Döende dvärggurami

#1 - 23 maj 2004 20:27
Jag har en sjuk dvärggurami-hanne som bara blir sämre och sämre, hoppas någon har någon bra idé.

För ca 2 veckor sen flyttade flyttade jag honom till ett annat akvarium. Dagen efter hade han fått runt ett sår på ca 3-4 mm precis framför ryggfenan. Jag gissar på att det är en svärdbärare som har nafsat lite.
Jag lät honom gå ett tag i hopp om att det skulle läka, men efter ett par dagar fick han vitt ludd runt såret, och han började stå stilla och gömma sig mer och mer.
Pratade med djuraffären och de trodde att det var Glosatella eller Heteropolaria colisarum, som botas med sera costapur.
Jag har flyttat honom till en liten balja på ca 30 liter (10 cm vattennivå) med syresten och värmare (vattnet ligger på 28 grader).
Jag använde 2/3 vatten från akvariet han gick i och 1/3 nytt vatten.

Han har nu gått på en 5 dagars kur på sera costapur men är sämre nu än förut. Han rör sig knappt utan flyter upprätt vid ytan. Han reagerar knappt inte på mat eller rörelse.

Hur kan jag hjälpa honom ytterligare?
Alla idéer mottages tacksamt!
#2 - 23 maj 2004 21:06

Ibland är det nog bäst att avliva :(

#3 - 23 maj 2004 21:18
Jepp, han fixar nog inte natten annars [V]
#4 - 23 maj 2004 21:48
Sådär, det blev hammaren mot huvudet för stackaren. Snabbt och förhoppningsvis smärtfritt.

Har inte sett någonting liknande på de andra som gick i samma kar, så det har nog klarat sig.

Ska köpa en ny hanne till honan, men jag väntar nog ett tag med det.
#5 - 23 maj 2004 21:49
Ja, Glosatella eller Heteropolaria colisarum kan förväxlas med svamp men en svamp har längre trådar, men Glosatella eller Heteropolaria colisarum är en parasit som syns med förstoringaglas.

Jag nämner det bara för att kanske någon annan får ett sår på en fisk, kolla då trådlängden och med ett förstoringsglas syns det att parasiten rör sig.
För övrigt anses det att costapur snabbt botar från parasiten.

Annons