djurplågeri??

#1 - 18 januari 2007 18:46
Tjena...

Mitt första inlägg i detta forum, och behöver lite "backup"

Så här ligger det till..

I ett helt annat forum (sportfiske) postade en användare en bild på ett gigantiskt cylinderformat kar. (900.000L)

Jag svarade i denna tråden att det är djurplågeri att hålla fisk i cylinderformade kar. Nu vill personen i fråga att jag ska utveckla mitt inlägg. Vet att det har att göra med att fiskarna känner sig "vilse" och inte hittar några referenser.. Men hadde gärna skaffat mig lite mer "kött på benen"

Tacksam för svar..

//Abel
#2 - 18 januari 2007 18:58
I ett kar av den storleken blir väl vem som helst lite "vilsen"? Åtminstone skulle jag bli det. ;-)

Se min avatar.
Detta är Cylinder kar på dryga 300 liter.
I djurskyddslagen står det att man skall sörja för att fisken har en fast referensbakgrund / en bakgrundsbild. Det är däremot luddigt vad som avses med detta och exakt hur man måste göra. Man kan t ex tänka sig att man bygger upp en sådan i mitten av ett Cylinder-kar.
Det kanske t om är troligt att man gör det. Ett Cylinder-kar ser tråkigt tomt och ödsligt ut om man inte har ngn form av "mittsektion".
Det vanligaste i saltvattenskar av denna typen är att man bygger upp torn med sten, koraller etc (oftast fejkade sådana, av kostnads- och praktiska skäl).

Sen om det skulle vara sämre än något annat?
Tja. Jag tror generellt att ju mer volym per fisk ju bättre. Och hängivna akvarister och duktiga firmor som t ex hyr ut sådana kar, brukar se till att fisken mår bra. Så... jag tror inte du behöver oroa dig.
Större anledning att reta upp sig och oroa sig över 5-10 liters guldfiskskålar tycker jag??
#3 - 18 januari 2007 18:58
Tror inte fiskarna bryr sig så mycket om formen. Det enda jag kan tänka är om det blir "förstorings effekt" av glaset, då kan de ju bli lite rädda av jättarna som går förbi. Men med ett kar på 900 kubik så är det nog inga problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 januari 2007 20:40
Man har väl någon inredning i akvariet om nu fisken skulle behöva en referenspunkt.
Så något stöd för din teori kan jag tyvärr inte ge - snarare tvärtom.
För övrigt så får man enligt reglerna i offentliga akvarier inte ens ha "hörn" om man håller t.ex. hajar
#5 - 18 januari 2007 20:44

För övrigt så får man enligt reglerna i offentliga akvarier inte ens ha "hörn" om man håller t.ex. hajar

Varför inte??
/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 januari 2007 20:51
battalionP skrev:
Varför inte??

/Hans

Fråga myndigheqterna;)
Jag läste reglerna för några år sedan och vet att jag då frågade någon expert i ämnet och fick faktiskt en logisk förklaring - men den har jag så klart glömt.
#7 - 18 januari 2007 21:46
Visst är det så att hajar måste simma hela tiden för att inte sjunka och då är kanske inte hörn så bra, dom är kanske dåliga på att backa och blir fast i något hörn och stångar sig blodiga för att komma framåt

Bara en teori men jag skulle kunna tänka mig att det är nåt sånt.
#8 - 18 januari 2007 22:01
Alltså... ett kar i den storleken är nog inte bara väldans hög utan också otroligt bred. Så jag tror inte att fiskarna har sånna otroliga problem att må gott där.
#9 - 19 januari 2007 06:17
Här kan ni kika in karet:

http://fogonazos.blogspot.com/2007/01/aquadom-worlds-largest-cylindrical.html

Debatten handlar väl allmänt om cylinderformade kar. Och då givetvis även kar i mindre volymer.
#10 - 19 januari 2007 06:28
Jag tror inte fiskar i kar med dessa vattenmängder, oavsett form eg har några eg problem, blir de däremot små är nog frågan en hel annan.
#11 - 19 januari 2007 09:04
Ser det inte ut som det finns discus i det akvariet?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 januari 2007 10:29
Ser det inte ut som det finns discus i det akvariet?

Diskus är inte vanliga i saltvatten.;)

En del arter (långt ifrån alla) behöver någon form av skydd på ena sidan i ett akvarium så att det inte är öppet åt alal håll - men detta kan de ju lika gärna få genom att rejält med inredning eller liknande byggs upp i akvariets mitt.
Däremot är det en myt att fiskar skulle bli konstiga av att simma i ett runt akvarium.

Sedan är det ju också en helt annan sak att alla arter behöver ett visst utrymme men det gäller ju oavsett om akvariet är runt eller rekatungulärt
#13 - 19 januari 2007 12:28
Tjena...

Mitt första inlägg i detta forum, och behöver lite "backup"

Så här ligger det till..

I ett helt annat forum (sportfiske) postade en användare en bild på ett gigantiskt cylinderformat kar. (900.000L)

Jag svarade i denna tråden att det är djurplågeri att hålla fisk i cylinderformade kar. Nu vill personen i fråga att jag ska utveckla mitt inlägg. Vet att det har att göra med att fiskarna känner sig "vilse" och inte hittar några referenser.. Men hadde gärna skaffat mig lite mer "kött på benen"

Tacksam för svar..

//Abel

hur kan man betrakta att ha fiskar i ett 900.000l är djurplågeri ? :)
#14 - 19 januari 2007 20:38
hambli skrev:
hur kan man betrakta att ha fiskar i ett 900.000l är djurplågeri ? :)

Än en gång... Diskussionen handlar inte enbart om jusst detta extremstora kar. Utan allmänt, från minsta guldfiskskål till "normala" hemma kar.. OK?

//Abel
#15 - 19 januari 2007 22:26
...och "allting är relativt" ;-)

En guldfiskskål kan vara nog för en räka.
En större cylinder eller kula kan vara nog för en kampfisk. Osv osv.
Det går ej generalisera.
Men om man utgår från din första fråga så skulle jag definitivt säga nej, fiskarna far inte illa - tvärt om i det karet.

Men... så är jag ju människa. O vem är jag att bedömma om nån annan far illa eller inte. Å andra sidan sätter jag mig över alla andra djur och struntar i vilket. Bara jag ser till att de jag själv håller har det så gott "jag kan tänka mig leva med". Egoistiskt va? ;-)
#16 - 20 januari 2007 00:28
paragrafen nedanför är saxad ur detta dokument.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se..._2005_8_L80.pdf

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

//Abel
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 januari 2007 05:30
paragrafen nedanför är saxad ur detta dokument.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se..._2005_8_L80.pdf

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets

inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

//Abel

Bara för att djurskyddsmyndigheten säger så behöver det ju inte vara sant;)
Dock så gäller faktiskt ovanstående för många arter - dock har inte alla detta behov.
För de som behöver detta "skydd" så ger som sagt en lämplig inredning (som det också anges) samma skydd

Annons