Hallå!
Det är ju förstås inte själva akvariet som är döende utan det som är i.. Jag har ett 50 liters akvarie som jag fick hjälp hos akvariehandlaren att inreda med växt, fisk o tillbehör för ca 3v sedan.
Köpte sand, nån sorts växt som ser ut som vass/grässtrån som är långa, 2 malar och några andra fiskar och jag skäms för jag inte vet namnet på nåt av dessa arter. han i affären kallade malarna för drakmalar i alla fall och de andra fiskarna är små o grå nu men skulle bli starkt blåa o gul/svart randiga och vara tåliga...(om de finns nån blå fisk som heter malawi så var de sånna ;)
köpte också en pump/filter, salt och nån 'tablett' man skulle ha i för att få bra balans..sen blev det förstås mat också, vad vet jag inte men det skulle vara bra för alla fiskarna
men nu till saken! har sett att växterna blivit bruna i ändarna o tappat de få stråna som finns på dom.. trodde det var fiskarna som gnagde på dom men så hittade jag den ena malen flytandes på sidan på ytan av akvariet nu precis..
petade lite på stackarn o efter ett tag sprattlade han till för att snart flyta upp igen.. såg att fenorna var trasiga också.. har inte ens lagt märke till det förut :(
tittade på den andra och den hade visserligen bara lite trasigt på en fena.. men ändå..jag måste ju ha gjort nåt fel i vattnet?
från början satt malarna bara på pumpen hela dagarna men sista tiden har de simmat omkring som galningar .. kanske malar är så aktiva.. men ändå :)
antar att det är försent att rädda den som ligger o flyter på sidan även om den inte är död på riktigt än... men ja vill ju hitta felet så inte fler dör!!
ja ser föresten inget fel på de andra fiskarna.. men ja kan ju å andra sidan inget ..
hoppas nån kan hjälpa!