Döende cabomba

#1 - 22 februari 2005 20:56
Jag har just (en dryg vecka) startat upp ett 170 l akvarium med lite halvambitiös sydamerikansk biotop. Givetvis vill jag ha cabomba, så jag köpte fem stjälkar och planterade. Jag satte dem direkt under lysrören eftersom jag vet att de är ljuskrävande (jag har 2 30 W rör, alltså ca 0,35 W/l. Rören är ett Aquastar och ett Luxline Plus). Nu har mina cabomba börjat tappa sin friska gröna färg, förutom i topparna som ser OK ut. Vad beror detta på? Är det ljusbrist lik förbaskat, eller är det näringsbrist? Jag har tillsatt Sera Florena enligt rekommendation på förpackningen. Vad bör jag göra, ska jag klippa av de friska topparna och plantera dem, ska jag klippa av dem och låta dem flyta fritt, eller ska jag låta dem sitta kvar och hoppas att resten av stammen återhämtar sig?
#2 - 22 februari 2005 21:36
Sera Florena är väl inget att hurra för - jag tror inte att det innehåller så mycket macroämnen.
#3 - 22 februari 2005 21:40
Mm.. Florena innehåller mycket järn och mikroämnen, men t ex inget kväve eller fosfor. Det låter som framförallt kvävebrist.
#4 - 23 februari 2005 16:12
Jo, akvariet är ju nystartat och man anstränger sig ju aktivt för att undvika vissa kväveföreningar. Kanske är cabomban extra kvävekrävande. Men, frågan kvarstår: Vad bör jag göra, ska jag klippa av de friska topparna och plantera dem, ska jag klippa av dem och låta dem flyta fritt, eller ska jag låta dem sitta kvar och hoppas att resten av stammen återhämtar sig?

Är det värt att tillsätta kväve i någon form eller ska jag bara ge mig till tåls tills kvävehalten ökar?
#5 - 23 februari 2005 16:22
Klipp av och planterta ner, de döda delarna kommer aldrig att återhämta sig.

N, P och K kan du tillsätta genom kno3 och kh2po4.
MVH
Magnus
#6 - 23 februari 2005 20:54
Är det någon vits med att tillsätta makronäringsämnen när man inte kör CO2? Det är det väl förmodligen, men hur doserar man? Jag har läst en hel del trådar om pmdd här och jag tror jag har kläm på hur det fungerar, men om man inte kör med CO2 lär väl växterna inte bubbla så mycket så hur vet man hur ofta/mycket man ska göda? Genom att hålla koll på nitrathalten?
#7 - 24 februari 2005 07:39
Du docerar på samma säött som om du har co2, dvs till kända nivåer efter ett vattenbyte. Om du inte har co2 behöver du bara göra detta en gång i veckan, då behöver du aldrig mäta heller.
MVH
Magnus
#8 - 24 februari 2005 08:19
Är det någon vits med att tillsätta makronäringsämnen när man inte kör CO2?
Ja, absolut. Det finns nog inga växter som kan växa i ett sterilt vatten. Antingen tillsätter man näring eller låter naturen skapa dem. Det andra alternativet finns det en del info om i forumet om du söker på "Low-tech". En del lyckas riktigt bra med denna metod. Jag gjorde det i ett par år utan att veta att jag höll på med den ;)

men om man inte kör med CO2 lär väl växterna inte bubbla så mycket så hur vet man hur ofta/mycket man ska göda? Genom att hålla koll på nitrathalten?
Det är riktigt att naturens sätt att signalera "jag har alla ämnen, stormtrivs och växer" d.v.s. bubbel är en bra indikator. Utan extra kol kommer växterna sannoligt inte tala om detta så tydligt. Då kan man som du säger mäta men jag skulle föreslå det som Tropfrog säger - uppskatta mängden så du får rekommenderade nivåer men överdriv inte.
#9 - 24 februari 2005 08:31


Är det någon vits med att tillsätta makronäringsämnen när man inte kör CO2?



..Det andra alternativet finns det en del info om i forumet om du söker på "Low-tech". En del lyckas riktigt bra med denna metod. Jag gjorde det i ett par år utan att veta att jag höll på med den ;)


men om man inte kör med CO2 lär väl växterna inte bubbla så mycket så hur vet man hur ofta/mycket man ska göda? Genom att hålla koll på nitrathalten?



Makronäringsämnena kväve och fosfor, som man får från nitrat och fosfat, är lite jobbiga på så sätt att den mängd man mäter upp inte säkert är tillgängligt för växterna, av flera anledningar t ex:
1) Dom är ofta i en organisk form som växterna inte kan ta upp.
2) Även om nitrat och fosfat-nivåerna man mäter upp är tillgängliga så är det ofta så att något annat viktigt makronäringsämne blockerar upptaget - t ex kol (CO2, bikarbonat) eller framförallt kalium, K.

Detta går att komma runt och 1:an kan man fixa med en smart botten ala "low-tech" som har en stabil mineralisering av dessa ämnen. Förr i tiden slängde man ner vad skit som helst och lät bottnen skapa algodlingar och sedan hoppas på att den inte blev alltför anearob/död. Numera finns det betydligt vassare trick som bottnar i (höhö) en betyligt bättre kunskap i de processer som förekommer i bottnen. Dessa innefattar ofta någon form av inte alltför labilt organiskt nedbrytbart material t ex torv eller näringsfattig jord, gärna blandad med mulm från ett sedan länge inkört filter. Sedan tar man i trä och hoppas att allt finns och kommer ner i tillräcklig mängd från fiskmat och fiskar.

