Har problem att varje gång jag bytt eller fyllt på nytt vatten i vårat räk kar så efter ett par dagar har jag hittat någon död räka i karet. Jag använder vatten beredningsmedel vid vatten bytena. vad gör jag för fel???
Är vattenberedningmedlet avsett för att användas till skaldjur? En del är inte detta.
Är du säker på att det handlar om döda räkor. Räkorna ömsar ofta skal efter vattenbytena och ett tomt skal ser ju ut som en död räka.
Många räkor vill ha lite lägre pH, har du kollat värden? Kan oxå vara en ide att använda vattenberedningsmedel som är anpassade för räkor om du inte har det, en del är känsliga..
Tack Kjell! Jo tyvärr är det döda räkor jag hittat. Tomma skall har jag hittat många gånger. Jag har även bergsräkor som är ca 4-5 cm i mitt stora akvarium. se om jag kan skicka in en bild på dom.
SEdan rent allmänt - OM man inte har egen brunn, eller kranvatten som innehåller kloramin (som det görs på en del ställen i Sverige) så behöver man ju oftast inte använda något vattenberedningsmedel när akvariet väl är inkört.