Dölja tekninsk utrustning

#1 - 9 februari 2006 08:08
Hejsan!!

jag har ett litet problem med hur jag ska kunna dölja min tekninska utrustning. Jag har ett UNI 1000 filter i mitt 100liters kar.
just nu har jag 2 lite större stenar för att dölja grejerna, men de täcker knappt hälften av filter och doppvärmare.

Jag hade funderingar på om man på ngt sätt kan bygga in den, med typ myggnät o växter (ingen aning om hur det skulle gå till dock).

Om ngn har några smakfulla och bra förslag, tveka inte med att kriva ner dem till mig.

Mvh /Ullis
#2 - 9 februari 2006 08:14
Växter?
#3 - 9 februari 2006 08:20
Vilken sorts växter? Jag hade ngn sorts Blyxa aubertii, men den dog. Vet inte varför. Är lite av en nybörjare vad gäller detta...
#4 - 9 februari 2006 08:39
[quote=Ullis]Vilken sorts växter? Jag hade ngn sorts Blyxa aubertii, men den dog. Vet inte varför. Är lite av en nybörjare vad gäller detta...[/quote]

Jag är inte direkt expert på växter heller, men precis som med fiskar finns det ju olika svåra växter. Det finns info om växter, olika artbeskrivningar och bedömningar om svårighetsgrad här på Zoopet. Sedan ska växten trivas i den miljö som finns i just ditt akvarium vad gäller tex ph. Använde du växtgödning? Jag gjorde det misstaget först- jag trodde inte det behövdes näring i ett vanligt akvarium men när växterna började bli mer bruna än gröna och algerna tog över förstod jag att jag måste använda gödning.......
#5 - 9 februari 2006 11:32
[QUOTE=Ullis]Vilken sorts växter? Jag hade ngn sorts Blyxa aubertii, men den dog. Vet inte varför. Är lite av en nybörjare vad gäller detta...[/QUOTE]

Svärdsplanta (Echinodorus bleheri) är relativt stora och bra att dölja tekniken med. Men som Björken säger behöver växterna näring. Bästa näringen är PMDD. Billig och effektiv. Kolla här: http://www.pmdd.se/
#6 - 9 februari 2006 12:00
lånar tråden lite...

[QUOTE=batski]Svärdsplanta (Echinodorus bleheri) är relativt stora och bra att dölja tekniken med. Men som Björken säger behöver växterna näring. Bästa näringen är PMDD. Billig och effektiv. Kolla här: http://www.pmdd.se/[/QUOTE]

tänkte beställa pmdd idag, har aldrig gjort det innan så min undran är :

Där det står antal förpackningar, 1 eller 4, räcker en till 5000 liter och får man alla 3 ämnen som man blandar ut i flaskor ? Blir helt snurrig av den knepiga beskrivningen, antar att jag tittat på den för länge =)
#7 - 9 februari 2006 12:08
[QUOTE=grebom]tänkte beställa pmdd idag, har aldrig gjort det innan så min undran är :

Där det står antal förpackningar, 1 eller 4, räcker en till 5000 liter och får man alla 3 ämnen som man blandar ut i flaskor ? Blir helt snurrig av den knepiga beskrivningen, antar att jag tittat på den för länge =)[/QUOTE]

Du behöver 3 olika påsar: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Dessa pulver blandas med vatten var för sig i 3 olika halvlitersflaskor, enligt följande anvisningar.

7 teskedar (35 ml) KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
4 kryddmått (4 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
7 kryddmått (7 ml) NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten

Sen doserar man den färdigblandade näringen i akvariet beroende på antal liter. Har man ett akvarium på 100 liter doserar man 10 ml från varje flaska.

