Döende Clarias Batrachus!

#1 - 18 februari 2005 16:18
Min lilla Clarias verkar döende. Han "flyter" runt med huvudet uppåt i akvariet. Hela stjärten verkar vara på vägt att upplösas på något vis men ser inte ut som fenröta... Han flämtar något hemskt. Ligger han i en grotta flyter huvudet upp och lägger sig i grottans tak. Verkar bli värre! Finns det någonting att göra? Hemskt synd!!! Önskar jag kunde hjälpa den lilla stackaren... Han simmar upp mot ytan o ställer sig sen stilla och sjunker med huvudet uppåt.

MVH
/Jens

Uppdatering:

Jag har fengäddor och väderålar i samma kar och de mår utmärkt samt äter med god aptit. Hade en Fossilis i karet förut innan Clariasen och den dog på ett mystiskt vis... Simmade in i alla kanter en kväll och kunde sen inte röra sig och gav upp andan. Jag har ett tomt kar jag skulle kunna ha clariasen i men vet inte... Vad ska jag göra? Karet den är i nu är väl inkört och det borde inte vara något problem då alla andra mår jättebra... Den var en tur i ett annat kar med lite ciklider och det var väl i den vändan den började se konstig ut. Tog då tillbaka den till tanken den är i nu. Men övriga fiskar i båda kar mår jättebra.

Den är lite luddig runt munnen också, och det ser värre ut nere vid stjärten än igår. Satan...
#2 - 18 februari 2005 16:22
hej

vet inte vad det är för fisk du har..! latin (?) är inte min starka sida.
har du koll på nitriten?
#3 - 18 februari 2005 16:23
Väl inkört, övriga mår prima. Ska inte kunna vara nitrit. Fisken kallas vandrande mal.

MVH
/Jens
#4 - 18 februari 2005 16:35
hmm konstigt

har du haft den länge?
ingen bild?
#5 - 18 februari 2005 16:45
Haft den i runt 14 dagar tror jag... Ingen bild tyvärr... :(
#6 - 18 februari 2005 16:49
hmm ok
då kanske den var svag från början och helt enkelt inte klarat stressen? Vet inte hur känsliga de är
#7 - 18 februari 2005 17:06
Har för mig att dom ska vara riktigt tuffa... Men något är det... Känns rejält trist.
#8 - 20 februari 2005 17:41
Hej!
Svarade ju på ditt förra inlägg alldeles nyss och missade detta! Det är tråkigt att din Clarias är sjuk. Kan det kanske vara nån sorts svamp då den är luddig? Men jag är väldigt dålig på sjukdomar och vågar inte ge dig nåt tips...

Jag hoppas att du lyckas kurera den lilla stackaren!

MVH Cim
#9 - 24 februari 2005 17:07
hur går det med firren?
#10 - 24 februari 2005 18:44
Han vilar i frid... Riktigt tråkigt. Den blev bara sämre och sämre och till sist gav den upp andan :(

MVH
/Jens

Annons