Död kampfiskhona

#1 - 30 oktober 2007 18:11
Igår såg jag att en av mina honor såg hängig ut, hennes fjäll såg konstiga ut på högra sidan + så rörde hon inte fenan på den sidan...dunno vad det e för sjukdom men jag flyttade henne till en skål så att hon möjligtvis skulle tillfriskna meeen så var hon död imorse....
Hanen ser inte så pigg ut då han tillbringar mkt tid vid botten men han mår iaf inte lika dåligt som honan...Hans fenor är söndertrasslade så antingen att honorna är dumma mot honom eller att han är boven i förstörelsen av termometern(glaset längst upp var sönder när jag kollade läget tidigare idag)
De andra honorna är friska o simmar nyfikna runtomkring.

Vad är detta för sjukdom????

Orkar inte ha fler döda fiskar :(:(

Uppdatering: Hanen mår jättedåligt, tär sig till botten och ser blek ut.
Enl en person i en annan tråd så är mitt akvarie för litet för en hane och tre honor så jag tog ut honorna för att se om pojken kanske piggnar upp.....men så är inte fallet :S...

som sagt Hjälp! Jag vill inte att han ska dö [:-28]
#2 - 30 oktober 2007 23:10
Det kan vara så, att en av de där honorna du köpte var en kortfenad hanne och det varit slagsmål i burken.

Det kan också vara dåligt vatten, om du inte bytt på länge.

Mitt råd är: Byt vatten, 30 %, och gör det varje vecka för ett akvarium under 100 liter, varannan för ett mellan 100 och 300, och var tredje till var fjärde vecka för ett större.
Ha honom för sig själv ett tag, och sedan får vi hoppas att han piggnar till.
#3 - 31 oktober 2007 06:57
Nopes alla honorna har en vid prick på magen..
Men det kan däremot vara så att jag måste byta vatten....var 2v senast....

Tack för tipsen hoppas att de andra fiskarna överlever en längre tid...för tyvärr är Laguna död [:-28]
#4 - 31 oktober 2007 07:19
Men vafaaaaaaaan....nu är en hona till sjuk, precis som den första o Laguna

Vad är det för fel i mitt akvarium?

Hon har precis lika symptom som den förra honan, fjällen ser vitaktiga ut vid fenan som hon inte kan röra, hon är otroligt slö o liggger på sanden eller är vid ytan o andas tungt.
Tror att jag tog med sjukdommen från djuraffären för att det fanns en hona som såg ut sådär.....Synn att jag inte har en kamera för då skulle jag visat bilder. Men jag hoppas att beskrivningen räcker.

Help, åter en gång!
#5 - 1 november 2007 10:37
Hur stort är akvariet? Vad har du för vattenvärden (pH, nitrit, nitrat)? Vad har du för temperatur i vattnet? Hur ofta byter du vatten?
#6 - 1 november 2007 19:56
Ingen aning, men vattnet e helt rent o stenarna kokta då jag fick reda på att jag har bakteriell fenröta i akvariet :( Tråkigt att fiskarna har dött en efter en men tjaa det är bara å börja om från noll o försöka hålla akvariet i bättre skick i framtiden.

Annons