I menyn till vänter på http://www.pmdd.se finns det en enkel kalkylator som du kan använda för att få fram rätt dosering för ditt akvarium.
#8 - 9 februari 2006 12:42
En liten fråga bara...
fungerar inte tex 'Tropica Master grow' och sånna där små tabletter man köper hos sin lokala akvariehandlare lika bra? Eller ska man behöva beställa från nätet o hålla på o blanda ut mm själv?
#9 - 9 februari 2006 12:44
Blev lite nyfiken på det här med pmdd nu.. :) Tänkte bara över en sak.. måste man verkligen byta 50%? Jag byter 30% 1 gr per vecka - varannan vecka, är det för lite för att man ska kunna använda pmdd då? :S
#10 - 9 februari 2006 12:51
[QUOTE=batski]Du behöver 3 olika påsar: KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Dessa pulver blandas med vatten var för sig i 3 olika halvlitersflaskor, enligt följande anvisningar.

7 teskedar (35 ml) KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
4 kryddmått (4 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
7 kryddmått (7 ml) NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten

Sen doserar man den färdigblandade näringen i akvariet beroende på antal liter. Har man ett akvarium på 100 liter doserar man 10 ml från varje flaska.

I menyn till vänter på http://www.pmdd.se finns det en enkel kalkylator som du kan använda för att få fram rätt dosering för ditt akvarium.[/QUOTE]

Jag formulerar om min fråga.

När man beställer så kan man välja följande : En Portionsförpackning eller 4 portionsförpackningar.

Ingår alla 3 ämnena i En portionsförpackning som man sedan blandar ut ?
Och är det En portionsförpackning som räcker till 5000 liter ?

Så man fär alltså med KNO3, KH2PO4 och NutriSI när man beställer EN Portionsförpackning ?

Resten är ju inga problem att läsa sig till =)
#11 - 9 februari 2006 12:57
[QUOTE=Kalavera]En liten fråga bara...
fungerar inte tex 'Tropica Master grow' och sånna där små tabletter man köper hos sin lokala akvariehandlare lika bra? Eller ska man behöva beställa från nätet o hålla på o blanda ut mm själv?[/QUOTE]

Tabletterna är värdelösa. Tropica Master Grow är bra men är bara micronäring (motsvarande PMDD:s NutriSI fast bättre). Men växterna behöver även macronäring (bl a nitrat och fosfat som finns i PMDD:s KNO3 och KH2PO4).

[QUOTE=Lubbe]Blev lite nyfiken på det här med pmdd nu.. :) Tänkte bara över en sak.. måste man verkligen byta 50%? Jag byter 30% 1 gr per vecka - varannan vecka, är det för lite för att man ska kunna använda pmdd då? :S[/QUOTE]

Det går att byta mindre (det gör jag), men då måste man alltid mäta både nitrat och fosfat ett par timmat efter varje vattenbyte och dosera därefter. För om man kör med fulldos PMDD fast man byter mindre än 50% per vecka kommer man att få för höga halter nitrat och fosfat.

[QUOTE=grebom]Jag formulerar om min fråga.

När man beställer så kan man välja följande : En Portionsförpackning eller 4 portionsförpackningar.

Ingår alla 3 ämnena i En portionsförpackning som man sedan blandar ut ?
Och är det En portionsförpackning som räcker till 5000 liter ?

Så man fär alltså med KNO3, KH2PO4 och NutriSI när man beställer EN Portionsförpackning ?

Resten är ju inga problem att läsa sig till =)[/QUOTE]

Oj, förlåt att jag missuppfattade din fråga! Jag skulle tro att det är en portion av varje pulver i varje portionsförpackning. Men det är nog bäst att du mailar dem och frågar.
#12 - 9 februari 2006 13:01
Ullis

En metod för att dölja teknisk utrustning som jag använder mycket är stenar, mycket stenar varvat med snygga växter. Kan bli otroligt snyggt.

Kan ju tex bygga upp ett "rev" och dölja det bakom eller om du bygger upp ett stenrös på ena kortsidan. Snyggt om du bygger upp det mot ytan, alltid trevligt med lite höjd i akvarier + att firrarna vågar sig upp lite mer då =)

Om du gör det så använd sten som skiftar lite i nyans, blir mer liv i det hela då och inte så stumt och "dött"

Är bara din fantasi som sätter gränser ;)
#13 - 9 februari 2006 13:03
[QUOTE=batski]
Oj, förlåt att jag missuppfattade din fråga! Jag skulle tro att det är en portion av varje pulver i varje portionsförpackning. Men det är nog bäst att du mailar dem och frågar.[/QUOTE]

aha ok, ingen fara =)

yes, jag skickar ett mail nu med en gång.
#14 - 9 februari 2006 13:05
Okej! tack alla som svarat på mitt inlägg!!

