Dölja filtret?

#1 - 14 september 2004 20:45
Hur döljer man en inne filterpump på bästa sätt? Jag har ett 60liters som jag är mkt nöjd med inredningsvis, men det är ju den förbaskade pumpen som syns! och förstör! några tips?

I akvariet: Stubbe i mitten, växter runtomkring.
#2 - 14 september 2004 20:50
Är stubben så hög att du kan flytta den till sidan och dölja pumpen med den? Annars kanske du kan plantera något framför som blir högt och tätt och döljer? Eller ta en skifferbit och ställa för lite. Det har jag haft i något kar vid något tillfälle.
#3 - 14 september 2004 22:49
kork är nog det bästa alternativet.
borra ut ett hål för insug/utblås
och placera sedan pumpen efter detta.

/Baggen
#4 - 15 september 2004 05:13
Ett billigare alternativ är väl ett gäng vallisneria..
#5 - 15 september 2004 06:32
När man sätter något stort framför pumpen så drar man all uppmärksammhet till den. I stället kan man skapa ett bättre blickfång en bit ifrån pumpen så lägger man mindre märke till den.
MVH
Magnus
#6 - 15 september 2004 08:17
I stället kan man skapa ett bättre blickfång en bit ifrån pumpen så lägger man mindre märke till den

Håller INTE med!
För mig handlar det inte om vad utomstående ser, utan vad jag ser.
Jag skulle bara reta mig på synlig,ful utrustning. T.o.m i mitt 60 l.
yngelkar har jag svartsiliconat filterfack.
Men smaken är ju som baken......
#7 - 15 september 2004 08:48
Om man kan dölja utrustningen totalt är det givetvis en annan sak. Svartsilikonat filterfack är snyggare än teknik.

Men i vanliga fall så döljer man tekniken med växter som drar med sig uppmärksammheten till tekniken, den syns ju oftast bakom växterna. Det samma gäller om man använder rötter eller sten, men i det fallet ger det dessutom oftast ett väldigt "staplat" och onaturligt utseénde.

MAO: kan du täcka totalt utan att det ser onaturligt ut...Gör det.
Annars är det bättre att dra bort blicken från tekniken i stället för till tekniken.

Vi som har växtakvarium och inte stenröseakvarium har inte möjlighet att dölja totalt på ett fint sätt, då gäller omvänt tänkande.
MVH
Magnus

Annons