Död räka?

#1 - 30 november 2006 08:00
Idag när jag tände mitt akvarium såg jag en död räka, tror jag...
Jag har hört att dom kan "byta" skal och den räkan jag såg såg ut att vara bara ett skal, det fanns inget annat i det... Kan det vara det eller tror ni att det är en död räka... :(
#2 - 30 november 2006 08:20
Om det är ett tomt skal så är det troligen så att räkan har ömsat skal :) Jag trodde också att min ena räka hade dött första gången den bytte skal..jag visste inte att de byter ut spröt och allt, det såg helt enkelt ut som en hel räka utan innehåll :p

mvh Anna
#3 - 30 november 2006 09:10
När du tar upp skalet så känner du att det inte är någon "substans" i det, det är alldeles tomt!
#4 - 1 december 2006 08:25
Mmm, jag såg att det var tomt och igår kväll när jag hade inrett ett akvarium på 20 liter till enbart räkorna och skulle flytta dem så fanns dom alla 6. Man såg vilken av dem som hade bytt skal för den var vit-genomskinlig i hela kroppen och simmar nu överallt i karet...

Men jag tänkte på en sak, vad ska man egentligen mata dem med? Det finns gott om alger i karet (på växter och rötter som jag flyttade med från förra akvariet), eklöv har jag lagt i och det finns döda växtdelar däri med. Vad ska dom mer ha?
#5 - 1 december 2006 08:28
Har du andra fiskar i karet så behöver du inte mata mer än vanligt, det lägger sig alltid något på botten som även räkorna kan äta.
#6 - 1 december 2006 13:11
Ja dom äter det mesta. Mina är extra förtjusta i fryst artemia. Sen skämmer jag bort dom med räkpellets också.
Annars så kan man testa av det man har hemma som t ex småbitar av olika bottentabletter, smått granulatfoder, räkmix mm. Dom äter gärna av squashen som jag ger mina malar också har jag sett.

Det är inte alls ovanligt att dom ömsar skal då man flyttar dom.
#7 - 1 december 2006 16:39
Jag har dom i ett helt eget akvarium (20L) dom verkar trivas bäst så... Men jag kan väl prova med flingfoder, maltabletter, räkmix och upptinade skalade ärtor då?

Ni ska veta att jag verkligen uppskattar hjälpen jag får...
#8 - 1 december 2006 16:52
Mata inte för mycket bara så att vattnet blir dåligt.
#9 - 2 december 2006 18:28
Nejdå, ska göra regelbundana vattenbyten också. Det kommer gå av vana... :)

Annons