Död skalar

#1 - 24 februari 2009 10:39
En av mina fyra koiskalarer har stått och tryckt i ett hörn i en dag eller två. Jag har inte kunant se några direkt sjukdomssymptom på honom/henne men hittade den nyss flytandes runt, levande men knappt, med vad som ser ut som tarmar(?) stickades ut bakom de främre spröten på undersidan. Någon som har en aning om vad som hänt? Skada? Ngt smittsamt?

Bild: http://s573.photobucket.com/albums/ss173/jfaks/?action=view&current=IMG_5473.jpg

Tack på förhand,
Daniel(som precis återupptagit akvarieintresset efter ett 15års uppehåll)
#2 - 24 februari 2009 12:43
Det verkar som om ditt akvarium drabbats av nematoden camallanus.

Gud vare din skäl nådig.. :(
#3 - 24 februari 2009 14:20
Fucking great, just my luck isf.

hur kan jag verifiera detta? Fisken är borta . Ytterligare en börjar iofs visa samma symptom dvs andas häftigt och stå undangömd. Kommer natruligtvis flytta denna direkt.
#4 - 24 februari 2009 14:51
Har googlat runt lite med den masken i åtanke och det prep som dök upp som tillgängligt är Sera Nematol. Någon med erfarenhet av detta? Funkar det?
#5 - 24 februari 2009 14:55
Det är en relativt ny medicin på marknaden och ska fungera väldigt bra mot rundmaskar, så kör på den om det är dessa som fiskarna har:).
#6 - 24 februari 2009 15:32
Det vet jag inte än iofs, men en till har symptom och jag kunde inte få medicinen föränn torsdag(beställningsvara) så jag lär hinna se om den dör och då kanske få det verifierat(fiskobduktion någon?)

//Daniel
#7 - 24 februari 2009 17:01
Men det borde finnas i någon affär i hela Stockholm som har den hemma, som saluför Gibbons produkter?
Jaja, annars är det bara att vänta...;)
#8 - 24 februari 2009 18:15
Jo ngn har det säkert hemma men ringde runt till hela(?) Norrort, bor i Åkersberga, och inget att finna. Akvarielagret kanske har, men där var jag idag och "returnerade" den döda skalaren så jag tror min sjuka dotter jag är hemma med protesterar vilt om jag åker dit igen. Så det fick bli att vänta och hoppas på det bästa.[:-47]

Har iaf mina skalaryngel att ta hand om men nuvarande flyt är de nog döda till morgonen de med
#9 - 26 februari 2009 07:14
Skalaren i karantän dog nu på morgonen (R.I.P.) efter att ha sett piggare ut efter saltbad igår(bara för att) och ljuständingen. Den ser ut som en sumobrottare kring buken och igår såg jag något vitt som stack ut så nu blir det sanering av karenskaret och Nematol i det stora så fort jag har det i handen och hoppas de andra två klarar sig
#10 - 4 mars 2009 18:58
En uppdatering och lite följfrågor

Nu har en av de två överlevande skalarena börjar stå och flämta i ett hörn. Han(?) simmar fortfarande runt men inte riktigt lika aktivt som förut och är matointresserad.
Hhan ser ut att ha fått vita pricksjukan, en 5-6 vita knölar på fenorna syns och det som oroar mig mest är att jag två gångner har sett något vitt halvt genomskinligt sticka ut analen på honom. Jag har behandlat med nematol precis så jag förmodar att ev maskar borde vara döda

Men oavsett funderar jag mest på om jag inte bara ska ta och avliva båda två, den ena verkar iofs hyfsat frisk än men det är väl bara en tidsfråga känns det som

Så låter det vettigt att
1. Avliva
2. behandla mot vita prick innan jag serr symptom på någon annan
(3. Köra en andra Nematol behandling efter 3 veckor som förpackningen säger)
4. Låta akvariet stå en månad eller två och iakta om någon annan blir sjuk innan jag funderar på ersättningsfiskar.

om ja är följdfrågan

Hur avlivar jag en skalar?

Tacksam för alla svar
Daniel
#11 - 4 mars 2009 19:23
Bild som visar prickarna(den trådiga prylen som stack ut syntes inte till tyvärr)

http://i573.photobucket.com/albums/ss173/jfaks/skalar014B.jpg
#12 - 5 mars 2009 06:07
Det ser inte ut som vita prick, så den tesen kan du nog avvisa. Dessa prickar har jag sett något liknande på BF Gurami och de har inte varit de lättaste att bota, utan det blev till slut ett val att ta bort fiskarna.
Detta behöver inte du göra, men i ditt fall skulle jag testa en dos med salt, 1 dl/100 liter vatten för att se om den piggnar till och avvakta medicinering ett tag eftersom man inte vet vad den drabbats av.
Är det mask i magen på fisken fortfarande så bör du ändå behandla karet med medicin igen.
#13 - 5 mars 2009 06:48
Tackar

Flyttade skalarerna till ett karensakvarium där jag tillsatte salt enl dina rek. sen tillsatte jag lite förebyggande ektozon till det stora(brukar normal inte ha i det)
så får vi se om det har någon effekt.
Sen blir det upprepande maskbehandling igen sen, ska se om jag kan få bild på prylen som hängt ut så någon av er mer erfarna här kan säga om det ser ut som mask

//Daniel

Annons