Död discus samt ev åtgärder....

#1 - 19 januari 2006 19:39
[:(] [:(]

Lätt sänkt förstämning, han dog ganska otippat. Visst var fenorna blåare än tidigare de sista dygnen men han tedde sig som vanligt. Nu ser ytterligare två lite hängiga ut. Ingen gaist eller mativer. Paniken börjar tillta!![:-82] [:-82]
kontaktar min "mentor" på Akvarieinteriör, han rekomenderar att tillsätta salt i vattnet. 1g/lit vatten första dygnet, sedan ytterligare 1g/l i morgon sedan tänka på att tillsätta samma mängd salt som jag tar bort vid vattenbytena.
Ringde senare killen som jag köpte discusarna av och han sa åter till mig att höja tempen när han hörde att den BARA låg på 30* till 33 grader. Han har tidigare sagt till mig att hålla den temperaturen(33) konstant till dem vilket jag inte vågat då jag läst här att 30 är max för ungfisk. Enl honom kunde jag väl iofs tillföra salt men a och o var temphöjningen.

På akvarieinteriör köpte jag dessutom något allmänt stärkande preparat mot div sjukdomar hos discus, Mida-mor. Någon som testat det??? Jag har inte hällt i något då det i bruksanvisningen stod om att ha ytterfilter mm. Det är inget jag har eller i nuläget kan köpa heller för den delen.

Vad skulle ni andra discusfantaster gjort????
#2 - 19 januari 2006 20:01
höja temp till ca 33-35 ......om du "bara "har discus.tillsätt salt enl
http://www.zoopet.com/forum/s
howthread.php?t=44117&highlight=salt+kramfors'
mvh janne
#3 - 19 januari 2006 20:43
Hej Jannedansk!!

Tempen är höjd, karet står fn på 32.8*. Har tillsatt salt och de ser piggare ut (eller om det bara är min önskan)... Sidan du hänvisade till går ett att se..

Så ni andra, ös på med tankar, tips odyl[|)] [|)] Vill få koppla av!!
#4 - 19 januari 2006 20:55
http://www.discus-dummies.dk/
här kan du få nogra tipps
mvh janne
#6 - 19 januari 2006 21:16
Hej igen Janne. Vilken fin discussida den första men tyvärr måste jag säga att mitt trötta huvud fick det jobbigt med danskan... Nu ska jag ner och kolla juvelerna samt ta en treo själv. Tack ska du ha//
Lucas_no1
#7 - 19 januari 2006 22:05
Såg du inget konstigt med discusen innan den dog förutom lite blåare fenor?
Hur andas dom andra och skiter dom?
Kan de va förstoppade kanske?
Tänk på att få växter gillar salt så ett tips är att lägga växter i en hink med akvarievatten innan man häller i saltet.
Låter krångligt med gram.
Kör 1 dl per hundra liter i stället, har du bara discus i karet kan du lätt gå upp till 2 dl per hundra liter.
Frågan är ju vad som är fel på dom innan man vet det är det ju lite svårt att behandla tycker jag.
Värmebehandling är dock klokt om dom är förstoppade och vid en del andra åkommor.
Tänk bara på syresättningen!!!!!!!!!
#8 - 20 januari 2006 08:15
Hejsan!

en mycket bra diskus sajt är www.discusfish.nu!! där kan du läsa om sjukdomar och behandlingar!!!

hoppas att dina guldklimpar blir friska!!

Mvh: Minna
#9 - 20 januari 2006 17:34
Tack Lucas1 och Minna för er omtanke. Jag kan som sagt inte säga att han verkade något sjuk innan han stod med näsan i vädret.. förstoppning, ja kanske.. men tror det ändå inte då jag ser flera av dem bajsa i samband med mat.. Ingen mer har dock gått åt, utan istället tyckte jag de piggade på sig under gårdagskvällen ganska snabbt efter salttillsättningen. Ska ju ge dem ytterligare 1g/lit vatten idag (orsaken till g-räkningen beror på att det havssaltet jag köpte ligger på 15g kulan).

Hoppas som sagt att det blir bättre med dem att förlora discus är inte kul.. som tur var var det ingen av de som vuxit till sig ordentligt så det kanske var ett svagare ex//Fredagskram från en bihålesjuk...[V]
#10 - 20 januari 2006 21:01
tänk bara på att höja tempen sakta.
ligger du på 30 så höj upp till 33-34 över tre dagar.
Min minsta dog för en vecka sedan,mobbad,slutade äta.Resten började skita vitt.min temp låg på 29c.har höjt samt kört en flagyl/saltkur.Nu ligger tempen på 32c,skall så få vara oxå.kolla om dom bajsar vitt.
Som lucas skrev upp till 2dl salt på 100l vatten,det kör jag med oxå.kör salt/värmekuren en vecka/sju dagar.Sänk sedan sakta med en grad dygn till 31-32c.jag tror nog på det,jag kommer allafall ligga kvar på 32nu.Dom är ju tydligen vana detta från amazon i Karlstad.vi har ju båda fiskar därifrån.
Men kom för guds skull ihåg att i med syrepump samt sten.det blir syrebrist över 32c märker jag iallafall.
Mina är friska samt äter nu igen.salt/värme är den skonsammaste kuren att börja med,man kommer långt med detta innan man kan ställa en riktig diagnos.

lennart
#11 - 20 januari 2006 21:30
Vad för typ av syresten ska man satsa på isf. Jag har syrepumpen på nästan max, fullt i småbubblor i karet. Borde inte detta räcka???[:I]
#12 - 21 januari 2006 06:28
[quote=Annie72]Vad för typ av syresten ska man satsa på isf. Jag har syrepumpen på nästan max, fullt i småbubblor i karet. Borde inte detta räcka???[:I][/quote]
Det räcker!jag kör med vanlig fyrkantig typ tetra.3x1.5cm.
lennart

Annons