Men jag fattar dock inte varför folk skriver om helt andra saker! Börja ett nytt inlägg istället!! Blir ju alldeles förvirrad när ni snackar om en massa annat, som inte har med det som tråden bödrjade med!
#15 - 9 februari 2006 13:26
oki. fattar la nu varför.... Det hör ihop, lite iaf! sorry
#16 - 9 februari 2006 13:56
Om ni ursäktar mig men på deras sida står det:

"Portionsförpackning
Ämne Vikt (volym) Räcker till
KNO3 39,1 g (ca 35 ml) 5 000 liter
KH2PO4 3,8 g (ca 4 ml) 5 000 liter
NutriSI Mikro 7,7 g (ca 7 ml) 5 000 liter"

Vilket enligt mig borde betyda att det är det som en porttionsförpackning innehåller...
En till fråga dock; Genererar detta mycket algväxt?

Jag döljer mitt eheim kraftpaket (innerfilter) med lite växter men mitt ytterfilters in/utlopp som jag försökte dölja med valesnerior är för nuvarande totalt blottat, valsesneriorna dog :(
#17 - 9 februari 2006 14:18
[QUOTE=Kalavera]En till fråga dock; Genererar detta mycket algväxt?

Jag döljer mitt eheim kraftpaket (innerfilter) med lite växter men mitt ytterfilters in/utlopp som jag försökte dölja med valesnerior är för nuvarande totalt blottat, valsesneriorna dog :([/QUOTE]

Nope! Inte om du doserar rätt. Snarare tvärt om. När växterna mår bra så konkurrerar de ut algerna.

Mina vallisneria var också väldigt risiga (döende?) innan jag började med PMDD och nu föröker de sig så jag måste gallra :)
#18 - 9 februari 2006 14:22
[QUOTE=Kalavera]Om ni ursäktar mig men på deras sida står det:

"Portionsförpackning
Ämne Vikt (volym) Räcker till
KNO3 39,1 g (ca 35 ml) 5 000 liter
KH2PO4 3,8 g (ca 4 ml) 5 000 liter
NutriSI Mikro 7,7 g (ca 7 ml) 5 000 liter"

Vilket enligt mig borde betyda att det är det som en porttionsförpackning innehåller...[/QUOTE]

Om du ursäktar så tror jag nog inte att någon här är direkt dyslektiker.
Det handlar bara om att jag ville vara 100% säker på vad jag beställer.

Men det verkar även som att du inte heller är helt säker på det va ?
#19 - 9 februari 2006 14:51
[QUOTE=batski]Det går att byta mindre (det gör jag), men då måste man alltid mäta både nitrat och fosfat ett par timmat efter varje vattenbyte och dosera därefter. För om man kör med fulldos PMDD fast man byter mindre än 50% per vecka kommer man att få för höga halter nitrat och fosfat.
[/QUOTE]
Okej, vad bra! :D
Har nämligen aldrig kört med någon gödning i mina kar, bara torv under sanden/gruset...
Har alltid varit liite tveksam eftersom alla gödningsgrejor verkat lite föravancerade för mig.. men det här lärt ju faktiskt ganska lätt, så länge jag kan hålla koll på värdena! :) Vore kul att testa! :D
#20 - 9 februari 2006 14:54
[QUOTE=grebom]Om du ursäktar så tror jag nog inte att någon här är direkt dyslektiker.
Det handlar bara om att jag ville vara 100% säker på vad jag beställer.

