dem i burkar??[/QUOTE]

Jag börjar undra om du är med här för att du har akvarium!?
Hur stort har du? Vilka fiskar har du? Är du säker på att dina fiskar inte mår bättre av att leva i det fria?[/QUOTE]

De mår nog bättre av att leva i friheten.... men de har det bättre där de är nu än där de va innan... det är väl allt man kan säga om de två guramisar jag har. (Ett otroligt vackert par som skumbo:at flera ggr)

Och jag är inte - bara - medlem här för akvariet... här finns mycket kunskap att hämta!
#45 - 17 oktober 2005 19:15
Två små "ekosfärexperiment" som jag har gjort och har funkat (ett tag i alla fall):

1. Artemia i glasburk (1l) i fönster mot sydost (=god algtillväxt). Burken torkade ut ibland, men det var bara att fylla på vatten så kläcktes nya artemior. Var igång ett par år.
2. Dafnier och Utricularia (19 l) med 7W lågenergibelysning och jordbotten. Har varit igång sedan i våras. Fyller på vatten ibland, i övrigt ingen skötsel.

Inget av ovanstående är något slutet system, men ändå ganska kul!

"Landekosfärer" tror jag är en utopi. Det kan kanske fungera med enbart växter (sök t.ex. på "wardian cases") men med djur, näää. Biosphere II kraschade ju efter ett tag trots storleken och all planering.

Mvh Cecilia
#46 - 18 oktober 2005 16:38
[QUOTE=cecilia]
"Landekosfärer" tror jag är en utopi. Det kan kanske fungera med enbart växter (sök t.ex. på "wardian cases") men med djur, näää. Biosphere II kraschade ju efter ett tag trots storleken och all planering.

Mvh Cecilia[/QUOTE]

Jag vet en landekosfär som var i gång i elva år...
Men det var bara med växter. Vad jag vet så lever den än idag och jag såg den sist för ett halvår sedan...
#47 - 19 oktober 2005 15:32
[QUOTE=martinalexander]
Sand i botten, Sedan jord, sedan släppte jag i lite gräsfrö, sedan har jag två långa ogrässtjälkar, och tre-fyra små som jag planterat i jorden...[/QUOTE]

Nu, efter 3 dagar, så har gräsfröna börjat sticka upp ur jorden... Syntes inte i morse, så det måste ha skett under dagen!!! HOPPAS detta system håller i sig LÄNGE... Har det i en "syltburk" från björnekulla, en sådan där med "klickljud" när man trycker på metall-locket!!!

Jag är överlycklig nu =D!!!
#48 - 21 oktober 2005 16:06
Imorrgon lördag kommer "generalagenten för detta ecosystem till våran lokal och presenterar produkten. I hopp om att vi, Luleåakvaristerna ska bli återförsäljare...det lär ju inte ske, men alltid kul o lyssna :)
#49 - 21 oktober 2005 18:46
[QUOTE=Alexander Ylipää]Imorrgon lördag kommer "generalagenten för detta ecosystem till våran lokal och presenterar produkten. I hopp om att vi, Luleåakvaristerna ska bli återförsäljare..[/QUOTE]

kan du då fråga om räkan lever ett lyckligt liv i kulan ?
hälsa att standardsvar 1a inte räcker "den lever å äter"

lyckta till med mötet iallafall
#50 - 21 oktober 2005 19:33
Så den lever inte så länge och har ett dj*la sjå att äta sej mätt innan den förmodligen blir uppäten som vanligtvis sker i naturen är ett betydligt bättre svar???
:confused:
#51 - 3 augusti 2006 15:37
nej, men i ecospheren för räkan en tynande tillvaro...

http://www.petshrimp.com/hawaiianredshrimp.html

läs vad där står... orkar inte översätta för er, men har läst det på fler ställen...
däremot skulle jag kunna tänka mej att pajja sfären och börja föda upp räkorna om de inte var så förbenat dyra...

Annons