Döda fiskar

#1 - 4 november 2009 17:45
Idag skulle fiskarna jag beställt äntligen komma (Beställde dom för drygt en månad sen). Glad som ett barn på julafton åkte jag ner till mitt postombud och skulle hämta ut mitt paket.
Väl där så hade paketet inte kommit utan det skulle dröja tills imorgon. Aldrig livet sa jag, där ligger fiskar i och dom måste komma ut idag! Tur som jag hade så var det en dam från posten där jag skulle hämta paketet, och hon ordnade så jag kunde hämta det från poståkeriet där det låg och väntade. Allt gick himla smidigt, in, fick paketet och så var det till att åka hem igen.
Väl hemma öppnade jag frigolitlådan dom skickats i och hittade 3 plastpåsar snyggt inslagna i tidningspapper. Det jag hittade i påsarna var inte lika kul :S Där låg det tre döda fiskar, en i varje påse. Men inte fan var det konstigt, påsarna var is kalla [:-25]

När det var 11 grader i påsarna hade lådan ändå legat varmt den senaste timmen.
#2 - 4 november 2009 19:38
Yoink skrev:
Idag skulle fiskarna jag beställt äntligen komma (Beställde dom för drygt en månad sen). Glad som ett barn på julafton åkte jag ner till mitt postombud och skulle hämta ut mitt paket.

Väl där så hade paketet inte kommit utan det skulle dröja tills imorgon. Aldrig livet sa jag, där ligger fiskar i och dom måste komma ut idag! Tur som jag hade så var det en dam från posten där jag skulle hämta paketet, och hon ordnade så jag kunde hämta det från poståkeriet där det låg och väntade. Allt gick himla smidigt, in, fick paketet och så var det till att åka hem igen.

Väl hemma öppnade jag frigolitlådan dom skickats i och hittade 3 plastpåsar snyggt inslagna i tidningspapper. Det jag hittade i påsarna var inte lika kul :S Där låg det tre döda fiskar, en i varje påse. Men inte fan var det konstigt, påsarna var is kalla [:-25]

Ingen vettig människa skickar fisk med posten. Dessutom förbjudet.
#3 - 4 november 2009 19:44
Precis... vad tror den som skickade fiskarna att de fraktas i? lastbilsflak med klimatanläggning eller?
#4 - 4 november 2009 19:44
Jaså det är förbjudet, är det något nytt? Jag kan ju inte påstå att det var bra att skicka fiskarna på detta viset nu efter som dom dog, men om det inte hade blivit så kallt ser jag inte varför man inte skulle kunna göra det? Jag vet ju inte hur posten behandlade dom små liven men jag vill tro att det gick rätt till med tanke på att dom skickades med ett lite dyrare paket-alternativ och att lådan var märkt med fisk.

mvh Tim
#5 - 4 november 2009 19:49
Beklagar de som hänt... men de är väl knappast olagligt att skicka fiskar med posten inrikes...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 november 2009 19:58
sandish skrev:
Beklagar de som hänt... men de är väl knappast olagligt att skicka fiskar med posten inrikes...

Nja någon lag är det inte - men enligt postens egna regler är det förbjudet att skicka levande djur som paket eller brev.
Till stor del har de denna regel pga av att post hanteras på ett sådant sätt att det vore djurplågeri att skicka djur som postpaket.

De flesta fraktföretag har samma regler vad gäller levande djur
#7 - 4 november 2009 19:59
personen du beställde av skulle lagt dom i en frigolitlåda med breathingbags och heatpack så hade dom vart vid liv!!![:(!]
Bilagor:
#8 - 4 november 2009 20:02
Yoink skrev:

Varifrån har du beställt?
#9 - 4 november 2009 20:13
Om det nu är så att det är olagligt/mot någon regel vill jag inte hänga ut någon, men om du är intresserad så kan du få det i ett pm.