Men det verkar även som att du inte heller är helt säker på det va ?[/QUOTE]

Låt mig säga såhär...eftersom det står på beställningsidan och har rubriken "Portionsförpackning" så är jag 95% säker på att det är det man får.
Och jag tror inte att någon här inne är dyslektiker men jag tänkte bara om nån inte hade lagt märke till det.
Ber om uräkt om jag verkade elak

[QUOTE=Lubbe]Okej, vad bra! :D
Har nämligen aldrig kört med någon gödning i mina kar, bara torv under sanden/gruset...
Har alltid varit liite tveksam eftersom alla gödningsgrejor verkat lite föravancerade för mig.. men det här lärt ju faktiskt ganska lätt, så länge jag kan hålla koll på värdena! :) Vore kul att testa! :D[/QUOTE]

Men om man vill slippa att skaffa sig ett testkit och hålla på o mäta o kalkulera då?
Kan man inte bara byta ~50% var annan till var fjärde vecka då?
Jag brukar byta vatten runt 1-2 gånger på två månader och allt fungerar fint.
#21 - 9 februari 2006 15:44
[QUOTE=Kalavera]Men om man vill slippa att skaffa sig ett testkit och hålla på o mäta o kalkulera då?
Kan man inte bara byta ~50% var annan till var fjärde vecka då?
Jag brukar byta vatten runt 1-2 gånger på två månader och allt fungerar fint.[/QUOTE]

Jag kan se två problem med att byta så pass mycket vatten så sällan. Det första är att beroende på vad du har för pH i akvariet och i kranvattnet så kan det orsaka plötsliga pH-höjningar, vilket är skadligt för fiskarna. Det andra är att växterna konsumerar näring under tiden mellan vattenbyten, vilket betyder att näringsmängderna kommer att åka yo-yo, vilket algerna uppskattar... Så i fall man inte vill byta 50% per vecka måste man mäta både nitrat och fosfat för att veta när det är dags att tillsätta näringen
#22 - 9 februari 2006 19:19
Tänkte bara höra med dig batski, om du tror att en dosering för ett 50 l kar skulle bli bra till mitt 70 l kar? Får ju så klart testa med tester sedan, men är det en bra dosering att börja med? Vore ju ett väldigt enkelt mått, då det bli 1 tsk av verja ner i karet.. :)
Karet är ju förrästen under uppstart, så an jag kanske testa med en full dosering till att börja med? Om jag häller i det när jag startar karet? Eller bör jag vänta med att hälla i gödningen tills karet gått till sig?
#23 - 10 februari 2006 00:08
[QUOTE=Lubbe]Tänkte bara höra med dig batski, om du tror att en dosering för ett 50 l kar skulle bli bra till mitt 70 l kar? Får ju så klart testa med tester sedan, men är det en bra dosering att börja med? Vore ju ett väldigt enkelt mått, då det bli 1 tsk av verja ner i karet.. :)
Karet är ju förrästen under uppstart, så an jag kanske testa med en full dosering till att börja med? Om jag häller i det när jag startar karet? Eller bör jag vänta med att hälla i gödningen tills karet gått till sig?[/QUOTE]

Hej Lubbe!

Du får klolla på http://www.pmdd.se och se vilken dosering som funkar för ditt akvarium.

Är karet under uppstrat så är det viktigast att du håler koll på nitriten.
#24 - 10 februari 2006 09:12
Jo, det var där jag kollade, men jag byter ju 30% 1 gr/vecka, och du gjorde väl något liknande? Tänkte att du kanske visste vad som var bra att testa med som första dosering :)
Ska se till ha hålla koll på nitriten då! :)
#25 - 10 februari 2006 09:16
greblom

jag bad ju om ursäkt innan...
Jag vet att jag inte har så stor koll på allt, som ni andra. Önskar jag kunde mer....
#26 - 10 februari 2006 10:11
[QUOTE=Lubbe]Jo, det var där jag kollade, men jag byter ju 30% 1 gr/vecka, och du gjorde väl något liknande? Tänkte att du kanske visste vad som var bra att testa med som första dosering :)
Ska se till ha hålla koll på nitriten då! :)[/QUOTE]

Det är nitrat (inte nitrit) och fosfat som man i detta fall måste hålla koll på, för att det är dessa ämnen som man tillsätter.

