DÖende ÖronÅlar!!!!!!!!!!

#1 - 28 maj 2009 20:05
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det började med att en ål blev sjuk sen tog den bara någon timme innan den andra började visa samma symtom även om det inte är lika illa med den.

Det ser ut som att de svullnat runt halsen (bakom huvudet), det är som en blek hinna över ögonen (ser ut som att den är blivit blind), blek i färgen och nu har den som är i sämst skick börjat simma konstigt, det ser inte ut som om han kan kontrollera sina rörelser utan ibland är den upp och ner :mad:
Vad är det för fel på mina ålar??:confused:[/SIZE][/FONT]
#2 - 29 maj 2009 12:59
Så snabbt förlopp tyder på något problem med vattnet. Har du kollat vattenvärdena, framförallt nitrit-halten?
Kan något ha förgiftat vattnet? Nya saker i?
Kolla även ifall ditt vattenverk har hittat på något den senaste tiden, t ex kloramin i vattnet.
#3 - 31 maj 2009 11:20
-

Byt vatten. Det löser alltid allt. Typ....
#4 - 31 maj 2009 19:17
Jens A. skrev:
Så snabbt förlopp tyder på något problem med vattnet. Har du kollat vattenvärdena, framförallt nitrit-halten?

Kan något ha förgiftat vattnet? Nya saker i?

Kolla även ifall ditt vattenverk har hittat på något den senaste tiden, t ex kloramin i vattnet.

det var inget nitrat i vattnet och inga andra fiskar mår dåligt men alla ålarna har nu dött så jag är rätt säker på att det måste vara någon sjukdom.
#5 - 31 maj 2009 19:17
carr77 skrev:
Byt vatten. Det löser alltid allt. Typ....

Jag bytte vatten men alla ålarna dog ändå :(
#6 - 1 juni 2009 08:15
Nitrat och Nitrit är två olika saker. Vad har du utfodrat dem med? Vilket typ av bottenmaterial använder du? Vilka andra invånare har du?
//Camilla
#7 - 1 juni 2009 20:17
C.Ciklid skrev:
Nitrat och Nitrit är två olika saker. Vad har du utfodrat dem med? Vilket typ av bottenmaterial använder du? Vilka andra invånare har du?

//Camilla

Allt möjligt; räkmix, svarta mygglarver, oxhjärta, krill, artemia, ärtor

Jag har finkornigt grus och Malawiciklider
#8 - 3 juni 2009 05:43
Ok. Det kan ju vara så att de råkat svalt grus, för stor matbit/ej tinad och kvävts ihjäl. Kanske malawiasarna gått rätt hårt på dem åxå. Även om malawisarna är små så kan de gå rätt hårt på malar m.m. Öronålen ser inte heller så bra så den blir antagligen ett lätt byte eller har lätt att bli skadad.
//Camilla
#9 - 6 juni 2009 11:45
C.Ciklid skrev:
Ok. Det kan ju vara så att de råkat svalt grus, för stor matbit/ej tinad och kvävts ihjäl. Kanske malawiasarna gått rätt hårt på dem åxå. Även om malawisarna är små så kan de gå rätt hårt på malar m.m. Öronålen ser inte heller så bra så den blir antagligen ett lätt byte eller har lätt att bli skadad.

//Camilla

Svalt sand kan de ha gjort men jag tror inte att det kan vara det för då borde inte allihop dö på en gång.
Öronålarna hade inga yttre skador och har bott med cikliderna i flera år så det kan det nog inte vara. Men jag har sett att cikliderna har tuggat på ålarna men deras tänder går inte igenom öronålarnas hud verkar det som och öronålarna har inte sett ut att känna det äns.

Annons