Död Svärdbärare

#1 - 27 augusti 2007 06:39
Hej!
Ny här på forumet samt som fiskägare. Var borta i helgen (fre-sön - hade dock ordnat så fiskarna matades av grannar 2 ggr om dagen), saknade vår svärdbärarhona när vi kom hem igår. Upptäckte sedan att hon låg dold bakom en växt och att en av malarna "kalasade" på henne.

Gjorde ett vattenbyte (1/3 del) plus rengjorde filtret. Har ingen aning om vad hon dog av var synbart pigg i fredags när vi åkte - ska jag göra något mer för att inte de andra fiskarna ska dö också?

Hur länge kan hon ha varit död? Hur snabbt kan två st små malar (och kanske andra fiskar?) äta upp en svärdbärare på ca 5-6 cm?

Tacksam för svar
#2 - 27 augusti 2007 07:39
UlrikaG skrev:
Hej!

Ny här på forumet samt som fiskägare. Var borta i helgen (fre-sön - hade dock ordnat så fiskarna matades av grannar 2 ggr om dagen), saknade vår svärdbärarhona när vi kom hem igår. Upptäckte sedan att hon låg dold bakom en växt och att en av malarna "kalasade" på henne.

Gjorde ett vattenbyte (1/3 del) plus rengjorde filtret. Har ingen aning om vad hon dog av var synbart pigg i fredags när vi åkte - ska jag göra något mer för att inte de andra fiskarna ska dö också?

Hur länge kan hon ha varit död? Hur snabbt kan två st små malar (och kanske andra fiskar?) äta upp en svärdbärare på ca 5-6 cm?

Tacksam för svar

Har råkat ut för samma sak. När en fisk dör sådär, gör jag vattenbyte (som du gjort) och är sparsam med matningen en tid efter, ger en gång varannan dag i en vecka tills jag ser att övriga fiskar verkar vara ok.
#3 - 27 augusti 2007 09:16
Kanske grannen din matade mer än vad du brukar göra & så blev det en nitritspik av det hela?..

Hoppas de som e kvar klarar sig.

Mvh Eva
#4 - 27 augusti 2007 09:24
Hej!
Det kan ju också vara åldern som spökar också.Men att mata fiskar två gånger om dagen låter låter mycket i mina öron.Högst en gång om dagen har jag gjort och det har funkat bra.Ett bra tips är att som tidigare nämnts att byta vatten och ta upp fisken så fort som möjligt.
#5 - 27 augusti 2007 10:41
Tack!

Tack för svaren. Jag hoppas ingen mer dött när jag kommit hem...

Appropå det där med maten så tycker jag att det är svårt att veta hur mycket och hur ofta man ska mata. Kanske ska övergå till att bara mata en gång om dagen..?
#6 - 27 augusti 2007 10:53
UlrikaG skrev:
Tack för svaren. Jag hoppas ingen mer dött när jag kommit hem...

Appropå det där med maten så tycker jag att det är svårt att veta hur mycket och hur ofta man ska mata. Kanske ska övergå till att bara mata en gång om dagen..?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och ska du bara vara borta över helgen, så klarar sig fiskarna utmärkt utan mat.[/COLOR][/FONT]
#7 - 27 augusti 2007 11:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och ska du bara vara borta över helgen, så klarar sig fiskarna utmärkt utan mat.[/COLOR][/FONT]

Instämmer fullkomligt! Upp till en vecka utan mat klarar fullvuxna fiskar om de är i bra förm innan man åker. Man kan mata fler gånger än 2 per dag, tricket är att det i så fall skall vara SMÅ portioner varje gång.
Jämför med naturen, ibland är det brist på mat och ibland finns det så de simmar i det...:D att banta upp till en vecka tar friska individer inte skada av...

Annons