Döda en fisk?!

#1 - 15 oktober 2008 17:53
Hej!
Låter elakt kanske men jag har ett problem i mitt kar. Det är nämligen så att mina algätare dör och det verkar väldigt långsamt och plågsamt. Jag hade två ancistrus i mitt 110l kar tillsammans med ett par guld guramis och en praktbotia. För en vecka sedan såg jag på morgonen att en av ancistrusarna (en gul albino) låg på rygg och flämtade. Jag provade att medicinera med det jag hade hemma (eSHa 2000 tror att det kanske är mest mot pricksjukdommar vilket jag inte tror att detta är). På eftermiddagen ringde flickvännen och sa att den (algätaren) var död. Jag såg inget direkt fel på fisken (förutom den uppenbara bristen på liv) när jag plockade upp den.

I förrgår, ett par dar efter att den första dog, upptäckte jag att den andra (en lite större brun en) låg på rygg och flämtade. Den har legat så sen dess och jag kan inte se något på den. Den kan simma lite (flyttar sig lite grann ut med botten) men jag känner mig rätt säker på att det bara är en tidsfråga innan även denna lämnar in.

Nu till frågan. Vad göra? Kan det kanske vara någon parasit och i sådanna fall hur undviker jag att den tar sig vidare till de andra fiskarna? Som rubriken antyder har jag funderat på om det kanske är så att jag bör ta den av daga (får uppfattningen att den lider som det är nu men det kanske är fel?), om det är det enda alternativet hur gör jag detta på det mest humana sättet? All hjälp är välkommen kanske kan man till och med rädda den?!

Väl Mött!
/Dragnon
#2 - 15 oktober 2008 18:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hej, och välkommen till Zoopet :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lite svårt att veta vad man ska göra när man inte vet vad det är som är fel.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Först skulle jag försöka utesluta vissa saker, som t ex vattenkvalitet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du tillfört något nytt i karet strax innan dina malar blivit dåliga?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du testat ph och nitrit?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du gjort ett vattenbyte?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur stort är karet?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nystartat?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur många och vad för fiskar har du där i?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Att bara börja häva i mediciner på måfå brukar ofta göra att det blir värre, skulle det t ex vara nitrit och du medicinerar så ryker dom nyttobakterier du har och det blir bara värre.[/COLOR][/FONT]
#3 - 15 oktober 2008 18:51
Tackar tackar! :)

Gjorde ett vattenbyte efter att den första ancistrusen dog (mätte inte men kanske cirka 50% kanske något mindre). Karet är som sagt på 110l och har varit igång dryg två år nu utan större problem. Nitri tror jag inte är något problem (har inget att mäta med då mina stickor, som jag brukar mäta med ibland, är slut) då jag har väldigt mycket växter i akvariet och jag har för mig att ett sånt problem brukar märkas först hos botian (praktbotia). Har inte heller kollat Ph men det brukar ligga stadigt runt 7. Och jag har inte lagt i nått nytt i karet.

Fiskarna i karet är:
1 döende Ancistrus
1 liten Praktbotia
2 Guldguramis

Väl Mött!
/Dragnon

Edit: Ok då ska jag inte medicinera mot något nu i sådanna fall
#4 - 15 oktober 2008 18:53
EN praktbotia i 110L. Ville bara påpeka, inte för att vara elak eller så. Men fisken vantrivs säkert då det är en stimfisk. Sen växer den säkerligen inte som den ska heller, då en fullvuxen praktbotia blir riktigt stor.

Vad som är fel på ditt kar vet jag dock inte.
Bilagor:
#5 - 16 oktober 2008 22:29
Ok det var ju iof sig bra att veta även om det inte är det som bekymrar mig mest just nu (just nu vill jag bara att resterande fiskar ska överleva men jag får se vad man kan göra åt det senare). Till dagens andra dåliga nyheter är att den andra ancistrusen dog idag :( trist. Jag fick tag på ett par stickor (kanske inte det mest precisa att mäta med men jag kom fram till följande ungefära värden:

No3 (nitrat om jag inte fattat fel): 250mg/l
No2 (nitrit ?): 0 mg/l
GH (vad är det?): >21od (o:t ser egentligen ut som ett grad tecken)
KH (igen vad är det?): mellan 3-6od
pH: 6,4-6,8

jag är inte jätte insatt så tala gärna om för mig om det är något av värdena som är helt åt skogen och vad jag borde göra åt det. Nu när båda algätarna är döda och ingen annan av fiskarna visar några symptom (än) hur bör jag gå vidare? Ett vatten byte igen och bara observera eller finns det något annat?
Tack för all hjälp!

Väl Mött!
/Dragnon
#6 - 16 oktober 2008 22:31
250mg/l nitrat? Det stämmer säkert inte, men om det skulle stämma så är det dags för ett 50% vattenbyte. Dock så är stickor oftast helt värdelösa, och jag tycker du ska införskaffa dropptest istället.
#7 - 16 oktober 2008 23:12
Dragnon skrev:
Ok det var ju iof sig bra att veta även om det inte är det som bekymrar mig mest just nu (just nu vill jag bara att resterande fiskar ska överleva men jag får se vad man kan göra åt det senare). Till dagens andra dåliga nyheter är att den andra ancistrusen dog idag :( trist. Jag fick tag på ett par stickor (kanske inte det mest precisa att mäta med men jag kom fram till följande ungefära värden:

No3 (nitrat om jag inte fattat fel): 250mg/l

No2 (nitrit ?): 0 mg/l

GH (vad är det?): >21od (o:t ser egentligen ut som ett grad tecken)

KH (igen vad är det?): mellan 3-6od

pH: 6,4-6,8

jag är inte jätte insatt så tala gärna om för mig om det är något av värdena som är helt åt skogen och vad jag borde göra åt det. Nu när båda algätarna är döda och ingen annan av fiskarna visar några symptom (än) hur bör jag gå vidare? Ett vatten byte igen och bara observera eller finns det något annat?

Tack för all hjälp!

Väl Mött!

/Dragnon

250 NO3??? Kan inte stämma!!
KH-Karbonathårdhet.
GH-Total hårdhet.

Annons