Död vid prick sjukan.

#1 - 20 februari 2007 15:14
Är det vanligt att fiskarna fortsätter dö på löpande band när man börjat medicinera mot vita prick sjukan. Nu dör dom en efter en och jag är inne på tredje dagen med medicinering, snart inte många kvar. :( Fyra pakistanbotior, fem gyppys och sju zebrafiskar på tre dagar är det som har dött hittills.

/hedde
#2 - 20 februari 2007 15:20
Hmm den måste ha gått väldgit långt på fiskarna vita prick sjukan
men fortsätt att medicinera höj tempen också
#3 - 20 februari 2007 15:22
Första gången jag såg några teckan var i lördags eftermiddag och då var det på tva st. guppys som hade fått lite "klassiska" prickar. Zebrafiskarna har dom klassiska mönstrerna där dom simmar runt som tokiga o försöker klia sig, sen verkar det som om dom bara ger upp o dör, typ av utmattningen eller så.

/hedde
#4 - 20 februari 2007 15:27
Vad medicinerar du med?

Vita prick dödar snabbt och alla mediciner är inte lika effektiva.
#5 - 20 februari 2007 15:29
låter oxå lite som om du fått nitritförgiftning i karet..

Vissa medeciner dödar allt i karets bakterie flora andra e lite snällare..
#6 - 20 februari 2007 18:14
Idag så hittar jag inga fler fiskar som har vita prickar, så förhoppningsvis så är det över för denna gång, men jag avvaktar till imorgon o ser om det är några fler som är döda. Alla pakistanbotior är nu borta :( (misstänker att det var dom som fick det först, svårt att se på dom). En zebrafisk av tio är kvar och en del guppysar. Guppyhonan passade på att yngla av sig i söndags, så jag fick tag på 14 st. o la dom i yngelakvariet, så vi får hoppas att några överlever där med.
Inföskaffade också en ny pump idag, eftersom den gamla pajade idag, så nu verkar resterade fiskar var glada o nöjda, med bra fart i vattnet. :p

Tack för er hjälp, nu håller jg tummarna för att det inte skall bli fler som går o dör.

/hedde

Annons