Död guppy

#1 - 23 oktober 2010 09:25
Idag när jag skulle titta till fiskarna och mata dom, så låg den gula guppysen lodrätt med nosen uppåt, nere vid botten på akvariet. Den rörde sig knappt och andades mycket lite. Är det några åtgärder jag behöver vidta med tanke på de andra fiskarna? Finns det risk att de har blivit smittade? Vad kan ha hänt med den gula guppysen. Den var vid prima liv igårkväll då jag släckte ner.
#2 - 23 oktober 2010 09:46
Du har tagit bort fisken antar jag...
Ibland dör fiskar bara, ser du inga sjukdomstecken på honom tror jag inte du behöver oroa dig.
Håll koll på vattenvärdena och de andra fiskarna en tid!
#3 - 23 oktober 2010 11:18
Miliimli skrev:
Du har tagit bort fisken antar jag...

Ibland dör fiskar bara, ser du inga sjukdomstecken på honom tror jag inte du behöver oroa dig.

Håll koll på vattenvärdena och de andra fiskarna en tid!

Nej, den ser helt normal ut och ja, jag tog bort fisken direkt jag såg den idag. Tycker bara det är så konstigt att det går så fort. Att den är pigg och glad på kvällen och dan efter är den praktiskt taget död.
#4 - 23 oktober 2010 12:39
Dödsfall är tyvärr något man får räkna med i den här hobbyn, men roligt är det ju aldrig!
För några veckor sedan blev jag av med en av mina favoriter i karet, en av sewelliorna. Hade inte märkt något ovanligt alls dagen före, och inte heller på morgonen när jag matade såg jag något speciellt, men plötsligt några timmar senare låg sewellian på rygg stendöd.. :(
#5 - 23 oktober 2010 16:29
Jag hoppas inte fler fiskar dör. Min orange/vita guppy verkar inte vara direkt intresserad av maten och den simmar ganska slött vid vattenytan. Detta verkar ha uppstått idag det med. Så får väl hålla koll på denna, eller flytta den för sig? Min gul/svarta molly börjar se "gravid" ut. Magen putar som en liten boll nedåt. Men bortsett från det så verkar det inte vara något fel på den.
#6 - 24 oktober 2010 09:36
Den orange/vita guppyn verkar halvdålig? Jag såg inte till den alls idag och fick leta länge. Då såg jag att den låg och tryckte längst ner på botten mellan några växter. Den kom inte upp till ytan för att äta och den rör sig väldigt slött. Ska jag plocka bort den ur akvariet eller?
#7 - 25 oktober 2010 06:11
okej du får nog svara på lite frågor här nu.
hur stort är karet?
vad har du för fiskar i?
vad har du för värden på pH,KH o nitrit?
#8 - 26 oktober 2010 07:27
hannesc skrev:
okej du får nog svara på lite frågor här nu.

hur stort är karet?

vad har du för fiskar i?

vad har du för värden på pH,KH o nitrit?

Jag vet inte exakt hur stort akvariet är, då de inte visste mått i djuraffären, men jag har måttat det till runt 58-60l.
Pumpen står 400l/h
1 chokladprickig knorrmal
1 gul/grå molly-hane
1 gul/svart molly-hona
2 black molly-honor
3 st guppys inkl den orange/vita som verkar väldigt hängig
Det med värdena vet jag inte exakt hur jag mäter? (skäms). Ingen i djuraffären som talade om för mig att eller hur detta skulle göras vid nystart av akvarium.
#9 - 26 oktober 2010 07:40
Har du läst nybörjarguiden?

Akvariets storlek räknar du väldigt lätt ut, t.ex här om du inte vill räkna för hand.
Angående vattentester så är det bara att spring till affären och köpa några. Ph och nitrit är de viktigaste, och dropptester är mycket bättre än test-stickor som kan vara väldigt opålitliga. Med testerna följer alltid bruksanvisning.
#10 - 26 oktober 2010 07:51
Vilken ålder har akvariet, jag hade en 60liters som jag precis har tömt på fisk och hade Nitrit problem kostant, malarna kommer inte visa problemen så mycket som dina mollys och guppys, de är lite känsligare.

Hur länge har du haft det?
Hur ofta matar du och hur mycket?
Om de är uppe på ytan mycket eller börjar att hänga lodrätt i vattnet kan vara tecken på nitrit, men som Miliimli sa, testa vattnet, ganska omedelbart.
#11 - 26 oktober 2010 07:54
Fischface: Ja du menar ålder så... Tänkte först att va spelar det för roll om karet är 6 eller 1 år gammalt, men du menar hur länge det varit igång va?
#12 - 26 oktober 2010 07:56
Miliimli skrev:
Fischface: Ja du menar ålder så... Tänkte först att va spelar det för roll om karet är 6 eller 1 år gammalt, men du menar hur länge det varit igång va?

Yes :)
#13 - 26 oktober 2010 08:07
nitritproblem brukar inte bero på karets ålder utan hurvida man får till balansen eller ej. det är alltid svårare med ett mindre kar än ett större.

men testa vattnet
#14 - 26 oktober 2010 08:12
hannesc skrev:
nitritproblem brukar inte bero på karets ålder utan hurvida man får till balansen eller ej. det är alltid svårare med ett mindre kar än ett större.

men testa vattnet

Jag ska genast bege mig till djuraffären och kolla vad jag behöver där.
Jag har en doppvärmare, men jag förstår inte hur den fungerar. För det går som inte ställa in någon temperatur på den. Det är bara som en stav och sladd för eluttaget.
För övrigt så har jag en flaska "Easy Life" - flytande filtermedium, som de på djuraffären sa att man ska ha i akvariet varje gång man byter del av vattnet.
#15 - 26 oktober 2010 08:15
Gå och läs nybörjarguiden som Miliimli hänvisade till, Djuraffärer har en tendens att skippa mycket info, tyvärr :(
#16 - 26 oktober 2010 08:15
okej. doppvärmaren får du koppla till en timer eller ta bort den helt. om du har typ 22 grader inomhus lär du inte behöva doppvärmare. jag har flera yngelkar utan värmare o de håller sig mellan 25-27 grader. lampan värmer ju.

