Död Malawi

#1 - 3 december 2005 07:10
Jag har ett 540 Malawisoppekar med cirka 30 individer.
I somras dog två st och igår dog en tredje.
Totalt sedan jag började med akvariehobbyn i februari har 5 st strykit med.

Ska man fundera på varför eller är det naturligt att någon fisk lämnar in då och då?
HazelCR
#2 - 3 december 2005 07:41
Jag tror att det är naturligt. Malawisarna är ju så tuffa, så uppvisar en fisk lite snuva, så kan det vara förkylt d.v.s. blir ihjälbitna av de andra.
Men 3 stycken sedan i somras låter som iaf någon för mycket. Jag har förlorat 3 på 1,5 år. Inte så stor skillnad egentligen.

Vilka tre arter har strykit med för dig? Jag kan t.ex. gissa på någon Golden. Kanske någon hane av någon annan art.
#3 - 3 december 2005 09:04
[QUOTE=HazelCR]Jag tror att det är naturligt. Malawisarna är ju så tuffa, så uppvisar en fisk lite snuva, så kan det vara förkylt d.v.s. blir ihjälbitna av de andra.
Men 3 stycken sedan i somras låter som iaf någon för mycket. Jag har förlorat 3 på 1,5 år. Inte så stor skillnad egentligen.

Vilka tre arter har strykit med för dig? Jag kan t.ex. gissa på någon Golden. Kanske någon hane av någon annan art.[/QUOTE]

Senast var det en Golden och innan den en Golden!!! Känslig fisk???
HazelCR
#4 - 3 december 2005 09:19
Golden är känslig på det viset, att ibland verkar det som om den väljer att ge tusan i att äta och bara sakta tynar bort.
Golden är ju också en mycket mesig fisk i jämförelse med andra mbunas, så det är inte säkert att den alltid hinner/kan äta det som den borde, därför att de andra glufsar i sig snabbare.

Annons