Vad som man ska köra med som första dosering varierar från akvarium till akvarium och det beror bl a på hur många och vilka växter man har och hur mycket/lite näring som redan finns i akvarievattnet. I mitt fall hade jag 0 nitrat och gjorde misstaget att jag då utgick ifrån att jag även måste ha 0 fosfat. Så jag doserade fulldos av båda. Men sen när jag började jag få lite problem med trådalger köpte jag ett fosfattest och det visade sig att jag hade jättehöga halter av fosfat, så jag hade inte behövt tillsätta nåt KH2PO4 alls. Därför måste man testa i fall man inte kör med 50% vattenbyten.
#27 - 10 februari 2006 10:14
[QUOTE=Ullis]greblom

jag bad ju om ursäkt innan...
Jag vet att jag inte har så stor koll på allt, som ni andra. Önskar jag kunde mer....[/QUOTE]

Ullis, du behöver inte känna dig så. Alla kan väl lite i början, men man lär sig. Det är därför man är med här. För att lära sig och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
#28 - 10 februari 2006 10:38
[QUOTE=batski]Det är nitrat (inte nitrit) och fosfat som man i detta fall måste hålla koll på, för att det är dessa ämnen som man tillsätter.

Vad som man ska köra med som första dosering varierar från akvarium till akvarium och det beror bl a på hur många och vilka växter man har och hur mycket/lite näring som redan finns i akvarievattnet. I mitt fall hade jag 0 nitrat och gjorde misstaget att jag då utgick ifrån att jag även måste ha 0 fosfat. Så jag doserade fulldos av båda. Men sen när jag började jag få lite problem med trådalger köpte jag ett fosfattest och det visade sig att jag hade jättehöga halter av fosfat, så jag hade inte behövt tillsätta nåt KH2PO4 alls. Därför måste man testa i fall man inte kör med 50% vattenbyten.[/QUOTE]

Okej, men jag hade ändå tänkt hålla kolla på alla 3.. är ännu inte så haj på det här med vad som är vad av nitrit och nitrat, så jag brukar testa allt! :D
Får väl försöka se till att jag har 0 jag med, innan jag slänger i någon gödning.. och det kommer ju inte finnas någon gödning i vattnet sedan förut (förutom torven under sanden, om nu den räknas.. :P), då det kommer att vara nystartat ;)
Får väl helt enkelt testa mig fram :) Men till att börja med ska jag nog beställa 1 portionsförpackning! :P
#29 - 10 februari 2006 11:06
[QUOTE=Lubbe]Okej, men jag hade ändå tänkt hålla kolla på alla 3.. är ännu inte så haj på det här med vad som är vad av nitrit och nitrat, så jag brukar testa allt! :D
Får väl försöka se till att jag har 0 jag med, innan jag slänger i någon gödning.. och det kommer ju inte finnas någon gödning i vattnet sedan förut (förutom torven under sanden, om nu den räknas.. :P), då det kommer att vara nystartat ;)
Får väl helt enkelt testa mig fram :) Men till att börja med ska jag nog beställa 1 portionsförpackning! :P[/QUOTE]

Nitrit är väldigt giftigt, så man ska alltid eftersträva att ha 0 nitrit.

Nitrat är restprodukten som man får när nyttobakterierna brytit ner ammonium/ammoniak och nitrit. Växterna behöver nitrat, så det är bra om man ligger mellan 10-20 ppm. Men nitrat över 50 ppm kan vara skadligt för fiskarna.

Fosfat finns i fiskmaten, men hur mycket beror på vad det är för mat. Fosfat bör ligga runt 1-2 ppm.
#30 - 10 februari 2006 11:15
Ok, tack så mycket för förklaringen! :) Stämmer bra överens med värdena i mitt stora kar :)
Ske se till att mäta alla värdena nog i nya karet :)
#31 - 10 februari 2006 17:55
Hejssan...jag har en lite fråga angående grund ämnet i denna tråd, dvs att dölja teknisk utrustning. Jag har ett 60cm högt 540l akvarium (från ram till ram, vilket ger runt 50cm från botten till vattenyta) och jag undrar nu vad den bästa växten är som skulle kunna dölja min pump etc som går från vattenytan till botten...

Annons