2):an är enklare. Vi växtakvarister som verkligen vill garantera att allt finns utan att behöva lita till en botten man inte vet vad den ger och innehåller så doserar vi helt enkelt makroämnena i en ickeorganisk form som växterna kan ta upp direkt med bladen. KNO3 och KH2PO4 är två smarta ämnen som ger icke organisk NPK och det blir därför ofta en jäkla sprutt på växterna.
#10 - 24 februari 2005 17:30
Således borde jag kunna tillsätta en s.k. fulldospuls efter varje minst 50%-igt vattenbyte utan att löpa någon större risk att något olämpligt inträffar?
#11 - 24 februari 2005 18:33
Nu har jag beställt KNO3, KH2PO4 samt NutriSi, hoppas det dyker upp inom kort.
#12 - 25 februari 2005 20:21
Ytterligare två frågor:

Kan jag använda upp min Sera Florena som ersättning för NutriSi, eller är det sistnämnda så mycket bättre att det är smartare att börja med det direkt? Jag är hyfsat snål... :-)

Jag har inte så mycket växter, närmare bestämt 22 st (Cabomba, svärdsplanta, Heteranthera, Hydrocotyle och Sagittaria). Bör jag anpassa dosen efter detta för att inte orsaka algexplosion?
#13 - 25 februari 2005 20:32
Du kan göra en fattigmans-TMG med NutriSi, MgSO4 och K2SO4 genom att blanda 7 krm NutriSi, 2 krm MgSO4 och 2 krm K2SO4 i en halvlitersflaska.
#14 - 25 februari 2005 20:41
Fast då måste jag köpa MgSO4 och K2SO4. Jag trodde i min enfald att NutriSi och TMG (och micro+) var utbytbara och undrade därför om detsamma gällde Sera Florena. Således saknas magnesium i NutriSi, men vilken nytta gör kaliumsulfatet? Kalium har jag ju redan i KNO3 och KH2PO4, är det svavlet som behövs till något?
#15 - 25 februari 2005 21:39
[QUOTE=Magnuz]Fast då måste jag köpa MgSO4 och K2SO4. Jag trodde i min enfald att NutriSi och TMG (och micro+) var utbytbara och undrade därför om detsamma gällde Sera Florena. Således saknas magnesium i NutriSi, men vilken nytta gör kaliumsulfatet? Kalium har jag ju redan i KNO3 och KH2PO4, är det svavlet som behövs till något?[/QUOTE]

Japp, svavlet behövs också. Kolla det här:

"S, Svavelbrist - Visas först i nya blad
Alla blad gulnar. Först de unga bladen och sedan även de äldre.
Symptomen liknar dem vid brist på Kväve"

Källa: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193
(nästan längst ner)
#16 - 25 februari 2005 22:15
Intressant artikel. Beskrivningen av kvävebrist stämmer dock inte in på mina Cabomba, de har inte gulnat. Kanske är det så svår kvävebrist att de gamla bladen helt enkelt har dött?
#17 - 25 februari 2005 22:53
Ja, jag tror det.
#18 - 26 februari 2005 10:29


Beskrivningen av kvävebrist stämmer dock inte in på mina Cabomba, de har inte gulnat.


Är det äldre blad som faller av eller visar tecken på att må dåligt är det med största stannolikhet antingen kväve, kalium eller fosfor - NPK, eller kolbrist.

Kvävebrist ser man som att hela växten blir blekare, tappar grönhet. Vissa växter ser gulare ut när klorofyllet (det gröna) går ner, andra blir rödaktiga, beroende på vilka pigment dom har utöver klorofyllet.
#19 - 1 mars 2005 17:15
Nu har jag fått min leverans från Granholmarna: KNO3, KH2PO4 och NutriSi. Jag har läst många pmdd-trådar här så jag tror jag har hyfsad koll, men för säkerhets skull slänger jag iväg lite frågor, särskilt som jag till skillnad från många saknar CO2-gödning. Frågorna lyder:

1. Bör jag dosera lika mycket som om jag hade CO2?
2. Bör jag kanske ta det lite lugnt med fosfatet, för att undvika algexplosion i mitt relativt nyuppsatta akvarium (och eftersom mina växter främst visar tecken på kväve- och ev. kaliumbrist)?
3. Bör jag minska dosen p.g.a. att jag inte har så många växter?
4. Ska jag hysta i en dos redan nu, eller bör jag göra vattenbyte först (nitrathalten är låg, mellan 0 och 10 ppm)?
5. Är det något annat jag bör tänka på?
#20 - 1 mars 2005 23:51
1. ja, men bara vid vattenbytena, inga extra fulldospulser.
2. nej göd rekomenderade nivåer (ca 1ppm)
3. nej, mindre mägnd växter gör bara att du har mer gödning kvar i slutet på veckan. (vilket inte spelar någon roll då det byts bort ändå)
4. ja, om du vill.
#21 - 13 mars 2005 12:20
Nu verkar mina Cabomba ha repat sig från kvävebristen och växer så det knakar, men istället har ett annat problem uppkommit; de nedre delarna av stjälkarna blir helt täckta med tjockt brunt slam, även mina Hetherantera är "nedslammade". Någon annan som har liknande problem? Vad göra åt detta?











Annons