Hej!
Låter elakt kanske men jag har ett problem i mitt kar. Det är nämligen så att mina algätare dör och det verkar väldigt långsamt och plågsamt. Jag hade två ancistrus i mitt 110l kar tillsammans med ett par guld guramis och en praktbotia. För en vecka sedan såg jag på morgonen att en av ancistrusarna (en gul albino) låg på rygg och flämtade. Jag provade att medicinera med det jag hade hemma (eSHa 2000 tror att det kanske är mest mot pricksjukdommar vilket jag inte tror att detta är). På eftermiddagen ringde flickvännen och sa att den (algätaren) var död. Jag såg inget direkt fel på fisken (förutom den uppenbara bristen på liv) när jag plockade upp den.
I förrgår, ett par dar efter att den första dog, upptäckte jag att den andra (en lite större brun en) låg på rygg och flämtade. Den har legat så sen dess och jag kan inte se något på den. Den kan simma lite (flyttar sig lite grann ut med botten) men jag känner mig rätt säker på att det bara är en tidsfråga innan även denna lämnar in.
Nu till frågan. Vad göra? Kan det kanske vara någon parasit och i sådanna fall hur undviker jag att den tar sig vidare till de andra fiskarna? Som rubriken antyder har jag funderat på om det kanske är så att jag bör ta den av daga (får uppfattningen att den lider som det är nu men det kanske är fel?), om det är det enda alternativet hur gör jag detta på det mest humana sättet? All hjälp är välkommen kanske kan man till och med rädda den?!
Väl Mött!
/Dragnon