mvh Tim

Edit: Nu är det så att jag väldigt gärna vill ha fisken, är det någon som vet hur man skulle kunna skicka fisken utan att stackarna ska behöva dö? Det är för långt för att köra och hämta dom själv men ändå inte jättelångt, 35-40 mil skulle jag tro.
#10 - 4 november 2009 20:39
Strunt samma, antar att det är en privatperson;)
#11 - 4 november 2009 21:00
Faktum är att jag har beställt dom från en butik men dom skickades direkt från grossisten (Butiken bara förmedlade och hade ingen med fisken att göra).

mvh Tim
#12 - 4 november 2009 21:16
Det kan ju inte vara postens fel att fiskarna dog. I och med att man inte får skicka levande varelser som postpaket tror väl inte posten att det ligger ett gäng fiskar i lådan. Det är dessutom inte deras ansvar att hålla fiskar.

Den person som skickat detta borde veta bättre om han/hon har med djur att göra. Blir upprörd när man tror man kan behandla djur hur som helst.

Jag skulle då aldrig vilja ha fiskar skickade till mig med posten, man fattar ju hur de kommer lida. Har man inte tid att åka o köpa det man vill ha får man faktiskt avstå o välja något annat.
#13 - 4 november 2009 21:36
om du nu så hemst gärna vill ha denna fisk, och inte vill åka 35-40 mil själv,
så pynta en polare, pynta en taxi, pynta en morsa, normal transport
i en uppvärmd (20 grader) bil / buss i 4-7 timmar är inga pix för fisken om den
är rätt packad.

.
#14 - 4 november 2009 21:45
Antalet mil är väl inget problem för en utflykt. Finns säkert roliga zoobutiker och annat att baka in i resan. Är det fengäddor och arowana?
#15 - 4 november 2009 21:57
Kensa skrev:
om du nu så hemst gärna vill ha denna fisk, och inte vill åka 35-40 mil själv,

så pynta en polare, pynta en taxi, pynta en morsa, normal transport

i en uppvärmd (20 grader) bil / buss i 4-7 timmar är inga pix för fisken om den

är rätt packad.

.

Fråga bara, hur är rätt packad? Funderar på att köpa lite räkor och kanske någon firre i helgen när jag är i gbg. Bor i Lund, så resan med buss tar ca 3 timmar, plus ett par timmar att ta sig till och från bussen osv.
#16 - 4 november 2009 22:03
Finns bra trådar om det, sök i forumet!
#17 - 4 november 2009 22:31
eriahl skrev:
Antalet mil är väl inget problem för en utflykt. Finns säkert roliga zoobutiker och annat att baka in i resan. Är det fengäddor och arowana?

Det stämmer bra att det var två fengäddpr en en silver arowana. Just nu ät siktet inställt på Lisebergs julmarknad :D Till mitt försvar (även om det inte är mycket värt i nuläget när fisken redan är död) måste jag få säga att jag inte visste fisken skulle skickas med posten.

Kensa, har du någon aning om vad det skulle kosta att skicka paketet med bussgods, vägde 1,6 kg och var väll ca 40x15x20cm?

mvh Tim
#18 - 4 november 2009 23:47
Nja någon lag är det inte - men enligt postens egna regler är det förbjudet att skicka levande djur som paket eller brev.

Till stor del har de denna regel pga av att post hanteras på ett sådant sätt att det vore djurplågeri att skicka djur som postpaket.

De flesta fraktföretag har samma regler vad gäller levande djur

Ahaaa [:o] där ser man... ja man lär sig så länge man lever:)
#19 - 4 november 2009 23:52
Charlottis skrev:

Jag skulle då aldrig vilja ha fiskar skickade till mig med posten, man fattar ju hur de kommer lida. Har man inte tid att åka o köpa det man vill ha får man faktiskt avstå o välja något annat.

Hur fattar man det? Bortsett från denna händelse, och att det är förbjudet. Vad är skillnaden att skicka med posten och med lastbil som de kommer till djuraffärerna i?
#20 - 5 november 2009 01:19
Har du ingen akvarie affär i närheten?

Oftast så svarar de gärna på frågor, och om det är en speciell fisk som de inte har som du är ute efter, så kan de beställa hem dem om du har tur, eller höra sig för.

