Dog av svält?

#1 - 15 juni 2008 10:11
Tjenis! Köpte en Chaetostoma när jag startade upp mitt akvarium. Han klarade sig i åtta dagar, märkte det på morgonen.

Så nu vill jag veta om han kunde dö av svält? Än så länge har jag matat sparsamt med röda mygglarver. Kan det ha varit så att maten inte räckt till för honom? Han var väldigt skygg, låg och tryckte i sin grotta mestadels. Antog att han var ute på natten. Det som känns surt är att han precis började vänja sig, man såg honom mer och mer på dagen. Så jag trodde han acklimatiserade, men shit happens - som de säger.

Sen start har jag haft 10 Kardinaltetror och 5 Corydoras Schwartzi. Igår köpte jag 4 Dvärggurami. Detta i ett 230 liters akvarium. För mycket fisk?

Kunde han ha dött av ammoniaktoppen? Har försökt mata sparsamt, ledde detta till svält? För det finns verkligen inga alger alls! Eller kan det ha varit stress för jag gjorde om lite i akvariumet igår. Då började han snurra runt några varv runt sin axel, för att sedan lugnt simma tillbaka bland växterna och gömma sig...

Tack på förhand.
#2 - 15 juni 2008 10:39
hallå

röda mygg larver är inget bra foder till fisk, tycker jag... jag har bara haft problem med den maten och jag tror att det det är de röda mygglarverna som tog kål på din fisk... har du märkt något på de andra fiskarna??..och det är alledes lagom med fisk i ditt akvarie... såg precis att du hade haft en ammoniaktopp i akvariet, när startade du ditt akvarie??..men kör iaf hellre på ett annat foder ill dina fiskar än röda mygg.
#3 - 15 juni 2008 11:01
Det är det som är så konstigt, alla andra mår ypperligt, inga problem alls. Tänker köra några dagar till på det fodret, sen bytar jag över till fryst Artemia och räkmix - lyder bara affärens rekommendationer. Inte lätt att vara nybörjade dvs. :P

Jag vet inte om jag har haft en ammoniaktopp än, jag bara antar det. Den brukar väl komma efter en vecka?
#4 - 15 juni 2008 11:09
Köp vattentester och kolla hur det står till. Köp maltabletter till malen. Av svält lär han inte ha dött på 8 dagar om han inte redan var utmärglad.

Annons