död platy hane

#1 - 12 mars 2009 14:27
hittade nyligen, var frisk och pigg igår kväll, delvattenbyte senast igår morse (10%) enda hanen i sitt harem av 6 honor. akvarium relativt nystartat, fisken har bott där i 1v. nu. de andra platysarna ser ut att må bra. dödsorsak? tror inte på ålder för han var fortfarande ung. har han sexat ihjäl sig eller? :d inga synliga tecken på sjukdom hos den döda fisken heller. mystiskt.
några funderingar? :)
#2 - 12 mars 2009 15:50
Hur lång tid har akvariet varit igång innan du tillsatte fiskarna? Om det var kortare än ungefär en månad så har ingen bakteriekultur bildats, och alltså bildas det lätt en nitrat/nitritspik. Denna kan döda nyinflyttade fiskar lätt och utan "uppenbar orsak" =)
#3 - 12 mars 2009 16:00
det fick gå en vecka ca innan jag flyttade in fiskarna, det är bara dom 6 nu och en baby ancistrus. akvariet är runt 140l om jag inte minns fel, har matat sparsamt och gjort delvattenbyten ca var 3e dag för säkerhets skull. har hemskt mycket växter och filtret ser riktigt mysigt ut :) funderar på om jag ska köpa dropptest eller inte. spelar egentligen ingen roll eftersom behandlingen är densamma ;) delvattenbyte. gjorte ett till nyss för säkerhetsskull. kan man byta vatten för ofta så här i början egentligen?
#4 - 12 mars 2009 17:01
Johannesp: Hur länge karet går innan man sätter i fiskarna har inget att göra med bakterierna. Det är däremot bta att tillsätta bakteriekultur (typ nitrevec).

Martinah86: jag tycker du ska testa om du har nitrit i vattnet, men jag är tveksam om det kommer redan efter 1 vecka. Desutom så är det ett ganska stort akvarium så fiskmängden borde inte vara något stööre problem men det finns ju alltid risk för nitrit i ett nystartat kar. Köp dock inga fler fiskar inom närmsta månaden.
#5 - 12 mars 2009 17:30
Ska man tro

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Så kommer nitriten efter ca 1v och peakar om någon vecka till. Den har hittills stämt bra med mina uppstarter.
#6 - 12 mars 2009 17:44
men vilken bra tabell! jag fortsätter att göra regelbundna delbyten då eftersom det är det enda som håller ev nitrit nere lite :) inga planer på mer fisk ännu så det är lugnt. hoppas inga fler stryker med nu bara :)

Annons