Dog en plågsam död i pumpen :-(

#1 - 16 januari 2011 14:58
För ca 3 månader sedan köpte jag en extra pump till Malawikaret för att få mer fart på vattnet. Det har aldrig varit några problem och jag har inte tänkt tanken att något kunde hända heller. Städade kar och pump igår kväll.

Och i förmiddags ser jag en stjärtfena hänga ut ur pumpen :-( En av mina Maingano hade fastnat i pumpen och dött. En plågsam död får jag förmoda... snyft!!

Och tro det eller ej, några timmar senare hittar jag ytterligare en fisk som fastnat på samma vis!!!! En av mina Hongi hänger död i pumpen. HELT SANSLÖST!!! :-(

Så nu har jag tagit bort tratten så de inte ska fastna igen, hoppas de inte kan sugas fast ändå!! Har någon av er varit med om något liknande???

Skickar med bilder på pumpen utan tratt och tratten vid sidan om.
#2 - 16 januari 2011 15:35
inte med just den pumpen.. då jag har en fet filtermatta i tratten...
Men eheims compact 1000 har jag problem med...
Där fastnar snäckor och fiskar hela tiden, har försökt med myggnät runt pumpen, damstrumpa, filtermatta, men dom lyckas ändå ta sej in där och dö:/
#3 - 16 januari 2011 15:39
har precis likadan men jag tog en såndär "korg" som sitter på insug till ytterfilter o knoppla dit. fick man ju ett galler för insuget till powerheaden. inga fiskar fastna. kanske en ide?

syns nog precis på denna bilden
#4 - 16 januari 2011 15:52
Annars passar ett 16 mm vp rör perfekt i den extradelen du tagit bort. Borra lite hål i röret och sätt dit en bit filtermatta typ 10x5x5 (lxbxd i cm) så säkrar du den.

Annars som hannes sa. De där insugssilarna. Typ den här (dock vågar jag inte uttala mig om vilken storlek du behöver).

Edit-- Annars har aquaclear en egen: denna
#5 - 16 januari 2011 15:53
jag fick modda min lite. klippte upp den så jag kunde pressa in den i insugningshålet.
#6 - 16 januari 2011 16:47
Jag har faktiskt en hel del blå filtermassa liggande som jag kan klippa en bit av. Tack för tipsen!!!

Eller kan man helt enkelt köra helt utan "pipen" som det är på bilden?? Då kan de väl inte fastna?
#7 - 16 januari 2011 17:27
jodå klart det kan. det gjorde mina innan jag satte dit gallret
#8 - 16 januari 2011 20:57
Nu har jag klippt till en bit filtermassa som passar perfekt i silen. Kom på nu att jag hittade en död fisk häromdagen som jag inte begrep var den kom ifrån. Jag har inte sett någon sjuk eller så utan den låg bara halvrutten i karet en dag. Den måste ha fastnat på samma vis utan att jag sett det och ramlat ner när jag stängde av den tidigare samma dag för att göra rent.

Så tre fiskar har gått åt för mig på detta vis. Om jag bara vetat innan :-(
#9 - 16 januari 2011 23:04
Klart att man ALLTID måste sätta ett skydd för insuget på pumpen, blir liiite mållös över det;)
#10 - 17 januari 2011 07:23
Hade jag haft mindre fiskar så hade jag gjort det men jag trodde aldrig att så stora fiskar kunde åka in i det lilla hålet!! :-(

Men tack så mycket för ditt inlägg, det får verkligen mina skuldkänslor att bli bättre... ;-)
#11 - 17 januari 2011 07:33
Torreador skrev:
Hade jag haft mindre fiskar så hade jag gjort det men jag trodde aldrig att så stora fiskar kunde åka in i det lilla hålet!! :-(

Men tack så mycket för ditt inlägg, det får verkligen mina skuldkänslor att bli bättre... ;-)

Bry dig inte - själv födde jag upp levande föddare i min eihemkanister i flera år - det blev en rutin att kolla den var 4e vecka - en del blev stora innan jag han rädda dem :D

Annons