Bussgods har jag hört att de skickar fisk med, har själv en frigolit låda från en akvarie affär som det står bussgods på.

Skicka fisk med posten har jag aldrig hört talas om, jag har sett hur de behandlar paketen skulle aldrig, ALDRIG skicka något levande med posten.

De som skickade paketet måste varit tom i bollen.
#21 - 5 november 2009 07:25
jobbade på posten under sommarlovet för många år sen och jag kan ju säga rakt ut att man lägger ju inte in paket som kommer in på terminalen för registrering med silkesvantar, att dom flyger en 2-3 meter i luften och landar i en hög i lastbilen när man är klar är inget ovanligt, stackars fiskar.
Min bror jobbadesom lastbilschaufför umder den tiden oxå och han körde rätt mycket djur leveranser, men då va det speciella utbildningar dom va tvungna att gå för att få rätt att köra djur, och alla paket som det va djur i skulle ligga i hytten till leverans adressen. men det slutade posten med efter ett tag, vet dock inte varför.
#22 - 5 november 2009 08:37
Yoink skrev:
Det stämmer bra att det var två fengäddpr en en silver arowana. Just nu ät siktet inställt på Lisebergs julmarknad :D Till mitt försvar (även om det inte är mycket värt i nuläget när fisken redan är död) måste jag få säga att jag inte visste fisken skulle skickas med posten.

Kensa, har du någon aning om vad det skulle kosta att skicka paketet med bussgods, vägde 1,6 kg och var väll ca 40x15x20cm?

mvh Tim

har fått leveranser från www.aleds.se till malmö med bussgods.
har kostat 100-200 pesos beroende på hur stort / många
frigolådor det var.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 5 november 2009 09:44
Johanski skrev:
Hur fattar man det? Bortsett från denna händelse, och att det är förbjudet. Vad är skillnaden att skicka med posten och med lastbil som de kommer till djuraffärerna i?

Transport av levande djur kräver speciell hantering (DET är det lagstiftat om) så de företag som sysslar med denna transportverksamhet skall ha en utbildning och djuren skall förvaras på ett godkänt sätt (ofta i speciella utbildningar).
De flesta grossister som levererar djur till akvarieaffärerna med sina lastbilar sköter denna transport själva, dvs har egna transportfordon och egna chaufförer - allt detta är godkänt av myndigheterna.
Vad jag vet så är det bara bussgods och flyget som man som privatperson kan anlita för transport av djur - dock även här bara för vissa linjer. Även dessa nekar ofta om det inte handlar om direktlinjer eftersom deras terminaler inte är godkända för hantering av djur.
#24 - 5 november 2009 11:07
Kensa skrev:
har fått leveranser från www.aleds.se till malmö med bussgods.

har kostat 100-200 pesos beroende på hur stort / många

frigolådor det var.

.

Förlåt att jag lånar tråden till något annat än ämnet med varför skriver folk "pesos" som valuta? Har jag missat något?
#25 - 5 november 2009 11:17
Andrém skrev:
Förlåt att jag lånar tråden till något annat än ämnet med varför skriver folk "pesos" som valuta? Har jag missat något?

mig veterligt är det oftast bara en person som använder pesos...

det är jag...

och det beror nog mest på att jag tycker att våra hårt devalverade
svenska kronor påminner mest om ett bananlands inflationsvaluta,,,,,,

.
#26 - 5 november 2009 12:21
Har du ingen akvarie affär i närheten?

Oftast så svarar de gärna på frågor, och om det är en speciell fisk som de inte har som du är ute efter, så kan de beställa hem dem om du har tur, eller höra sig för.

Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).
Men tack i alla fall, jag ska fortsätta titta runt.

mvh Tim
#27 - 5 november 2009 12:25
Fanken så trist på dom kuliga fiskarna som fick sätta livet till ju.
Har inte läst alla inläggen men lite snabbt, varifrån beställde du fisken ?
Kunde dom inte skickat med heatpack om det skulle ta flera dagar för transporten så borde man ju kopplat att det krävs lite värme i paketet även om det var frigolitlåda.
Var det av företag eller privat som du handlade ?
#28 - 5 november 2009 12:25
Yoink skrev:
Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).

mvh Tim

Be dem ta in. Finns massvis av fengäddor och arowanor på diverse listor. Polypterus Ansorgii finns t.o.m., tydligen en av de första gångerna den skådats i sverige. :)
#29 - 5 november 2009 12:26
Yoink skrev:

mvh Tim

Åleds har ofta arrowana hemma i olika size och säkert fengädda oxå eller kan nog ta hem och skicka med bussgods som nån redan hade skrivit.
#30 - 5 november 2009 12:26
Yoink skrev:

mvh Tim

bara för att de uinte har den hemma, så innebär det inte att de inte kan plocka hem den.

har vid flertal tillfällen snackat med lokal affär, bett dom plocka hem
en fisk som finns hos grossisten, alltid (nästan iaf) gott bra.

.
#31 - 5 november 2009 12:28
drd skrev:
Åleds har ofta arrowana hemma i olika size och säkert fengädda oxå eller kan nog ta hem och skicka med bussgods som nån redan hade skrivit.

åleds skickar gärna ner till malmö. och det är ganska enkelt att
ta sig ifrån tomelilla till malmö och hämta upp dom nere i hamnen
där bussgods har sitt kontor/omlastningsställe.

.
#32 - 5 november 2009 12:31
Vad har det kostat det att skicka till malmö när du beställt kensa ?
#33 - 5 november 2009 12:41
drd skrev:
Vad har det kostat det att skicka till malmö när du beställt kensa ?

Ex. 5 st Skalarer + 4 st Panaque Maccus, packade i individa plastpåsar,
och sedan ner i en ganska stor frigolåda kostade för ungefär 2 år sedan
ganska exakt 130 svenska devalverade pesos. se tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109339&highlight=katastrof

.
#34 - 5 november 2009 12:42
Inte nåt större i kostnader då med andra ord ;)

Billigare än att åka bil upp o ner faktiskt :D
#35 - 5 november 2009 12:45
drd skrev:
Inte nåt större i kostnader då med andra ord ;)

Billigare än att åka bil upp o ner faktiskt :D

klart mer miljöriktigt, men kanske lite tråkigare, är ju hyfsat kul att glo in i karen när man köper firrar.....

.
#36 - 5 november 2009 13:49
Johanski skrev:
Be dem ta in. Finns massvis av fengäddor och arowanor på diverse listor. Polypterus Ansorgii finns t.o.m., tydligen en av de första gångerna den skådats i sverige. :)

Den lokala "fiskgubben" tar inte in fengäddor, vet inte vilken/vilka grossister han beställer från. Dock måste jag erkänna att jag inte har frågat i dom andra affärerna jag har besökt [:o]
#37 - 6 november 2009 15:25
vill bara understryka ytterligare om fördelen med att ta hem fisk via affärer.

1 fisken får en säker transport i väl bevarade plastpåsar uppblåsta med sure och ett frigolit hölje som håller tempen stabil.
2 fisken är på ett sätt lugnare då den inte måste koppas ner i affärens akvarium, utan dom lägger bara påsen i vattnet tills du hämtar den, en koppning mindre för fisken alltså. tror nog att det är mindre stressande för dom.
3 du får en lite mer personlig vänskap till din butik och kan således få vissa special erbjudanden av personalen tips, kontakter osv...

Jag har besällt öronålar från imazo via min affär, även galaxy och vuxna indiska glasmalar.
Jag tycker att jag fått en trevlig vänskap med "min" affär. även en hel del "kompis" priser. tjänster och gentjänster:) mycket trevligt;)
#38 - 6 november 2009 20:21
Knappast ett problem

Åleds skickar med buss t.ex. och det kan innebära någon dag/natt på en busstation. Inga problem sålänge miljön för fisken är rätt. Har själv beställt och fått prima friska fiskar som legat i påse mer än en dag.

Annons