Easy-life behöver du itne ha i varje gång du byter vatten. det behövs bara i början de första gångerna kanske. men sen så har du ju en bakterie-kultur i filtret redan.

du behöver ett pH-test o ett nitrit-test-
#17 - 26 oktober 2010 08:41
En bra sak är att ta reda på innan man åker till affären vad man ska ha. Många har tyvärr ingen koll alls på akvarier, och egentligen är de ju bara ute efter att sälja, så då är risken att de bara prackar på en en massa onödigt.
Men ja, läs råden du har fått och skaffa vattentester. Dropptester då, inte stickor. De är lite dyrare, men i alla fall ganska så sanningsenliga.
#18 - 26 oktober 2010 08:46
Har läst hela nybörjarguiden. Men jag undrar ändå. Vad ska nitrit och ph-värdena ligga på för mina guppysar och mollysar? Vad kostar testerna ungefär?
#19 - 26 oktober 2010 08:51
Nitriten ska vara 0
Går du in på artbeskrivningar och läser om guppy, så ser du att ph ska ligga mellan 6 och 8.
Vet inte vad de kostar i sverige, här i Finland betalade jag runt en 7€ tror jag?
#20 - 26 oktober 2010 08:52
nitit skall alltid vara 0! det är giftigt.

ph beror på vilka fiskar du har.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1

använd gärna zoopets artbeskrivningar. där står alltid massa nyttig fakta om fiskarna. iklusive pH

testerna ligger la runt 150:- st
#21 - 26 oktober 2010 08:52
aaa mli!! grattis! :)
#22 - 26 oktober 2010 08:53
Tack:D:D
#23 - 26 oktober 2010 09:32
Vaddå Grattis? Tror jag fattar nu :)
#24 - 26 oktober 2010 09:37
intern inofficiel ej uttald tävling om vem som svara först. oftast svara vi samma så :P
#25 - 26 oktober 2010 10:17
Och hur snabbt jag än skriver så hinner hannes nästan alltid först :p
#26 - 26 oktober 2010 20:01
hannesc skrev:
nitit skall alltid vara 0! det är giftigt.

ph beror på vilka fiskar du har.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1

använd gärna zoopets artbeskrivningar. där står alltid massa nyttig fakta om fiskarna. iklusive pH

testerna ligger la runt 150:- st

Har nu gjort dropptestet för nitritvärdet och vattnet visar på gult, jämförbart med lägsta nivån enligt färgskalan.
Då förmodar jag att det inte har med detta att göra, det som gjort att min gula guppy dog och att min ljusblåa och en orange också håller på att dö. Vet inte om jag gör fel då som plockar bort dom ur akvariet?
#27 - 26 oktober 2010 21:48
När du köper testerna, kolla på datumet så att dom inte gått ut. Har varit med om det flera gånger att olika tester varit upp mot 5 år gamla, då kan man inte lita på att dom visar rätt värden.

Köp hellre sticktester med rätt datum än dropptester som gått ut.
#28 - 27 oktober 2010 07:56
Cyruz10 skrev:
När du köper testerna, kolla på datumet så att dom inte gått ut. Har varit med om det flera gånger att olika tester varit upp mot 5 år gamla, då kan man inte lita på att dom visar rätt värden.

Köp hellre sticktester med rätt datum än dropptester som gått ut.

Jag köpte dom igår på Djurmagazinet, men det står dock inget datum någonstans på förpackningen eller på flaskorna.
#29 - 27 oktober 2010 09:50
Nu har även den ljusblåa guppyhanen dött. Så nu har jag bara tre kvar. Alla Mollysarna ser ut att må utomordenligt bra. Väldigt pigga och glada, så även den röd/lila guppyn och den blå/svarta guppyn. Den orange/vita är dock stundom pigg stundom slö.
#30 - 27 oktober 2010 09:51
vad har du för temp i karet? stora svängningar? testade du ph med?
#31 - 27 oktober 2010 10:08
hannesc skrev:
vad har du för temp i karet? stora svängningar? testade du ph med?

24.9 grader är det i akvariet.
Har inte testat med PH då dom på affären inte tyckte det var nödvändigt, då jag förklarade symptomen på fiskarna och deras beteende.
De var helt säker på att det hade med nitritvärdet att göra.
#32 - 27 oktober 2010 10:28
ph är alltid bra att hålla koll på ändå så jag tycker du borde köpa dig ett sånt test med.

hur var det med nitriten då? var den 0?
#33 - 27 oktober 2010 10:41
hannesc skrev:
ph är alltid bra att hålla koll på ändå så jag tycker du borde köpa dig ett sånt test med.

hur var det med nitriten då? var den 0?

Den visade på gul färg, vilket är den lägsta nivån enl. färgtabellen. Det står ju inga siffror på själva röret. Och på färgskalan så visar gul 0-0.3.
#34 - 27 oktober 2010 10:44
okej
#35 - 27 oktober 2010 12:46
Den orange/vita guppyhanen verkar förhoppningsvis vara på bättringsväg. Den är inte längre på botten, utan simmar runt med de andra fiskarna. Fortfarande inte samma fart som de andra men ändå.

Annons